Zarządzanie

W dziale Zarządzanie znajdą Państwo porady dotyczące relacji z pracownikami i organizatorem, organizowania imprez, skuteczniejszego dotarcia do potencjalnych klientów i sposobów badania ich potrzeb.

Liczba artykułów w dziale: 364

Jak oswoić networking w instytucji kultury?

Niedawno objąłem w jednym z teatrów stanowisko kierownicze i od swojego przełożonego wciąż słyszę, jak ważny jest networking, budowanie sieci kontaktów. Kładzie on nacisk na pozyskiwanie komercyjnych partnerów przedstawień, poznawanie ich na konferencjach biznesowych. Jestem naturalnie towarzyski, więc nie przeszkadza mi współpraca z ludźmi, ale kiedy ma to taki cel, czuję opór i się usztywniam. Bardzo lubię moją pracę i nie chcę jej zmieniać.
Co w tej sytuacji mogę zrobić?

Świadoma komunikacja niewerbalna w instytucji kultury — klucz do efektywnej współpracy

  • Komunikacja niewerbalna stanowi fundamentalny element interakcji międzyludzkich, również w środowisku zawodowym
  • To, w jaki sposób przekazujemy informacje, ma ogromne znaczenie — nasze gesty, postawa i ton głosu potrafią zadecydować o naszym sukcesie czy porażce
  • Chociaż bezbłędnie rozpoznajemy, jak wielki wpływ ma na nas sposób komunikowania się z nami, to sami jesteśmy zwykle nieświadomi tego, jakie wrażenie wywierają nasze niewerbalnie komunikaty na innych

Recepty na sztukę Sztuka na receptę? Arteterapia w instytucji kultury

  • Badania naukowe dowodzą, że kultura i sztuka to kluczowe zasoby zdrowia
  • Zarówno twórczość artystyczna, jak i obcowanie ze sztuką mają znaczenie terapeutyczne
  • Instytucje kultury coraz częściej realizują zajęcia edukacyjne z elementami arteterapii, czyli terapii przez sztukę

Asertywność w pracy

Niedawno zaczęłam pracować w instytucji kultury. Jestem zadowolona z tego, co robię i z mojego zespołu, jednak mam problem z zakresem obowiązków. Starsza stażem koleżanka z innego zespołu często wydaje mi polecenia i wskazuje, co mam robić — chociaż tak naprawdę są to jej obowiązki. Pracujemy nad wspólnym projektem, a podział zadań między zespołami jest czasem niejasny. Bywa, że koleżanka pyta mnie, czy zrobimy coś wspólnie, a potem zostaję sama z rozpoczętą pracą. Nie wiem, jak jej odmówić.
Jak sobie radzić w podobnych sytuacjach, aby nie zostać odebrana jako osoba niekoleżeńska lub kłótliwa?

Przez chaos do celu — strategia instytucji kultury. Etap 4. Wypracowanie treści planu strategicznego i jego realizacja

  • Plan strategiczny to mapa, która ma nam pomóc dotrzeć do celu
  • Warto, by zapisy strategii były przejrzyste i precyzyjne
  • Wypracowanie dokumentu strategii tak naprawdę rozpoczyna pracę, a nie ją kończy

Ewaluacja, czyli ważny warunek osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu projektami w instytucji kultury

  • Ewaluacja jako klucz do innowacji: właściwie przeprowadzona ocena projektów kulturalnych otwiera drzwi do popularyzowania najlepszych rozwiązań
  • Balans między sztuką a efektywnością: skuteczna ewaluacja w sektorze kultury wymaga umiejętnego połączenia oceny wartości artystycznej z analizą efektywności organizacyjnej
  • Budowanie zaangażowanej społeczności: ewaluacja to nie tylko ocena projektu, ale także narzędzie do lepszego zrozumienia i angażowania publiczności

Przez chaos do celu — strategia instytucji kultury. Etap 3. Formułowanie celów strategicznych

  • Cele strategiczne to długoterminowe plany i aspiracje instytucji, kształtują jej działania i są fundamentem strategii ogólnej
  • Powinny być zrozumiałe, mierzalne i możliwe do realizacji w określonym czasie
  • Można je podzielić na cele operacyjne, a te z kolei – na poszczególne zadania

Inteligencja emocjonalna — czym jest i jak wyćwiczyć tę najważniejszą cechę każdego kierownika

  • Promowanie rozwoju inteligencji emocjonalnej wśród kierowników powinno być dla dyrektorów instytucji kultury priorytetem
  • Obecnie jest ona kluczowym elementem sukcesu wielu zespołów
  • Nad inteligencją emocjonalną można pracować i ją w sobie rozwijać

Przez chaos do celu — strategia instytucji kultury. Etap 2. Analiza strategiczna

  • Analiza strategiczna to działanie, które pozwoli zbadać zarówno otoczenie instytucji, jak i samą instytucję
  • Celem przeprowadzenia analizy strategicznej jest zebranie informacji, które posłużą do sformułowania celów strategicznych
  • Analiza: SWOT i PEST to narzędzia, które pomagają wskazać obszary oraz zakresy badania

Nowe umiejętności wymagane od kierownika — czyli to samo, ale jednak trochę inaczej

Kieruję zasobami ludzkimi w dużej instytucji kultury i dla wszystkich nowych kierowników zespołów przeprowadzam standardowe szkolenie dotyczące komunikacji, tworzenia nowego zespołu, rozwiązywania konfliktów, spraw kadrowych itd. Ostatnio zwrócono mi uwagę, że jest ono już nieco przestarzałe i dobrze by było je poszerzyć o nowe zagadnienia.
Czy na pewno tyle się zmieniło? Co warto dodać poza rozwijaniem standardowych umiejętności, których instytucja oczekuje?

Jak dobrze współpracować przy realizacji projektów z innymi partnerami?

  • Współpraca między instytucjami to obecnie sposób na ciekawe inicjatywy kulturalne, jednak wciąż wiąże się ona z wieloma trudnościami
  • Jeden z problemów, z którym najczęściej mierzą się instytucje, to podział obowiązków między partnerami, co wynika z niedostatecznego planowania
  • Współdziałanie instytucji często wywołuje wzajemne pretensje o styl zarządzania czy opieszałość — konieczna jest więc bieżąca wymiana informacji, ale też postewaluacja każdego projektu

Przez chaos do celu — strategia instytucji kultury. Etap 1. Misja i wizja

  • Strategia instytucji to długofalowa koncepcja jej rozwoju. Określa dalekosiężne cele oraz sposoby ich osiągnięcia i uwzględnia przy tym działania konkurencji
  • Przygotowanie strategii jest dużym przedsięwzięciem, można je jednak znacznie uprościć i całe zadanie podzielić na etapy
  • Misja i wizja instytucji nie są tym samym, choć się uzupełniają, tworząc obraz tego, czym jest dana instytucja kultury oraz w jakim kierunku dąży