Poradnik Instytucji Kultury 08/2022

Wystrugaj sobie flet

Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu we współpracy finansowej MKiDN oraz Samorządu Województwa Mazowieckiego organizuje kolejną edycję Ogólnopolskiego Konkursu na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych.

Traszki i ważki, czyli wyprawa do lasu łęgowego

Muzeum Krakowa w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie Wisła Rekreacja zorganizowało… wyprawę Wisłą na drewnianym galarze do miejskiej dżungli!

Przed czym uciekasz?

We Wrzeniu Świata w Warszawie — niezależnej księgarni z ofertą książek z zakresu literatury faktu oraz kawiarnią serwującą wino — trwa oryginalna i bardzo ciekawa akcja.

Najniebezpieczniejsze miasto w Polsce

Miano najniebezpieczniejszego miasta w Polsce od kilku lat nosi… Sandomierz. A to wszystko za sprawą popularnego serialu Ojciec Mateusz o księdzu-detektywie.

Wyprawa po piegi, czyli Bajka Pana Kleksa

W Katowicach na terenie dawnej fabryki porcelany powstało oryginale centrum nauki i zabawy inspirowane, stworzoną przez Jana Brzechwę, postacią Ambrożego Kleksa.

Wziąć sprawy w swoje ręce. Proaktywność a otoczenie społeczne

  • Bliższe otoczenie instytucji ma wpływ na instytucję, ale i instytucja może kształtować swoje otoczenie
  • Proaktywność to umiejętność dostrzegania i wykorzystywania możliwości oraz kształtowania otoczenia
  • Proaktywni są przede wszystkim ludzie, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by stało się to także cechą instytucji kultury

Planowanie sukcesji nie tylko dla rodzin królewskich — czyli jak zapewnić przetrwanie instytucji, jeśli odeszliby z niej kluczowi pracownicy?

  • Warto się zabezpieczyć, by odejście z pracy najlepszych pracowników nie zachwiało działalnością instytucji
  • Identyfikacja kluczowych ról powinna zawsze zaczynać się od ustalenia głównych wyzwań, przed którymi stoi instytucja
  • Konieczne jest wypełnienie braków między kompetencjami, znajomością instytucji, uprawnieniami osób obecnie pracujących, a tych, które potencjalnie mogłyby je zastąpić

Umowa z artystą wykonującym swoje i obce utwory — najnowsze orzecznictwo w zakresie kwalifikacji umów o wykonanie koncertu do umów o dzieło

Jaką umowę trzeba podpisać z artystą, który podczas koncertu wykonuje swoje utwory lub swoje utwory i covery utworów innych artystów, jeżeli dany występ nie jest jednym z wielu z trasy koncertowej artysty, a repertuar dobierany jest pod ten konkretny koncert odbywający się w instytucji (załącznikiem do umowy jest wtedy scenariusz koncertu, czyli repertuar)?
Czy możliwe jest określenie ram — w przypadku jakich koncertów i innych występów scenicznych należy stosować umowy-zlecenia z 20% i 50% kosztami uzyskania przychodu, a w jakich umowy o dzieło z 20% i 50% kosztami uzyskania przychodu?

Dopłaty do zakwaterowania uchodźców z Ukrainy a VAT

Instytucja kultury korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Przychody instytucji są sporadyczne — raz w roku wystawia fakturę za usługi kulturalne za występ orkiestry, wynajmuje samochód innej instytucji kultury. Organizator narzucił instytucji obowiązek świadczenia usług zakwaterowania i wyżywienia uchodźców z Ukrainy. Gmina zawarła z instytucją umowę o refundacji tych kosztów na podstawie faktur. Liczba osób jest ewidencjonowana, stawki są określone w przepisach. Gmina kwestionuje faktury wystawiane przez instytucję, gdyż uważa, że powinny obejmować tylko kwoty, które otrzymuje od starostwa. W związku z wystawionymi przez instytucję kultury fakturami na gminę w najbliższym okresie przekroczona zostanie kwota 200 000 zł.
Czy w przypadku refundacji zakwaterowania instytucja powinna wystawiać faktury, czy raczej powinno to być rozliczenie na podstawie dotacji celowej?
Jakie są wytyczne odnośnie obowiązku rozliczania VAT po przekroczeniu limitu 200 000 zł? W jaki sposób ustalić prewspółczynnik i współczynnik w trakcie roku i od kiedy go stosować?

Oświadczenie podatnika o stosowaniu pomniejszenia zaliczki na podatek przez płatnika

  • Od 1 stycznia 2023 r. wejdą w życie nowe przepisy dotyczące oświadczeń o stosowaniu pomniejszenia zaliczek przez płatników
  • Obecnie oświadczenie takie składa się pracodawcy na formularzu PIT-2, a po zmianach będzie można złożyć go także na wzorze obowiązującym u płatnika
  • Nowością jest możliwość złożenia oświadczenia także przez zleceniobiorcę, a ponadto możliwość złożenia go aż trzem płatnikom — obecnie PIT-2 składa się jednemu pracodawcy

Ewidencja darowizn książkowych na kontach zespołu 4 i 5

Biblioteka otrzymuje darowizny książkowe, które zostają wycenione i przyjęte protokołem. Księguje je następująco: Wn 014 „Zbiory biblioteczne” / Ma 760 „Pozostałe przychody operacyjne” oraz jednorazowa amortyzacja 402 „Amortyzacja zbiorów bibliotecznych” / Ma 072 „Umorzenie zbiorów bibliotecznych”.
Czy w związku z tym, że wszelkie koszty księgowane są na kontach zespołu 5 w korespondencji z kontem 490 „Rozliczenie kosztów”, otrzymane darowizny też należy dodatkowo księgować na kontach zespołu 5?

Czy trzeba stosować formułę dotyczącą planu finansowego narzuconą przez organizatora?

Organizator nakazał instytucji kultury stosowanie następującej formuły w planie finansowym: przychody – koszty + dotacje na inwestycje – dotacje na inwestycje + stan należności na początek okresu (wartość dodatnia) – stan należności na koniec roku (wartość ujemna) + stan zobowiązań na początek okresu (wartość ujemna) + stan zobowiązań na koniec okresu (wartość dodatnia) + stan środków pieniężnych na początek roku + stan środków na koniec roku + amortyzacja inna niż z finansowana dotacji + wartość sprzedanych towarów i materiałów.
Czy taka formuła jest prawidłowa?