Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 477

Zapisy dotyczące regulaminu organizacyjnego i kompetencji dyrektora w statucie instytucji kultury

Pytania dotyczą treści statutu instytucji kultury.
Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz ukształtowanego w ostatnich latach orzecznictwa prawidłowe jest zamieszczanie w statutach samorządowych instytucji kultury zapisów dotyczących regulaminu organizacyjnego?
Czy doprecyzowanie w statucie instytucji zakresu kompetencji dyrektora instytucji kultury, poza postanowieniami wynikającymi z art. 17 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej), jest konieczne czy wręcz niepotrzebne?

[COVID-19] Renegocjacja umów z kontrahentami z powodu stanu epidemii


Instytucja kultury zawarła szereg umów cywilnoprawnych, m.in. dotyczących realizacji widowisk, występów, a także umów najmu, umów o współpracy z innymi podmiotami itd. W związku z ogłoszeniem stanu epidemii w Polsce sytuacja instytucji kultury, ale też i jej kontrahentów w wielu przypadkach uległa pogorszeniu.
Czy z powodu ogłoszenia stanu epidemii można zmienić postanowienia umów z kontrahentami?

[COVID-19] Zmiana stawek odsetek ustawowych w wyniku obniżenia stóp procentowych przez RPP

  • Od 18 marca 2020 r. obowiązuje uchwała RPP obniżająca stopę referencyjną NBP o 0,5 punktu procentowego, tj. do poziomu 1%
  • W konsekwencji obniżeniu uległy stawki odsetek ustawowych, czyli dotyczących umów i transakcji handlowych
  • Stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych i składkowych nie zmieniły się

[COVID-19] Przepisy dotyczące przeciwdziałania koronawirusowi

  • Przewidziano szereg działań mających na celu zminimalizowanie skutków tzw. koronawirusa
  • Nowe przepisy przydzielają organom i podmiotom publicznym realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem epidemii
  • Realizację tych zadań można sfinansować z państwowej rezerwy celowej

Czy dyrektorowi w związku z końcem kadencji przysługuje odprawa?

Niedługo kończy się powołanie dyrektora i nie będzie on się ubiegał o ponowne zatrudnienie w instytucji.
Czy dyrektorowi w związku z tym przysługuje odprawa?

Umowa o dzieło z artystą zawarta na rok bez uszczegółowienia dzieła

Instytucja kultury organizuje wydarzenia artystyczne — przedstawienia. W ciągu roku zatrudnia artystów na umowę o dzieło.
Czy prawidłowe jest zawieranie jednej umowy o dzieło z jednym artystą na cały rok, bez względu na to, w jakich przedstawieniach czy spektaklach bierze on udział?
Jakie elementy musi zawierać taka umowa?

Umowa dotycząca realizacji umowy o dzieło wraz z upublicznieniem wizerunku

Instytucja kultury zamierza zawrzeć umowę o dzieło na opracowanie scenariusza do filmików edukacyjnych na temat obrzędowości w regionie.
Co należy zawrzeć w takiej umowie, jeżeli chodzi o upublicznianie wizerunku prowadzącej np. na portalach społecznościowych?
Czy wystąpią w tym przypadku koszty uzyskania przychodu w wysokości 50%?
Co z prawami autorskimi? Jak zapisać je w umowie?

Okres powołania dyrektora nieartystycznej instytucji kultury

Z art. 15 ust. 2 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) wynika, że dyrektora instytucji kultury innej niż artystyczna powołuje się na okres od 3 do 7 lat. Organizator przeprowadził konkurs, po którym powołano dyrektora na 4 lata. Podczas kontroli zarzucono dyrektorowi nieprawidłowy okres powołania, ponieważ powinno to być 3, 5 lub 7 lat. Dyrektor nie zgadza się z tym zarzutem.
Czy dyrektor instytucji kultury ma rację?

Zmiana nazwy łączonej instytucji kultury po ogłoszeniu połączenia

Czy nazwa samorządowej instytucji kultury podana w uchwale dotyczącej zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury i podana do publicznej wiadomości może być zmieniana w ostatecznej uchwale o połączeniu instytucji?

BDO i ewidencja odpadów w instytucjach kultury w pytaniach i odpowiedziach

  • Przepisy przewidują obecnie szereg obowiązków związanych z gospodarką odpadami
  • Jest nim m.in. obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów oraz wpisania się do BDO
  • Od 1 stycznia 2020 r. wprowadzono zmiany m.in. w wykazie odpadów niepodlegających ewidencjonowaniu

Zakup opału w ramach zamówień publicznych

Czy mały ośrodek kultury musi zakupić opał, działając w drodze zamówień publicznych?

Powierzenie obowiązków dyrektora

Dyrektor gminnego ośrodka kultury (GOK) odszedł na emeryturę. Organizator zamierza powierzyć obowiązki dyrektora pracownikowi tej instytucji (obecnie instruktor).
Jakim dokumentem i z jaką datą to powierzenie obowiązków powinno nastąpić?
Czy w związku z tym należy rozwiązać z instruktorem dotychczasową umowę o pracę?