Biblioteka otrzyma w tym roku dotację celową z Instytutu Książki na realizację zadania polegającego na przebudowie jej siedziby i zakupie wyposażenia. W ramach projektu planowane jest nabycie zarówno środków trwałych, jak i wyposażenia stanowiącego w myśl polityki rachunkowości pozostałe środki trwałe (poniżej 10 000 zł). W umowie dotacyjnej zapisano, że dotacja może być wykorzystana tylko na zadania majątkowe.
Jak rozliczyć dotację celową i jak zaksięgować poszczególne zakupy, w tym niskocennych środków trwałych, które zakwalifikowane są w całości jako pierwsze wyposażenie?
W ramach projektu i podpisanej umowy strona przekazała instytucji dofinansowanie (nie są to środki unijne) na realizację zadania — remont dachu. Remont rozpocznie się w marcu 2025 r. i ma być rozliczony do końca 2025 r.
Czy w planie finansowym należy dokonać zmian tylko po stronie przychodów, ponieważ środki już wpłynęły, chociaż będą wydane dopiero w przyszłym roku?
W bibliotece samorządowej tworzony jest (zgodnie z regulaminem) fundusz nagród w wysokości od 5% do 10% z planowanych wynagrodzeń osobowych. Nagrody mają charakter uznaniowy i wypłacane są w listopadzie danego roku. Na 2024 r. w planie finansowym zaplanowano 7% na nagrody. Ze względu na wyrównanie wynagrodzeń pracowników w związku ze zwiększeniem płacy minimalnej i brakiem podwyżek instytucja chce zrekompensować wynagrodzenie pracowników merytorycznych.
Czy w związku z tym w trakcie roku może zwiększyć, przesuwając środki z zakupów, kwotę na nagrody a jeśli tak, to o ile?
Instytucja kultury zamierza wprowadzić karty płatnicze do realizacji wydatków służbowych. W tej sprawie organizator wydał zarządzenie, a w nim regulamin użytkowania kart służbowych.
Czy instytucja może wprowadzić swój własny regulamin, zgodny oczywiście z regulaminem organizatora, po to, żeby niektóre kwestie doprecyzować, czy też powinna opierać się jedynie na zarządzeniu organizatora?
Samorządowa instytucja kultury otrzymała od gminy na podstawie umowy użyczenia grunty i środki trwałe związane z tymi gruntami w celu prowadzenia działalności statutowej.
Czy instytucja kultury może dokonać inwestycji w obcym środku trwałym i czy takie nakłady będą zasadne, jeżeli umowa trwa tylko do czerwca 2025 r.?
Instytucja kultury zakupiła aparat fotograficzny o wartości poniżej 10 000 zł, a obiektyw powyżej 10 000 zł. Zgodnie z obowiązującą w instytucji polityką rachunkowości środki trwałe powyżej 10 000 zł amortyzuje się w czasie. Obiektyw można wykorzystywać do różnych typów aparatów.
Czy aparat można zamortyzować jednorazowo i odpisać w koszty w miesiącu przyjęcia do użytkowania, a tylko obiektyw amortyzować w czasie?
Biblioteka publiczna wykupiła pakiet kodów dostępu do e-booków i audiobooków, które są przekazywane zarejestrowanym czytelnikom biblioteki.
Jak zaksięgować fakturę za tę usługę?
Instytucja kultury w polityce rachunkowości posiada zapis, że na koncie 409 „Pozostałe koszty rodzajowe” księguje się koszty związane z organizacją imprez kulturalnych.
Czy jest to poprawny zapis oraz czy księgowanie wszystkich kosztów związanych z organizacją imprezy, takich jak nagrody, czy też materiały potrzebne do dekoracji sceny czy baterie do mikrofonu, mogą być księgowane na koncie 409?
W ramach wykonywania działalności gospodarczych zapisanych w statucie instytucja kultury prowadzi między innymi restaurację i jest czynnym podatnikiem VAT.
Czy według Ustawy w 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości) instytucja jest zobowiązana do prowadzenia gospodarki magazynowej w restauracji?
Po połączeniu dwóch instytucji kultury powstała nowa instytucja z własną nazwą, NIP i numerem identyfikacyjnym REGON.
Czy sprawozdania finansowe sporządzone na dzień poprzedzający połączenie dwóch instytucji kultury podlegają zatwierdzeniu przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego i przesłaniu do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej?
W 2023 r. instytucja kultury wpłaciła akredytację na podstawie zgłoszenia do konkursu tanecznego grupy działającej przy miejskim centrum kultury. W księgach rachunkowych ujęto tę wpłatę na koncie rozrachunkowym. Niestety, do tej pory nie otrzymano za nią faktury.
Czy taką wpłatę można ująć w kosztach i na jakiej podstawie?
Muzeum ma zabytki archeologiczne własne i w depozycie. Przez ostatnie 15 lat trwały wykopaliska. Przez ten czas zabytki archeologiczne nie były inwentaryzowane poprzez dokonanie kontroli zgodności wpisów dokumentacji ewidencyjnej ze stanem faktycznym. W 2023 r. dyrektor zarządził sporządzenie komisyjnej kontroli zgodności wpisów. Obecnie — za zgodą organizatora — jest ona przedłużona do końca 2024 r. Zabytki archeologiczne nie podlegają wycenie. Druki inwentaryzacyjne zostały wydane i opieczętowane przez głównego księgowego. Do zaewidencjonowania jest 1700 zabytków, po co najmniej 30 minut na jeden. Istnieje ryzyko, że te prace nie skończą się w terminie.
Co zatem należy do obowiązków głównego księgowego? Czy musi on uczestniczyć w inwentaryzacji na etapie rozliczenia tego spisu?