Finanse

W dziale Finanse znajdą Państwo porady dotyczące polityki rachunkowości, przestrzegania zasad finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w instytucjach kultury ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z organizatorem oraz rozliczania projektów.

Liczba artykułów w dziale: 769

Panel multimedialny nie jest eksponatem muzealnym

Muzeum ma głównie formę mutlimedialną, liczba zabytków jest znikoma, opiera się głównie na nowoczesnych formach przedstawienia informacji (historii). Muzeum otrzymało w darowiźnie wydzielony panel wyświetlający zdjęcia i opisy związane z tematyką muzeum.
Czy otrzymany panel jest eksponatem oraz czy jego wartość zwiększy fundusz instytucji kultury i czy powinna zostać rozliczona w czasie?

Niewykorzystaną dotację celową trzeba zwrócić

W 2019 r. instytucja otrzymała od organizatora dotację celową. Nie wykorzystała całej kwoty dotacji i po rozliczeniu zwróciła na konto organizatora niewykorzystaną część dotacji zgodnie ze sprawozdaniem.
Czy organizator może uznać, że zadanie nie zostało wykonane i trzeba będzie oddać całą kwotę dotacji?

Podwyżka opłat wymaga aneksu do umowy najmu

Gminny ośrodek kultury (GOK) wynajmuje pomieszczenia na lokale użytkowe. Z jednym najemcą ma podpisaną umowę, z której wynika, że faktury są wystawiane na okres półroczny, tj. w styczniu za pierwsze półrocze i następnie w lipcu za drugie. Niedawno GOK do końca ustalił nowe stawki za media i będą one obowiązywały od października. Z każdym z najemców GOK podpisał aneksy na nowe stawki.
Jak ma postąpić w przypadku najmu fakturowanego w okresach półrocznych?
Czy należy już teraz wystawić korektę do faktury pierwotnej i zwiększyć wartość o różnicę wynikającą ze zmian stawek?

Nieodpłatne udostępnienie sali zgodnie z umową

Gminny ośrodek kultury (GOK) zezwolił na nieodpłatne udostępnienie sali radzie sołeckiej na zorganizowanie zabawy tanecznej dla mieszkańców. Problem polega na tym, że ZAiKS nie może wystawić faktury na radę sołecką. Sołtys chce wpłacić równowartość tej faktury na konto GOK, a instytucja miałaby tylko pośredniczyć w transakcji, użyczyć danych do faktury i zrobić przelew, gdy wpłyną pieniądze od sołtysa.
Czy takie postępowanie będzie prawidłowe z punktu widzenia późniejszych sprawozdań i rozliczeń finansowych GOK?

Poprawność rozliczenia imprezy

Instytucja kultury otrzymała od organizatora dotację celową 320 000 zł na imprezę plenerową. Całkowity koszt imprezy wyniósł 550 000 zł brutto (465 000 zł netto). Instytucja wypracowała przychody z imprezy w kwocie 203 000 zł brutto (165 000 netto zł) oraz uzyskała zwrot VAT 48 000 zł. Składając rozliczenie imprezy organizatorowi, instytucja przedstawiła je następująco: koszty brutto – przychody brutto – dotacja celowa – VAT podlegający odliczeniu, tj. 550 000 zł – 203 000 zł – 320 000 zł – 48 000 zł = – 21 000 zł i jest to kwota pozostająca na rachunku bankowym instytucji. Organizator neguje jednak taką formę rozliczenia, za właściwe podając następujące rozliczenie w kwocie netto: przychody netto + dotacja celowa – koszty netto + podatek podlegający rozliczeniu, tj. 165 000 zł + 320 000 zł – 465 000 zł + 48 000 zł = 68 000 zł.
Zatem który sposób rozliczenia imprezy jest właściwy?

Wykazanie w planie finansowym zbycia nieumorzonej części środka trwałego

Instytucja przekazała organizatorowi nieodpłatnie środek trwały, który został sfinansowany dotacją, w związku z czym przy dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych zwiększały się pozostałe przychody. Środek ten nie został umorzony w całości przed przekazaniem organizatorowi, zatem nieumorzona wartość będzie stanowiła pozostałe koszty operacyjne. Pozostała wartość na koncie rozliczeń międzyokresowych będzie równa nieumorzonej części środka trwałego, co w rozrachunku daje zero.
Jak instytucja powinna wykazać tę transakcję w planie finansowym?
Czy wystarczy wyjaśnienie przy wykonaniu planu finansowego?

Zaliczki, faktury zaliczkowe i faktury pro forma w pytaniach i odpowiedziach

  • Jeśli pracownik na potrzeby instytucji kultury zakupuje materiały za gotówkę, to może otrzymać zaliczkę, podjąć gotówkę z rachunku bankowego instytucji albo zapłacić własnymi pieniędzmi
  • Każde gotówkowe zakupy pracownika należy odpowiednio udokumentować i rozliczyć
  • Nie ma przeszkód, by instytucja częściowo płaciła zespołom zaliczki za koncerty, które odbędą się w przyszłym roku

Faktura za dostęp do e-booków dla czytelników biblioteki

Biblioteka publiczna wykupiła kody dostępu do e-booków dla swoich czytelników.
Jak zaksięgować taką operację?

Jak zadekretować przedpłaconą fakturę za usługi?

Instytucja zapłaciła zaliczkę za usługę hotelową na podstawie faktury pro forma. Zapłata nastąpiła przed fakturą właściwą.
Z jaką datą zatwierdzić fakturę właściwą „do zapłaty”, pod względem merytorycznym i formalnorachunkowym?

Zakup klimatyzatora w planie finansowym

Instytucja planuje zakupić ze środków własnych klimatyzator do jednej z sal oraz do pomieszczeń biurowych. Koszt zakupu jednego klimatyzatora wynosi 5200 netto wraz z montażem.
Jak taki zakup instytucja powinna wykazać w planie finansowym?

Informacja o udzielonych umorzeniach niepodatkowych należności budżetowych

Czy samorządowa instytucja kultury ma obowiązek sporządzania informacji na temat udzielonych umorzeń niepodatkowych należności budżetowych, o których mowa w art. 60 Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych)?

Zwrot opłaty za zajęcia warsztatowe

W związku z epidemią rodzice zrezygnowali z zajęć warsztatowych dla dzieci i proszą o zwrot wpłaconej kwoty.
W jaki sposób zaksięgować tę operację?