Finanse

W dziale Finanse znajdą Państwo porady dotyczące polityki rachunkowości, przestrzegania zasad finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w instytucjach kultury ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z organizatorem oraz rozliczania projektów.

Liczba artykułów w dziale: 1235

Opóźnione faktury w Rb-Z

Na początku stycznia br. do instytucji kultury wpłynęły faktury, których termin płatności upłynął w sierpniu i grudniu ubiegłego roku. Wystawca faktur zgodził się na odstąpienie od naliczania odsetek oraz przesunięcie terminu płatności i potwierdził to w formie pisemnej.
Czy takie zobowiązania muszą zostać wykazane w sprawozdaniu Rb-Z?

Dokumenty z poprzedniego roku a wykonanie planu

Czy koryguje się roczne sprawozdanie z wykonania planu, którego termin sporządzenia upływa z końcem lutego, jeśli w związku z księgowaniem dokumentów do poprzedniego roku zmieniły się wartości i w sprawozdaniu finansowym wykazuje się inne kwoty kosztów i zobowiązań?

Koszty notarialne zwiększają wartość początkową środka trwałego

Instytucja otrzymała w darowiźnie od gminy nieruchomość gruntową wraz z budynkiem gospodarczym i zabytkowym młynem.
Czy koszty notarialne zwiększają wartość początkową zabytkowego młyna?

Korekta rozliczenia dotacji podmiotowej o drobną kwotę

Podczas weryfikowania księgi rachunkowej instytucji kultury przed rozliczeniem dotacji podmiotowej za 2024 r. okazało się, że w kwietniu 2024 r. ówczesny główny księgowy nie dokonał korekty rozliczenia dotacji za 2023 r. w związku z otrzymaniem w kwietniu 2024 r. zwrotu nadpłaty w wysokości 0,45 zł za obsługę prawną zapłaconą z dotacji podmiotowej w 2023 r.
Czy należy skorygować rozliczenie dotacji za 2023 r. w związku ze zwrotem 0,45 zł oraz należnych odsetek?
Ponieważ kwota 0,45 zł za 2023 r. nie jest kwotą istotną z punktu widzenia jasności i rzetelności sprawozdania finansowego, to czy korekta mogła być ujęta w 2024 r.? Jeżeli tak, to jakich księgowań należało dokonać na koniec grudnia 2024 r.?

Pozostałe środki trwałe w księgach inwentarzowych

Miejska biblioteka publiczna wraz z filią ma w elektronicznej księdze inwentarzowej ponad 7500 pozycji majątku, w tym:

  • środki trwałe amortyzowane liniowo,
  • niskocenne wyposażenie amortyzowane jednorazowo, z czego część o wartości poniżej 500 zł,
  • pozostałe wyposażenie niskocenne niepodlegające amortyzacji i księgowane w kosztach zużycia materiałów (meble, regały, lady biblioteczne, krzesełka, czajniki, wentylatory, grzejniki itp.).

Biblioteka nie ma określonej dolnej wartości majątku, od której wprowadza się środki do inwentarza. Po denominacji w 1995 r. niektóre z pozycji majątku mają wartość mniejszą niż 1 zł, a nawet wartość 0 zł. Obecnie zdarzają się sytuacje, że monitor za 400 czy 600 zł wprowadza się do ewidencji pozostałych środków trwałych amortyzowanych jednorazowo, a do ewidencji pozabilansowej niepodlegającej amortyzacji — w „Zużycie materiałów”.
Jaki podział zachować? Jak prawidłowo przyjmować w ewidencję?
Czy meble powinny pozostać na ewidencji pozabilansowej, mimo że okres ich użytkowania jest dość długi?
Czy istnieje możliwość wyksięgowania z ewidencji inwentarzowej pozostałych środków trwałych — tych amortyzowanych jednorazowo i tych w ewidencji pozabilansowej?

Czy organizator może pokryć ujemny wynik finansowy instytucji kultury?

W 2023 r. instytucja kultury poniosła stratę w wysokości 500 000 zł. W informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego zaproponowała pokrycie tej straty następująco: w kwocie 100 000 zł w całości z funduszu rezerwowego, w kwocie 200 000 zł z funduszu instytucji kultury, a pozostałą kwotę, tj. 200 000 zł, jako stratę pokrytą przez organizatora. Organizator zatwierdził sprawozdanie finansowe i wskazał pokrycie straty z funduszu rezerwowego w kwocie 100 000 zł oraz pozostałą kwotę 400 000 zł z przyszłych zysków.
Czy postąpił prawidłowo?
W jaki sposób ująć tę stratę w księgach rachunkowych?

Klasyfikacja Środków Trwałych

Biblioteka zakupi z dotacji celowej w ramach budżetu obywatelskiego następujące wyposażenie:

  • selfcheck,
  • budkę akustyczną,
  • cyfrowy terminal informacyjny (infokiosk),
  • mobilną tablicę interaktywną,
  • kino domowe (rzutnik i ekran),
  • konsole PlayStation,
  • gogle (okulary) VR, a także
  • elektroniczny depozytor kluczy.

Do jakiej grupy KŚT zaliczyć te urządzenia?

Wycena, ewidencja i inwentaryzacja budynku nieodpłatnie przekazanego przez organizatora

Instytucja kultury otrzymała PT (Protokół przekazania — przejęcia środka trwałego) budynku gospodarczo-magazynowego na podstawie zarządzenia wójta w sprawie nieodpłatnego przekazania środków trwałych powstałych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego. W dokumencie PT wartość początkowa wynosi 860 553,26 zł, umorzenie 7134,12 zł.
Czy forma przekazania budynku jest prawidłowa?
W jakiej ewidencji ująć ten środek — czy na koncie 011 „Środki trwałe”, czy pozabilansowo? Jak to zaksięgować?
W jaki sposób i z jaką częstotliwością inwentaryzować?

Wpływ faktur po dniu bilansowym nie musi wpływać na wynik finansowy

Niewielka instytucja kultury ma małe przychody własne. Na koniec roku otrzymuje faktury, których koszt odnoszony jest do roku, w którym został poniesiony, co zazwyczaj przyczynia się do ujemnego wyniku finansowego.
Jak wpłynąć na wynik finansowy, aby zapobiec corocznemu generowaniu straty? Czy można na przykład wpisać w polityce rachunkowości, że faktury, które wpływają po 10 stycznia danego roku, ujmowane są w koszty z datą wpływu? Chodzi o takie faktury, które wpływają po dniu bilansowym, a których wartość jest nieistotna dla wyniku finansowego.

Odszkodowanie dla pracownika — źródło finansowania i podatek

W grudniu 2024 r. uprawomocnił się wyrok sądu pracy dotyczący pracownika, którego zwolniono z instytucji kultury niezgodnie z przepisami i który wniósł pozew do sądu. Pracodawca przegrał sprawę. Instytucja ma teraz obowiązek zapłacić odszkodowanie, odsetki, koszty procesu oraz koszty sądowe.
Czy w takiej sytuacji instytucja kultury ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych? Jeżeli tak, to w jakim terminie i od których kosztów?
Jak zaksięgować to zdarzenie?

Ewidencja księgowa korekty wypłaty zasiłku chorobowego zamiast wypadkowego

Instytucja kultury otrzymała z ZUS pismo o uznaniu wypadku przy pracy pracownika. Wcześniej wypłacono mu wynagrodzenie za czas choroby. ZUS poinformował więc, że wypłacone wynagrodzenie zostanie potraktowane jako zasiłek chorobowy z tytułu ubezpieczenia wypadkowego i może być zaliczone w ciężar składek na ubezpieczenie społeczne. Instytucja kultury ma dokonać korekt dokumentów rozliczeniowych i zwrócić pracownikowi część składki zdrowotnej.
Jakich księgowań należy dokonać?

Rozliczenie dotacji ze środków MKiDN

Instytucja kultury realizuje projekt współfinansowany ze środków ministerstwa kultury. Po zakończeniu realizacji projektu i jego podsumowaniu okazało się, że zarówno koszty jego realizacji, jak i przychody (ze sprzedaży biletów na zorganizowane wydarzenie i wpływy od sponsorów) były dużo wyższe od planowanych.
Czy instytucja powinna wykazać w sprawozdaniu z dotacji do ministerstwa całość poniesionych kosztów w projekcie, a więc również te, które przekroczyły plan i zostały sfinansowane ze środków własnych?
Czy jednostka może pokryć nieplanowane koszty w przedsięwzięciu z nadwyżki przychodów i wykazać je jako nową kategorię w sprawozdaniu?
Czy w rozliczeniu dotacji konieczne jest przypisywanie przychodów do konkretnych faktur?