Poradnik Instytucji Kultury 03/2019

Niedziela w galerii

Szczecińskie Muzeum Narodowe przygotowało serię obrazków inspirowanych estetyką internetowych memów.

Chata jak malowana

Z początkiem lutego, po ponad rocznej przerwie związanej z modernizacją, zagroda Felicji Curyłowej w Zalipiu wróciła na turystyczną mapę Województwa Małopolskiego.

Sanatorium czytelnicze

W wielu bibliotekach nastała moda na wypisywanie książek na recepty. Miejska Biblioteka Publiczna w Chrzanowie poszła o krok dalej i wspólnie z Chrzanowskimi Wodociągami otwarła nową praktykę.

Kiedy pracownicy odchodzą — dlaczego często grupami, jakie są przyczyny ich odejść i czy można temu przeciwdziałać?

  • Nie ma nic złego w tym, że pracownicy instytucji zmieniają miejsca pracy i nie należy się tego bać
  • Jednak już masowe rezygnacje pracowników z pracy mogą być niepokojące
  • Mogą być one sygnałem błędów w zarządzaniu, coraz bardziej konkurencyjnego rynku pracy czy też złego doboru przełożonych

WykluczeNIE. Kultura naprawdę dla wszystkich

  • Planując wydarzenia kulturalne, warto myśleć także o tych, którzy z różnych powodów nie mają możliwości odwiedzić instytucji
  • Instytucje kultury nie mogą pozostawać obojętne wobec problemu wykluczenia
  • Działania kulturalne dla grup wykluczonych warto przygotowywać we współpracy z organizacjami, które na co dzień starają się im pomagać

Import dzieła sztuki

Samorządowa galeria planuje zakupić dzieło sztuki wraz z przeniesieniem majątkowych praw autorskich od artysty prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w Stanach Zjednoczonych.
Czy galeria może zastosować preferencyjną stawkę VAT 8% do dostawy dzieła sztuki z zagranicy i czy powinna pobrać podatek dochodowy zryczałtowany na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof) od kwoty brutto wystawionej na fakturze przez artystę?

Zalety bycia podatnikiem VAT

Instytucja kultury otrzymuje dotację podmiotową oraz ma niewielkie środki ze sprzedaży biletów.
Czy instytucja kultury uzyska jakiekolwiek korzyści, stając się podatnikiem VAT?

Zapłata zaległych składek ZUS za zleceniobiorców jako przychód podatkowy

W wyniku kontroli ZUS instytucja kultury zamieniła umowy o dzieło na umowy-zlecenia. W związku z tym powstały zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy, które wynoszą:

  • ubezpieczenia społeczne za 2014 r., łącznie 10 000 zł, w tym 6000 zł część płatnika i 4000 zł część ubezpieczonego;
  • ubezpieczenie zdrowotne: 600 zł za 2013 r. i 14 000 zł za 2014 r.;
  • Fundusz Pracy (FP): 1300 zł za 2014 r.;
  • świadczenia wypłacone bezpodstawnie: 180 zł.

Zaległości wobec ZUS z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz FP za 2014 r. zapłacono 30 marca 2018 r. Odsetki w wysokości 8000 zł zapłacono 11 maja 2018 r. i tego też dnia zwrócono kwotę 180 zł oraz zapłacono od niej odsetki w wysokości 14 zł.

Składki zdrowotne za 2013 r.: 600 zł z odsetkami (254 zł) zapłacono 18 maja 2018 r.

Decyzją dyrektora z września 2018 r. instytucja nie będzie dochodzić zwrotu opłaconych za zleceniobiorców składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Dla zleceniobiorców przygotowano informacje PIT-8C, które instytucja przekaże im po zakończeniu 2018 r.
Czy w związku z tym należało obliczyć podatek dochodowy od osób prawnych w następujący sposób: 14 000 zł + 4000 zł =18 000 zł × 19% = 3420 zł, z terminem płatności do 20 kwietnia 2018 r.; 600 zł + 180 zł + 14 zł + 254 zł + 8000 zł = 9048 zł × 19% =1719 zł z terminem płatności do 20 czerwca 2018 r.? Podatku dochodowego nie zapłacono, ponieważ zamiarem instytucji było rozliczenie podatku w zeznaniu rocznym za 2018 r.
Czy takie postępowanie oraz przedstawione wyliczenia są prawidłowe?

Refundacja kosztów w następnym roku w planie finansowym

Instytucja w październiku 2018 r. podpisała umowę z urzędem marszałkowskim na refundację poniesionych kosztów bieżącej imprezy. Środki zostaną zrefundowane w 2019 r.
Jak wykazać je w planie finansowym na 2019 r.?

Ewidencja przekazania i likwidacji środka trwałego

Jak powinna przebiegać ewidencja księgowa przekazania organizatorowi budynku, który jest umorzony częściowo lub całkowicie (budynek stanowi mienie wydzielone i był dotychczas księgowany na fundusz)?
Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego zakupionego ze środków własnych i stanowiącego mienie nabyte, który jest umorzony częściowo?

Ewidencja dodatkowych wynagrodzeń osób zaangażowanych w wytworzenie środka trwałego

Instytucja kultury prowadzi od 2018 r. projekt finansowany m.in. ze środków unijnych. Do realizacji projektu zatrudnia osoby, które są już w instytucji zatrudnione na umowę o pracę – księgowa, koordynator projektu, zastępca dyrektora jako kierownik projektu, specjalista do spraw zamówień publicznych oraz — na umowę-zlecenie — specjalista do spraw rozliczeń. Pracownicy instytucji za pracę przy projekcie otrzymują dodatkowe wynagrodzenie, finansowane ze środków unijnych, z paragrafu dotyczącego wydatków inwestycyjnych, a nie bieżących. Są to wydatki kwalifikowane.
Na jakim koncie zaksięgować te wynagrodzenia wraz z ZUS opłacanym przez pracodawcę — czy na koncie 080 „Środki trwałe w budowie”, na którym są księgowane faktury z projektu, czy na kontach zespołu „4″?

Ujemny fundusz instytucji kultury

Fundusz instytucji kultury jest obecnie ujemny. W danym roku nastąpił zysk netto, który przeksięgowano na fundusz rezerwowy.
Czy w takim przypadku środki z funduszu rezerwowego należy przeksięgować na fundusz instytucji kultury, zmniejszając jednocześnie stratę instytucji kultury?