Poradnik Instytucji Kultury 10/2022

Dokumentowanie wynajmu lokalu przez instytucję kultury podmiotowo zwolnioną od VAT

Instytucja kultury niezarejestrowana jako podatnik VAT wynajmuje co miesiąc firmie (niezwiązanej z działalnością kulturalną) lokal za kwotę około 400–1000 zł miesięcznie.
Czy instytucja może wystawić rachunek lub fakturę za wynajem lokalu, a jeśli nie, to czy istnieje inna możliwość potwierdzenia przyjęcia opłaty za wynajem?

Refundacja poniesionych przez pracownika kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych

Pracownik za zgodą pracodawcy podjął szkolenie podnoszące jego kwalifikacje zawodowe. Fakturę wystawiono na pracownika. Pracodawca wyraził zgodę na częściową refundację i zwróci pracownikowi poniesione przez niego koszty dokształcania.
Czy w tym przypadku zwrot kosztów dokształcania pracownikowi podlega opodatkowaniu?

Dotacja a zwolnienie podmiotowe z VAT

Instytucja kultury jest niezarejestrowana na potrzeby VAT. Od organizatora otrzymuje dotację podmiotową, z której pokrywane są koszty wynagrodzeń, utrzymania budynku, energii i szkoleń. Ponadto instytucja generuje obroty z najmu, wystawia faktury za występy zespołu na różnych imprezach. Wartość tej sprzedaży to kwoty rzędu 5000 zł rocznie.
Czy kwotę dotacji należy wliczyć do limitu 200 000 zł uprawniającego do zwolnienia podmiotowego z VAT?

Ujemny fundusz instytucji nie jest błędem

Od 2015 r. gminny ośrodek kultury ma ujemny fundusz. W ciągu ostatnich czterech lat rok obrotowy instytucja zamykała zyskiem, przez co na koncie funduszu rezerwowego zgromadziła spore środki. Rok 2021 również zamknęła zyskiem, co wpłynęło na zwiększenie funduszu rezerwowego. Co roku przedstawia tę sytuację w informacji dodatkowej w opisie, a mimo to organizator, czyli gmina, nie jest przekonany o prawidłowości takiej sytuacji.
Czy ośrodek kultury może wyzerować fundusz instytucji?

Nieodpłatnie otrzymany środek trwały

Gmina przekazała nieodpłatnie instytucji kultury częściowo umorzony środek trwały dokumentem PT (Przekazanie środka trwałego). Z jego treści wynika, że zaktualizowana wartość początkowa środka trwałego wynosi 15 000 zł, a umorzenie 900 zł.
Czy tak otrzymany środek trwały instytucja kultury powinna wprowadzić do ksiąg rachunkowych w wartości netto, tj. 14 100 zł?
Jakich księgowań należy dokonać?

Faktura za sponsoring pieniężny

Instytucja kultury pozyskała sponsorów na organizowany przez nią dzień miasta. Podczas tej imprezy w zamian za wpłacone środki pieniężne umieści reklamy tych firm i wystawi faktury sprzedaży (ze stawką VAT 23%), ponieważ jest podatnikiem czynnym, o treści: za reklamę publiczną podczas dnia miasta. Instytucja ma też podpisaną umowę z bankiem, który nie chce faktury VAT, lecz przeleje jej środki na konto z tytułem za usługę polegającą na promocji banku.
Czy w związku z tym instytucja musi wystawiać fakturę, czy może to być tylko przelew?

Dokumenty KP i KW

Instytucja kultury ma kasę, za którą odpowiedzialna jest główna księgowa. To ona wydaje i przyjmuje pieniądze z kasy i do kasy. Prowadzi rejestr KP (dowodów wpłaty) i KW (dowodów wypłaty) w programie księgowym. Obecnie wszystkie KP i KW są drukowane, a następnie podpisywane przez księgową i dyrektora. Dodatkowo na koniec każdego tygodnia drukowany jest raport kasowy potwierdzający wszystkie KP i KW.
Czy każdy egzemplarz dokumentów KP i KW musi być drukowany i dołączony do dokumentów księgowych?
Czy istnieje możliwość drukowania tylko raportu księgowego z podpisami księgowej i dyrektora bez drukowania KP i KW?

Kaucja za wynajem sali

Instytucja kultury wynajmuje salę i pobiera kaucję z chwilą zawarcia umowy rezerwacji. W przypadku braku szkód kaucja jest zwracana, a jeśli nastąpią lub jeśli najemca odstępuje od umowy, instytucja zatrzymuje kaucję.
Jak prawidłowo księgować tego typu operację?

Refaktura mediów

Samorządowa instytucja kultury przeprowadziła się do nowego budynku, w którym swoją siedzibę mają również biblioteka i ochotnicza straż pożarna (OSP). Faktury za media mają być wystawiane na instytucję, ta zaś ma obciążać notami lub refakturami pozostałe podmioty.
Czy koszty wynikające z faktury a dotyczące innych podmiotów księgować przez konta zespołu 4 czy na pozostałe koszty operacyjne?
Jeżeli na fakturze są koszty innych podmiotów, to czy można zapłacić za tę fakturę z dotacji podmiotowej, czy też trzeba czekać, aż te podmioty opłacą refakturę?

Wyposażenie dla innych podmiotów w inwentarzu biblioteki

Od kilku lat urząd gminy przekazuje bibliotece wyposażenie zakupione ze środków sołeckich dla zespołów oraz kół gospodyń wiejskich (KGW) działających na terenie danego sołectwa. Wyposażenie to jest wpisywane w inwentarz biblioteki i staje się jej majątkiem. Fizycznie jednak znajduje się poza siedzibą jednostki.
Czy takie postępowanie jest prawidłowe?
Czy w związku z tym, że biblioteka ma problem z inwentaryzacją tego wyposażenia, może umową darowizny przekazać ten majątek na rzecz KGW i na tej podstawie zdjąć majątek z inwentarza?

Przeksięgowania w związku ze zmianą polityki rachunkowości

Biblioteka zmieniła z 300 na 500 zł próg, od którego będzie zaliczać poszczególne składniki majątku do pozostałych środków trwałych.
Czy w związku z tym musi przenieść środki z konta pozostałych środków trwałych do ewidencji ilościowej, a jeśli tak, to na jakim druku?
Instytucja ma też w pozostałych środkach trwałych rzeczy, które powinny być w księdze inwentarzowej ilościowej.
Czy powinna przenieść je do pozostałych środków trwałych (po zmianie polityki rachunkowości wartości początkowej z 500 do 10 000 zł)?
Jakim dokumentem w przypadku likwidacji filii bibliotecznej powinna przenieść jej środki trwałe do innych filii?

Rozliczenie ulepszenia budynku instytucji przez najemcę

Dom kultury wynajął w 2012 r. pomieszczenia na dziesięć lat. Z uwagi na konieczność poniesienia nakładów na remont — strony porozumiały się w umowie, że najemca będzie ponosił odpowiednio mniejszą stawkę opłaty za najem. Po zakończeniu umowy najmu w 2022 r. wynajmujący stwierdził, iż w ramach rozliczenia inwestycji zostały ujęte, oprócz materiałów i usług budowlanych, również środki trwałe i wyposażenie, które częściowo zostało zużyte lub wymienione na inne (np. lampy, elementy sanitarne). Ponadto najemca pozostawił stałe elementy wyposażenia (trwała zabudowa baru, regały), które nie znalazły się w protokole rozliczenia poniesionych nakładów.
Czy instytucja kultury powinna wprowadzić do swoich ksiąg rachunkowych zwiększenie wartości budynku o nakłady poniesione przez najemcę?
Czy pozostawione sprzęty instytucja powinna wprowadzić do ewidencji środków trwałych lub odpowiednio wyposażenia, a jeśli tak, to jaką wartość należy przyjąć — wynikającą z dowodu zakupu czy rynkową?