Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 454

Czy zastępca burmistrza może jako osoba fizyczna złożyć do instytucji kultury wniosek o udzielenie informacji publicznej?

Zastępca burmistrza, jako przedstawiciel władz samorządu terytorialnego, ma dostęp do dokumentów i może zainicjować kontrolę organizatora. Razem z radcą prawym organizatora złożył on jako osoba fizyczna wniosek o informację publiczną, a także zażądał poświadczonych za zgodność z oryginałem kserokopii dokumentów finansowych od samorządowej instytucji kultury.
Czy instytucja kultury ma obowiązek udzielić informacji zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej?

Zgłaszanie wznoszenia sceny do nadzoru budowlanego

Ośrodek kultury organizuje imprezy, na potrzeby których stawia scenę wraz z namiotami wykorzystywanymi m.in. jako garderoby lub miejsca do prowadzenia zajęć. Ponadto, w okresie letnim ośrodek organizuje dużo imprez i prawie każdego tygodnia stawia scenę gdzieś w mieście lub na terenach wiejskich gminy. Zgodnie z przepisami scena jest obiektem budowlanym tymczasowym. Powstaje więc kwestia zgłaszania wznoszenia sceny do nadzoru budowlanego. Do tej pory wyglądało to różnie. Na zgłoszenie ośrodka kultury o budowie sceny, wysłane w odpowiednim terminie, przychodziła odpowiedź ze starostwa na kilka dni przed planowaną imprezą. Zdarzyło się, że nadzór budowlany nakazał uzyskanie opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków, ponieważ scena miała stanąć w strefie zabytkowej miasta. Jeszcze nigdy nie udało się załatwić sprawy do końca. Wydaje się, że tego rodzaju zgłoszenie jest kłopotem dla organu nadzoru budowlanego.
Czy w związku z tym za każdym razem ośrodek musi zgłaszać budowę sceny do powiatowego nadzoru budowlanego?

Wymagania na stanowisku głównego księgowego w instytucji kultury

Pytania dotyczą wymagań, jakie musi spełnić osoba zatrudniona na stanowisku głównego księgowego w instytucji kultury.
W wyniku kontroli z urzędu miasta okazało się, że w domu kultury na stanowisku pełniącego obowiązki głównego księgowego zatrudniono osobę, która nie spełnia wymagań zawartych w Ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych). Pracownica posiada wyższe uzupełniające studia kierunkowe magisterskie, lecz brak jej 3-letniej praktyki w księgowości. W statucie instytucji jest zapisane, że jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebny jest podpis (kontrasygnata) księgowego domu kultury. Księgowa dobrze wypełnia swoje obowiązki, a na rynku pracy brak jest kandydatów spełniających wymogi. Czy można zmienić strukturę organizacyjną domu kultury i zamiast stanowiska «p.o. głównego księgowego» wprowadzić stanowisko «księgowego»?
Czy osoba, która ukończyła ekonomię na wydziale nauk ekonomicznych — jednolite studia magisterskie w zakresie rynków międzynarodowych i ma co najmniej 6 lat doświadczenia w pracy w księgowości może zajmować stanowisko głównego księgowego instytucji kultury? Wątpliwość budzi tu specjalność — rynki międzynarodowe — bo nie ma zastrzeżeń co do tego, że są to studia ekonomiczne.

Podział instytucji kultury w pytaniach i odpowiedziach

  • Uchwała o podziale instytucji kultury może wskazywać inny termin podziału instytucji kultury niż data podjęcia uchwały
  • Dyrektor dzielonej instytucji ma obowiązek z wyprzedzeniem poinformować pracowników o podziale instytucji
  • Organizator nie ma obowiązku powoływać dyrektora dzielonej instytucji na stanowisko dyrektora w jednej z nowo powstałych instytucji

Zatrudnianie wolontariuszy w instytucji kultury

Pytania dotyczą zatrudniania wolontariuszy w instytucji kultury.
Jak prawidłowo powinna się nazywać zawarta z wolontariuszem umowa na świadczenie przez niego darmowej pracy?
Czy umowę taką można sporządzić np. na prace porządkowe, na prowadzenie darmowego koła informatycznego dla dzieci itp., czy też praca wolontariusza ma być związana tylko i wyłącznie z imprezami kulturalnymi i pozostałą działalnością kulturalną?
Czy instytucja kultury może zatrudniać wolontariuszy na umowę-zlecenia pracy wolontarystycznej?

Zakres działań podejmowanych przez bibliotekę wchodzącą w struktury ośrodka kultury

Biblioteka publiczna wchodzi w strukturę ośrodka kultury i sportu. W statucie wymienione są działania, które realizuje instytucja, nie ma jednak wyodrębnionych działań dla biblioteki.
Czy to oznacza, że biblioteka może realizować przedsięwzięcia niezwiązane z promocją czytelnictwa oraz kulturą, a oparte na edukacji, np. warsztaty astronomiczne?

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w pytaniach i odpowiedziach

  • Regulamin ZFŚS nie może ingerować w zasady korzystania z urlopu wypoczynkowego wbrew przepisom prawa pracy
  • Nie każda instytucja kultury ma obowiązek utworzyć ZFŚS
  • Można obniżyć wysokość odpisu na ZFŚS, jeśli instytucja nie ma na taki odpis środków

Inspektor ochrony danych w strukturach instytucji kultury

Czy po zmianach, które wprowadziło Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) należy uwzględnić inspektora ochrony danych (IOD) w schemacie organizacyjnym instytucji kultury? W ośrodku kultury IOD nie jest odrębnym stanowiskiem, a funkcję tę pełni pracownik merytoryczny.

Samochód prywatny wykorzystywany do celów służbowych przez część dnia

Pracownik instytucji kultury korzysta z samochodu prywatnego do celów służbowych.
Jak traktować dzień, kiedy pracownik przyjeżdża samochodem i ma go w pracy przez 4 godziny, a następnie pojazd ten nie jest już dostępny (samochód zabiera współmałżonek)? Czy ten dzień traktować jako dzień, w którym pracownik korzysta z samochodu?
Pracownik w systemie równoważnym, pracujący na 3/8 etatu przepracował swoje godziny w ciągu np. 15 dni, a nie 20 dni. Czy 5 dni traktować jako dni nieobecności, czy jednak jako dni pracy, jeśli chodzi o ekwiwalent za używanie samochodu do celów służbowych?

Kontrola listy płac instytucji kultury

Podczas kontroli w samorządowej instytucji kultury organizator zażądał listy płac za wybrany miesiąc. W upoważnieniu wystawionym przez organizatora wskazano osoby kontrolujące do kontroli w zakresie oceny sprawozdań finansowych za 2018 r.
Czy w zakresie takiego upoważnienia można udostępnić listy płac?

Ryczałt przedumowny w umowie ze STOART

W 2015 r. biblioteka podpisała na rok umowę licencyjną ze STOART. Po tym okresie umowy nie wypowiedziano i stała się ona umową na czas nieokreślony. Niedawno STOART przysłał propozycję nowej umowy, w której jest punkt zatytułowany „ryczałt przedumowny” (kwota do zapłaty) z tytułu korzystania z wykonań od 24 maja 1994 r. do dnia wejścia w życie nowej umowy. Biblioteka sporadycznie odtwarza utwory muzyczne dla dzieci, czasem wyświetla bajkę.
Czy biblioteka musi zapłacić taki ryczałt?
Czy może w tym przypadku korzystać z użytku dozwolonego?

Przygotowanie pedagogiczne do prowadzenia zajęć z dziećmi w instytucji kultury

Czy w bibliotece publicznej do przeprowadzania zajęć z dziećmi przez bibliotekarza wymagane jest przygotowanie pedagogiczne?
Czy pracownicy muzeum, prowadzący lekcje muzealne i warsztaty z dziećmi i młodzieżą powinni spełniać jakieś związane z tym zajęciem dodatkowe wymagania, chociażby ukończone studia podyplomowe z pedagogiki?