Poradnik Instytucji Kultury 11/2020

Reprezentowanie instytucji kultury pod nieobecność dyrektora w pytaniach i odpowiedziach

  • Od zakresu umocowania zależy, jakie uprawnienia ma osoba zastępująca dyrektora
  • Wybierając pełnomocnika, dyrektor powinien brać pod uwagę nie tylko na zaufanie, jakie ma do danej osoby, ale także jej kompetencje, doświadczenie, umiejętności merytoryczne oraz predyspozycje do zarządzania ludźmi zatrudnionymi w instytucji oraz jej majątkiem
  • Wobec osoby zastępującej dyrektora na czas, w którym wykonuje ona swoje obowiązki, dyrektor powinien umocować w imieniu pracodawcy inną osobę do wykonywania wobec niej czynności z zakresu prawa pracy

Biorę w ciemno!

Biorę w ciemno to akcja promująca czytelnictwo, którą Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu przeprowadziła w wakacje, czyli w okresie urlopowym, w celu zachęcenia do korzystania z wypożyczalni większej liczby czytelników.

Szkoła widzenia

Szkoła widzenia to program badawczo-edukacyjno-artystyczny, który zrealizowano w latach 2013–2019 w Muzeum Fotografii w Krakowie. Program poświęcono zjawiskom związanym z szeroko rozumianym postrzeganiem rzeczywistości, a także tworzeniem obrazów i ich dekodowaniem.

Odkrywanie tajemnic podwórka

Prof. Dorota Simonides, polska folklorystka z Wrocławia, zebrała i opublikowała Opolskie legendy i bajki.

Łączyć, a nie dzielić

Fundacja Nasz Wybór pod koniec 2014 r. otworzyła w Warszawie Ukraiński Dom — miejsce, w którym cudzoziemcy, zwłaszcza obywatele Ukrainy, mogą czuć się jak w domu.

Z rozmachem

W centrum Warszawy ma powstać nietypowy dom kultury. Przy ul. Twardej, w miejscu dawnego boiska sportowego, powstanie dom Twórcza Twarda.

Na cztery łapy

Pod koniec sierpnia w Bibliotece Publicznej i Laboratorium Społecznym w Niepołomicach miał miejsce wernisaż fotografii autorstwa Dominiki Sowy, opowiadających o „zwykłych ludziach, którzy swą wrażliwością, miłością i ofiarnością pomagają zwierzętom”.

Dyskryminacja w instytucjach kultury

  • Dyskryminacja może się wydarzyć nie tylko w relacji pracodawca — pracownik. Instytucje kultury mogą też nieświadomie dyskryminować swoich odbiorców
  • Instytucja kultury powinna zadbać o potrzeby osób z niepełnosprawnością ruchową bądź intelektualną
  • Podstawą jest świadomość i wrażliwość na tę kwestię i to na każdym szczeblu instytucji kultury

Zobaczyć Niewidzialnych. O dostępności instytucji dla osób z problemami widzenia

  • Coraz więcej osób ma kłopoty ze wzrokiem, a biorąc pod uwagę współczesny tryb życia — problem będzie się pogłębiał
  • Decyzja o otwarciu się na osoby z niepełnosprawnościami to decyzja strategiczna
  • Dostosowanie oferty instytucji kultury dla osób z problemami widzenia to nie tylko wielkie inwestycje, ale także drobne, proste do wprowadzenia udogodnienia i rozwiązania

Nowy JPK_VAT a obowiązki instytucji kultury jako kupującego — kody GTU i oznaczenie MPP

Czy w nowym JPK_VAT instytucje kultury mają obowiązek stosowania kodów GTU przy fakturowanym nabyciu np. energii, wody, gazu, usługi prawniczej, usługi telekomunikacyjnej? Czy obowiązek ten dotyczy tylko dostawców tych usług?
Czy w przypadku, gdy instytucja refakturuje energię, gaz czy wodę na najemców, również należy przy refakturze używać kodu GTU?
Co zrobić, jeśli instytucja otrzymała fakturę, która dokumentuje nabycie towarów lub usług objętych obowiązkowym MPP, bez wymaganego oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” — czy ma obowiązek wprowadzenia w JPK_VAT przy takiej transakcji symbolu „MPP”?

Przeznaczenie i wydatkowanie wygranej pieniężnej w konkursie

Muzeum zajęło pierwsze miejsce w konkursie i otrzymało nagrodę pieniężną.
Czy przychód ten jest zwolniony z opodatkowania, jeśli muzeum przeznaczy go na sfinansowanie wydatków służących realizacji celów statutowych?
Jeśli środki te muzeum przeznaczy na działalność statutową, to czy można je wydać w następnym roku podatkowym, czy też należy je wydać i rozliczyć jeszcze w tym samym roku podatkowym, w którym muzeum je otrzymało?
Czy trzeba udokumentować, na co konkretnie przeznaczono środki?

Odliczenie VAT przy organizacji wydarzeń nieodpłatnych

Instytucja kultury wzięła udział w projekcie YouTube Dni Kultury. Jego celem było zachęcenie — poprzez cykl szkoleń online — teatrów z całej Polski do szerszej działalności na platformie YouTube. Projekt kończył się trzydniowym festiwalem online, w czasie którego 13 różnych teatrów udostępniało bezpłatnie na swoich oficjalnych kanałach na YouTube przez 24 godziny wybrane przez siebie spektakle.
Czy wzięcie udziału przez teatr w tym projekcie wiąże się z obowiązkiem stosowania prewspółczynnika? Do tej pory teatr nie stosował prewspółczynnika, nie prowadził działań nieodpłatnych.