Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu we współpracy finansowej MKiDN oraz Samorządu Województwa Mazowieckiego organizuje kolejną edycję Ogólnopolskiego Konkursu na Budowę Ludowych Instrumentów Muzycznych.
Muzeum Krakowa w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie Wisła Rekreacja zorganizowało… wyprawę Wisłą na drewnianym galarze do miejskiej dżungli!
We Wrzeniu Świata w Warszawie — niezależnej księgarni z ofertą książek z zakresu literatury faktu oraz kawiarnią serwującą wino — trwa oryginalna i bardzo ciekawa akcja.
Miano najniebezpieczniejszego miasta w Polsce od kilku lat nosi… Sandomierz. A to wszystko za sprawą popularnego serialu Ojciec Mateusz o księdzu-detektywie.
W Katowicach na terenie dawnej fabryki porcelany powstało oryginale centrum nauki i zabawy inspirowane, stworzoną przez Jana Brzechwę, postacią Ambrożego Kleksa.
- Bliższe otoczenie instytucji ma wpływ na instytucję, ale i instytucja może kształtować swoje otoczenie
- Proaktywność to umiejętność dostrzegania i wykorzystywania możliwości oraz kształtowania otoczenia
- Proaktywni są przede wszystkim ludzie, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by stało się to także cechą instytucji kultury
- Warto się zabezpieczyć, by odejście z pracy najlepszych pracowników nie zachwiało działalnością instytucji
- Identyfikacja kluczowych ról powinna zawsze zaczynać się od ustalenia głównych wyzwań, przed którymi stoi instytucja
- Konieczne jest wypełnienie braków między kompetencjami, znajomością instytucji, uprawnieniami osób obecnie pracujących, a tych, które potencjalnie mogłyby je zastąpić
Jaką umowę trzeba podpisać z artystą, który podczas koncertu wykonuje swoje utwory lub swoje utwory i covery utworów innych artystów, jeżeli dany występ nie jest jednym z wielu z trasy koncertowej artysty, a repertuar dobierany jest pod ten konkretny koncert odbywający się w instytucji (załącznikiem do umowy jest wtedy scenariusz koncertu, czyli repertuar)?
Czy możliwe jest określenie ram — w przypadku jakich koncertów i innych występów scenicznych należy stosować umowy-zlecenia z 20% i 50% kosztami uzyskania przychodu, a w jakich umowy o dzieło z 20% i 50% kosztami uzyskania przychodu?
Instytucja kultury korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Przychody instytucji są sporadyczne — raz w roku wystawia fakturę za usługi kulturalne za występ orkiestry, wynajmuje samochód innej instytucji kultury. Organizator narzucił instytucji obowiązek świadczenia usług zakwaterowania i wyżywienia uchodźców z Ukrainy. Gmina zawarła z instytucją umowę o refundacji tych kosztów na podstawie faktur. Liczba osób jest ewidencjonowana, stawki są określone w przepisach. Gmina kwestionuje faktury wystawiane przez instytucję, gdyż uważa, że powinny obejmować tylko kwoty, które otrzymuje od starostwa. W związku z wystawionymi przez instytucję kultury fakturami na gminę w najbliższym okresie przekroczona zostanie kwota 200 000 zł.
Czy w przypadku refundacji zakwaterowania instytucja powinna wystawiać faktury, czy raczej powinno to być rozliczenie na podstawie dotacji celowej?
Jakie są wytyczne odnośnie obowiązku rozliczania VAT po przekroczeniu limitu 200 000 zł? W jaki sposób ustalić prewspółczynnik i współczynnik w trakcie roku i od kiedy go stosować?
- Od 1 stycznia 2023 r. wejdą w życie nowe przepisy dotyczące oświadczeń o stosowaniu pomniejszenia zaliczek przez płatników
- Obecnie oświadczenie takie składa się pracodawcy na formularzu PIT-2, a po zmianach będzie można złożyć go także na wzorze obowiązującym u płatnika
- Nowością jest możliwość złożenia oświadczenia także przez zleceniobiorcę, a ponadto możliwość złożenia go aż trzem płatnikom — obecnie PIT-2 składa się jednemu pracodawcy
Biblioteka otrzymuje darowizny książkowe, które zostają wycenione i przyjęte protokołem. Księguje je następująco: Wn 014 „Zbiory biblioteczne” / Ma 760 „Pozostałe przychody operacyjne” oraz jednorazowa amortyzacja 402 „Amortyzacja zbiorów bibliotecznych” / Ma 072 „Umorzenie zbiorów bibliotecznych”.
Czy w związku z tym, że wszelkie koszty księgowane są na kontach zespołu 5 w korespondencji z kontem 490 „Rozliczenie kosztów”, otrzymane darowizny też należy dodatkowo księgować na kontach zespołu 5?
Organizator nakazał instytucji kultury stosowanie następującej formuły w planie finansowym: przychody – koszty + dotacje na inwestycje – dotacje na inwestycje + stan należności na początek okresu (wartość dodatnia) – stan należności na koniec roku (wartość ujemna) + stan zobowiązań na początek okresu (wartość ujemna) + stan zobowiązań na koniec okresu (wartość dodatnia) + stan środków pieniężnych na początek roku + stan środków na koniec roku + amortyzacja inna niż z finansowana dotacji + wartość sprzedanych towarów i materiałów.
Czy taka formuła jest prawidłowa?