Finanse

W dziale Finanse znajdą Państwo porady dotyczące polityki rachunkowości, przestrzegania zasad finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w instytucjach kultury ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z organizatorem oraz rozliczania projektów.

Liczba artykułów w dziale: 516

Darowizna materiałów

GOK otrzymał nieodpłatnie od przedsiębiorcy kiełbasę, która została następnie przekazana na poczęstunek dla dzieci podczas zorganizowanego ogniska.
Czy prawidłowe jest zakwalifikowanie otrzymanej darowizny do pozostałych przychodów operacyjnych, a jej wydanie do pozostałych kosztów operacyjnych?

Kwitariusz jako dowód księgowy

Biblioteka publiczna, która nie jest czynnym podatnikiem, świadczy na rzecz czytelników (osób fizycznych) dodatkowe usługi, np. ksero. W instytucji funkcjonuje instrukcja kasowa, zgodnie z którą opłaty pobierane od czytelników przyjmowane są na podstawie dowodów Kasa Przyjmie — KP. Operację taką odnosi się do raportu kasowego. W ostatnim czasie biblioteka zakupiła system biblioteczny, który generuje potwierdzenia wpłat, numerując je kolejno i opisując danymi pozwalającymi na dokładną identyfikację, kto i za co dokonał wpłaty. Program ten ułatwia pracę bibliotekarzowi, ponieważ generuje dowód z danych widniejących w systemie. Jednakże, dokument generowany przez system nazywa się pokwitowaniem, a zestawienie tych operacji — wydrukiem kwitariusza.
Czy biblioteka jako instytucja kultury może potwierdzać przyjęcie wpłat przy pomocy kwitariusza?
Czy kwitariusz nie jest zarezerwowany tylko i wyłącznie dla „budżetówki” do ręcznej obsługi wpłat?

Koszty analizy rynku nie podwyższają wartości środka trwałego

Instytucja kultury zleciła firmie zewnętrznej wykonanie analiz: popytu na jej usługi instytucji oraz przyszłego stanu po dokonaniu modernizacji środków trwałych i zakupu nowych. Sporządzona ankieta miała wykazać, czy po dokonaniu modernizacji elewacji budynków i zakupu nowego sprzętu oferta instytucji kultury będzie bardziej atrakcyjna, analiza pomogła również w zidentyfikowaniu grupy odbiorców — zarówno obecnych, jak i nowych — oraz określiła zapotrzebowanie na usługi instytucji. Zdaniem głównego księgowego instytucji, wszelka dokumentacja techniczna sporządzona podczas przygotowywania wniosku stanowi podwyższenie wartości realizowanej usługi, ale usługa wykonania analizy popytu na usługi instytucji przed inwestycją i po wykonaniu inwestycji powinna być ujęta jako koszt bieżący.
Czy instytucja może rozliczyć dany wydatek jako koszt w momencie wystawienia faktury — jako koszt bieżącej działalności?
Czy ten koszt powinien podwyższyć wartość inwestycji, która będzie realizowana w momencie otrzymania dofinansowania?

Amortyzacja środka trwałego przekazanego w użytkowanie

Gmina przekazała instytucji kultury wieżę pałacową w użytkowanie na działalność muzealną. Obecnie jest ona w trakcie remontu i nie jest w niej prowadzona żadna działalność.
Czy taki środek trwały należy amortyzować?

Ujęcie w księgach rachunkowych przekazania składników majątku wydzielonej instytucji kultury

W trakcie roku z muzeum zostanie wydzielone nowe muzeum. Nowemu muzeum zostaną przekazane protokołem zdawczo-odbiorczym wraz z wszelkimi umowami (ksero za zgodność z oryginałem) środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, zbiory biblioteczne, eksponaty muzealne — zarówno te o wartości powyżej 3500 zł, jak i poniżej 3500 zł.
Jak nowe muzeum ma wykazać w księgach rachunkowych przekazany majątek?
Czy przy wprowadzaniu składników majątku do ksiąg na podstawie protokołu ma znaczenie, które środki majątku zostały zakupione z dotacji (podmiotowej, celowej), a które ze środków własnych, i czy ewidencja księgowa powinna wyglądać wówczas inaczej?
Czy należy przeprowadzić pełną inwentaryzację wszystkich składników i wprowadzić ich stany do ksiąg na zasadach standardowych jak przy inwentaryzacji rocznej (powołać komisje, wyznaczyć osobę odpowiedzialną materialnie, sporządzić protokół z różnic lub ich braku przy przekazaniu), czy też wystarczy inwentaryzacja uproszczona (doraźna) na okoliczność wyodrębnienia się nowego muzeum?

Dokumentacja kontroli zarządczej

W trakcie audytów w zakresie kontroli zarządczej prowadzonych przez organizatora w instytucjach kultury pracę tę wykonują często audytorzy kierujący się zakresem, wymogami i standardami obowiązującymi w administracji samorządowej. Skutkuje to formułowaniem zaleceń często znacznie przekraczających obowiązek nałożony w tym zakresie na instytucje kultury. Tak wynika przynajmniej z pojawiających się, choć też nie zawsze precyzyjnych, informacji (np. sprawa okresowej oceny pracowników, regulaminu naboru pracowników, regulaminu BIP, regulaminu strony internetowej itp.).
Jakie zatem zagadnienia i dotyczącą ich niezbędną dokumentację powinien obejmować system kontroli zarządczej w małej (zatrudniającej mniej niż 20 osób) instytucji kultury?

Dofinansowanie do szkolenia dla głównego księgowego

Instytucja otrzymała dofinansowanie do szkolenia dla głównego księgowego z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w 80% finansowanego z Urzędu Pracy.
Czy jest to dotacja celowa czy dofinansowanie do szkolenia?

Darowizna nieruchomości

Biblioteka otrzymała od organizatora w drodze darowizny grunt, na którym stoi stary budynek. W akcie notarialnym określono osobno wartość budynku i wartość gruntu. Koszty notariusza poniosła biblioteka.
Jak w księgach rachunkowych ująć darowiznę gruntu i budynku i jak zaksięgować fakturę za akt notarialny i wypisy?
Czy budynek, który będzie przeznaczony do rozbiórki, powinien być amortyzowany?

Zwrot kosztów procesu

Na które konto zaksięgować zwrot kosztów procesu zasądzone dla instytucji na rzecz pracownika, który wygrał sprawę w sądzie pracy?

Zwrot niewykorzystanej dotacji na zakup środka trwałego

Instytucja kultury otrzymała 17 000 zł dotacji celowej na zakup środka trwałego. Wartość przyjętego na stan środka trwałego jest niższa niż kwota dotacji i wynosi 14 500 zł. Po zakończeniu amortyzacji na koncie 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” zostanie kwota 2500 zł, która wynika z różnicy pomiędzy dotacją celową a wartością przyjętego środka trwałego.
Co powinno się zrobić z pozostałą kwotą?
Czy należy ją zwrócić organizatorowi?
Jak zaksięgować zwrot niewykorzystanej części dotacji?

Środki finansowe z nagrody dla Koła Gospodyń Wiejskich

Centrum Kultury, Sportu i Turystyki w ramach działalności statutowej wspiera inicjatywy Kół Gospodyń Wiejskich (KGW) na terenie miasta i gminy. W grudniu 2016 r. jedno KGW oraz w styczniu 2017 r. kolejne KGW otrzymały nagrody od starosty i od burmistrza. Środki pieniężne wpłynęły na konto instytucji kultury — na osobny rachunek bankowy otworzony w tym celu. Oba KGW planują z otrzymanych nagród zakupić stroje ludowe.
Czy otwarcie osobnego rachunku bankowego i przechowywanie na nim środków do czasu realizacji zakupu przez KGW jest prawidłowe?
Czy wpłaty z tego tytułu należało przyjąć na główny rachunek, jako przychody statutowe, i finansować nimi bieżącą działalność, a zakup strojów przez KGW sfinansować ze środków bieżących (z dotacji i dochodów z działalności gospodarczej)?
Czy jeżeli KGW nie wydadzą tych środków do końca tego roku, to powinny one być zaksięgowane na rozliczeniach przychodów międzyokresowych?

Faktura na żądanie kontrahenta

Problem dotyczy dokumentacji usług wynajmu sali bankietowej i świetlic wiejskich dla osób fizycznych. Na wynajem instytucja zawiera umowę, która określa wysokość opłaty, termin wynajmu i zazwyczaj termin płatności — przelew na 7 dni przed dniem wynajmu. Instytucja jest zwolniona podmiotowo od VAT ze względu na nieosiąganie limitu obrotu 200 000 zł — na podstawie art. 113 ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Instytucja nie wystawia osobom fizycznym faktury.
Jak udokumentować sprzedaż — czy może to być faktura wewnętrzna (zbiorcza), wystawiona na podstawie rejestru zawartych umów?
W jakiej dacie rozpoznać przychód dla celów bilansowych?