Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie przygotowało dla zwiedzających aplikację mobilną MOCAK Cube, inspirowaną kolekcją muzeum. Aplikacja opiera się na mechanizmie gry i pozwala na twórcze zaangażowanie w poznawanie dzieł sztuki.

Użytkownicy odkrywają prace Rafała Bujnowskiego, Oskara Dawickiego, Laury Paweli oraz rysunki pięcio- i sześciowymiarowych prostopadłościanów prof. Mieczysława Porębskiego. Każdy ma do wykonania pięć zadań, które nawiązują do dzieł wymienionych artystów. Instrukcja pojawia się przed rozpoczęciem zadania, a dalsze wskazówki można otrzymać, klikając ikonę INFO. Na kolejnych poziomach gry użytkownik może spodziewać się zwrotów akcji i niespodzianek. Niektóre z nich pozwalają na znalezienie swojego własnego rozwiązania. Na tych, którzy uporają się z wyzwaniem, czekają darmowe bilety do muzeum.

Aplikację wyposażono w funkcję udostępniania efektów swojej twórczej pracy w mediach społecznościowych, dzięki czemu można dzielić się radością z poznawania świata sztuki z bliskimi i znajomymi.

Gra adresowana jest zarówno do młodzieży, jak i osób dorosłych. Jest dostępna na smartfonach z systemami Android (od wersji 4.4). Ma także wersję na stronę internetową — dzięki niej nauczyciele mogą udostępnić grę dzieciom podczas zajęć szkolnych. Może ona stanowić doskonałe wprowadzenie przed wizytą w muzeum, w przyjazny sposób zachęcając młodego widza do zainteresowania się sztuką współczesną. Aplikacja jest dziełem zespołu osób zajmujących się edukacją oraz promocją sztuki. Do jej stworzenia zostali także zaproszeni goście muzeum, w tym uczestnicy warsztatów koncepcyjnych Aplikacje i gry o sztuce współczesnej, które odbyły się w 2015 r.

W kolejnych latach aplikacja będzie wzbogacana o nowe zadania związane z programem muzeum. Jest się czym inspirować, gdyż kolekcja MOCAK-u liczy około czterech tysięcy prac ponad 200 artystów. Ambicją pracowników instytucji jest przekonanie odbiorców niezwiązanych profesjonalnie ze sztuką, że jest ona ważnym narzędziem pojmowania świata. Muzeum planuje organizować konkursy na pomysły dotyczące nowych zadań.