
Na początku stycznia br. do instytucji kultury wpłynęły faktury, których termin płatności upłynął w sierpniu i grudniu ubiegłego roku. Wystawca faktur zgodził się na odstąpienie od naliczania odsetek oraz przesunięcie terminu płatności i potwierdził to w formie pisemnej.
Czy takie zobowiązania muszą zostać wykazane w sprawozdaniu Rb-Z?
Czy koryguje się roczne sprawozdanie z wykonania planu, którego termin sporządzenia upływa z końcem lutego, jeśli w związku z księgowaniem dokumentów do poprzedniego roku zmieniły się wartości i w sprawozdaniu finansowym wykazuje się inne kwoty kosztów i zobowiązań?
Instytucja otrzymała w darowiźnie od gminy nieruchomość gruntową wraz z budynkiem gospodarczym i zabytkowym młynem.
Czy koszty notarialne zwiększają wartość początkową zabytkowego młyna?
Podczas weryfikowania księgi rachunkowej instytucji kultury przed rozliczeniem dotacji podmiotowej za 2024 r. okazało się, że w kwietniu 2024 r. ówczesny główny księgowy nie dokonał korekty rozliczenia dotacji za 2023 r. w związku z otrzymaniem w kwietniu 2024 r. zwrotu nadpłaty w wysokości 0,45 zł za obsługę prawną zapłaconą z dotacji podmiotowej w 2023 r.
Czy należy skorygować rozliczenie dotacji za 2023 r. w związku ze zwrotem 0,45 zł oraz należnych odsetek?
Ponieważ kwota 0,45 zł za 2023 r. nie jest kwotą istotną z punktu widzenia jasności i rzetelności sprawozdania finansowego, to czy korekta mogła być ujęta w 2024 r.? Jeżeli tak, to jakich księgowań należało dokonać na koniec grudnia 2024 r.?
Miejska biblioteka publiczna wraz z filią ma w elektronicznej księdze inwentarzowej ponad 7500 pozycji majątku, w tym:
- środki trwałe amortyzowane liniowo,
- niskocenne wyposażenie amortyzowane jednorazowo, z czego część o wartości poniżej 500 zł,
- pozostałe wyposażenie niskocenne niepodlegające amortyzacji i księgowane w kosztach zużycia materiałów (meble, regały, lady biblioteczne, krzesełka, czajniki, wentylatory, grzejniki itp.).
Biblioteka nie ma określonej dolnej wartości majątku, od której wprowadza się środki do inwentarza. Po denominacji w 1995 r. niektóre z pozycji majątku mają wartość mniejszą niż 1 zł, a nawet wartość 0 zł. Obecnie zdarzają się sytuacje, że monitor za 400 czy 600 zł wprowadza się do ewidencji pozostałych środków trwałych amortyzowanych jednorazowo, a do ewidencji pozabilansowej niepodlegającej amortyzacji — w „Zużycie materiałów”.
Jaki podział zachować? Jak prawidłowo przyjmować w ewidencję?
Czy meble powinny pozostać na ewidencji pozabilansowej, mimo że okres ich użytkowania jest dość długi?
Czy istnieje możliwość wyksięgowania z ewidencji inwentarzowej pozostałych środków trwałych — tych amortyzowanych jednorazowo i tych w ewidencji pozabilansowej?
W 2023 r. instytucja kultury poniosła stratę w wysokości 500 000 zł. W informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego zaproponowała pokrycie tej straty następująco: w kwocie 100 000 zł w całości z funduszu rezerwowego, w kwocie 200 000 zł z funduszu instytucji kultury, a pozostałą kwotę, tj. 200 000 zł, jako stratę pokrytą przez organizatora. Organizator zatwierdził sprawozdanie finansowe i wskazał pokrycie straty z funduszu rezerwowego w kwocie 100 000 zł oraz pozostałą kwotę 400 000 zł z przyszłych zysków.
Czy postąpił prawidłowo?
W jaki sposób ująć tę stratę w księgach rachunkowych?
Biblioteka zakupi z dotacji celowej w ramach budżetu obywatelskiego następujące wyposażenie:
- selfcheck,
- budkę akustyczną,
- cyfrowy terminal informacyjny (infokiosk),
- mobilną tablicę interaktywną,
- kino domowe (rzutnik i ekran),
- konsole PlayStation,
- gogle (okulary) VR, a także
- elektroniczny depozytor kluczy.
Do jakiej grupy KŚT zaliczyć te urządzenia?
Instytucja kultury otrzymała PT (Protokół przekazania — przejęcia środka trwałego) budynku gospodarczo-magazynowego na podstawie zarządzenia wójta w sprawie nieodpłatnego przekazania środków trwałych powstałych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego. W dokumencie PT wartość początkowa wynosi 860 553,26 zł, umorzenie 7134,12 zł.
Czy forma przekazania budynku jest prawidłowa?
W jakiej ewidencji ująć ten środek — czy na koncie 011 „Środki trwałe”, czy pozabilansowo? Jak to zaksięgować?
W jaki sposób i z jaką częstotliwością inwentaryzować?
Niewielka instytucja kultury ma małe przychody własne. Na koniec roku otrzymuje faktury, których koszt odnoszony jest do roku, w którym został poniesiony, co zazwyczaj przyczynia się do ujemnego wyniku finansowego.
Jak wpłynąć na wynik finansowy, aby zapobiec corocznemu generowaniu straty? Czy można na przykład wpisać w polityce rachunkowości, że faktury, które wpływają po 10 stycznia danego roku, ujmowane są w koszty z datą wpływu? Chodzi o takie faktury, które wpływają po dniu bilansowym, a których wartość jest nieistotna dla wyniku finansowego.
W grudniu 2024 r. uprawomocnił się wyrok sądu pracy dotyczący pracownika, którego zwolniono z instytucji kultury niezgodnie z przepisami i który wniósł pozew do sądu. Pracodawca przegrał sprawę. Instytucja ma teraz obowiązek zapłacić odszkodowanie, odsetki, koszty procesu oraz koszty sądowe.
Czy w takiej sytuacji instytucja kultury ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych? Jeżeli tak, to w jakim terminie i od których kosztów?
Jak zaksięgować to zdarzenie?

Instytucja kultury otrzymała z ZUS pismo o uznaniu wypadku przy pracy pracownika. Wcześniej wypłacono mu wynagrodzenie za czas choroby. ZUS poinformował więc, że wypłacone wynagrodzenie zostanie potraktowane jako zasiłek chorobowy z tytułu ubezpieczenia wypadkowego i może być zaliczone w ciężar składek na ubezpieczenie społeczne. Instytucja kultury ma dokonać korekt dokumentów rozliczeniowych i zwrócić pracownikowi część składki zdrowotnej.
Jakich księgowań należy dokonać?
Instytucja kultury realizuje projekt współfinansowany ze środków ministerstwa kultury. Po zakończeniu realizacji projektu i jego podsumowaniu okazało się, że zarówno koszty jego realizacji, jak i przychody (ze sprzedaży biletów na zorganizowane wydarzenie i wpływy od sponsorów) były dużo wyższe od planowanych.
Czy instytucja powinna wykazać w sprawozdaniu z dotacji do ministerstwa całość poniesionych kosztów w projekcie, a więc również te, które przekroczyły plan i zostały sfinansowane ze środków własnych?
Czy jednostka może pokryć nieplanowane koszty w przedsięwzięciu z nadwyżki przychodów i wykazać je jako nową kategorię w sprawozdaniu?
Czy w rozliczeniu dotacji konieczne jest przypisywanie przychodów do konkretnych faktur?