Finanse

W dziale Finanse znajdą Państwo porady dotyczące polityki rachunkowości, przestrzegania zasad finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w instytucjach kultury ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z organizatorem oraz rozliczania projektów.

Liczba artykułów w dziale: 559

Dotacja celowa a zwrot VAT

Samorządowa instytucja kultury (czynny podatnik VAT) otrzyma od organizatora dotację celową na inwestycję. W umowie dotacyjnej określono kwotę brutto dotacji, a instytucja ma obowiązek wykorzystania dotacji zgodnie z celem, na jaki ją uzyskała i na warunkach określonych umową oraz rozliczenia jej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
W związku realizacją zadania instytucja kultury odliczy cały VAT.
Czy w związku z brakiem w umowie zapisów dotyczących zwrotu VAT instytucja może rozliczyć się z organizatorem w kwotach brutto, a VAT pozostanie do jej dyspozycji?

Umowa na występ w kolejnym roku a rozliczenia międzyokresowe kosztów

Na jesieni ubiegłego roku instytucja podpisała z zespołem umowę na występ, który odbędzie się w lipcu tego roku. W 2017 r. instytucja nie dokonała żadnej zapłaty.
Czy wartość umowy należy zaksięgować na rozliczeniach międzyokresowych kosztów?
Jak ująć wartość tej umowy w bilansie?

Kolejność wydatkowania środków

Przychodami samorządowej instytucją kultury jest dotacja podmiotowa od organizatora, która stanowi około 50% przychodów, oraz środki własne.
Organizator przyznaje dotację na podstawie uchwały. Nie zawiera z instytucją odrębnej umowy na przyznanie i rozliczenie dotacji. Organizator twierdzi, że w pierwszej kolejności instytucja powinna wydawać środki własne, a następnie dotację podmiotową, oraz że środki, które zostają instytucji na koniec roku, to niewykorzystana dotacja podmiotowa, którą należy mu zwrócić.
Czy organizator ma rację?
Czy organizator ma prawo żądać, aby instytucja rozliczała się tą metodą za lata ubiegłe?

Korekta składki wypadkowej

W wyniku kontroli ZUS okazało się, że w poprzednim roku samorządowa instytucja kultury powinna złożyć IWA i skorygować składkę wypadkową. IWA wysłano w grudniu 2017 r., a informację o obowiązującej instytucję wysokości składki otrzymano z ZUS w 2018 r. W wyniku korekt powstanie nadpłata składek w ZUS.
Czy instytucja kultury powinna zwrócić wartość nadpłaconych składek organizatorowi, jeśli były one opłacone z dotacji na działalność bieżącą w 2017 r.?
Czy można je zaliczyć jako pozostałe przychody?

Korekta wartości nieamortyzowanego środka trwałego

Muzeum w 2012 r. otrzymało dotację z programów unijnych na remont kotłowni. Do tej pory nie była ona amortyzowana. Budynek, w którym mieści się kotłownia, nie jest własnością muzeum — instytucja kultury użytkuje go na podstawie umowy użyczenia z 2004 r. Po wykonaniu prac kotłownię zaksięgowano na konto Wn 011-05 „Środki trwałe — specjalistyczne maszyny urządzenia i aparaty — grupy 5″, Ma 800 „Fundusz instytucji kultury”.
Jak poprawić ten błąd?

Nieodpłatnie przekazany środek trwały w księgach rachunkowych instytucji kultury

W 2017 r. muzeum otrzymało nieodpłatnie od jednostki budżetowej środek trwały — samochód osobowy, który był całkowicie zamortyzowany. Został on zaksięgowany na kontach 011 „Środki trwałe” / 800 „Fundusz instytucji kultury” — wartość 54 000 zł. Teraz w bilansie nie zgadzają się aktywa z pasywami o kwotę przekazanego środka trwałego. Pasywa ogółem są mniejsze o tę kwotę.
Jak powinno wyglądać księgowanie, żeby w bilansie kwoty się zgadzały?

Ewidencja księgowa kosztów wydawnictw

Instytucja kultury wydaje raz na kwartał gazetę gminną, w której znajdują się informacje o wszystkich ważnych wydarzeniach w gminie. W gazecie nie ma reklam; jest ona w całości finansowana z dotacji podmiotowej i rozdawana mieszkańcom gminy za darmo.
Jak prawidłowo zaksięgować koszty wydruku tej gazety?
Czy należy potraktować je jako koszty promocji i reklamy?

Odszkodowanie z tytułu zdarzeń losowych

Ubezpieczyciel w 2017 r. przyznał instytucji bezsporne odszkodowanie 25 000 zł z tytułu zalania ubezpieczonego budynku, które przelał na konto instytucji do końca roku. Aby usunąć szkody, instytucja kultury musiała ponieść dodatkowo 1500 zł kosztów napraw, identyfikacji awarii i zakupu potrzebnych w związku z tym zdarzeniem losowym materiałów, które to koszty ubezpieczyciel być może zwróci, ale do końca roku 2017 r. nie podjął jeszcze w tej sprawie decyzji. Wszystkie koszty związane z naprawą instytucja poniosła dopiero w roku 2018.
Jakich księgowań należało dokonać w 2017 r. (przyznanie odszkodowania już zapłaconego i tego, w sprawie którego ubezpieczyciel nie podjął jeszcze decyzji, zapłatę poniesionych pierwszych kosztów związanych ze szkodą, niewykorzystanych na koniec roku środków z ubezpieczenia), a jakich w 2018 r.?
Czy kwotę otrzymaną od ubezpieczyciela można przeznaczyć na działalność bieżącą i pokryć z niej koszty zwykłej działalności instytucji kultury?
Jakich przeksięgowań dokonać w związku z zamknięciem 2017 r. na kontach dotyczących zdarzenia losowego?
Czy 1500 zł, które instytucja wydała na niezbędne koszty związane z usunięciem szkody, należy traktować jako kwotę opłaconą ze środków bieżących instytucji i uwzględnić w planie finansowym jako usługi obce — koszty remontów, czy też ująć je w pozycji kosztów operacyjnych?

Zakup urządzenia grzewczego w planie finansowym

W jednym z budynków należących do gminnego ośrodka kultury (GOK) planowany jest zakup i montaż urządzenia grzewczego. Zakup urządzenia zostanie sfinansowany ze środków rady sołeckiej, natomiast koszt montażu pokryje GOK. Tworząc plan finansowy, instytucja kultury zaplanowała na remonty kwotę 4000 zł. Oprócz zakupu oraz montażu należy również ponieść koszty instalacji oraz przyłączenia gazu, na co instytucja ma otrzymać od organizatora dotację celową.
Czy instytucja kultury powinna ująć kwotę 4000 zł w planie finansowym jako remont, pozostałe usługi czy też jako wydatek inwestycyjny?
Jak ująć dotację celową w planie finansowym?

Dotacja podmiotowa a pokrycie amortyzacji

Czy w dotacji podmiotowej od organizatora instytucji kultury powinna się znajdować kwota pokrywająca koszt amortyzacji (umorzenia)?

Udokumentowanie zwrotu kosztów

Jedna z czytelniczek biblioteki uszkodziła czytak. Za naprawę biblioteka otrzymała fakturę VAT. W regulaminie wypożyczania czytaków jest zapis, zgodnie z którym, w przypadku jego zniszczenia lub uszkodzenia czytelnik pokrywa koszty naprawy lub zakupu nowego urządzenia o takich samych parametrach.
Czy biblioteka powinna obciążyć czytelniczkę kosztami naprawy na podstawie noty księgowej i przyjąć zwrot kosztów na kwitariusz, czy też wystawić fakturę VAT (refakturę)?

Środek trwały powstały w wyniku umowy o dzieło

Instytucja kultury podpisała umowę o dzieło na zaprojektowanie i wykonanie historycznej repliki armaty na ponad 10 000 zł. Umowę o dzieło zaksięgowano w koszty wynagrodzeń.
W jaki sposób prawidłowo zaksięgować armatę?