Prawo / Statut
W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.
Liczba artykułów w dziale: 762
Jeden z zespołów muzycznych ma zamiar zaprezentować się podczas imprezy plenerowej. Każdy z członków zespołu chce wystawić rachunek do umowy o dzieło, aby solidarnie ponieść koszty i opłacić podatek.
Czy możliwe jest, by na jeden koncert podpisać 5 umów o dzieło i każdą oddzielnie opłacić, tak jak oczekuje tego zespół muzyczny, czy też poprosić o fakturę, z tym że wtedy koszty imprezy będą o wiele wyższe?
Czy dyrektor instytucji kultury może na podstawie pełnomocnictwa upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do podpisywania umów (np. umów z bankiem) w imieniu instytucji kultury, a jeśli tak, to na jakiej podstawie?
Filharmonia prowadzi działalność statutową w budynku, którego właścicielem jest gmina (miasto), a podstawą korzystania z budynku jest umowa użyczenia. W tym roku filharmonia otrzymała dotację na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii.
Czy instytucja kultury powinna wprowadzić do statutu postanowienia o ewentualnej odsprzedaży niewykorzystanej energii i przeznaczeniu przychodów na cele statutowe?
Pytania dotyczą wypłaty nagrody rocznej.
Po zatwierdzeniu sprawozdania burmistrz przyznał w czerwcu 2024 r. dyrektorowi biblioteki nagrodę roczną za 2023 r. W lipcu 2024 r. dyrektor otrzymał pismo w sprawie przyznania mu tej nagrody oraz ustne polecenie jej wypłaty dopiero w grudniu tego roku. Czy burmistrz prawidłowo zalecił późniejszą wypłatę nagrody, czy też powinna być ona wypłacona jeszcze w lipcu?
Główny księgowy od października do grudnia 2023 r. był zatrudniony w instytucji kultury za wynagrodzeniem 9000 zł na miesiąc. Czy z końcem roku, 31 grudnia 2024 r., można przyznać głównemu księgowemu nagrodę roczną za 2024 r., a jeśli tak, to jak policzyć przeciętne wynagrodzenie miesięczne w roku poprzedzającym?
Artysta wykonawca (solista, muzyk albo dyrygent) bierze udział w koncercie organizowanym przez instytucję kultury na podstawie umowy cywilnoprawnej, w ramach której zobowiązuje się osobiście wykonać zadanie artystyczne. Artysta jest autorem utworów wykonywanych wspólnie z zespołem artystycznym instytucji.
Czy instytucja kultury musi zawrzeć odrębną umowę licencyjną z artystą wykonawcą albo uwzględnić stosowne postanowienia w umowie cywilnoprawnej?
Czy instytucja kultury ma obowiązek wypożyczyć od autora utworów materiały nutowe, z których osobiście wraz z zespołem (np. chórem, orkiestrą) korzysta podczas koncertu?
W wyniku powodzi część dokumentów związanych z funkcjonowaniem instytucji kultury uległa uszkodzeniu lub zniszczeniu. Chodzi o umowy, dokumenty podatkowe, kadrowe itd.
Co teraz zrobić?
Dom kultury planuje zmianę regulaminu organizacyjnego.
Czy nowy schemat organizacyjny powinien oddawać rzeczywisty stan zatrudnienia, to jest dokładnie tyle stanowisk, ile jest w danym momencie, czy też może uwzględniać zwiększenie zatrudnienia pracowników, jeśli poprawi się sytuacja finansowa instytucji?
Czy do wprowadzenia nowego regulaminu organizacyjnego wystarczy opinia organizatora, jeśli w jednostce nie działają organizacje związkowe ani stowarzyszenia twórców, które mogłyby to zrobić?
Instytucja kultury organizuje zajęcia, podczas których powstają różne wyroby. Uczestnikami tych zajęć są nie tylko osoby dorosłe, ale także dzieci i młodzież.
Jaką formę powinno przybrać przeniesienie praw autorskich z uczestnika zajęć na instytucję kultury?
Czy w przypadku nieletnich uczestników wystarczy oświadczenie rodzica czy opiekuna prawnego o przekazaniu praw autorskich na instytucję kultury i zgoda na odsprzedaż dzieła?
Czy taka zgoda na przeniesienie praw (w przypadku pozostawienia wyrobu w instytucji) może znaleźć się w karcie zgłoszenia na zajęcia? Czy powinien być sporządzony osobny dokument?
W przyszłym roku instytucja planuje przeprowadzenie kilku drobnych remontów w swoim budynku. Łączna wartość nie przekroczy progu 130 000 zł, ale wszystkie są robotami budowlanymi (prace w pionie sanitarnym, wymiana podłogi w dwóch pomieszczeniach oraz malowanie sali wystawowej). Z wstępnego rozeznania rynku wynika, że optymalnym rozwiązaniem byłoby powierzenie każdego z zamówień innej firmie.
Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne, czy też instytucja jako zamawiający ma obowiązek zsumować wartość zamówień na roboty budowlane przeprowadzane w jednym roku w jednym budynku?
Radny w ramach dostępu do informacji publicznej żąda podania kwoty honorariów artystów występujących w spektaklu.
Czy dyrektor instytucji kultury ma prawo odmówić udzielenia tej informacji radnemu, powołując się na art. 29a Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej)?
Pytanie dotyczy wyświetlania polskich filmów publicznie w sposób legalny i niekomercyjny. Instytucja kultury opłaca już licencję w Motion Picture Licensing Company (MPLC), ma także z tą organizacją zawartą umowę, która rozszerza licencję domową na publiczną, ale tylko w odniesieniu do zagranicznych producentów.
Ponadto instytucja wnosi też opłaty do ZAiKS i Stowarzyszenia Filmowców Polskich — Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych (SFP-ZAPA). W ramach swojej działalności instytucja chce wyświetlać filmy dostępne na portalach internetowych, np. na YouTubie, CDA.
Czy w tym przypadku instytucja ma obowiązek wniesienia jeszcze jakiś innych opłat?
Czy w przypadku licencji MPLC można wyświetlać filmy z prywatnych kont pracowników instytucji na popularnych platformach, takich jak np. Amazon Prime Video, HBO MAX, Disney+ itp.?
Czy YouTube lub CDA to są źródła, z których można legalnie korzystać dla celów niekomercyjnych? Czy można wyświetlić np. „Lalkę” z 1968 r. — film, który jest dostępny w odnowionej wersji na TVP VOD, lub „Znachora” z 2023 r. — film wyprodukowany przez Netflix i dostępny tylko na tej platformie?
W bibliotece poza dyrektorem i pracownikami merytorycznymi zatrudniona jest główna księgowa i pracownik administracyjny. Instytucja pozyskała środki z jednego z projektów unijnych i może w nich ująć między innymi koszty wynagrodzeń personelu administracyjnego, w tym obsługi księgowej i kadrowej. Projekt jest działaniem biblioteki, więc jej pracownik obsługuje go w godzinach pracy oraz na służbowym sprzęcie, jednak zwiększa to zakres jego obowiązków.
Czy koszty wynagrodzeń personelu administracyjnego można podzielić na pracowników oraz dyrektora i głównego księgowego, a jeśli tak, to w jaki sposób i do jakiej kwoty?
Czy dyrektorowi instytucji kultury i głównemu księgowemu w związku z realizacją projektu można przyznać dodatek specjalny lub premię, czy też lepiej zawrzeć z nimi umowę-zlecenie?