Finanse

W dziale Finanse znajdą Państwo porady dotyczące polityki rachunkowości, przestrzegania zasad finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w instytucjach kultury ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z organizatorem oraz rozliczania projektów.

Liczba artykułów w dziale: 645

Nieodpłatne otrzymanie niskocennych środków trwałych

W 2018 r. urząd miasta przekazał nieodpłatnie instytucji kultury 5 foteli obrotowych w stanie dobrym, zamortyzowanych w 100%. Ustalono, że fotele obrotowe mają niewielką wartość rynkową — około 60 zł za sztukę. W instrukcji gospodarowania majątkiem trwałym instytucja ma zapis, że wyposażeniem objęte są składniki majątku o wartości od 300 zł.
Czy w tym przypadku należało je przyjąć na stan (5 sztuk po 60 zł = 300 zł) i wpisać do książki inwentarzowej?

Wartość początkowa muzealiów

Muzeum kupiło od osoby prywatnej kilka muzealiów. Sporządzona została umowa, na której każda rzecz jest wyszczególniona z ceną (ceny były negocjowane, żeby zakupu dokonać za jak najmniejszą kwotę). Teraz okazuje się, że dyrektor chce ponownie wycenić zakupione przedmioty, ponieważ rzeczywista ich wartość jest o wiele większa. W księgach wartość jest wprowadzona w cenie zakupu, księgowy musi rozliczyć umowę i wydatek.
Jak zaksięgować taką sytuację?

Ulepszenie w obcym środku trwałym

Biblioteka otworzyła kino w budynku, który jest własnością gminy, a z którego korzysta na podstawie umowy użyczenia. Biblioteka wyremontowała i wyposażyła kino. Wartość faktury wynosi 50 000 zł i z dołączonego do niej kosztorysu wynika, że składają się na nią zarówno środki trwałe, jak i wykonane usługi.
Jak ująć w księgach remont i wyposażenie kina?

Zmiana stawki amortyzacyjnej użytkowania wieczystego gruntu

W instytucji stawka dla prawa wieczystego użytkowania gruntów wynosi 5%.
Czy w związku z wejściem w życie nowej Klasyfikacji Środków Trwałych, która obowiązuje od 1 stycznia 2018 r., instytucja ma obowiązek zwiększyć stawkę amortyzacji do 10% wartości?

Refundacja kosztów w następnym roku w planie finansowym

Instytucja w październiku 2018 r. podpisała umowę z urzędem marszałkowskim na refundację poniesionych kosztów bieżącej imprezy. Środki zostaną zrefundowane w 2019 r.
Jak wykazać je w planie finansowym na 2019 r.?

Pomoc finansowa dla stowarzyszenia

Współpracujące z biblioteką stowarzyszenie stara się o pozyskanie środków na realizację swoich celów.
Czy biblioteka może wesprzeć finansowo działalność stowarzyszenia, jeśli realizuje ono cele statutowe biblioteki?
Jeśli tak, to na jakiej podstawie i w jakiej formie?

Sprzedaż środka trwałego nieodpłatnie otrzymanego od organizatora

Instytucja kultury w 2015 r. otrzymała nieodpłatnie od organizatora nowy ekspres ciśnieniowy do kawy o wartości 15 848,55 zł. Za lata 2015–2017 została naliczana amortyzacja. Pod koniec grudnia 2017 r. podjęto decyzję o sprzedaży ekspresu, wystawiając fakturę 30 grudnia 2017 r. na kwotę brutto 6500 zł (w tym VAT 1215,45 zł).
Jak prawidłowo zaksięgować to zdarzenie?

Refundacja kosztów w następnym roku w planie finansowym

Instytucja w październiku 2018 r. podpisała umowę z urzędem marszałkowskim na refundację poniesionych kosztów bieżącej imprezy. Środki zostaną zrefundowane w 2019 r.
Jak wykazać je w planie finansowym na 2019 r.?

Ewidencja przekazania i likwidacji środka trwałego

Jak powinna przebiegać ewidencja księgowa przekazania organizatorowi budynku, który jest umorzony częściowo lub całkowicie (budynek stanowi mienie wydzielone i był dotychczas księgowany na fundusz)?
Jak zaewidencjonować likwidację środka trwałego zakupionego ze środków własnych i stanowiącego mienie nabyte, który jest umorzony częściowo?

Ewidencja dodatkowych wynagrodzeń osób zaangażowanych w wytworzenie środka trwałego

Instytucja kultury prowadzi od 2018 r. projekt finansowany m.in. ze środków unijnych. Do realizacji projektu zatrudnia osoby, które są już w instytucji zatrudnione na umowę o pracę – księgowa, koordynator projektu, zastępca dyrektora jako kierownik projektu, specjalista do spraw zamówień publicznych oraz — na umowę-zlecenie — specjalista do spraw rozliczeń. Pracownicy instytucji za pracę przy projekcie otrzymują dodatkowe wynagrodzenie, finansowane ze środków unijnych, z paragrafu dotyczącego wydatków inwestycyjnych, a nie bieżących. Są to wydatki kwalifikowane.
Na jakim koncie zaksięgować te wynagrodzenia wraz z ZUS opłacanym przez pracodawcę — czy na koncie 080 „Środki trwałe w budowie”, na którym są księgowane faktury z projektu, czy na kontach zespołu „4″?

Ujemny fundusz instytucji kultury

Fundusz instytucji kultury jest obecnie ujemny. W danym roku nastąpił zysk netto, który przeksięgowano na fundusz rezerwowy.
Czy w takim przypadku środki z funduszu rezerwowego należy przeksięgować na fundusz instytucji kultury, zmniejszając jednocześnie stratę instytucji kultury?

Inwentaryzacja kasy

2 stycznia 2019 r. przeprowadzono inwentaryzację gotówki w kasie miejskiego domu kultury na dzień 31 grudnia 2018 r. W protokole z inwentaryzacji zawarto m.in. informacje o ostatnim numerze czeku gotówkowego, rozliczeniowego, ostatniego raportu kasowego i numery dowodów KW i KP. Dodatkowo w arkuszu spisu z natury podano liczbę KP i KW oraz czeków gotówkowych, które już są nieaktualne. Po sprawdzeniu dokumentacji z lat ubiegłych wynikło, że przy każdej inwentaryzacji sporządzano protokół inwentaryzacji kasy i osobno arkusz spisu z natury czeków, KW i KP.
Czy w tym roku też należy te druki spisać i co zrobić z czekami, które są nieaktualne?