Zarządzanie

W dziale Zarządzanie znajdą Państwo porady dotyczące relacji z pracownikami i organizatorem, organizowania imprez, skuteczniejszego dotarcia do potencjalnych klientów i sposobów badania ich potrzeb.

Liczba artykułów w dziale: 268

Planowanie roczne rozwoju instytucji kultury i jej pracowników — co robić, żeby nie poprzestać tylko planie?

  • Stawianie celów rozwojowych — czy to dla całej instytucji, czy pojedynczych pracowników — wydaje się karkołomnym zadaniem po niestabilnym 2020 roku
  • Cele instytucji na cały rok powinny być zgodne z długoterminową strategią instytucji
  • Cele rozwojowe należy przedstawić pracownikowi; powinny one uwzględniać jego chęci, motywacje i potencjał

Jak nie zginąć w gąszczu zadań, czyli system kanban

  • Wizualizacja tego, co mamy do zrobienia, a czym aktualnie się zajmujemy, pomaga w organizacji pracy
  • System kanban pozwala śledzić aktualnie wykonywaną pracę
  • Dzięki grupowaniu podobnych zadań lepiej wykorzystujemy nasz czas i energię

Rola lidera w kryzysie — także w czasie koronawirusa

  • Jak podejmować decyzje w kryzysie?
  • Jak w takiej sytuacji komunikować się z pracownikami?
  • Jak być osobą, z która pracownicy chcą się komunikować i u której szukają wsparcia?

Obrazem i słowem. Infografika w kilku krokach

  • Infografika to wizualne przedstawienie informacji lub danych, pozwalająca szybko zapoznać odbiorcę z danym tematem
  • Ze względu na to, że ludzki mózg szybciej przetwarza obrazy, infografika to skuteczne narzędzie sprawnej komunikacji
  • Najlepsze infografiki to takie, które są minimalistyczne i przejrzyste

Dyskryminacja w instytucjach kultury

  • Dyskryminacja może się wydarzyć nie tylko w relacji pracodawca — pracownik. Instytucje kultury mogą też nieświadomie dyskryminować swoich odbiorców
  • Instytucja kultury powinna zadbać o potrzeby osób z niepełnosprawnością ruchową bądź intelektualną
  • Podstawą jest świadomość i wrażliwość na tę kwestię i to na każdym szczeblu instytucji kultury

Zobaczyć Niewidzialnych. O dostępności instytucji dla osób z problemami widzenia

  • Coraz więcej osób ma kłopoty ze wzrokiem, a biorąc pod uwagę współczesny tryb życia — problem będzie się pogłębiał
  • Decyzja o otwarciu się na osoby z niepełnosprawnościami to decyzja strategiczna
  • Dostosowanie oferty instytucji kultury dla osób z problemami widzenia to nie tylko wielkie inwestycje, ale także drobne, proste do wprowadzenia udogodnienia i rozwiązania

Jak rozwijać talenty w zespole? Jak sprawić, aby kierownicy mieli kompetentnych zastępców?

W średniej wielkości instytucji kultury dyrektor ma 6 kierowników, którzy podlegają mu bezpośrednio. Kierownicy ci zarządzają swoimi zespołami. Ostatnio aż połowa z nich zrezygnowała z pracy (dwie osoby są na urlopie macierzyńskim, jedna złożyła wypowiedzenie). Na początku wydawało się, że nie powinno to być dużym organizacyjnym problemem, ale szybko okazało się, że w zespołach nie ma nikogo, kto mógłby ich sprawnie zastąpić. W rezultacie zamiast szybkiej rekrutacji wewnętrznej, dyrektor musi przeprowadzić dłuższą — zewnętrzną — i to aż trzy razy.
Co poszło nie tak? Czy trzeba było inaczej rozwijać członków zespołu, a może zawczasu wymagać tego od kierowników? A może tak po prostu się dzieje? Dyrektor bardzo by nie chciał, żeby taka sytuacja powtórzyła się w przyszłości…

Co wspólnego ma kultura z kalafiorem lub paprotką? O poszukiwaniu porządku w chaosie

  • Postawa, przekonania oraz sposób myślenia dyrekcji instytucji przekłada się na kulturę organizacji i funkcjonowanie poszczególnych komórek
  • Choć funkcjonowanie instytucji często wydaje się być chaotyczne, warto pamiętać, że przy wielu zadaniach i zmiennych warunkach działania, każdy stara się działać możliwie jak najlepiej
  • W myśl koncepcji organizacji fraktalnej dyrekcja wyznacza jedynie kierunki działania, a poszczególne komórki samodzielnie wypracowują metody ich realizacji

Jak rozpoznawać problemy z psychiką pracowników w czasie pandemii?

  • Niepewność jutra spowodowana pandemią wpłynęła na samopoczucie nas wszystkich
  • Jak poznać, że pracownik mierzy się z problemami natury psychicznej?
  • Co można zrobić i jak go wesprzeć?

Nauczyć (się od) nauczyciela? O budowaniu relacji z pedagogami

  • Nauczyciele to bardzo ważna dla każdej instytucji kultury grupa odbiorców
  • Warto przygotować ofertę nie tylko dla uczniów, ale też samych nauczycieli
  • Osobisty kontakt jest niezastąpiony, jednak relacje da się budować również na odległość

Rozmowy z podwładnymi bez uciekania się do rad, czyli jak rozwiązywać problemy przez zadawanie właściwych pytań

  • Odpowiednia komunikacja to podstawa sukcesu w rozwiązywaniu problemów
  • Zamiast od razu udzielać rad, warto dobrze rozpoznać problem
  • Sekwencja pytanie ogólne — dopytanie — nakreślenie problemu może się przydać w idealnym zdiagnozowaniu sytuacji

Zagrajmy w zielone! Ekologiczne instytucje kultury

  • To już najwyższy czas, aby się zastanowić, w jaki sposób nasza instytucja wykorzystuje swoje zasoby
  • Działania ekologiczne powinny obejmować zarówno zmiany wewnętrzne, jak i programy edukacyjne i artystyczne
  • Zazielenienie okolicy instytucji sprawia nie tylko, że wygląda ona piękniej, ale też przynosi wymierne korzyści dla całego otoczenia i samej instytucji