Poradnik Instytucji Kultury 04/2021

Przedłużenie terminów wypełnienia obowiązków sprawozdawczych

W Dz.U. z 29 marca 2021 r. pod poz. 572 opublikowano Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 26 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji.

Przedłużenie terminu złożenia zeznania CIT-8

W Dz.U. z 29 marca 2021 r. pod poz. 571 opublikowano Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 25 marca 2021 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) i wpłaty należnego podatku przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Przerwy pomiędzy okresami zasiłkowymi

Pracownica instytucji kultury od 3 do 9 marca 2020 r. korzystała z urlopu z powodu opieki nad dzieckiem, a następnie od 17 do 19 czerwca 2020 r. chorowała. Wówczas podstawa wynagrodzenia chorobowego została wyliczona na nowo, bowiem przerwa między okresami pobierania zasiłków była dłuższa niż 3 miesiące, a nieobecność w pracy spowodowana została różnymi przyczynami. Kolejno pracownica przebywała na zasiłku opiekuńczym od 23 do 25 września 2020 r. oraz na zwolnieniu lekarskim od 19 do 30 października 2020 r.
Czy podstawę zasiłków wyliczać na nowo ze względu na rodzaj zwolnienia od pracy i okres przerw pomiędzy nieobecnościami w pracy?

Nieokreślony czas postoju

Część pracowników w związku z sytuacją pandemiczną została decyzją dyrektora wysłana, z uwagi na to, że nie było możliwości świadczenia pracy zdalnej, na postojowe, a pozostali pracownicy musieli świadczyć pracę w formie stacjonarnej. Grupa, która jest obecnie na postojowym, nie ma aktualnie pilnej pracy stacjonarnej — można ją wykonać w czasie, gdy stan epidemiczny zostanie odwołany.
Czy pracodawca może wysłać na czas nieokreślony pracowników na postojowe?

Cofnięcie dodatku specjalnego za czas postoju

Pracownik otrzymuje dodatek specjalny za pracę dodatkową w znajdującym się w instytucji kultury kinie, które jest zamknięte od listopada ubiegłego roku. W obowiązującym w instytucji regulaminie wynagradzania nie ma zapisów, aby taki dodatek pracodawca mógł jednostronnie cofnąć, choćby w sytuacji dłuższej nieobecności pracownika. Z przepisów wynika zaś, że dodatki specjalne lub funkcyjne można wypowiedzieć pracownikowi wypowiedzeniem zmieniającym warunki pracy i płacy tylko w sytuacji dłuższej absencji lub na mocy porozumienia zawartego z pracownikiem. Natomiast kiedy pracownicy świadczą pracę, to pracodawca nie może jednostronnie zabrać im tego dodatku, bo są gotowi do świadczenia pracy, ale sytuacja od nich niezależna uniemożliwia im wykonywanie tej pracy.
Czy należy zatem wypłacać dodatek specjalny, chociaż kino faktycznie nie działa?
Czy pracodawcy może ktoś zarzucić w takim przypadku nieprzestrzeganie dyscypliny finansowej?

Wolne z tytułu opieki nad zdrowym dzieckiem w dwóch miejscach pracy

Dyrektor jest zatrudniony w bibliotece na podstawie aktu powołania. Jest to dla dyrektora główne miejsce pracy, a dodatkowym miejscem pracy jest inny zakład. Zdarza się, że danego dnia dyrektor jedzie np. z dzieckiem do lekarza i nie ma go wtedy w dwóch miejscach pracy.
Czy to oznacza, że opiekę nad dzieckiem zdrowym dyrektor powinien mieć tylko w bibliotece, czy również w swoim drugim miejscu pracy?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla nieobecnej pracownicy

Ciężarna pracownica domu kultury była na zwolnieniu lekarskim od początku 2020 r., a następnie we wrześniu 2020 r. urodziła dziecko. Podczas choroby otrzymywała dodatek stażowy.
Czy przysługuje jej dodatkowe wynagrodzenie roczne od dodatku stażowego?

Tydzień i doba pracownicza oraz obowiązkowe odpoczynki w pytaniach i odpowiedziach

  • Pracownik raz na 7 dni musi skorzystać co najmniej z 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku
  • Doba pracownicza rozpoczyna się w momencie podjęcia przez pracownika pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy
  • Tydzień pracy osoby z niepełnosprawnością nie może przekroczyć 5 dni

Pełnomocnictwo dla głównego księgowego

Zgodnie z art. 54 Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych) głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki, a przyjęcie obowiązków zgodnie z art. 53 ustawy o finansach publicznych powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym tej jednostki.
Czy powierzenie obowiązków w formie zarządzenia dyrektora instytucji kultury jest prawidłowe? Czy z uwagi na dokładne wskazanie formy w ustawie o finansach publicznych powinno to być jednak upoważnienie?
Czy w instytucji kultury konieczne jest dodatkowe powierzenie głównemu księgowemu obowiązków i odpowiedzialności z zakresu rachunkowości na podstawie art. 4 ust. 5 Ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości)?

Zbycie inwestycji przez instytucję kultury bez przetargu

Muzeum miejskie jest właścicielem budynku wpisanego do wojewódzkiego rejestru zabytków. Muzeum odkupiło tę nieruchomość od banku, na co zgodę wyraził organizator. Budynek — pustostan — od początku nie nadawał się do użytku i wymagał kapitalnego remontu. Zakup oraz wszelkie koszty z nim związane zaksięgowano na koncie 080 jako inwestycje. W 2020 r. muzeum planowało pozyskać fundusze europejskie na rewitalizację budynku. Okazało się jednak, że jako mała jednostka nie może ich pozyskać ze względu na brak zabezpieczenia. Budynek cały czas niszczeje, w związku z tym organizator zaproponował odkupienie go i pozyskanie środków unijnych na remont. Po remoncie miasto sprzeda muzeum odnowiony i zdatny do użytku budynek. Jednak w obecnym stanie budynek nie jest środkiem trwałym, nie dokonywano więc odpisów amortyzacyjnych, ponieważ cały czas jest to inwestycja.
Czy w takiej sytuacji muzeum może sprzedać nieruchomość bez przetargu?

Odtwarzanie muzyki na imprezach organizowanych przez instytucję kultury

Centrum kultury przygotowuje m.in. imprezy sportowe, np. biegi. Od zawodników pobiera się opłatę startową za udział w biegu. Podczas takich wydarzeń często odtwarza się muzykę z utworzonej wcześniej playlisty. Chodzi o stworzenie biegaczom przyjaznej atmosfery podczas rozgrzewki. Po starcie zawodników muzykę odtwarza się jako tło dla rodzin i przyjaciół oczekujących na mecie, a w trakcie dekoracji odtwarza się np. utwór zespołu Queen „We are the champions”. Instytucja kultury nie uzyskuje w tym przypadku dochodu z tytułu odtwarzania muzyki.
Czy w takim przypadku opłata do ZAiKS i STOART jest obowiązkowa?
Czy należy gdzieś zgłaszać fakt odtwarzania muzyki na imprezach biegowych i odprowadzać z tego tytułu jakieś opłaty?

Dyrektor jako ekspert w grancie otrzymanym przez instytucję

Instytucja kultury otrzymała grant, w którym jednym z kosztów jest wynagrodzenie eksperta. Jest nim dyrektor tej instytucji.
Czy można podpisać umowę-zlecenie z dyrektorem instytucji i kto to ma zrobić, skoro dyrektor sam ze sobą nie może zawrzeć umowy? Jakie przyjąć rozwiązanie w tej sytuacji?