Finanse

W dziale Finanse znajdą Państwo porady dotyczące polityki rachunkowości, przestrzegania zasad finansów publicznych i dyscypliny finansów publicznych oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w instytucjach kultury ze szczególnym uwzględnieniem rozliczeń z organizatorem oraz rozliczania projektów.

Liczba artykułów w dziale: 550

Rezerwa na remont

W maju 2016 r. na skutek ulewnego deszczu doszło do zalania i znacznego zniszczenia garażu samorządowej instytucji kultury. Garaż znajduje się za budynkiem głównym, pod tzw. sceną letnią — jej podłoga jest jednocześnie dachem garażu. Ubezpieczyciel oszacował wartość strat w budynku, przedstawił kosztorys robót po zalaniu i wpłacił na rachunek instytucji odszkodowanie. Ze względu na to, że odszkodowanie wpłynęło w październiku 2016 r., a prace remontowe miały rozpocząć się wiosną 2017 r., główny księgowy utworzył rezerwę na koszty remontu w oparciu o kosztorys i zaksięgował ją jako bierne, krótkoterminowe rozliczenie międzyokresowe kosztów. Tymczasem okazało się, że w sądzie toczy się postępowanie w sprawie wadliwego wykonania sceny letniej. Wykonawca sceny zbankrutował, sprawa w sądzie zaczęła się przeciągać, a zgodnie z zaleceniem sądu – wstrzymano wszelkie prace w pobliżu sceny. Remont garażu nawet się nie rozpoczął i na pewno nie będzie przeprowadzony w najbliższej przyszłości.
Co w takim przypadku zrobić z rezerwą utworzoną na koszty?

Ewidencja księgowa umowy o dzieło i umów-zleceń

Pytania dotyczą ewidencji księgowej umów cywilnoprawnych zawartych przez instytucję kultury.
Instytucja zawarła z osobą fizyczną umowę o dzieło na wykonanie przenośnej rozdzielni elektrycznej. Za wykonaną pracę i materiały potrzebne do wykonania dzieła osoba ta otrzyma wynagrodzenie 1400 zł netto. Jak poprawnie zaksięgować tego rodzaju wydatek?
W instytucji kultury jest co miesiąc kilkanaście rachunków z tytułu umów-zleceń i umów o dzieło, które są wypłacane na koniec miesiąca. Księgowanie odbywa się na podstawie listy płac wyeksportowanej z systemu płacowego jedną kwotą na wydzielone konto 404 „Wynagrodzenia” oraz 230-02 „Rozrachunki z tytułu umów-zleceń”. Czy jest to prawidłowe księgowanie czy lepiej dla każdego zleceniobiorcy wyodrębnić osobny rozrachunek?

Spłata zaległości do ZUS w ratach

W wyniku kontroli ZUS instytucja przekwalifikowała umowy o dzieło na umowy- zlecenia. Ze względu na to, że kwota zaległości, czyli składki i odsetki, jest znacząca, instytucja wystąpiła do ZUS o rozłożenie jej na raty.
Jak w takim przypadku rozliczać koszty składek ZUS i odsetek oraz w jaki sposób potrącić je bieżącym zleceniobiorcom, skoro instytucja spłaca zaległości w ratach?

Zakup strojów ludowych środkiem trwałym

Z dotacji celowej ośrodek kultury kupił stroje ludowe dla działającej w jego ramach sekcji. Wartość jednego kompletu uszytego stroju waha się od 500 do ponad 1000 zł. Wartość wszystkich strojów to ponad 30 00 zł. Zgodnie z polityką rachunkowości obowiązującą w instytucji, ewidencji środków trwałych podlegają zakupy majątkowe o wartości powyżej 1000 zł.
Czy strój ludowy jest środkiem trwałym?
Czy ewidencja powinna obejmować tylko część strojów — tych o wartości powyżej 1000 zł, a pozostałe stanowią zużycie materiałów (wyposażenie)?
Czy każdy komplet należy przyjąć na osobnym dokumencie OT „Przyjęcie środka trwałego”?

Kiedy dotacja podmiotowa a kiedy celowa?

Organizator przekazuje bibliotece jako instytucji kultury dwie dotacje: podmiotową i celową, która nie jest przeznaczana na realizację zadań inwestycyjnych czy realizację zadań i programów dofinasowanych ze środków europejskich.
Czy takie postępowanie jest prawidłowe?
Czy na zadania wymienione w statucie biblioteki powinna ona dostać dotację podmiotową czy również celową?

Jak udokumentować i ująć w księgach rachunkowych należności nieściągalne?

  • Należności wątpliwe to takie, które dłużnik kwestionuje oraz z których zapłatą dłużnik zalega
  • Nieściągalność drobnej wierzytelności można udokumentować protokołem sporządzonym przez pracownika instytucji kultury
  • Jeśli instytucja kultury nie utworzyła wcześniej odpisu aktualizującego na nieściągalną wierzytelność, to zaliczy ją do pozostałych kosztów operacyjnych

Zapłata za fakturę z prywatnych pieniędzy pracownika

Główny księgowy, który razem z dyrektorem wykonuje przelewy, był na zwolnieniu lekarskim, a trzeba było coś pilnie zakupić na potrzeby instytucji kultury. Wydatek był zaplanowany w planie finansowym, kierownik działu zrobił zamówienie i trzeba było zrobić przedpłatę. W takiej sytuacji kierownik zapłacił więc z własnych środków. Po powrocie do pracy główny księgowy zwrócił pracownikowi tę kwotę.
Czy takie rozwiązanie sprawy było prawidłowe?

Rozliczenie dotacji celowej na imprezę plenerową

Instytucja kultury otrzymała dotację celową na realizację imprezy plenerowej. Umowa w sposób ogólny wskazuje na koszty dotowanego zadania.
Czy, rozliczając dotację, należy ująć w niej tylko koszty bezpośrednie dotyczące zadania, czy również te rozliczone kluczem podziału koszty pośrednie?

Produkcja filmu na płycie CD

Gminny ośrodek kultury (GOK) z dotacji celowej sfinansował wykonanie filmu video dla zespołu regionalnego (faktura za realizację zdjęć, montaż, wygenerowanie plików filmowych) koniecznego do udziału w międzynarodowym festiwalu folklorystycznym. Koszt wykonania filmu to około 5000 zł.
Czy koszt produkcji filmu można ująć w ewidencji środków trwałych zespołu 4 czy bezpośrednio w koszty usług na koncie 402, a ilościowo — w ewidencji pozabilansowej środków trwałych zespołu 4?

Składanie sprawozdania finansowego do urzędu skarbowego

Czy sprawozdanie finansowe, zatwierdzone przez organizatora, instytucja kultury ma obowiązek złożyć do urzędu skarbowego razem z zarządzeniem zatwierdzającym?

Inwentaryzacja w instytucji kultury obsługiwanej przez Centrum Usług Wspólnych

Od stycznia 2017 r. bibliotekę publiczną obsługuje Centrum Usług Wspólnych (dalej: CUW).
Jeżeli to kierownik CUW zarządza przeprowadzenie inwentaryzacji, to kto wydaje zarządzenie o inwentaryzacji dla poszczególnych filii?
Czy dyrektor biblioteki może być powołany w takim przypadku do składu komisji inwentaryzacyjnej?

Błędnie naliczona prowizja banku na przełomie roku

Z winy oprogramowania bank pobrał od instytucji w grudniu 2017 r. 60 zł prowizji od dokonanych przelewów. Błąd jednak szybko wykryto i zwrócono instytucji nienależnie pobraną kwotę. Prowizję pobrano z rachunku instytucji 22 grudnia 2017 r., a zwrot nastąpił już 4 stycznia 2018 r. — tytułem korekty mylnego obciążenia.
Czy w grudniu zaksięgować w koszty pobraną prowizję, a w styczniu w przychody, czy zaksięgować tę operację na konto rozrachunkowe?
Czy ta operacja jest neutralna podatkowo, czy w 2017 r. obciążyć koszty podatkowe, a w 2018 r. przychody?