Poradnik Instytucji Kultury 04/2024

Zwiększenie funduszu nagród

W bibliotece samorządowej tworzony jest (zgodnie z regulaminem) fundusz nagród w wysokości od 5% do 10% z planowanych wynagrodzeń osobowych. Nagrody mają charakter uznaniowy i wypłacane są w listopadzie danego roku. Na 2024 r. w planie finansowym zaplanowano 7% na nagrody. Ze względu na wyrównanie wynagrodzeń pracowników w związku ze zwiększeniem płacy minimalnej i brakiem podwyżek instytucja chce zrekompensować wynagrodzenie pracowników merytorycznych.
Czy w związku z tym w trakcie roku może zwiększyć, przesuwając środki z zakupów, kwotę na nagrody a jeśli tak, to o ile?

Wprowadzenie różnych systemów czasu pracy

Czy w instytucji kultury, w której nie ma regulaminu pracy ani nie działają związki zawodowe, system równoważnego czasu pracy wprowadza się obwieszczeniem dyrektora instytucji po zasięgnięciu opinii przedstawicieli pracowników, czy też jest to wyłączna decyzja dyrektora?
Czy w tym samym obwieszczeniu można dodać zapis, że w przypadkach uzasadnionych organizacją oraz miejscem wykonywania pracy wprowadza się możliwość stosowania zadaniowego systemu czasu pracy?
Czy systemem równoważnego czasu pracy można objąć wyłącznie instruktorów, a pracowników biblioteki wchodzącej w skład ośrodka kultury pozostawić w systemie podstawowym?
Czy wprowadzenie tych rozwiązań wymaga uzyskania opinii organizatora (jednostki samorządu terytorialnego)?

Czas pracy na warsztatach

Dwie pracownice instytucji kultury będą prowadzić 3-dniowe wyjazdowe warsztaty taneczne dla około 10 dzieci. Godziny nocne obowiązujące w tej instytucji to 23:00–07:00. Codzienny grafik pracy pierwszej z pracownic to: poniedziałek, środa i piątek od 09:00 do 17:00, wtorek od 11:00 do 19:00, czwartek od 08:00 do 16:00, a drugiej: poniedziałek i wtorek od 12:00 do 20:00, środa i piątek od 08:00 do 16:00, czwartek od 13:00 do 21:00. Obie opiekunki objęte są ruchomym rozkładem czasu pracy.
Jak rozliczyć czas pracy tych osób, żeby nie powstały nadgodziny?
Czy powinny napisać wniosek do pracodawcy o zmianę godzin pracy na czas prowadzenia warsztatów, np. jedna od 07:00 do 15:00, a druga od 15:00 do 23:00, i naprzemiennie sprawować opiekę nad dziećmi?
A co z czasem, kiedy dzieci śpią, czyli od 23:00 do 07:00? Czy czas opieki w nocy też należy liczyć jako czas pracy?

Zwrot nienależnego pracownikowi świadczenia urlopowego

Samorządowa instytucja kultury nie tworzy ZFŚS, tylko wypłaca świadczenie urlopowe w ostatnim dniu poprzedzającym rozpoczęcie urlopu wypoczynkowego. Przepisy mówią o zwrocie świadczenia urlopowego, gdy 14-dniowy okres urlopowy przerywa choroba pracownika.
Czy w regulaminie przyznawania tego świadczenia można zapisać, że pracodawca nie będzie egzekwował zwrotu wypłaconego świadczenia, jeżeli przerwa w urlopie nie jest spowodowana z winy pracownika?

Czy pracownikowi instytucji kultury można przyznać dwa dodatki specjalne?

Czy instytucja kultury może przyznać pracownikowi więcej niż jeden dodatek specjalny z tytułu powierzenia wykonywania dodatkowych czynności w różnym zakresie?

Zmiana minimalnego wynagrodzenia a podstawa wymiaru zasiłku chorobowego

Pracownik jest zatrudniony w instytucji kultury nieprzerwanie od 1 lipca 2022 r. i otrzymuje wynagrodzenie minimalne. W grudniu 2023 r. korzystał z dwudniowego urlopu z powodu siły wyższej, zaś w lutym 2024 r. przez jeden dzień chorował.
Jak obliczyć podstawę wymiaru zasiłku chorobowego dla pracownika?
Czy za dwa dni urlopu należy uwzględnić w podstawie wymiaru wynagrodzenie faktycznie wypłacone czy zasiłek wyrównać do kwoty minimalnej, która się zmieniła od 1 stycznia 2024 r.?

Czas pracy osoby z niepełnosprawnością

W gminnym ośrodku kultury i sportu (GOKiS) zatrudnione są trzy osoby, w tym dwie na cały etat (dyrektor — na podstawie powołania — oraz instruktor kulturalno-oświatowy) i jedna na część etatu (główny księgowy). Dyrektor oraz instruktor przedstawili orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym i w związku z tym obowiązuje ich 7-godzinny dzień pracy (35 godzin tygodniowo). Praca w GOKiS odbywa się w podstawowym systemie pracy od poniedziałku do piątku. Sporadycznie — kilka razy do roku — ośrodek organizuje imprezy i uroczystości (festyny, pikniki, uroczystości okolicznościowe), które zwykle odbywają się w sobotę lub niedzielę.
Czy dyrektor i instruktor mogą przyjść w te dodatkowe dni do pracy, a następnie odebrać w ciągu 6 dni lub w ciągu okresu rozliczeniowego dzień wolny?

Podwyżka dla pracownicy powracającej z urlopów związanych z rodzicielstwem

Pracownica przebywała na urlopach:

  • od 6 grudnia 2022 r. do 7 stycznia 2024 r. — macierzyńskim i rodzicielskim,
  • od 8 stycznia do 12 lutego 2024 r. — wypoczynkowym (zaległym z 2023 r.),
  • od 13 lutego do 1 kwietnia 2024 r. — wychowawczym.

Wróciła do pracy 2 kwietnia 2024 r.
W zakładzie pracy 1 stycznia 2024 r. wszyscy pracownicy otrzymali podwyżkę wynagrodzenia. Dla tej pracownicy nie przygotowano wtedy angażu.
Czy pracownicy tej należy dać podwyżkę z dniem powrotu fizycznego do pracy, tj. 2 kwietnia 2024 r., czy też prawidłowe jest dać tej pracownicy podwyżkę z dniem 8 stycznia 2024 r. z informacją o wyrównaniu wynagrodzenia (po podwyżce) za okres przebywania na urlopie wypoczynkowym (tj. od 8 stycznia 2024 r.), który interpretowany jest jako powrót do pracy?

Regulamin używania służbowych kart płatniczych narzucony przez organizatora

Instytucja kultury zamierza wprowadzić karty płatnicze do realizacji wydatków służbowych. W tej sprawie organizator wydał zarządzenie, a w nim regulamin użytkowania kart służbowych.
Czy instytucja może wprowadzić swój własny regulamin, zgodny oczywiście z regulaminem organizatora, po to, żeby niektóre kwestie doprecyzować, czy też powinna opierać się jedynie na zarządzeniu organizatora?

Organizacja imprezy kulturalnej o wartości ponad 130 000 zł

Instytucja organizuje plenerową imprezę kulturalną. Chce zlecić agencji artystycznej kompleksowe wykonanie imprezy, czyli zapewnienie koncertu zespołów, noclegów, nagłośnienia, sceny. Kwota przekracza 130 000 zł netto.
Czy instytucja powinna zastosować Ustawę z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp)?
Czy też może rozdzielić zamówienie, np. obsługę zespołów zlecić jednej agencji, a scenę i nagłośnienie drugiej agencji? Wtedy może się zdarzyć, że osobne umowy nie przekroczą kwoty 130 000 zł. Czy w tej sytuacji instytucja będzie mogła zastosować obowiązujący w niej regulamin zamówień podprogowych?

Protokolant w obsłudze komisji w konkursie na dyrektora instytucji kultury

Czy podczas prac komisji konkursowej w konkursie na dyrektora instytucji kultury mogą uczestniczyć osoby niebędące członkami komisji, np. protokolant niebędący członkiem komisji? Czy obecność takiego protokolanta niebędącego członkiem komisji można uznać za obsługę komisji, o której mowa w art. 16 ust. 5b Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej)?

Audytor wewnętrzny od organizatora

Wójt zarządził audyt wewnętrzny w ośrodku kultury poza planem audytu. W zarządzeniu podano zakres kontroli. Do instytucji przybył audytor wewnętrzny mający upoważnienie wójta (biegły rewident zatrudniony na umowę-zlecenie przez urząd gminy) oraz pracownik urzędu gminy — podinspektor do spraw księgowości, wymieniony w upoważnieniu z imienia i nazwiska (wójt powołuje się na § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego). Z upoważnienia wynika, że jest ono ważne za okazaniem dowodu osobistego i podano tam tylko jeden numer dowodu.
Czy audytor mógł wziąć do pomocy w audycie pracownika urzędu gminy?