Finanse
W dziale Finanse znajdą Państwo porady dotyczące polityki rachunkowości, przestrzegania zasad finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w instytucjach kultury ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z organizatorem oraz rozliczania projektów.
Liczba artykułów w dziale: 1264

Jak ująć w księgach przekazanie środków pieniężnych pomiędzy własnymi rachunkami bankowymi?

Instytucja kultury otrzymała dotację celową na remont dachu w kwocie brutto. W umowie z organizatorem nie ma wzmianki o zwrocie VAT.
Czy jeśli instytucja dostanie zwrot z urzędu skarbowego, powinna oddać VAT do organizatora jako niewydatkowaną dotację, czy też tylko go poinformować, że otrzymała taki zwrot i rozliczyć się w wartości brutto?
Czy instytucja może sfinansować swoją działalność środkami ze zwrotu VAT?
Gminny dom kultury planuje zakupić muzealia (książkę z 1734 r.) do izby pamięci od osoby fizycznej na podstawie umowy sprzedaży.
Czy taki zakup może sfinansować ze środków własnych, a jeśli tak, jak należy go ująć w ewidencji księgowej?
W instytucji kultury ewidencja niskocennych środków trwałych obejmuje przedmioty o wartości od kilku groszy do kilkuset zł (np. pianino o wartości księgowej 41 groszy, aparaty, instrumenty, biurka, telefony, a także kosze, przedłużacze itp.).
Czy można przekwalifikować te rzeczy na pozaewidencyjne?
Czy można je wyksięgować z konta 013 „Pozostałe środki trwałe” w korespondencji z kontem 072 „Umorzenie pozostałych środków trwałych”?
Instytucja zakupiła środek trwały o wartości 62 656,20 zł (w tym 11 716,20 zł VAT). Część kwoty VAT, tj. 12%, czyli 1406 zł, będzie podlegać odliczeniu, pozostała kwota VAT, czyli 10 310 zł, to koszt.
Jaką kwotę wpisać w dokumencie OT — Przyjęcie środka trwałego oraz w poleceniu księgowania?
Jak zaksięgować fakturę i zapłatę przelewem za ten środek trwały?
Czy należy zastosować dokument PK — Protokół przekazania — przejęcia środka trwałego?
Instytucja kultury chciałaby wykupić dodatkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania czynności zawodowych w ramach stosunku pracy dla dyrektora i głównego księgowego.
Czy może to robić?
Czy można sfinansować takie ubezpieczenie z dotacji podmiotowej?
W 2024 r. gmina przeniosła na instytucję kultury nieodpłatnie umową darowizny (akt notarialny) lokal użytkowy wraz z udziałem we współwłasności części wspólnych budynku oraz z takim samym udziałem we współużytkowaniu wieczystym gruntu. Wartość nieruchomości akt notarialny określa na kwotę 1 500 000 zł, w tym wartość udziału w gruncie 170 000 zł. Pierwsza opłata z tytułu użytkowania wieczystego stanowiąca 15% wartości gruntu przekazanego w użytkowanie wieczyste, tj. 25 500 zł, została obniżona przez gminę o 99%. Wyniosła 255 zł + VAT i została sfinansowana z dotacji podmiotowej. Instytucja kultury nie prowadzi działalności gospodarczej i korzysta ze zwolnienia podmiotowego w VAT. Obecnie będzie ponosić opłaty roczne za grunt oddany w użytkowanie wieczyste.
Czy instytucja powinna ewidencjonować i amortyzować bilansowo prawo wieczystego użytkowania gruntu?
Czy wartość gruntu w użytkowaniu wieczystym należało ująć pozabilansowo?
Jakich księgowań należało dokonać w 2024 r. oraz w jakich kwotach?
Pytania dotyczą zapisów w polityce rachunkowości.
Czy zgodny z Ustawą z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości) jest zapis polityce rachunkowości, z którego wynika, że składniki majątku nabyte w drodze darowizny lub inny nieodpłatny sposób, w dniu przyjęcia do użytkowania ujmuje się według wartości określonej w umowie darowizny albo umowie o nieodpłatnym przekazaniu, a jeśli brak jest tej wartości, to wycena następuje po cenie rynkowej z dnia nabycia zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości?
Czy w polityce rachunkowości można zastosować następujące uproszczenia:
- „Koszty rozmów telefonicznych, prenumeraty, ubezpieczeń, abonamentów, zużycia gazu, energii elektrycznej i innych cyklicznie powtarzających się operacji dotyczących po części dwóch miesięcy lub po części roku minionego i bieżącego ujmuje się w koszty w miesiącu, z którego pochodzi dokument, z pominięciem konta międzyokresowego rozliczenia kosztów.
- Faktury zakupu (płatne przelewem) zapłacone w miesiącu wystąpienia operacji, niezapłacone do końca miesiąca lub zapłacone częściowo ujmowane są za pośrednictwem kont rozrachunkowych w miesiącu, z którego pochodzi dokument.
- Dokumenty ujmowane są w koszty miesiąca, z którego pochodzą (pod datą wystawienia), jeżeli wpłyną do jednostki do 7. dnia następnego miesiąca, a w przeciwnym razie ujmowane są w koszty pod datą wpływu”?
Czy w związku z takimi zapisami fakturę za energię cieplną wystawioną w styczniu, a dotyczącą zużycia z grudnia można zaksięgować pod datą wystawienia w styczniu?

Instytucja przystąpiła do Programu Polska Bezgotówkowa i pomimo braku obowiązku zapłaty w księgach rachunkowych ujmuje koszty i przychody związane z użytkowaniem terminala.
Czy powinna je ująć w planie finansowym instytucji?

GOK 7 stycznia 2025 r. wystawił fakturę dochodową za wynajem sali w okresie od 30 grudnia 2024 r. do 2 stycznia 2025 r.
Czy taką fakturę należy zaksięgować jeszcze do 2024 r., czy już do 2025 r.?
W grudniu 2024 r. gminny ośrodek kultury opłacił fakturę proforma w wysokości 500 euro jako częściową opłatę (zaliczkę) za organizowaną w kwietniu 2025 r. usługę hotelową uczestników wycieczki na Litwę. Do opłaconej już zaliczki za nocleg uczestników wycieczki hotel mimo próśb ośrodka nie wystawił żadnej faktury — tłumaczono, że w kwietniu zostanie wystawiona faktura końcowa z rozliczoną kwotą (koszt całkowity noclegu to 1500 euro).
W jaki sposób dokonać księgowania na przełomie roku zapłaconej faktury proforma?
Instytucja kultury dzierżawi od gminy świetlicę. Do umowy dzierżawy załączono protokół zdawczo-odbiorczy, w którym instytucja przyjmuje budynek świetlicy wraz z jej wyposażeniem według następujących załączników do tego protokołu:
- „Wykaz środków trwałych wraz z ich wartością”,
- „Wykaz pozostałych środków trwałych wraz z wartością”,
- „Pozabilansowe środki trwałe”.
Budynek świetlicy pozostaje jednak nadal w ewidencji gminy, jak również przekazane protokołami środki trwałe i wyposażenie.
Czy instytucja powinna przyjąć do ewidencji dzierżawione składniki majątku?
Kto powinien inwentaryzować budynek świetlicy oraz środki trwałe wymienione w załącznikach? W jaki sposób i z jaką częstotliwością?