Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 799

Nagroda roczna dla osoby zastępującej nieobecnego dyrektora

Na podstawie zarządzenia dyrektorki gminnego ośrodka kultury wyznaczono osobę ją zastępującą w czasie jej nieobecności. Dyrektorka przebywa obecnie na urlopie macierzyńskim.
Czy osoba zastępująca dyrektora samorządowej instytucji kultury może otrzymać nagrodę roczną?

Odwołanie przez instytucję kultury darowizny na jej rzecz

W 2009 r. organizator (gmina) przekazał instytucji kultury w drodze darowizny aktem notarialnym budynek z przeznaczeniem na realizację celów statutowych. W tym roku organizator poprosił o zwrot budynku.
Czy w tym przypadku instytucja kultury może odwołać bez uzasadnienia taką darowiznę?

Kompetencje osoby zastępującej dyrektora podczas jego nieobecności

Dyrektor centrum kultury przebywa na dłuższym zwolnieniu lekarskim. Zastępuje go kierownik biblioteki, który od 2022 r. zajmował się dodatkowo ewidencją czasu pracy osób zatrudnionych w centrum. Wójt kieruje do dyrektora różne pisma z zapytaniami.
Czy zastępca ma obowiązek odpowiadać na pisma, skoro nie posiada on wiedzy na wszystkie tematy (np. dotyczące umów zawieranych przed powierzeniem obowiązków zastępcy)? Czy wystarczy, że w piśmie zastrzeże: „według posiadanej wiedzy informuję, że (…), a dyrektor instytucji po powrocie ze zwolnienia lekarskiego odpowie na zadane pytanie jako osoba kompetentna”?

Udostępnienie dzieł sztuki na wystawę za granicę

Samorządowa instytucja kultury zamierza wypożyczyć posiadane dzieła sztuki na wystawę za granicę (do Wielkiej Brytanii).
Czy w takiej sytuacji instytucja kultury powinna mieć zgodę organizatora na wywóz dzieł sztuki z Polski?
Czy instytucja może złożyć depozyt w kwocie około 50 000 zł, który po odesłaniu do Polski wypożyczonych dzieł sztuki zostanie jej zwrócony?

Remont budynku a działalność instytucji

Organizator przygotował projekt na rozbudowę i remont domu kultury oraz terenu wokół obejmujący rozbudowę sali widowiskowej, termomodernizację obiektu, remont dachu, wymianę centralnego ogrzewania, instalacji elektrycznej, stolarki okiennej i podłóg. Przewiduje się, że przeprowadzenie tych prac zajmie 2 lata i w związku z tym na ten okres planowane jest zawieszenie działalności instytucji.
Czy organizator może zawiesić działalność statutową instytucji? Czy może oddelegować pracowników do innych zadań w innych jednostkach?
Czy powinien zapewnić lokal zastępczy?
Czy możliwe są zwolnienia pracowników z powodu zawieszenia działania instytucji?

Sumowanie zamówień nieprzewidywalnych

Muzeum w ramach budżetu na 2025 rok ma zaplanowane środki na usługi drukarskie i przez cały rok będą z nich realizowane m.in. wydruki plakatów, folderów, ulotek oraz druk wydawnictw muzealnych. Aby monitorować tożsame zamówienia poniżej lub powyżej kwoty 130 000 zł netto, muzeum co roku sporządza harmonogram udzielania zamówień publicznych i sumuje tożsame zamówienia, m.in. na usługi drukarskie. Na dzień sporządzenia harmonogramu udzielania zamówień publicznych suma kwot przeznaczonych w muzeum na usługi drukarskie nie przekracza 130 000 zł netto.
Czy jeśli w ciągu roku w ramach budżetu nowe środki na usługi drukarskie zostaną przesunięte, to nowe zamówienie należy sumować z zamówieniami zaplanowanymi na początku roku? Czy jednak dodatkowe zamówienie na usługi drukarskie jako nowe zamówienie (niezaplanowane) nie podlega sumowaniu z zamówieniami zaplanowanymi na początku roku?

Żądanie organizatora udostępnienia w ramach audytu imiennych list płac pracowników instytucji kultury

W samorządowej instytucji kultury oprócz dyrektora jest zatrudnionych jeszcze 5 osób: księgowa, bibliotekarz, pracownik biurowy, animator, osoba sprzątająca.
Czy wójt i skarbnik może zażądać od instytucji kultury, np. w ramach audytu wewnętrznego, zestawienia wynagrodzeń pracowników na poszczególnych stanowiskach, gdy wiadomo, kto je zajmuje?
Czy audytor od organizatora ma prawo żądać imiennych list płac?

Dwóch dyrektorów w instytucji kultury

Dyrektor instytucji został odwołany ze swojej funkcji z dniem 31 grudnia 2024 r. Po dwóch dniach burmistrz na wniosek tego dyrektora uchylił zarządzenie go odwołujące, po czym powołał od 1 stycznia kolejnego dyrektora instytucji kultury. Ani statut, ani żaden inny akt prawny nie przewiduje na tym stanowisku dwóch dyrektorów. Przywrócony na stanowisko dyrektor ma już przygotowane świadectwo pracy, obliczony ekwiwalent za urlop itp.
Jak rozwiązać ten problem?

Centrum usług wspólnych a regulamin organizacyjny

Czy w regulaminie organizacyjnym instytucji kultury powinien znaleźć się zapis o obsługiwaniu jej przez centrum usług wspólnych (CUW), a jeśli tak, to co powinien zawierać?

Odsetki za zwłokę od nieterminowych opłat za zajęcia w instytucji kultury

Ośrodek kultury prowadzi zajęcia taneczne, za które pobiera opłatę członkowską. Jeden z rodziców uporczywie (od 12 miesięcy) uchyla się od płatności.
Jakie odsetki za zwłokę należy zastosować w wezwaniu do zapłaty zaległych płatności?

Od tego, do jakiej czynności jest umocowany pracownik zastępujący dyrektora, zależy treść udzielonego mu pełnomocnictwa

Dyrektor instytucji kultury wyznaczył jednego z pracowników do zastępowania go podczas swojej nieobecności.
Czy w związku z urlopem dyrektora wyznaczony do pełnienia zastępstwa pracownik może podpisać umowę sponsorską?

Pracownik instytucji kultury jako radny i członek komisji rewizyjnej

Czy pracownik instytucji kultury może jednocześnie pełnić funkcję radnego w radzie miejskiej?
Czy może on wchodzić w skład komisji rewizyjnej i przyjść do instytucji na kontrolę?