Poradnik Instytucji Kultury 11/2023

Informacja o warunkach zatrudnienia dla nowego pracownika

Pytania dotyczą informacji o warunkach zatrudnienia na podstawie art. 29 § 3 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp).
W instytucji kultury, w której jest wprowadzony regulamin pracy i regulamin wynagradzania, obowiązuje podstawowy i równoważny system czasu pracy.
Czy w informacji o warunkach zatrudnienia dla pracownika:

  • zatrudnionego na 1/2 etatu, który pracuje 8 godzin — wpisać jedną przerwę wliczaną do czasu pracy, a dla pracownika, który pracuje 12 godzin — dwie przerwy, czy lepiej jest podać trzy warianty przerw,
  • pracującego od poniedziałku do piątku 8 godzin, który nie ma nadgodzin, wpisywać punkty dotyczące zasad pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią?

Czy w informacji o warunkach zatrudnienia można ogólnie zapisać, że:

  • w zakładzie pracy nie ma pracy na zmiany lub przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy,
  • instytucja kultury nie tworzy ZFŚS, a wypłaca świadczenie urlopowe,
  • pracodawca zapewnia szkolenia,
  • wymiar urlopu pracownika zależy od stażu pracy,
  • praca zdalna jest udzielana na wniosek pracownika (instytucja nie wprowadza pracy zdalnej do regulaminu pracy)?

Pracodawca ma obowiązek poinformować nowo zatrudnionego pracownika o warunkach zatrudnienia. W przypadku m.in. pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią może to zrobić poprzez wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy (art. 29 § 31 kp). Teatr zatrudnia aktorów i jest zobowiązany do stosowania w pierwszej kolejności przepisów Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej). Ustawa ta (art. 26a § 1) odwołuje się do przepisów kp. W regulaminie pracy i wynagradzania teatru jest tylko mowa o tzw. trzecich zajęciach oraz o rekompensacie za nie. Czy dla wszystkich nowo zatrudnionych pracowników (nie tylko aktorów) w informacji o warunkach pracodawca powinien zamieścić zapis odwołujący się do poszczególnych przepisów kp dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i ich rekompensaty (art. 151–1513 i art. 15111 kp), czy raczej zapisać, że zasady dotyczące pracy w godzinach nadliczbowych i ich rekompensaty są określone w przepisach ustawy o działalności kulturalnej oraz regulaminie wynagradzania? Czy informacja dotycząca pracy w godzinach nadliczbowych i jej rekompensaty powinna być inaczej zapisana dla aktorów, a inaczej dla pozostałych pracowników?

Okres trwania umowy-zlecenia

Instytucja kultury ma dwa punkty biblioteczne.
Jaką umowę-zlecenia należy zawrzeć z osobą prowadzącą punkt biblioteczny — czy podpisywaną co roku, czy też może to być umowa na dłuższy okres?

Prowadzenie działalności innej niż kulturalna

Instytucja kultury modernizuje budynek (sala kinowa, hol) i przy kinie powstanie też kawiarnia.
Czy instytucja kultury może sprzedawać w kawiarni popcorn i inne przekąski oraz kawę i zimne napoje?

Nagroda okolicznościowa z MKiDN

Samorządowa instytucja kultury współprowadzona przez MKiDN obchodzi w tym roku 45-lecie działalności. W związku ze swoim dorobkiem instytucja otrzymała z MKiDN zbiorową nagrodę okolicznościową, którą chciałaby przeznaczyć m.in. na nagrody okolicznościowe z racji obchodów jubileuszu dla pracowników instytucji.
Czy nagroda może być wypłacona również dla kierownika organizacyjnego, głównego księgowego i dyrektora instytucji?
Czy z racji otrzymania nagrody na instytucji ciążą jakieś obowiązki podatkowe?

Ryczałt za używanie samochodu prywatnego w jazdach lokalnych

Pracownicy oraz dyrektor centrum kultury używają swoich samochodów w celach służbowych do wyjazdów do świetlic wiejskich i innych obiektów na terenie gminy, w których instytucja prowadzi swoją działalność.
Czy można przyznać im ryczałt za używanie prywatnego samochodu?
Co zrobić w przypadku wyjazdów poza teren gminy, np. do miasta wojewódzkiego (45 km od siedziby instytucji)? Czy jest to już podróż służbowa?

Ingerencja organizatora w podwyżki dla pracowników instytucji kultury

Z uwagi na to, że w instytucji kultury pensje w większości przypadków były na poziomie minimalnej krajowej, dyrektor zaplanował podwyżki wynagrodzeń, które nie przekroczą środków ujętych na wynagrodzenia w planie finansowym i nie spowodują zwiększenia przyznanej dotacji podmiotowej. W części planu finansowego dotyczącej wynagrodzeń instytucja posiada oszczędności. Instytucja otrzymuje środki z dotacji w transzach, ale nie na zasadzie refundacji.
Razem z uchwałą dotyczącą przyznania dotacji na działalność bieżącą instytucji kultury w 2023 r. dyrektor otrzymał pismo, z którego wynika, że uruchomienie środków na podwyżki wynagrodzeń w 2023 r. wymaga bezwzględnie zgody zarządu powiatu (organizatora), a środki wypłacane przed decyzją zarządu nie będą refundowane. Pismo to nie miało rangi uchwały ani zarządzenia.
Czy dyrektor powinien bezwzględnie stosować się do zalecenia organizatora? Czy może zostać za ukarany za niezastosowanie się do takich zaleceń?
Czy organizator może wymagać od dyrektora instytucji kultury przedstawienia wniosku lub prośby o możliwość podwyższenia pensji pracownikom?
Czy dyrektor, jako osoba zarządzająca instytucją, samodzielnie podejmuje decyzje związane z podwyższeniem pensji pracownikom?

Sylwester w teatrze?

Choć do Nowego Roku pozostała jeszcze chwila, są tacy, co już planują, jak spędzą ten wieczór. Gdański Teatr Szekspirowski po raz pierwszy zaprasza na Sylwestra do siebie.

Strefa Młodzi Wiedzą

Europejskie Centrum Solidarności organizuje cykl wydarzeń adresowanych do młodzieży z województwa pomorskiego.

Odkrywanie kultury ludowej

Skarby Franciszka Kotuli to autorskie wydawnictwo, kreatywny zeszyt muzealny, który powstał ramach realizacji twórczego stypendium MKiDN. Autorka, Monika Michaluk, we współpracy z Muzeum Etnograficznym im. Franciszka Kotuli w Rzeszowie, przygotowała zbiór zabaw i opowiastek, dzięki którym rodzinne myszkowanie po zakamarkach muzeum będzie jeszcze przyjemniejsze.

Pokemony w muzeum

Aby uczcić 50. rocznicę swojego powstania, Muzeum Van Gogha z Amsterdamu rozpoczęło współpracę z pokemonami, a dokładniej twórcami tych sympatycznych stworków.

Disney i Rembrandt?

Rijksmuseum w Amsterdamie jest jednym z szesnastu muzeów narodowych Holandii. W jego zbiorach znajdują się m.in. dzieła XVII-wiecznych artystów, takich jak Rembrandt, Vermeer i Hal

Czerń i biel — w sam raz na zimę

W Petit Palais (z fr. mały pałac) w Paryżu jeszcze do połowy stycznia przyszłego roku można oglądać wyjątkową wystawę czasową, którą charakteryzują tytułowe dwa kolory: czerń i biel.