Podatki

W dziale Podatki znajdą Państwo porady dotyczące rozliczenia VAT, podatku dochodowego od osób prawnych, rozliczania podatków od wynagrodzeń pracowników i współpracowników oraz zagadnienia związane z podatkiem od spadków i darowizn oraz podatkiem od nieruchomości.

Liczba artykułów w dziale: 447

Zmiany w skali podatkowej i kosztach uzyskania przychodów do końca 2019 r. i od 1 stycznia 2020 r.

  • W rozliczeniu podatku dochodowego w 2019 r. trzeba będzie zastosować dwie stawki podatkowe
  • Stosuje się też podwójne wielkości kosztów uzyskania przychodów
  • Obecny rok podatkowy podzielono na dwa okresy: od 1 stycznia do 30 września i od 1 października do 31 grudnia 2019 r.

Matryca stawek VAT oraz Wiążąca Informacja Stawkowa już obowiązują

  • Zmienia się katalog usług objętych stawką VAT 5% i 8% — instytucje powinny zwrócić szczególną uwagę na wydawane przez siebie publikacje
  • W przypadku gdy instytucja kultury ma trudności z ustaleniem stawki VAT na sprzedawane towary lub świadczone usługi, to może wystąpić o wydanie wiążącej informacji stawkowej tzw. WIS
  • WIS ma moc ochronną w różnych przedziałach czasowych

Obowiązkowa podzielona płatność — split payment

  • Od 1 listopada niektóre faktury należy obowiązkowo płacić z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności
  • Jeśli instytucja kultury dokonuje dostawy towarów i usług objętej obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, to na fakturze ma obowiązek umieścić sformułowanie «mechanizm podzielonej płatności»
  • Za wystawienie faktury bez adnotacji o split payment może grozić kara do 30% wartości VAT objętego tą transakcją

Faktury na rzecz konsumentów

Instytucja kultury jest czynnym podatnikiem VAT oraz korzysta ze zwolnienia ze stosowania kas rejestrujących (na podstawie poz. 37 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących: zapłata za pośrednictwem banku). Instytucja wystawia faktury VAT, ale nie przekazuje oryginałów wszystkim odbiorcom.
Czy to prawda, że jeśli instytucja wystawia faktury VAT, to musi je także przekazywać odbiorcom bez ich żądania?

„Zerowy PIT” w instytucjach kultury

Pytania dotyczą „zerowego PIT”, który obowiązuje od 1 sierpnia 2019 r.
Pracownik w wieku poniżej 26 lat otrzymał świadczenia z ZFŚS podlegające przedmiotowemu zwolnieniu od podatku dochodowego z art. 21 ust. 1 pkt 67 Ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Czy po przekroczeniu limitu tego zwolnienia, czyli 1000 zł w roku podatkowym, należy od nadwyżki ponad limit potrącić zaliczkę na podatek dochodowy?
Czy wynagrodzenie za lipiec 2019 r., wypłacone 9 sierpnia 2019 r., należy zaliczyć do przychodów sierpnia i zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych w stosunku do pracowników, którzy nie ukończyli 26 lat i złożyli stosowne oświadczenie?

Biała lista podatników już obowiązuje

  • Instytucja kultury ma obowiązek weryfikacji rachunków bankowych kontrahentów w przypadku niektórych płatności
  • Zapłata na rachunek znajdujący się na białej liście wyklucza negatywne konsekwencje podatkowe dla instytucji kultury
  • W przypadku zapłaty na rachunek niewskazany na białej liście instytucja może ponieść negatywne konsekwencje podatkowe

Wpływ dotacji wolnej od podatku na wysokość straty podatkowej

W 2018 r. przychody podatkowe instytucji kultury wynosiły 100 000 zł, koszty podatkowe wynosiły 110 000 zł, strata 10 000 zł, ale wśród przychodów było 20 000 zł dotacji na zakup środków trwałych, która korzysta z przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego (wykazana w CIT/O).
Czy w latach następnych można rozliczyć stratę 30 000 zł, czy tylko 10 000 zł?

Warsztaty zlecone przez gminę

Gmina otrzymała darowiznę z fundacji na organizację zajęć dla seniorów. Niektóre warsztaty (plastyczne, muzyczne) ma przeprowadzić instytucja kultury i następnie obciążyć gminę kosztami organizacji warsztatów (np. za zakupione materiały, wynagrodzenie instruktorów zewnętrznych, dodatki specjalne pracowników), aby docelowo wszystkie koszty znalazły się w budżecie gminy. Instytucja kultury jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina nie podpisała z instytucją kultury żadnej umowy określającej warunki współpracy.
W jaki sposób instytucja kultury powinna prawidłowo fakturować koszty na gminę — czy powinna każdy wydatek fakturować z osobna, czy raczej wystawić fakturę za organizację poszczególnych warsztatów?

Zlecenie przeprowadzenia wizyty studyjnej

Centrum kultury otrzymało od organizatora zlecenie na przygotowanie i poprowadzenie wizyty studyjnej na Litwie w ramach projektu polsko-litewskiego. W wizycie wezmą udział pracownicy ośrodka kultury i gminy. Ośrodek poniesie koszty: m.in. wyjazdu na Litwę, zakwaterowania i wyżywienia, a następnie jedną fakturą VAT obciąży nimi organizatora. Głównym elementem faktury będzie usługa transportowa ze stawką VAT 8%.
Jaką stawką VAT należy obciążyć gminę?
Co zrobić w przypadku usługi zbiorczej obejmującej i zakwaterowanie, i wyżywienie, i inne opłaty?

Składki i podatek od odszkodowania za dyskryminację pracownika

Jak potrącić składki na ubezpieczenia społeczne i składkę zdrowotną, jeśli wypłata odszkodowania została podzielona na część z rygoru natychmiastowej wykonalności, a w postępowaniu apelacyjnym orzeczona została niższa kwota odszkodowania?
Jakie składki i ewentualnie odsetki należy zapłacić tytułem odszkodowania za dyskryminację byłego pracownika?
Czy instytucja kultury musi zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych z tytułu wypłaty tego odszkodowania zasądzonego dla pracownika?

Obowiązek przyjmowania faktur elektronicznych w zamówieniach publicznych

Instytucja kultury finansuje wszelkie zakupy z dotacji podmiotowej, czyli środków publicznych.
Czy takie zakupy musi traktować jako zamówienie publiczne (z wolnej ręki) i w związku z tym od 1 sierpnia 2019 r. ma obowiązek przyjmowania za ten zakup faktury elektronicznej?

Koszty związane z realizacją imprezy sportowej

Samorządowa instytucja kultury oprócz działalności kulturalnej prowadzi również statutową działalność gospodarczą, a uzyskane z niej przychody przeznacza na realizację podstawowych zadań statutowych, czyli na działalność kulturalną. Niedawno w instytucji zorganizowano imprezę sportową. Organizatorem był prywatny przedsiębiorca, który sprzedawał własne bilety wstępu. Impreza trwała jeden dzień, ale przygotowania do niej sparaliżowały działalność instytucji na 4 dni. Osoba zarządzająca instytucją udostępniła pomieszczenia, ludzi, sprzęt itp. całkowicie nieodpłatnie. Powodem tego miał być patronat prezydenta miasta. Instytucja poniosła więc koszty, których wysokość można oszacować, i jest to kwota znaczna. Przychodów, np. z tytułu wynajmu, instytucja nie uzyskała żadnych. W mieście oprócz instytucji kultury działa także miejskie centrum sportu i rekreacji.
Czy dochód ustalony jako równowartość kosztów poniesionych na organizację tej imprezy należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy też, jako koszt sfinansowany z dotacji podmiotowej będzie, wolny od podatku?