Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 536

Pełnomocnictwo dla głównego księgowego

Zgodnie z art. 54 Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych) głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki, a przyjęcie obowiązków zgodnie z art. 53 ustawy o finansach publicznych powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym tej jednostki.
Czy powierzenie obowiązków w formie zarządzenia dyrektora instytucji kultury jest prawidłowe? Czy z uwagi na dokładne wskazanie formy w ustawie o finansach publicznych powinno to być jednak upoważnienie?
Czy w instytucji kultury konieczne jest dodatkowe powierzenie głównemu księgowemu obowiązków i odpowiedzialności z zakresu rachunkowości na podstawie art. 4 ust. 5 Ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości)?

Zbycie inwestycji przez instytucję kultury bez przetargu

Muzeum miejskie jest właścicielem budynku wpisanego do wojewódzkiego rejestru zabytków. Muzeum odkupiło tę nieruchomość od banku, na co zgodę wyraził organizator. Budynek — pustostan — od początku nie nadawał się do użytku i wymagał kapitalnego remontu. Zakup oraz wszelkie koszty z nim związane zaksięgowano na koncie 080 jako inwestycje. W 2020 r. muzeum planowało pozyskać fundusze europejskie na rewitalizację budynku. Okazało się jednak, że jako mała jednostka nie może ich pozyskać ze względu na brak zabezpieczenia. Budynek cały czas niszczeje, w związku z tym organizator zaproponował odkupienie go i pozyskanie środków unijnych na remont. Po remoncie miasto sprzeda muzeum odnowiony i zdatny do użytku budynek. Jednak w obecnym stanie budynek nie jest środkiem trwałym, nie dokonywano więc odpisów amortyzacyjnych, ponieważ cały czas jest to inwestycja.
Czy w takiej sytuacji muzeum może sprzedać nieruchomość bez przetargu?

Odtwarzanie muzyki na imprezach organizowanych przez instytucję kultury

Centrum kultury przygotowuje m.in. imprezy sportowe, np. biegi. Od zawodników pobiera się opłatę startową za udział w biegu. Podczas takich wydarzeń często odtwarza się muzykę z utworzonej wcześniej playlisty. Chodzi o stworzenie biegaczom przyjaznej atmosfery podczas rozgrzewki. Po starcie zawodników muzykę odtwarza się jako tło dla rodzin i przyjaciół oczekujących na mecie, a w trakcie dekoracji odtwarza się np. utwór zespołu Queen „We are the champions”. Instytucja kultury nie uzyskuje w tym przypadku dochodu z tytułu odtwarzania muzyki.
Czy w takim przypadku opłata do ZAiKS i STOART jest obowiązkowa?
Czy należy gdzieś zgłaszać fakt odtwarzania muzyki na imprezach biegowych i odprowadzać z tego tytułu jakieś opłaty?

Dyrektor jako ekspert w grancie otrzymanym przez instytucję

Instytucja kultury otrzymała grant, w którym jednym z kosztów jest wynagrodzenie eksperta. Jest nim dyrektor tej instytucji.
Czy można podpisać umowę-zlecenie z dyrektorem instytucji i kto to ma zrobić, skoro dyrektor sam ze sobą nie może zawrzeć umowy? Jakie przyjąć rozwiązanie w tej sytuacji?

Zlecanie zadań do realizacji przez organizatora

W statucie instytucji kultury w części dotyczącej jej działalności jest zapis, że do zakresu działania instytucji należą m.in. zadania zlecone przez zarząd powiatu, przy czym nie ma szczegółowych zapisów, jakiego typu mogą być to zadania i jaki mają zakres. Od lat starostwo powiatowe organizowało wydarzenia patriotyczne, zapewniając też m.in. gadżety promujące powiat.
Czy organizator może narzucić bądź przekazać te zadania do realizacji przez instytucję kultury?

Wysokość i składniki wynagrodzenia dyrektora

Dyrektor samorządowej instytucji kultury nieartystycznej otrzymuje wynagrodzenie miesięczne, którego maksymalną wysokość określa Ustawa z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (dalej: ustawa kominowa). Z kolei zgodnie z Ustawą z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) dyrektorowi należą się też dodatek stażowy oraz dodatek funkcyjny.
Czy maksymalna wysokość wynagrodzenia miesięcznego określona w ustawie kominowej dotyczy wynagrodzenia zasadniczego brutto, czy wszystkich składników wynagrodzenia?

Jak zgłosić umowę o dzieło do ZUS?

O czym trzeba pamiętać, zgłaszając umowę o dzieło do ZUS?
Co zrobić z umowami o dzieło zawartymi przez 1 stycznia 2021 r. — czy też je zgłaszać?

Działalność gospodarcza ze sprzedażą alkoholu

Organizator zakłada przekazanie ośrodkowi kultury administrowanie kręgielnią usytuowaną obok świetlicy wiejskiej, w której — oprócz usługi rekreacji — będzie sprzedawany alkohol.
Czy ośrodek musi prowadzić działalność gospodarczą, wydzieloną księgowość i czy może prowadzić sprzedaż alkoholu?

Raport o stanie zapewnienia dostępności w instytucji kultury

Czy instytucje kultury mają obowiązek złożyć raport o stanie zapewnienia dostępności?

Zawieranie umów przez instytucje kultury

Czy instytucja kultury przed zakupem usług i towarów musi sporządzać umowę z kontrahentem, np. na zakup strojów o wartości 5000 zł? Czy zawsze wymagane jest sporządzanie takiej umowy — niezależnie od wartości zakupu?

Działalność domu kultury w reżimie sanitarnym

Pytania dotyczą prowadzenia działalności kulturalnej w myśl nowych przepisów o ograniczeniach, i tak:
Czy dom kultury może organizować w reżimie sanitarnym wydarzenia kulturalne w przestrzeni zamkniętej przy założeniu udostępnienia widzom 50% miejsc?
Czy dom kultury może aktualnie prowadzić stacjonarnie odpłatne i nieodpłatne zajęcia (próby, ćwiczenia) m.in. gry na instrumentach, które w konsekwencji prowadzą do organizacji wydarzenia artystycznego?
Czy dom kultury może udostępniać przestrzeń pod organizację spotkań, konferencji podmiotom, które otrzymały zgodę na wznowienie działalności?

PPK w aktach wewnętrznych instytucji kultury

Pytania dotyczą obowiązku instytucji kultury przystąpienia do pracowniczych planów kapitałowych (PPK).
Czy w związku z obowiązkiem instytucji kultury przystąpienia do PPK dyrektor powinien wydać zarządzenie, np. opisujące zasady wyboru instytucji zarządzającej czy jej zmiany?
Czy jeżeli instytucja kultury odprowadza do PPK tylko obowiązkowe 1,5% (wysokość wpłaty podstawowej) finansowane przez pracodawcę, to nie ma obowiązku wprowadzania zmian do regulaminu wynagradzania, a w przypadku wpłat dodatkowych i np. ich zróżnicowania dla poszczególnych pracowników — to czy takie unormowania są wymagane w regulaminie wynagradzania?