Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 470

Okres powołania dyrektora nieartystycznej instytucji kultury

Z art. 15 ust. 2 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) wynika, że dyrektora instytucji kultury innej niż artystyczna powołuje się na okres od 3 do 7 lat. Organizator przeprowadził konkurs, po którym powołano dyrektora na 4 lata. Podczas kontroli zarzucono dyrektorowi nieprawidłowy okres powołania, ponieważ powinno to być 3, 5 lub 7 lat. Dyrektor nie zgadza się z tym zarzutem.
Czy dyrektor instytucji kultury ma rację?

Zmiana nazwy łączonej instytucji kultury po ogłoszeniu połączenia

Czy nazwa samorządowej instytucji kultury podana w uchwale dotyczącej zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury i podana do publicznej wiadomości może być zmieniana w ostatecznej uchwale o połączeniu instytucji?

BDO i ewidencja odpadów w instytucjach kultury w pytaniach i odpowiedziach

  • Przepisy przewidują obecnie szereg obowiązków związanych z gospodarką odpadami
  • Jest nim m.in. obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów oraz wpisania się do BDO
  • Od 1 stycznia 2020 r. wprowadzono zmiany m.in. w wykazie odpadów niepodlegających ewidencjonowaniu

Zakup opału w ramach zamówień publicznych

Czy mały ośrodek kultury musi zakupić opał, działając w drodze zamówień publicznych?

Powierzenie obowiązków dyrektora

Dyrektor gminnego ośrodka kultury (GOK) odszedł na emeryturę. Organizator zamierza powierzyć obowiązki dyrektora pracownikowi tej instytucji (obecnie instruktor).
Jakim dokumentem i z jaką datą to powierzenie obowiązków powinno nastąpić?
Czy w związku z tym należy rozwiązać z instruktorem dotychczasową umowę o pracę?

Ponowne powołanie na stanowisko dyrektora instytucji kultury na rok przed uzyskaniem wieku emerytalnego

W połowie 2020 r. dyrektorowi kończy się okres powołania. Do emerytury dyrektorowi zabraknie 1 rok i 2 miesiące.
Czy wójt może powołać na stanowisko dyrektora instytucji kultury tę samą osobę na okres do osiągnięcia wieku emerytalnego, czy musi odbyć się konkurs?

Nie można ograniczać dostępu do regulaminu ZFŚS

W instytucji wprowadzono niedawno zmiany w regulaminie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS), o czym załogę poinformowano drogą mailową. Całość regulaminu jednak nie została przesłana ani udostępniona, np. na tablicy ogłoszeń lub w intranecie.
Czy pracodawca może ograniczać dostęp do regulaminu ZFŚS i wyznaczyć pracownika, do którego należy się udać w celu udostępnienia tego dokumentu — do wglądu?
Czy nie jest to ograniczenie pracownikom dostępu do informacji? Może się przecież zdarzyć, że tego wyznaczonego pracownika nie będzie w pracy (zwolnienie, urlop), to co wtedy?

Warunki udzielenia dotacji stowarzyszeniu sportowemu działającemu przy instytucji kultury

Ośrodek kultury ma w swoim statucie działalność sportową. Do końca 2017 r. podlegały mu dwa stowarzyszenia sportowe. Na działalność sportową wykorzystywano odrębną dotację. Od 2018 r. organizator pozostawił część działalności sportowej w ośrodku kultury, a obydwa stowarzyszenia musiały się wyodrębnić, tj. założyć własną księgowość i dostały odrębnie dotacje, dużo mniejsze niż poprzednio. Działalność stowarzyszeń odbywa się w obiektach ośrodka, pracownicy po godzinach pracy społecznie prowadzą zajęcia. W związku z awansem drużyny w rozgrywkach prezes stowarzyszenia poprosił wójta gminy o zwiększenie dotacji. Wójt w odpowiedzi prosi o podanie źródła przychodu, wysokości składek członkowskich, stanu środków na koncie itp.
Czy stowarzyszenie musi udzielić takich informacji?
Czy według obowiązujących przepisów analiza prowadzonej działalności finansowej stowarzyszenia należy do kompetencji wójta?
Czy wójt gminy ma prawo żądać przedstawienia danych z konta bankowego potwierdzających wpływy?
Czy przedstawienie tych informacji może być warunkiem sprawnego rozpatrzenia wniosku, jeżeli uchwała rady gminy dotycząca przeprowadzania konkursów nie zawiera zapisów na ten temat?

Udział dyrektora i głównego księgowego w komisji rady gminy

Dyrektor i główny księgowy instytucji kultury otrzymali zaproszenie na komisję rewizyjną w celu odczytania sprawozdania finansowego instytucji za ubiegły rok. Dotychczas na komisji należało odczytać sprawozdanie i czekać na pytania.
Czy w przypadku złożenia sprawozdania w terminie w sekretariacie urzędu występuje konieczność obowiązkowego stawiennictwa na komisji?

Poddzierżawa dzierżawionego budynku

Instytucja kultury prowadzi działalność w budynku, którego właścicielem jest gmina (organizator) na podstawie umowy dzierżawy. Umowa dzierżawy zawarta z gminą daje możliwość oddania w najem, użyczenia czy poddzierżawienia osobie trzeciej.
Czy instytucja może w dzierżawionym budynku wynająć powierzchnię na działalność gastronomiczną na dłużej niż 3 lata?

Kiedy w instytucjach kultury należy wprowadzić PPK?

Czy instytucje kultury powinny wprowadzić pracownicze plany kapitałowe (PPK) od stycznia 2020 r. czy 2021 r.?

Nowe zasady pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby ZFŚS

  • Udostępnienie pracodawcy danych osobowych osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS następuje w formie oświadczenia
  • Osoby dopuszczone do przetwarzania danych dotyczących stanu zdrowia osób uprawnionych do uzyskania świadczeń z ZFŚS należy zobowiązać do zachowania tych informacji w tajemnicy
  • Pracodawca przetwarza dane osobowe osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS przez okres niezbędny do przyznania świadczenia, a także przez okres niezbędny do dochodzenia praw lub roszczeń