W instytucji kultury pracują 3 osoby zatrudnione na umowę na zastępstwo. Jedna z zastępowanych osób była zatrudniona na 5/8 etatu w klubie kultury w innej miejscowości niż siedziba instytucji. Na takich warunkach została zatrudniona osoba, która ją zastępuje.
Czy pracownikowi zastępującemu nieobecnego pracownika można w trakcie umowy można zmienić warunki pracy — zmienić jej wymiar etatu na 1/2 i miejsce pracy na np. klub kultury w innej miejscowości niż dotychczas oraz oczywiście wynagrodzenie?
Animator kina, który pracuje na 1/2 etatu, ma stałe dni wyświetlania seansów. Są to środa od 18:00 do 20:00, piątek od 18:00 do 20:00 oraz soboty od 10:00 do 13:00 oraz od 18:00 do 20:00. Oprócz tego zdarzają się seanse na życzenie np. szkół, w innych dniach, w których nie da się zaplanować w grafiku z miesięcznym wyprzedzeniem, np. seans jest we wtorek o godzinie 10:00. W instytucji obowiązuje jednomiesięczny okres rozliczeniowy i czas pracy tego pracownika w tygodniu to 20 godzin. Oprócz wyświetlania seansów, pracownik wykonuje w tygodniu 2–3 godziny pracy biurowej związanej z przygotowaniem np. repertuaru na dany miesiąc.
Jak w takim razie zaplanować grafik dla takiego pracownika i jak ustalić, które dni są dla takiego pracownika dniami pracy? Jaki system czasu pracy należy wpisać dla takiego pracownika w regulaminie pracy?
A co z kwestią pracy w sobotę, skoro pomiędzy seansami jest przerwa? Czy za taką przerwę należy się pracownikowi wynagrodzenie?
Ośrodek kultury ma ustalony w regulaminie wynagradzania podstawowy czas pracy z czteromiesięcznym okresem rozliczania. W instytucji kultury odbywa się sporo imprez, które powodują wydłużenie czasu pracy, a co za tym idzie — powstanie nadgodzin (najczęściej w soboty i w niedziele). Za nadgodziny pracownicy odbierają dzień wolny z ich wniosku, czyli godzina za godzinę.
Jak się rozliczyć z pracownikami, gdy w sobotę przychodzą na np. 4 godziny do pracy — czy za dzień wolny dostają tylko te 4 godziny wolne?
A co w przypadku, gdy impreza trwa np. 13 godzin — czy pracownik dostaje 13 godzin do odbioru, czy też całe dwa dni wolnego? Czy w takim przypadku za 8 godzin pracownik może odebrać wolne, a za resztę instytucja wypłaci jak za nadgodziny?
Od 2019 r. prowadzi się oddzielnie dla każdego pracownika dokumentację związaną ze stosunkiem pracy, czyli ewidencję czasu pracy, wnioski urlopowe i inne. Problem stanowią zwolnienia lekarskie.
Czy one również powinny znajdować się w tej ewidencji czy oddzielnie?
Czy po zmianach, które wprowadziło Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) należy uwzględnić inspektora ochrony danych (IOD) w schemacie organizacyjnym instytucji kultury? W ośrodku kultury IOD nie jest odrębnym stanowiskiem, a funkcję tę pełni pracownik merytoryczny.
Pracownik instytucji kultury korzysta z samochodu prywatnego do celów służbowych.
Jak traktować dzień, kiedy pracownik przyjeżdża samochodem i ma go w pracy przez 4 godziny, a następnie pojazd ten nie jest już dostępny (samochód zabiera współmałżonek)? Czy ten dzień traktować jako dzień, w którym pracownik korzysta z samochodu?
Pracownik w systemie równoważnym, pracujący na 3/8 etatu przepracował swoje godziny w ciągu np. 15 dni, a nie 20 dni. Czy 5 dni traktować jako dni nieobecności, czy jednak jako dni pracy, jeśli chodzi o ekwiwalent za używanie samochodu do celów służbowych?
Podczas kontroli w samorządowej instytucji kultury organizator zażądał listy płac za wybrany miesiąc. W upoważnieniu wystawionym przez organizatora wskazano osoby kontrolujące do kontroli w zakresie oceny sprawozdań finansowych za 2018 r.
Czy w zakresie takiego upoważnienia można udostępnić listy płac?
W 2015 r. biblioteka podpisała na rok umowę licencyjną ze STOART. Po tym okresie umowy nie wypowiedziano i stała się ona umową na czas nieokreślony. Niedawno STOART przysłał propozycję nowej umowy, w której jest punkt zatytułowany „ryczałt przedumowny” (kwota do zapłaty) z tytułu korzystania z wykonań od 24 maja 1994 r. do dnia wejścia w życie nowej umowy. Biblioteka sporadycznie odtwarza utwory muzyczne dla dzieci, czasem wyświetla bajkę.
Czy biblioteka musi zapłacić taki ryczałt?
Czy może w tym przypadku korzystać z użytku dozwolonego?
Swoistym paradoksem jest fakt, że bohaterowie dawnych filmów etnograficznych nigdy nie widzieli siebie na ekranie, a lokalna społeczność często nawet nie wie, jaki wkład w badanie kultury i zachowanie narodowego dziedzictwa wnieśli dawni jej mieszkańcy.
Z okazji przyznania w 2019 r. tytułu Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej Krakowowi Muzeum Krakowa przygotowało smakowitą wystawę pt. Wieża smaków, poświęconą historii kultury jedzenia od czasów najdawniejszych aż po dzień dzisiejszy.
Teatr Ochoty w ramach Lata w Teatrze — programu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego realizowanego ze środków MKiDN ‒ otworzy w sierpniu w Reszlu nietypową Szkołę Niepotrzebnych Umiejętności.
Już od kilku lat Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu we współpracy z różnymi organizacjami organizuje oryginalne półkolonie dla dzieci w ramach Górniczego Miasta Dzieci.