Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 384

Dyrektor decyduje o obsadzie stanowisk w instytucji kultury

Radny gminy upiera się, aby zwolnić główną księgową i zatrudnić inną osobę na umowę-zlecenie. Dotychczas zatrudniona główna księgowa wykonuje swoje obowiązki prawidłowo i nikt nie ma żadnych zastrzeżeń do jej pracy.
Czy radny może tego wymagać od dyrektora ośrodka kultury?
Czy przepisy pozwalają na to, aby zatrudnić głównego księgowego na umowę-zlecenie?

Zakup alkoholu na potrzeby zespołu artystycznego

W umowie zawartej przez samorządową instytucję kultury z zespołem występującym podczas dni miasta znalazł się obowiązek zapewnienia czterech butelek wina do garderoby.
Czy zakup wina przez instytucję kultury w celu wywiązania się z umowy na realizację koncertu jest zgodny z prawem?

Ujawnianie wynagrodzenia artystów związanych z radnym gminy a dostęp do informacji publicznej

Instytucja kultury organizowała imprezę sylwestrową, na której zagrał zespół muzyczny. Właścicielem zespołu jest radny, który prowadzi w tym zakresie działalność gospodarczą. Po wykonaniu usługi wystawiono fakturę. Wykonawca usługi (radny) zastrzegł sobie nieujawnianie osobom trzecim wynagrodzenia z tytułu wykonywanej usługi.
Czy ma tu zastosowanie art. 29a Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej)?
Czy dyrektor instytucji ma obowiązek ujawnić wynagrodzenie na pisemny wniosek o udostępnienie informacji publicznej ze względu na fakt, iż radny jest osobą publiczną?

Rejestr czynności przetwarzania danych w instytucji kultury

Czy instytucje kultury mają obowiązek prowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych w świetle Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej: RODO)?

Rozliczenie przygotowania rzeźby jako pracy konkursowej

Instytucja kultury ogłosiła konkurs, w ramach którego uczestnicy przygotowali rzeźbę. Zwycięzcy konkursu instytucja zwróci koszty przygotowania pracy konkursowej.
Jaką umowę podpisać z twórcą, aby zwrot kosztów był możliwy?
Czy można zastosować 50% koszty autorskie?

Bal charytatywny

Instytucja kultury planuje akcję charytatywną na rzecz chorego chłopca (bal charytatywny — zaproszenie i wpłata cegiełki oraz aukcja podczas balu).
Czy takie działanie jest zgodne z prawem?
Czy wpłaty na bal i aukcję należy zaewidencjonować?

Inwestycja budowlana na gruncie przekazanym instytucji przez użytkownika wieczystego

Samorządowa instytucja kultury realizuje inwestycję budowlaną na działce, której właścicielem jest Skarb Państwa, zaś użytkownikiem wieczystym powiat. Działka ta, na podstawie uchwały rady powiatu, weszła w skład majątku, w który wyposażono instytucję.
Czy instytucja ma prawo do dysponowania tą nieruchomością na cele budowlane?
Czy instytucja kultury powinna uzyskać zgodę właściciela działki (powiatu) na realizację inwestycji, a jeśli tak, to w jakiej formie?

Przeprowadzenie warsztatów: dzieło czy umowa-zlecenie?

Instytucja kultury zamierza zorganizować warsztaty, które nie będą miały cyklicznego charakteru i trwają 2 godziny.
Jaką umowę zawrzeć z osobą, która zobowiązuje się do przeprowadzenia warsztatów kreatywnych na podstawie opracowanego własnego scenariusza?
Czy będzie to umowa o dzieło z 50% uzyskania przychodu, czy umowa-zlecenie z 50% uzyskania przychodów z ewidencją godzin?

Trzy oświadczenia majątkowe dyrektora instytucji kultury powołanego na drugą kadencję

31 grudnia 2017 r. upłynęła dotychczasowa kadencja dyrektora samorządowej instytucji kultury. Tę samą osobę powołano na stanowisko dyrektora instytucji kultury na kolejną kadencję od 1 stycznia 2018 r.
Pytania dotyczą składania oświadczenia majątkowego przez dyrektora:
Czy powinien złożyć jedno oświadczenie majątkowe do 30 kwietnia według stanu na 31 grudnia poprzedniego roku?
Czy powinien złożyć trzy oświadczenia: jedno na koniec poprzedniej kadencji na dzień 31 grudnia — jeżeli tak, to w jakim terminie, drugie – na początek nowej kadencji na dzień 1 stycznia — jeżeli tak, to w jakim terminie, i trzecie – do 30 kwietnia ze stanem na 31 grudnia 2017 r.?
Czy może powinien czekać na wezwanie do złożenia oświadczenia ze strony wójta (burmistrza lub prezydenta miasta), a jeżeli go nie otrzyma, to złożyć oświadczenie w normalnym trybie do 30 kwietnia ze stanem na 31 grudnia roku poprzedniego?

Organizator nie tworzy regulaminu wynagradzania osób zarządzających

Pytanie dotyczy możliwości stworzenia regulaminu wynagradzania dla osób zarządzających instytucją kultury przez organizatora (wójta, burmistrza), co dałoby więcej możliwości nagradzania tych osób w granicach limitów z Ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (dalej: ustawa kominowa), w szczególności w postaci premii czy nagrody, np. na Dzień Bibliotekarza.
Czy wójt (burmistrz) może zwiększyć inne świadczenia dyrektora instytucji kultury na podstawie takiego regulaminu wynagradzania?

Badania psychotechniczne dla pracowników korzystających z prywatnych samochodów

Czy pracownik, który korzysta z prywatnego samochodu (ale też i służbowego, ale nie jest zawodowym kierowcą), musi posiadać badania psychotechniczne?

Informacja publiczna a prywatność pracowników instytucji kultury

Czy gminny ośrodek kultury ma obowiązek podać na wniosek mieszkańca gminy wysokość nagród, które zostały przyznane pracownikom w 2017 r., oraz imiona i nazwiska tych osób?
Jak ma się do tego ochrona danych osobowych oraz to, że takie informacje są poufne?