Podatki

W dziale Podatki znajdą Państwo porady dotyczące rozliczenia VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, rozliczania podatków od wynagrodzeń pracowników i współpracowników oraz zagadnienia związane z podatkiem od spadków i darowizn oraz podatkiem od nieruchomości.

Liczba artykułów w dziale: 402

Faktura z odwrotnym obciążeniem dla instytucji kultury

Instytucja kultury, która nie jest czynnym podatnikiem VAT, otrzymała fakturę za materiały budowlane z odwrotnym obciążeniem.
Co teraz należy zrobić? Czy trzeba podjąć jakieś działania, aby rozliczyć VAT?

Opłata skarbowa od zezwolenia na organizację imprezy masowej

Samorządowa instytucja kultury zamierza zorganizować imprezę masową. Wśród wyłączeń z obowiązku zapłacenia opłaty skarbowej, wymienionych w art. 7 Ustawy z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (dalej: ustawa o opłacie skarbowej), nie ma instytucji kultury, z czego wynika, że instytucja kultury powinna zapłacić opłatę skarbową za wydanie zezwolenia na organizację imprezy masowej.
Czy w takim przypadku wnosi się opłatę skarbową?

Import usług od podmiotu zwolnionego z VAT

Instytucja kultury planuje zaprosić na występ 3 artystów ze Szwajcarii. Artyści wystawią fakturę VAT za występ jako stowarzyszenie. Stowarzyszenie to jest w swoim kraju zwolnione z VAT jako podmiot prowadzący działalność kulturalną.
Czy w takiej sytuacji instytucja kultury powinna rozpoznać import usług i odprowadzić z tego tytułu VAT?

Działalność objęta kosztami autorskimi — poszerzona lista zawodów

  • Od 19 lipca 2018 r. obowiązuje poszerzona lista działalności, z których przychody pomniejsza się o koszty w wysokości 50% przychodu
  • Znowelizowaną listę działalności stosuje się do przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2018 r.
  • Twórca może zrezygnować ze stosowania kosztów autorskich, składając pracodawcy lub zleceniodawcy, jako płatnikowi, odpowiednie oświadczenie

Podatek dochodowy od odsetek i opłaty prolongacyjnej za zaległości w ZUS

W wyniku kontroli przeprowadzonej w instytucji kultury za lata 2013–2016 ZUS zakwestionował zawarte umowy o dzieło i nakazał przekwalifikować je na umowy-zlecenie. W związku z tym powstała zaległość w opłacie składek ZUS. Naliczono też odsetki za zwłokę. Kwota zaległości jest kwotą istotną dla instytucji, dlatego wystąpiła ona do ZUS o układ ratalny, który podpisano z końcem grudnia 2017 r. na okres 3 lat. Spłata zaczęła się od stycznia 2018 r.
Jak postąpić w kwestii podatku dochodowego od osób prawnych, czy należy dokonać korekty za lata ubiegłe, czy należało ująć te zaległości w CIT-8 za 2017 r.?
Czy od naliczonych a niezapłaconych odsetek i opłaty prolongacyjnej należy zapłacić podatek dochodowy i kiedy prawidłowo należy tego dokonać?

Skutki podatkowe otrzymania składnika majątku w drodze darowizny

Samorządowe muzeum otrzymało w darowiźnie środek trwały — samochód osobowy. Darczyńcą jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Samochód zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych.
Jakie wywoła to skutki podatkowe?
Czy otrzymana darowizna stanowi przychód podatkowy na podstawie art. 12 Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop)?
Czy odpisy amortyzacyjne będą stanowić koszty uzyskania przychodu z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 pkt 63 updop?

Współpraca przy sprzedaży biletów

Instytucja kultury podejmuje współpracę z agencją, która chce zorganizować wydarzenie kulturalne w budynku instytucji kultury. Agencja sprzedaje instytucji kultury bilety na podstawie protokołu przekazania, aby instytucja mogła sprzedawać je u siebie w kasie i ewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej. Rozliczenie imprezy następuje w dniu wydarzenia. Agencja wystawia fakturę instytucji kultury za sprzedane bilety, a instytucja kultury wystawia fakturę za wynajem sali oraz fakturę za prowizję za sprzedane bilety. W deklaracji VAT instytucja ujmuje VAT należny za sprzedane bilety według raportu fiskalnego, za wynajem oraz za prowizję od sprzedanych biletów, a odlicza sobie VAT naliczony za zakup biletów.
Czy takie rozliczenie jest prawidłowe?

Wyposażenie i środki trwałe wykorzystywane do działalności statutowej: kulturalnej i gospodarczej

Samorządowe muzeum kupuje niskocenne środki trwałe ze środków własnych. Zgodnie z zasadami ewidencji i amortyzacji środków trwałych określonymi w polityce rachunkowości muzeum, za środek trwały uważa się taki składnik majątkowy, którego wartość początkowa przekracza 2000 zł, z uwzględnieniem definicji środków trwałych z art. 3 ust. 1 pkt 15 Ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości).
Niskocenne składniki majątkowe muzeum wprowadza do ewidencji środków trwałych i amortyzuje jednorazowo. Składniki te będą służyły działalności mieszanej muzeum, tj. zarówno statutowej działalności kulturalnej, jak i gospodarczej.
Jakie wywoła to skutki w podatku dochodowym?
Czy amortyzacja niskocennych środków trwałych (np. komputera do działu księgowości) stanowi koszt uzyskania przychodów z uwagi na to, iż nie da się ich jednoznacznie przyporządkować do danego rodzaju działalności na gruncie Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop)?

Skutki poniesienia kosztu niebędącego kosztem statutowym

Instytucja kultury poniosła wydatek, który nie jest kosztem statutowym.
Czy z tego powodu nie jest on kosztem uzyskania przychodu, a więc od równowartości tego wydatku należy zapłacić podatek?
Czy koszt ten musi znajdować się w katalogu kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów w art. 16 ust. 1 Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop), aby zapłacić podatek?
Czy taki wydatek można sfinansować z dotacji podmiotowej, czy tylko ze środków własnych?

Podzielona płatność

  • Od 1 lipca obowiązują przepisy dotyczące podzielonej płatności
  • Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest póki co dobrowolne, ale o jej zastosowaniu decyduje podmiot opłacający fakturę instytucji kultury
  • Otrzymywanie środków w podzielonej płatności może mieć negatywny wpływ na płynność finansową instytucji kultury

Zwrot VAT naliczonego od kosztów inwestycji przy braku sprzedaży

Nowa samorządowa instytucja kultury otrzymała dofinansowanie budowy obiektu, który w przyszłości będzie służył sprzedaży opodatkowanej.
Czy od wydatków na budowę tego obiektu instytucja może zwrócić się o zwrot VAT naliczonego?
Czy w związku z tym musi złożyć VAT-R?

Sprzedaż biletów obcych

Instytucja kultury sprzedaje bilety obce na wydarzenia kulturalne. Zgodnie z umową instytucja otrzymuje bilety z kilkuprocentowym upustem na podstawie protokołu oraz faktury zakupu. Sprzedaż biletów instytucja ewidencjonuje na własnej kasie fiskalnej ze stawką VAT 8%. W deklaracji VAT instytucja wykazuje VAT należny od sprzedaży biletów i VAT naliczony od zakupu biletów.
Czy takie rozliczenie VAT jest prawidłowe?