Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 380

Rozliczenie przygotowania rzeźby jako pracy konkursowej

Instytucja kultury ogłosiła konkurs, w ramach którego uczestnicy przygotowali rzeźbę. Zwycięzcy konkursu instytucja zwróci koszty przygotowania pracy konkursowej.
Jaką umowę podpisać z twórcą, aby zwrot kosztów był możliwy?
Czy można zastosować 50% koszty autorskie?

Bal charytatywny

Instytucja kultury planuje akcję charytatywną na rzecz chorego chłopca (bal charytatywny — zaproszenie i wpłata cegiełki oraz aukcja podczas balu).
Czy takie działanie jest zgodne z prawem?
Czy wpłaty na bal i aukcję należy zaewidencjonować?

Inwestycja budowlana na gruncie przekazanym instytucji przez użytkownika wieczystego

Samorządowa instytucja kultury realizuje inwestycję budowlaną na działce, której właścicielem jest Skarb Państwa, zaś użytkownikiem wieczystym powiat. Działka ta, na podstawie uchwały rady powiatu, weszła w skład majątku, w który wyposażono instytucję.
Czy instytucja ma prawo do dysponowania tą nieruchomością na cele budowlane?
Czy instytucja kultury powinna uzyskać zgodę właściciela działki (powiatu) na realizację inwestycji, a jeśli tak, to w jakiej formie?

Przeprowadzenie warsztatów: dzieło czy umowa-zlecenie?

Instytucja kultury zamierza zorganizować warsztaty, które nie będą miały cyklicznego charakteru i trwają 2 godziny.
Jaką umowę zawrzeć z osobą, która zobowiązuje się do przeprowadzenia warsztatów kreatywnych na podstawie opracowanego własnego scenariusza?
Czy będzie to umowa o dzieło z 50% uzyskania przychodu, czy umowa-zlecenie z 50% uzyskania przychodów z ewidencją godzin?

Trzy oświadczenia majątkowe dyrektora instytucji kultury powołanego na drugą kadencję

31 grudnia 2017 r. upłynęła dotychczasowa kadencja dyrektora samorządowej instytucji kultury. Tę samą osobę powołano na stanowisko dyrektora instytucji kultury na kolejną kadencję od 1 stycznia 2018 r.
Pytania dotyczą składania oświadczenia majątkowego przez dyrektora:
Czy powinien złożyć jedno oświadczenie majątkowe do 30 kwietnia według stanu na 31 grudnia poprzedniego roku?
Czy powinien złożyć trzy oświadczenia: jedno na koniec poprzedniej kadencji na dzień 31 grudnia — jeżeli tak, to w jakim terminie, drugie – na początek nowej kadencji na dzień 1 stycznia — jeżeli tak, to w jakim terminie, i trzecie – do 30 kwietnia ze stanem na 31 grudnia 2017 r.?
Czy może powinien czekać na wezwanie do złożenia oświadczenia ze strony wójta (burmistrza lub prezydenta miasta), a jeżeli go nie otrzyma, to złożyć oświadczenie w normalnym trybie do 30 kwietnia ze stanem na 31 grudnia roku poprzedniego?

Organizator nie tworzy regulaminu wynagradzania osób zarządzających

Pytanie dotyczy możliwości stworzenia regulaminu wynagradzania dla osób zarządzających instytucją kultury przez organizatora (wójta, burmistrza), co dałoby więcej możliwości nagradzania tych osób w granicach limitów z Ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (dalej: ustawa kominowa), w szczególności w postaci premii czy nagrody, np. na Dzień Bibliotekarza.
Czy wójt (burmistrz) może zwiększyć inne świadczenia dyrektora instytucji kultury na podstawie takiego regulaminu wynagradzania?

Badania psychotechniczne dla pracowników korzystających z prywatnych samochodów

Czy pracownik, który korzysta z prywatnego samochodu (ale też i służbowego, ale nie jest zawodowym kierowcą), musi posiadać badania psychotechniczne?

Informacja publiczna a prywatność pracowników instytucji kultury

Czy gminny ośrodek kultury ma obowiązek podać na wniosek mieszkańca gminy wysokość nagród, które zostały przyznane pracownikom w 2017 r., oraz imiona i nazwiska tych osób?
Jak ma się do tego ochrona danych osobowych oraz to, że takie informacje są poufne?

Kradzież podczas seansu filmowego w instytucji kultury

W instytucji kultury po jednym z seansów filmowych z wieszaków skradziono kilka kurtek. Wezwano policję, która spisała odpowiednią notatkę. Po kilku dniach jedna z poszkodowanych osób wysłała do instytucji e-mail ze skanem reklamacji, inna domaga się zadośćuczynienia za stratę. W instytucji nie ma szatni ani osoby pilnującej pozostawionych na zainstalowanych wieszakach ubrań. Natomiast obok wieszaków umieszczono informację, że instytucja nie ponosi odpowiedzialności za pozostawione rzeczy. Również taki zapis zamieszczono w regulaminie kina działającego w instytucji. Wieszaki zostały zdemontowane. Instytucja poczuwa się do odpowiedzialności za zaistniałą sytuację. Dlatego pytania dotyczą możliwości zadośćuczynienia za straty poniesione przez pokrzywdzonych.
W jakiej formie pokrzywdzeni powinni się zgłosić do instytucji? Czy powinni załączyć jakieś dokumenty (paragony itp.) potwierdzające wysokość straty?
Jakie terminy obowiązują instytucję?

Dodatkowe wynagrodzenie głównego księgowego

Instytucja kultury zatrudnia 15 osób. Dział księgowości jest jednoosobowy, dział kadr również. W przypadku nieobecności osoby prowadzącej kadry i dział administracyjny — jej obowiązki przejmuje księgowa.
Główny księgowy jednostki samorządowej, zgodnie z wprowadzonym zarządzeniem dyrektora regulaminem kontroli zarządczej, sprawuje nadzór nad jej realizacją, wspólnie z dyrektorem odpowiada za całość kontroli zarządczej w jednostce oraz analizuje i sporządza dokumentację. Wykracza to poza zwykłe obowiązki głównego księgowego.
W jakiej formie można księgowej wypłacić wynagrodzenie za czasowe wykonywanie dodatkowych obowiązków?
Czy w związku z przejęciem nowych obowiązków główny księgowy powinien otrzymać na piśmie nowy zakres obowiązków oraz podwyżkę wynagrodzenia?

Gwarancja zatrudnienia dyrektora po upływie kadencji nieskuteczna w umowie o warunkach organizacyjno-finansowych

W małym muzeum pracownik merytoryczny po powołaniu go na funkcję dyrektora i przejęciu obowiązków związanych z tym stanowiskiem kontynuował również pracę merytoryczną. Niedługo zostanie on powołany na nową kadencję.
Czy w umowie o warunkach organizacyjno-finansowych działalności instytucji kultury podpisywanej przed powołaniem przez dyrektora i organizatora samorządowej instytucji kultury można zawrzeć zapis mówiący o tym, że po zakończeniu pełnienia funkcji dyrektora, dotychczasowy dyrektor pozostanie zatrudniony w tej samej instytucji na stanowisku merytorycznym, np. adiunkta czy kustosza?

Działalność sportowa w instytucjach kultury w najnowszym orzecznictwie

  • Realizacja obowiązkowych zadań własnych gminy w zakresie działalności kulturalnej i sportowej odbywa się w odrębnych formach
  • Zasady finansowania tych dwóch rodzajów działalności również są rozbieżne i wynikają z odrębnych przepisów
  • Z najnowszego orzecznictwa można jednak wywnioskować, że organizator nie powinien włączać działalności sportowej do statutu instytucji kultury