Zarządzanie

W dziale Zarządzanie znajdą Państwo porady dotyczące relacji z pracownikami i organizatorem, organizowania imprez, skuteczniejszego dotarcia do potencjalnych klientów i sposobów badania ich potrzeb.

Liczba artykułów w dziale: 375

Bezpieczeństwo psychologiczne pracowników instytucji kultury

Dyrektor naszej instytucji kultury w ramach obowiązków wynikających z kontroli zarządczej przeprowadził ankietę satysfakcji pracowniczej. Okazało się, że jednym z problemów jest brak poczucia bezpieczeństwa psychologicznego pracowników. Dyrektor poprosił więc swoich bezpośrednich podwładnych o przygotowanie planu, jak rozwiązać ten problem.
Czym tak naprawdę jest bezpieczeństwo psychologiczne pracowników i na ile może ono wpływać na odczucia pracowników? Jak należy podejść do tego zagadnienia?

Pracować w kulturze osiem godzin, czyli o zarządzaniu sobą w czasie pracy

  • W dobrym zarządzaniu sobą w czasie pracy nie chodzi o to, jak długo się pracuje, ale o to, czy działa się sensownie i na czym się koncentruje
  • Kolejne nadgodziny to rozwiązanie krótkoterminowe; w dłuższej perspektywie potrzebne są mądre i realne plany najważniejszych zadań
  • Umiejętność określania priorytetów pozwala odnaleźć się w gąszczu codziennych, różnorodnych zadań

Energia społeczna w działaniu, czyli partycypacja w praktyce

  • Najlepszą metodą nauki jest praktyka, dlatego przede wszystkim warto próbować działać partycypacyjnie
  • W razie wątpliwości można sięgać do podstaw teoretycznych, ale należy też pamiętać, że to działanie jest najważniejsze i że dobrze jest zaufać swojej intuicji
  • Dobrym sposobem na inspiracje i wyciąganie cennych wniosków jest przyglądanie się działaniom partycypacyjnym innych instytucji

Sztuka podejmowania decyzji w instytucji kultury

Jestem kierowniczką dużego działu w jednym z bardziej znanych muzeów. Lubię swoją pracę, mam świetny zespół. Mój bezpośredni przełożony też raczej mi sprzyja — na pierwszej rocznej rozmowie odebrałam wiele pochwał za moje dokonania z zeszłego roku. Jednak usłyszałam również sugestię, że powinnam popracować nad tym, jak podejmuję decyzje. Oczywiście w pierwszym odruchu zaczęłam zaprzeczać i się tłumaczyć, choć tak naprawdę czułam, że uwaga była trafiona. Pracuję z profesjonalistami, często o dłuższym stażu niż mój, dlatego kiedy poszczególne osoby w zespole nie zgadzają się ze sobą, trudno mi podejmować arbitralne decyzje, a kiedy już je podejmę, czasami nie potrafię ich egzekwować. Dodatkowo — choć wiem, że wpływa to negatywnie na mój wizerunek — nie chcę narzucać innym swojej woli.
Jak nauczyć się samodzielnego podejmowania dobrych decyzji?

Zarządzanie kryzysowe w instytucjach kultury

  • Czy można przygotować się na to, co nieoczekiwane?
  • Czy powinniśmy myśleć o tym, jak zabezpieczać codzienne funkcjonowanie instytucji, w której pracujemy?
  • Jak zrobić to najlepiej?

Z czego zrobione jest współtworzenie, czyli partycypacja w działaniach kulturalnych w praktyce

  • Aby partycypacja faktycznie była współtworzeniem, musi być autentyczna i oparta na zaufaniu
  • Ważne jest poznanie swojego otoczenia i stworzenie mapy osób zainteresowanych danym tematem
  • Konsultacje społeczne warto prowadzić w formie warsztatowej, umożliwiającej wypracowanie konkretnych rozwiązań

Czy instytucja kultury może być organizacją turkusową?

  • Optymalna kultura organizacyjna to klucz do efektywnego funkcjonowania instytucji kultury
  • Turkusowa organizacja może być przyszłością instytucji kultury
  • Założenia turkusowej organizacji należy wprowadzać stopniowo

Jak się nie odkochać, czyli partycypacja w działaniach kulturalnych w praktyce

  • Partycypacja polega na zaproszeniu do wspólnego działania otoczenia instytucji kultury
  • Są różne typy działań partycypacyjnych, ale nie ma gorszej czy lepszej partycypacji — cenne jest każde działanie angażujące odbiorców
  • Aby się nie odkochać w społeczności, na początek warto wyznaczyć jasne ramy współpracy

Poradnik Instytucji Kultury nr 3 (marzec 2025) [Zapowiedzi]

  • Jak należy rozumieć przepis ustawy o działalności kulturalnej o odwołaniu dyrektora instytucji kultury z powodu „naruszenia przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem”?
  • Czy w statucie instytucji kultury może być zapis, że do składania oświadczeń woli w jej imieniu uprawniony jest dyrektor, zaś w zakresie praw i obowiązków majątkowych — dyrektor oraz główny księgowy?
  • Czy muzeum może stosować inne niż określone w rozporządzeniu metody do kalkulacji prewspółczynnika?
  • Jak ująć użytkowanie terminala płatniczego z Programu Polska Bezgotówkowa w planie finansowym?
  • Jak zaksięgować koszty inwestycji budowlanej sfinansowanej dotacją?
  • Jak traktować zatrudnienie na czas nieokreślony dyrektora gminnego ośrodka kultury od 2001 r. do dziś, jeśli brak jest pisemnych informacji o powołaniu?
  • Kto płaci ZUS od usługi wykonanej w ramach działalności nierejestrowanej?
  • Czy audytor od organizatora ma prawo sprawdzać imienne listy płac?
  • Czy instytucja kultury może bez zgody organizatora wypożyczyć eksponaty na zagraniczną wystawę?
  • Jak ująć w księgach przekazanie środków pieniężnych pomiędzy własnymi rachunkami bankowymi?
  • Jakie problemy może w instytucji kultury sprawić praca zdalna?
  • Jak zinwentaryzować opał zakupiony przez instytucję, jeśli znajduje się cały czas u sprzedawcy opału i jak ująć go w księgach?

Kształcenie ustawiczne w instytucjach kultury — jak rozwijać pracowników i instytucję?

  • Lifelong learning to nic innego jak uczenie się przez całe życie
  • Koncepcja ta zakłada ciągłe podnoszenie kwalifikacji, zdobywanie nowych umiejętności oraz adaptację do zmieniających się warunków społecznych i technologicznych
  • Ma to szczególne znaczenie w instytucjach kultury, gdzie innowacyjność i kreatywność odgrywają kluczową rolę

Pozytywna i korygująca informacja zwrotna — co zrobić, aby wspierała zarządzanie instytucją

  • Udzielanie informacji zwrotnej pełni kluczową rolę w zarządzaniu instytucją
  • Pozwala wyznaczać cele i kontrolować ich realizację
  • Dzięki tej umiejętności można wpłynąć na motywację, koncentrację i zaangażowanie pracowników

Jak oswoić networking w instytucji kultury?

Niedawno objąłem w jednym z teatrów stanowisko kierownicze i od swojego przełożonego wciąż słyszę, jak ważny jest networking, budowanie sieci kontaktów. Kładzie on nacisk na pozyskiwanie komercyjnych partnerów przedstawień, poznawanie ich na konferencjach biznesowych. Jestem naturalnie towarzyski, więc nie przeszkadza mi współpraca z ludźmi, ale kiedy ma to taki cel, czuję opór i się usztywniam. Bardzo lubię moją pracę i nie chcę jej zmieniać.
Co w tej sytuacji mogę zrobić?