Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 519

Zawieranie umowy-zlecenia online

Instytucja kultury zamierza zawrzeć umowę-zlecenie na prowadzenie zajęć online.
Jak zawrzeć umowę, aby nie było konieczności spotkania się ze zleceniobiorcą w celu podpisania umowy i rachunku? Osoba ta nie posiada podpisu kwalifikowanego.

Zwrot pieniędzy za niezrealizowane bilety do muzeum z powodu COVID-19

Biuro podróży, które zorganizowało wycieczkę dla szkoły, domaga się od muzeum zwrotu pieniędzy za niezrealizowane z powodu koronawirusa bilety wstępu na 3 czerwca 2020 r. W tym czasie nauka była zdalna. Bilety kupiono online w lutym 2020 r.
Czy muzeum powinno w takim przypadku zwracać pieniądze?

Pracownicze plany kapitałowe w pytaniach i odpowiedziach

  • PPK to dobrowolny system oszczędzania, w którym gromadzone będą oszczędności osób zatrudnionych oraz wpłaty od podmiotu zatrudniającego i od państwa
  • PPK tworzy się w celu systematycznego gromadzenia oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60. roku życia
  • Uczestnictwo w PPK jest dobrowolne, w każdej chwili osoba zatrudniona może zrezygnować z odprowadzania składek na PPK i otrzymać ich zwrot

Ochrona miejsc pracy z tarczy antykryzysowej

Samorządowe centrum kultury i promocji chce skorzystać ze świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków FGŚP na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników nieobjętych przestojem, o których mowa w art. 15gg Ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: ustawa COVID-19).
Czy instytucja może skorzystać z tego przepisu?

Koordynator do spraw dostępności w instytucji kultury

Czy biblioteka ma obowiązek powołania koordynatora do spraw dostępności?
Czy jeśli organizator ustanowi dla urzędu miasta koordynatora do spraw dostępności, będzie on mógł być odpowiedzialny również za bibliotekę?

Lista płac a kontrola organizatora

Podczas kontroli samorządowej instytucji kultury organizator nakazał sporządzić kserokopie list płac celem ich kontroli i analizowania zarobków pracowników w jego siedzibie, a nie w miejscu kontroli. W upoważnieniu wystawionym przez organizatora wskazano osobę kontrolującą w zakresie prawidłowości prowadzenia dokumentacji kadrowo-płacowej oraz polityki kadrowej prowadzonej w instytucji.
Czy można udostępnić organizatorowi kserokopie list płac celem analizy przez organizatora poza siedzibą instytucji kultury?

Instrukcja kancelaryjna w instytucji kultury

Pytania dotyczą instrukcji kancelaryjnej oraz prowadzenia dziennika korespondencji listów tradycyjnych w instytucji kultury. W ośrodku kultury nie ma, jak dotąd, instrukcji kancelaryjnej. W Rozporządzeniu Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (dalej: rozporządzenie w sprawie instrukcji kancelaryjnej) są tylko ogólne klasy, tj. pierwszego oraz drugiego rzędu.
Czy wszystkie instytucje kultury mają obowiązek posiadania instrukcji kancelaryjnej?
W jaki sposób nadawać znak sprawy dla korespondencji przychodzącej i wychodzącej, jeśli ośrodek kultury prowadzi imprezy i działania, dla których klasyfikacja pierwszego i drugiego rzędu nie jest wystarczająca?
Czy do momentu wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej trzeba kierować się rozporządzeniem w sprawie instrukcji kancelaryjnej?
Czy do tego momentu można nadać klasyfikację szczegółową (trzeciego i czwartego rzędu dla poszczególnych spraw i działań) dokumentacji wpływającej i wychodzącej zarządzeniem dyrektora?
Instytucja kultury prowadzi dziennik korespondencji listów tradycyjnych.
Czy instytucja musi również drukować i wpisywać otrzymane e-maile?
Czy można korzystać z programu typu „klient poczty elektronicznej”, który elektronicznie pobiera e-mail, lecz nie jest programem bezpośrednio stworzonym do prowadzenia korespondencji elektronicznej?

Przychód dla potrzeb zwolnienia z opłacania składek ZUS według tzw. tarczy 5.0

Pytanie dotyczy Ustawy z 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (dalej: tarcza 5.0). jej przepisy wskazują płatników składek, którzy mogą skorzystać m.in. ze zwolnienia z obowiązku opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień br. Warunkiem jest, aby przychód z tej działalności w rozumieniu przepisów podatkowych uzyskany w pierwszym miesiącu kalendarzowym, za który składany jest wniosek o zwolnienie z opłacania składek był niższy co najmniej o 75% w stosunku do przychodu uzyskanego w tym samym miesiącu kalendarzowym w 2019 r.
Jaki rodzaj przychodów teatr powinien brać pod uwagę spełniając ten warunek? Czy powinien w sumie przychodów brać pod uwagę również dotację oraz przychody finansowe, jak również z pozostałej działalności, np. najmu, reklamy?

Oświadczenie majątkowe osoby pełniącej obowiązki dyrektora instytucji kultury

Organizator powierzył pracownikowi instytucji kultury pełnienie obowiązków dyrektora instytucji kultury na pół roku.
Czy pracownik ma obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe, a jeśli tak, to do kiedy?

Przekazanie majątku nowo utworzonej instytucji kultury

Nowo utworzona instytucja kultury powinna otrzymać od organizatora środki na swoją działalność statutową. W tym przypadku chodzi o nieruchomości, które przekazano do używania na podstawie umowy użyczenia, ale też wyposażenie i inne ruchomości.
W jakiej formie organizator powinien przekazać nowo utworzonej instytucji kultury majątek? Czy forma użyczenia nieruchomości jest właściwa?

Fikcja odebrania awizowanej przesyłki w czasie epidemii

Czy w czasie epidemii COVID-19 nadal obowiązuje zasada, że awizowane i nieodebrane przesyłki uznaje się za doręczone?

Reprezentowanie instytucji kultury pod nieobecność dyrektora w pytaniach i odpowiedziach

  • Od zakresu umocowania zależy, jakie uprawnienia ma osoba zastępująca dyrektora
  • Wybierając pełnomocnika, dyrektor powinien brać pod uwagę nie tylko na zaufanie, jakie ma do danej osoby, ale także jej kompetencje, doświadczenie, umiejętności merytoryczne oraz predyspozycje do zarządzania ludźmi zatrudnionymi w instytucji oraz jej majątkiem
  • Wobec osoby zastępującej dyrektora na czas, w którym wykonuje ona swoje obowiązki, dyrektor powinien umocować w imieniu pracodawcy inną osobę do wykonywania wobec niej czynności z zakresu prawa pracy