Poradnik Instytucji Kultury 10/2020

Otwarty Uniwersytet Teatru

W ubiegłym roku Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu przygotował oryginalny, roczny program „studiowania” teatru.

Jak rozwijać talenty w zespole? Jak sprawić, aby kierownicy mieli kompetentnych zastępców?

W średniej wielkości instytucji kultury dyrektor ma 6 kierowników, którzy podlegają mu bezpośrednio. Kierownicy ci zarządzają swoimi zespołami. Ostatnio aż połowa z nich zrezygnowała z pracy (dwie osoby są na urlopie macierzyńskim, jedna złożyła wypowiedzenie). Na początku wydawało się, że nie powinno to być dużym organizacyjnym problemem, ale szybko okazało się, że w zespołach nie ma nikogo, kto mógłby ich sprawnie zastąpić. W rezultacie zamiast szybkiej rekrutacji wewnętrznej, dyrektor musi przeprowadzić dłuższą — zewnętrzną — i to aż trzy razy.
Co poszło nie tak? Czy trzeba było inaczej rozwijać członków zespołu, a może zawczasu wymagać tego od kierowników? A może tak po prostu się dzieje? Dyrektor bardzo by nie chciał, żeby taka sytuacja powtórzyła się w przyszłości…

Co wspólnego ma kultura z kalafiorem lub paprotką? O poszukiwaniu porządku w chaosie

  • Postawa, przekonania oraz sposób myślenia dyrekcji instytucji przekłada się na kulturę organizacji i funkcjonowanie poszczególnych komórek
  • Choć funkcjonowanie instytucji często wydaje się być chaotyczne, warto pamiętać, że przy wielu zadaniach i zmiennych warunkach działania, każdy stara się działać możliwie jak najlepiej
  • W myśl koncepcji organizacji fraktalnej dyrekcja wyznacza jedynie kierunki działania, a poszczególne komórki samodzielnie wypracowują metody ich realizacji

Podatek od świadczenia urlopowego dla młodocianych pracowników

Instytucja kultury wypłaca świadczenie urlopowe, które podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Czy pracownikom do 26. roku życia, którym przysługuje przedmiotowe zwolnienie od podatku, można wypłacić to świadczenie w pełnej kwocie, czy jednak należy opodatkować?

Stawka VAT na płytę CD

Instytucja wydała płytę CD. Płyta klasyfikowana jest do symbolu 59.20.33 według PKWiU z 2015 r.
Jaką stawkę VAT stosować do sprzedaży tych płyt CD?

Kwalifikacja przychodu z tytułu artystycznego wykonania

W ramach realizacji projektu teatr podpisał z osobami fizycznymi — muzykami — nieprowadzącymi działalności gospodarczej umowy o artystyczne wykonanie. Artyści w zawartych umowach zobowiązali się do artystycznego wykonania dwunastu utworów oraz do udziału w rejestracji utworów muzycznych w studio. Za wykonanie przedmiotu umowy artyści otrzymają wynagrodzenie określone ryczałtowo w jednej kwocie. Z chwilą ustalenia każdego artystycznego wykonania powstałego w ramach wykonania umowy, artysta-muzyk udziela teatrowi licencji wyłącznej na oznaczony czas, a po zakończeniu projektu — licencji niewyłącznej na określonych polach eksploatacji.
Czy traktując takie umowy jako artystyczne wykonanie umowy-zlecenia, można zastosować 50% koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 1-3 Ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof), skoro dochodzi do rozporządzenia prawami autorskimi lub pokrewnymi?
Jak zakwalifikować osiągnięty przez te osoby przychód: jako przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej (art. 13 pkt 2 updof), czy jako przychód z praw majątkowych (art. 18 updof)?

Sprzedaż wyrobów własnych a zwolnienie podmiotowe w VAT

Gminna instytucja kultury nie jest wpisana do rejestru VAT — jest zwolniona z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Dyrektor instytucji postanowił, aby w czasie epidemii COVID-19 wykonać i sprzedawać własne wyroby, takie jak decoupage, obrazy malowane na płótnie, zawieszki, anioły, pluszaki itp. Instytucja osiągnie z tej sprzedaży maksymalnie 30 000 zł. Z jej statutu wynika, że instytucja może prowadzić działalność gospodarczą, której dochody przeznaczone są na realizację celów statutowych i pokrywanie kosztów działalności bieżącej.
Czy jako podatnik zwolniony z VAT instytucja musi zarejestrować się w urzędzie skarbowym?
Czy instytucja powinna mieć kasę fiskalną? Czy może sprzedawać wyroby na podstawie faktury sprzedaży zwolnionej?

Panel multimedialny nie jest eksponatem muzealnym

Muzeum ma głównie formę mutlimedialną, liczba zabytków jest znikoma, opiera się głównie na nowoczesnych formach przedstawienia informacji (historii). Muzeum otrzymało w darowiźnie wydzielony panel wyświetlający zdjęcia i opisy związane z tematyką muzeum.
Czy otrzymany panel jest eksponatem oraz czy jego wartość zwiększy fundusz instytucji kultury i czy powinna zostać rozliczona w czasie?

Niewykorzystaną dotację celową trzeba zwrócić

W 2019 r. instytucja otrzymała od organizatora dotację celową. Nie wykorzystała całej kwoty dotacji i po rozliczeniu zwróciła na konto organizatora niewykorzystaną część dotacji zgodnie ze sprawozdaniem.
Czy organizator może uznać, że zadanie nie zostało wykonane i trzeba będzie oddać całą kwotę dotacji?

Podwyżka opłat wymaga aneksu do umowy najmu

Gminny ośrodek kultury (GOK) wynajmuje pomieszczenia na lokale użytkowe. Z jednym najemcą ma podpisaną umowę, z której wynika, że faktury są wystawiane na okres półroczny, tj. w styczniu za pierwsze półrocze i następnie w lipcu za drugie. Niedawno GOK do końca ustalił nowe stawki za media i będą one obowiązywały od października. Z każdym z najemców GOK podpisał aneksy na nowe stawki.
Jak ma postąpić w przypadku najmu fakturowanego w okresach półrocznych?
Czy należy już teraz wystawić korektę do faktury pierwotnej i zwiększyć wartość o różnicę wynikającą ze zmian stawek?

Nieodpłatne udostępnienie sali zgodnie z umową

Gminny ośrodek kultury (GOK) zezwolił na nieodpłatne udostępnienie sali radzie sołeckiej na zorganizowanie zabawy tanecznej dla mieszkańców. Problem polega na tym, że ZAiKS nie może wystawić faktury na radę sołecką. Sołtys chce wpłacić równowartość tej faktury na konto GOK, a instytucja miałaby tylko pośredniczyć w transakcji, użyczyć danych do faktury i zrobić przelew, gdy wpłyną pieniądze od sołtysa.
Czy takie postępowanie będzie prawidłowe z punktu widzenia późniejszych sprawozdań i rozliczeń finansowych GOK?

Poprawność rozliczenia imprezy

Instytucja kultury otrzymała od organizatora dotację celową 320 000 zł na imprezę plenerową. Całkowity koszt imprezy wyniósł 550 000 zł brutto (465 000 zł netto). Instytucja wypracowała przychody z imprezy w kwocie 203 000 zł brutto (165 000 netto zł) oraz uzyskała zwrot VAT 48 000 zł. Składając rozliczenie imprezy organizatorowi, instytucja przedstawiła je następująco: koszty brutto – przychody brutto – dotacja celowa – VAT podlegający odliczeniu, tj. 550 000 zł – 203 000 zł – 320 000 zł – 48 000 zł = – 21 000 zł i jest to kwota pozostająca na rachunku bankowym instytucji. Organizator neguje jednak taką formę rozliczenia, za właściwe podając następujące rozliczenie w kwocie netto: przychody netto + dotacja celowa – koszty netto + podatek podlegający rozliczeniu, tj. 165 000 zł + 320 000 zł – 465 000 zł + 48 000 zł = 68 000 zł.
Zatem który sposób rozliczenia imprezy jest właściwy?