Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Rachunkowość i finanse instytucji kultury. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
[Szkolenia] Umowy-zlecenia i umowy o dzieło w instytucjach kultury: 16.05 | Relacja: instytucja kultury — organizator oraz organizator — dyrektor instytucji kultury: 25 maja | Obowiązkowy rejestr umów od 1 lipca 2022 r.: 7 czerwca 2022
W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.
Liczba artykułów w dziale: 603
Dom kultury wynajmuje dwa lokale, w których działalność prowadzi bank oraz fryzjer. Pozostała część domu kultury jest przeznaczona na działalność kulturalną.
W której części kolumny VII oświadczenia odbiorcy paliw gazowych ująć działalność kulturalną, a w której działalność gospodarczą?
Instytucja co roku podpisywała umowę w sprawie finansowania działalności kulturalnej z gminą. Nowy skarbnik twierdzi, że umowa nie jest potrzebna, a wystarczy jedynie uchwała rady gminy w sprawie budżetu na 2022 r.
Czy skarbnik ma rację?
Za zgodą MKiDN organizator połączył bibliotekę gminną z gminnym ośrodkiem kultury, w wyniku czego powstało gminne centrum kultury. Na okres trzech lat organizator powołał dotychczasowego dyrektora ośrodka kultury na stanowisko dyrektora centrum kultury.
W statucie organizator określił, że do obowiązków dyrektora instytucji kultury należy:
Umieścił też zapisy o tym, że:
Czy osoba na stanowisku kierownika biblioteki w gminnym centrum powinna otrzymać powołanie na to stanowisko, czy też może zostać zatrudniona na umowę o pracę? Kierownik biblioteki nie zarządza majątkiem ani nie ma takich uprawnień jak dyrektor.
Instytucja kultury nie ma podpisanej umowy na prace związane z obsługą informatyczną ośrodka kultury.
Czy prace informatyczne może wykonywać informatyk, który za usługi nie pobiera wynagrodzenia — wszystkie zadania wykonuje na zasadzie wolontariatu?
Czy jeśli tym informatykiem jest mąż dyrektorki instytucji kultury, to może ona zawrzeć z mężem umowę o wolontariacie, w tym także umowę powierzenia danych osobowych? Czy takie rozwiązanie jest zgodne z prawem?
W związku z atakiem Rosji na Ukrainę, której skutkiem jest fala uchodźców z tego państwa, organizator zamierza przydzielić bibliotece dodatkowe zadanie związane z obsługą, czyli przyjmowaniem i rozpatrywaniem wniosków w sprawie świadczenia pieniężnego z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy.
Czy biblioteka może przyjmować takie wnioski?
Czy w ramach rozpatrywania tych wniosków pracownicy mogą „chodzić w teren” w celu weryfikacji warunków zakwaterowania i wyżywienia? Czy powinni mieć np. upoważnienie itp.? Czy dyrektor może odmówić organizatorowi?
W 1990 r. utworzono centrum kultury i wyposażono je na podstawie umowy użyczenia w mienie, m.in. w budynki wiejskich domów kultury wraz z przyległymi działkami. Obecnie gmina chce zmienić umowy użyczenia i odłączyć (zabrać) część przyległych działek.
W jakim trybie i na jakiej podstawie prawnej może tego dokonać? Czy wystarczy zmiana umowy użyczenia?
Czy przewodniczący rady gminy może przyznać nagrodę roczną dla dyrektora gminnego ośrodka kultury? Jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej?
Instytucja kultury zawiera w ciągu roku bardzo dużo umów-zleceń. Do każdej zawartej umowy jest wystawiony rachunek z harmonogramem (dni, godziny) wykonywanego zlecenia oraz lista płac. Instytucja chce uprościć ten proces poprzez dodanie do umowy zapisu, zgodnie z którym dowodem wykonania zlecenia będzie harmonogram z określonym czasem wykonywania zlecenia (dni i godziny), który zatwierdzi dyrektor instytucji. Na podstawie tego harmonogramu będzie wystawiana lista płac, już bez rachunków. Podpisywanie rachunków jest kłopotliwe dla wielu zleceniobiorców, bo wiąże się z koniecznością przyjazdu do instytucji. Lista płac byłaby naliczana zgodnie ze stawką w umowie i harmonogramem. Składki ZUS i podatek naliczany zgodnie ze złożonym oświadczeniem zleceniobiorcy.
Czy to prawidłowe rozwiązanie tego problemu?
Mała samorządowa instytucja kultury zatrudnia pięciu pracowników: dyrektora, głównego księgowego i trzech pracowników merytorycznych. Główny księgowy obok swoich standardowych obowiązków prowadzi również obsługę kadrowo-płacową, co wobec dużej zmienności przepisów wiąże się z coraz większym ryzykiem popełnienia błędu. Dyrektor ma świadomość, że zgodnie ze standardami kontroli zarządczej te obowiązki nie powinny być wykonywane przez jedną osobę, ale organizator nie zgadza się na zwiększenie liczby etatów.
Czy zgodnie z przepisami dyrektor może zawrzeć z biurem rachunkowym umowę na prowadzenie kadr i płac samorządowej instytucji kultury? Zarządzenia organizatora nie regulują tej kwestii.
Czy wraz z przekazaniem tych obowiązków do biura rachunkowego dyrektor może przekazać również odpowiedzialność w tym zakresie?
Samorządowa instytucja kultury zarejestrowała program telewizyjny bez udziału publiczności, który zamierza zamieścić do nieodpłatnego odtwarzania na swoim kanale YouTube. Program składa się z koncertu tria muzyków wykonujących repertuar chroniony prawem autorskim (4 utwory muzyki klasycznej i 2 kolędy). Dużą część programu stanowi spotkanie przy wigilijnym stole (również m.in. z udziałem tych muzyków), podczas którego zaproszeni goście rozmawiają o tradycjach wigilijnych i kulinarnych. ZAiKS poinformował instytucję, że trzeba podpisać umowę licencyjną. Za każde odtworzenie stawka według ZAiKS wynosi 0,8 zł.
Czy są inne formy uzyskania licencji — np. określony konkretnie ryczałt?
Przez jaki okres trzeba przechowywać w bibliotece katalog kartkowy?
Pytania dotyczą kontroli w instytucji kultury, której księgowość prowadzona jest w Centrum Usług Wspólnych (CUW) w urzędzie miasta, czyli u organizatora.
Co podlega kontroli przez organizatora?
Czy skarbnik gminy może osobiście kontrolować instytucję kultury, tj. czy może żądać od pracownika CUW przedstawienia dokumentów księgowych, umów, wyciągów z konta bankowego instytucji kultury?