Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 396

Jak upomnieć się o zapłatę należności?

Gminny ośrodek kultury wynajmuje salę na różne imprezy. Jeden z odbiorców nie zapłacił należności. Pomimo telefonicznej interwencji wpłata nadal nie wpłynęła.
Jak powinna wyglądać procedura upomnienia się o należność od dłużnika?

Wniosek o dofinansowanie stanowiska pracy bezrobotnego

Dom kultury wystąpił z wnioskiem do powiatowego urzędu pracy o udzielenie refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego. Bezrobotny miał zostać zatrudniony jako sprzedawca-kasjer w uruchamianym po remoncie kinoteatrze, w którym będą odbywały również wydarzenia komercyjne, tj. projekcje filmowe, przedstawienia teatralne itp. Dom kultury prowadzi działalność gospodarczą poprzez wynajmowanie zespołów, nagłośnienia, prowadzenia ośrodka wypoczynkowego oraz hotelu z restauracją. Jednak urząd pracy uznał, że dom kultury nie spełnia warunków formalnych do uwzględnienia wniosku ze względu na to, że nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa systemowa).
Czy decyzja ta jest słuszna?

Ochrona danych osobowych a kontrola z gminy

Gminna instytucja otrzymała niedawno informację z urzędu gminy o kontroli jej wydatków. Kontrolę ma przeprowadzić skarbnik, który zażądał również akt osobowych pracowników w celu sprawdzenia postanowień umów o pracę oraz listy wynagrodzeń.
Czy w takiej sytuacji instytucja może udostępnić skarbnikowi akta osobowe pracowników?

Umowa o wykonanie koncertów z artystą wykonującym własne utwory

Instytucja kultury zamierza zawrzeć umowę o wykonanie koncertów z artystą wykonującym własne utwory. Za każdym razem te same.
Czy powinna to być umowa-zlecenie czy umowa o dzieło?

Sprzedaż samochodu w rozliczeniu z jego dostawcą

Miejski ośrodek kultury (MOK) chce kupić samochód osobowo-towarowy (bus). Obecnie MOK posiada samochód osobowy będący jego środkiem trwałym.
Czy można ten samochód zbyć w rozliczeniu z dostawcą kupowanego busa?
Czy trzeba zastosować przepisy dotyczące zbywania środków trwałych (przetarg itp.) i dopiero wówczas przystąpić do procedury zakupowej?

Inspektor ochrony danych osobowych — pracownik czy osoba z zewnątrz?

Czy w bibliotece koniecznie trzeba zatrudnić z zewnątrz inspektora ochrony danych osobowych?

Które dane dotyczące pracowników dyrektor może udostępniać radnym?

Często zdarza się, że radni gminy chcą otrzymać informację od dyrektora biblioteki o czasie pracy pracowników (każdego z osobna), kontrolować listy obecności, umowy o pracę, a nawet sprawdzają, czy pracownik jest w pracy.
Które dane pracowników dyrektor może, a których nie powinien udostępniać radnym?

Wizerunek uczestników imprez organizowanych przez instytucje kultury a RODO

Czy po 25 maja br. na biletach sprzedawanych na wydarzenia kulturalne instytucja kultury jako organizator musi umieszczać informację o treści: «Wydarzenie będzie nagrywane z możliwością odtwarzania w Internecie i mediach» z podaniem jej nazwy jako administratora danych osobowych?

Połączenie biblioteki z inną instytucją kultury

W gminie, w której funkcjonuje biblioteka — samorządowa instytucja kultury, powstał pomysł, aby stworzyć jeszcze drugą instytucję kultury — gminny ośrodek kultury — i połączyć obie instytucje w gminne centrum kultury.
Jak należy prawidłowo przeprowadzić taki proces?

Analiza ryzyka oraz ocena skutków — kiedy trzeba ją tworzyć w instytucji kultury?

Instytucja kultury nie przetwarza danych na dużą skalę: są one potrzebne przy zawieraniu umów, tworzenia list obecności, wystawianiu faktur itd. W polityce bezpieczeństwa instytucja ujęła zagadnienia związane z naruszeniem i zapobieganiem wycieku danych przez osoby nieuprawione czy też system informatyczny.
Czy w takiej sytuacji analiza ryzyka oraz ocena skutków jest niezbędna? Jeśli tak, to jak ma wyglądać?

Występy artystów wykonujących własne utwory a opłaty na rzecz ZAiKS

Do statutowej działalności wielu instytucji kultury (ośrodków, centrów, domów kultury) należy m.in. organizowanie świąt gminy, festynów, jarmarków itp. Często na te imprezy zapraszane są tzw. gwiazdy programu — znane i powszechnie lubiane zespoły muzyczne lub artyści, którzy wykonują program artystyczny składający się z utworów słowno-muzycznych, muzycznych lub słownych. Równie często wykonawcy koncertów są jednocześnie autorami prezentowanych tekstów czy muzyki. W umowie z wykonawcą (agencją) pojawia się zapis o tantiemach autorskich dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, takiej jak np. ZAiKS, i o tym, że to zamawiający ponosi koszty ich opłacenia. Instytucja umawia się na konkretne wykonanie utworów słowno-muzycznych danego autora przed konkretną publicznością za konkretną kwotę (wynagrodzenie).
Czy w przypadku autora, który jest również wykonawcą, nie zachodzi podwójne opłacenie jego usługi, tj. wypłata umówionego wynagrodzenia i konieczność opłaty na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania?

Szyfrowanie kart czytelników a RODO

W związku z wejściem od maja 2018 r. nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych autor programu bibliotecznego proponuje zaszyfrowanie danych tak, że bibliotekarz będzie widział tylko numer karty czytelnika.
Czy pozostawienie niezaszyfrowanych: imienia i nazwiska oraz numeru karty czytelnika będzie naruszeniem przepisów?
Czy z przepisów wynika, że nawet pracownicy, którzy na co dzień pracują z danymi osobowymi czytelników i je wprowadzają, mają ich nie znać?