Finanse

W dziale Finanse znajdą Państwo porady dotyczące polityki rachunkowości, przestrzegania zasad finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w instytucjach kultury ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z organizatorem oraz rozliczania projektów.

Liczba artykułów w dziale: 501

Dotacja na zakup komputerów

Biblioteka otrzymała z Instytutu Książki dotację na zakup komputerów z programu Komputery dla Bibliotek 2017.
Jak powinno wyglądać księgowanie wpływu dotacji i zakupu komputerów, jeśli ich wartość jednostkowa nie przekroczy kwoty 3500 zł?

Korekta kosztów in minus w następnym roku

Instytucja kultury otrzymała niedawno korektę faktury z ZAiKS. Faktura dotyczy opłaty na dożynkach gminnych w 2016 r. — mylna kwota wynagrodzenia autorskiego — do zwrotu na dobro instytucji jest 307,50 zł.
Fakturę korygującą po zamknięciu ksiąg rachunkowych ewidencjonuje się w zależności od tego, czy jej kwota jest istotna, czy też nie.
Jak więc poprawnie należy zaksięgować fakturę korygującą?

Ewidencja księgowa a zwolnienie z VAT

Instytucja kultury jest zwolniona z VAT.
Jak zaksięgować:

  1. wykazany na fakturze podatek akcyzowy od wyrobów węglowych?
  2. fakturę za zakup audiobooków? Czy są one umarzane w 100%?

Korekta VAT za lata poprzednie

Nowy główny księgowy wyprowadza księgi teatru za lata 2015 i 2016. Okazuje się, że poprzednia księgowa od lat nie korzystała z prawa do odliczenia VAT i nie prowadziła ewidencji VAT. W 2015 r. od niektórych faktur odliczyła jednak VAT w całości.
Czy zamykając 2015 r., należy przyjąć założenia poprzedniej księgowej i pozostały VAT ująć w kosztach, ewentualnie po korekcie lat 2012–2014 rozliczyć także od nowa 2015 r.? Czy też przed zamknięciem ksiąg lepiej skorygować deklaracje z 2015 r.?
Jak ująć w księgach VAT należny, który według ewidencji wprowadzonej przez nową księgową jest niezgodny ze złożonymi deklaracjami?

Wydatki strukturalne

Biblioteka publiczna zawarła umowę o dzieło z lokalnym artystą. Zobowiązał się w niej do wykonania szyldu dla biblioteki oraz płaskorzeźb przedstawiających postaci bajkowe oraz postaci związane z tradycjami lokalnymi. Ponadto biblioteka wydaje książkę o społeczności lokalnej i w związku z tym zawarła inną umowę o dzieło dotyczącą przygotowania monografii do druku oraz osobno otrzymała fakturę za druk książki. Książka będzie dla czytelników nieodpłatna. Biblioteka pokrywa koszty z własnych środków.
Czy wydatki na monografię można zaliczyć do wydatków strukturalnych z kodem 60 Kultywowanie i promocja tradycji regionalnych oraz tradycyjnej, charakterystycznej dla regionu, twórczości artystycznej, form rzemiosł i zawodów?
Czy wykonanie szyldu również można zaliczyć do wydatków strukturalnych?

Skontrum to nie to samo co inwentaryzacja

Instytucja kultury przeprowadza inwentaryzację na arkuszach spisu z natury (środki trwałe, pozostałe środki trwałe oraz ewidencja ilościowa) — pozycje te są spisywane na arkuszach w programie Excel za pomocą komputera. W taki sam sposób — chodząc z laptopem — komisja spisuje wyposażenie.
Inwentaryzację książek instytucja przeprowadza natomiast co 5 lat — zgodnie z Rozporządzeniem MKiDN z 29 października 2008 r. w sprawie zasad ewidencji materiałów bibliotecznych (dalej: rozporządzenie w sprawie ewidencji materiałów bibliotecznych) — metodą skontrum.
Podczas kontroli zarzucono, że jest to nieprawidłowe, ponieważ budzi wątpliwości to, w jaki sposób pliki trafiają do głównego księgowego w celu naniesienia wartości oraz że instytucja powinna dodatkowo przeprowadzić inwentaryzację zbiorów bibliotecznych co 4 lata według Ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości) na arkuszach spisu z natury.
Czy zarzuty kontrolerów są słuszne?
Czy inwentaryzację można przeprowadzić komputerowo w programie Excel i jak prawidłowo zapisać tę metodę w instrukcji inwentaryzacyjnej?
Czy instytucja kultury musi przeprowadzić inwentaryzację co 4 lata według ustawy o rachunkowości na arkuszach spisu z natury?

Zaniechanie budowy środka trwałego

Biblioteka w latach 2013–2014 poniosła nakłady na budowę środka trwałego — centrum multimedialnego, tj. dokumentację inwestycyjną m.in.: badania geotechniczne gruntu, projekt budowlany, projekt wykonawczy, opracowanie projektu wyposażenia itp. Nakłady zaksięgowano na koncie 080 „Środki trwałe w budowie”. Poniesione nakłady sfinansowano dotacjami celowymi organizatora, które zaksięgowano na koncie 845 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Inwestycja miała być zrealizowana na nieruchomości gruntowej, którą biblioteka otrzymała od organizatora w użyczenie. W 2016 r. w związku z brakiem środków finansowych na dalszą realizację inwestycji i planowaną przez organizatora zmianą lokalizacji budynku, biblioteka wypowiedziała umowę o nieodpłatne korzystanie z nieruchomości gruntowej. W księgach rachunkowych jednak zostały nakłady na budowę środka trwałego.
Kto powinien wydać decyzję o zaniechaniu budowy środka trwałego (organizator czy kierownik instytucji), na podstawie której można byłoby wyksięgować poniesione nakłady na budowę?
Kto ewentualnie poniesie konsekwencje za podejmowanie niegospodarnych decyzji?
Jakich księgowań dokonać w takiej sytuacji?
Jakich księgowań dokonać, jeżeli np. za parę lat znajdą się środki finansowe na budowę centrum multimedialnego, aby tę sytuację odwrócić?
Jak potraktować zaniechanie inwestycji z punktu widzenia przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych?

Umowa sponsoringu

Miejski ośrodek kultury (MOK) zawarł umowę sponsoringu polegającą na świadczeniu usług na rzecz sponsora (ekspozycja logo na plakatach, banerach itp.) w związku z określonymi w umowie wydarzeniami (w umowie wskazano te wydarzenia). Środki od sponsorów zostaną ujęte jako dochód.
Czy środki te muszą zostać wykorzystane na te konkretne, wskazane w umowie wydarzenia, czy MOK może je wykorzystać na dowolny cel (na inne cele statutowe, np. organizację innych wydarzeń)?
Co w przypadku, gdy MOK otrzymał na organizację tych wydarzeń środki od organizatora (dotację celową od organizatora) — czy wpływy od sponsorów powinny pomniejszyć wartość otrzymanej dotacji (nawet, jeśli MOK planuje przekazać je na inne cele statutowe)?

Zakup instrumentu używanego po remoncie

Instytucja kultury kupiła ze środków własnych instrument używany po kapitalnym remoncie.
Jak należy zaksięgować taki zakup?
Jaką klasyfikację zastosować i jak amortyzować taki środek trwały?

Dotacja celowa

W 2016 r. instytucja otrzymała 20 000 zł dotacji celowej na rozbudowę budynku użyczonego przez organizatora na podstawie umowy. Wpływ dotacji zaksięgowano na koncie 740 „Dotacje”. Po zakończeniu inwestycji w grudniu 2016 r. instytucja na podstawie dokumentu Przyjęcie towaru (PT) przekazała zwiększenie środka trwałego gminie i dokonano następujących księgowań:

  • Wn 800 „Fundusz instytucji kultury”,
  • Ma 011 „Środki trwałe”.

To był błąd. Wykryto go już po zamknięciu ksiąg rachunkowych za 2016 r., ale przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego.
Jak naprawić błąd?
Czy w związku z tym należy skorygować bilans i informację dodatkową, rachunek zysków i strat oraz sprawozdanie roczne do GUS F-02/dk o finansach instytucji kultury za rok 2016?

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego

Z art. 29 ust. 5 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) wynika, że roczne sprawozdanie finansowe samorządowej instytucji kultury zatwierdza wójt. Do tej pory sprawozdanie zatwierdzała rada gminy.
Czy nadal trzeba przedstawiać je na radzie?
Czy wójt wydaje zarządzenie w tej sprawie, czy wystarczy, że złoży podpis na sprawozdaniu?

Użytkowanie wieczyste gruntu w księgach rachunkowych

Nowy główny księgowy w centrum kultury zauważył, że od co najmniej 2001 r. na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów znajduje się wartość gruntów. Grunty są oddane centrum kultury w użytkowanie wieczyste na 40 lat.
Czy taka ewidencja jest prawidłowa, a jeżeli nie, to jakich zapisów należy dokonać, aby ten stan skorygować?