Jak wynika z przeprowadzonego już w czasie epidemii badania, z jej powodu może upaść nawet 40% księgarń w Polsce. Księgarze zdają sobie sprawę, że ich również dotyka obecny kryzys i polecają, że jeśli ktoś planuje w najbliższym czasie kupić książki — powinien zamówić je w lokalnej księgarni (to najlepszy sposób na wsparcie tych miejsc).

Tak powstała akcja #książkanatelefon, w której bierze udział już ponad 230 księgarń stacjonarnych w całej Polsce. Aby wziąć udział w akcji, wystarczy wybrać księgarnię z listy dostępnej na stronie internetowej akcji i skontaktować się z nią mailowo (o dowolnej porze), telefonicznie lub przez media społecznościowe (w ciągu dnia). Należy poinformować księgarnię, że chodzi o akcję Książka na telefon — zapytać o poszukiwany tytuł lub poprosić księgarza o rekomendację. Księgarze na życzenie mogą przesłać zdjęcie półki lub umówić się na transmisję wideo. Wszystkie księgarnie biorące udział w akcji realizują wysyłki na terenie całego kraju.

Zamówienia są pakowane zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Książki dostarczane są rowerem, pod drzwi klienta, kurierem lub do paczkomatów. Niektórzy księgarze w podziękowaniu dołączają do przesyłki niespodzianki.

Z kolei w nowym cyklu #czytajnazdrowie Instytut Książki regularnie publikuje informacje o najciekawszych inicjatywach czystelniczych przygotowanych przez biblioteki z myślą o czasie spędzanym w domu. W marcu np. można było wziąć udział w trzech spotkaniach i prelekcjach w sieci: z mieszkania-pracowni Kazimiery Iłłakowiczówny, w oprowadzaniu kuratorskim online po wystawie czasowej Trójkąty miłosne u Sienkiewicza. Odsłona I — Pan Wołodyjowski oraz dowiedzieć się z wykładu online, jak spędza się Wielkanoc na Wileńszczyźnie, czyli o tym, czy świąteczne tradycje znają granice.

Wszystkie informacje o akcji publikowane są na bieżąco na stronie Instytutu Książki.