W 2023 r. kwotę na konto ZFŚS przekazano instytucji w dwóch równych transzach. W 2024 r. zorientowano się, że nastąpił błąd, ponieważ od 1 lipca 2023 r. zmieniła się kwota odpisu.
Czy w bieżącym roku konieczna jest korekta?
Ubiegły rok muzeum zamknęło zyskiem. Na rachunku bankowym zgromadzono środki 10 000 zł. Zysk przeksięgowano na fundusz rezerwowy (konto 802 „Fundusz rezerwowy”).
Czy w 2024 r. instytucja kultury może wydatkować te środki na bieżące wydatki?
Fundusz instytucji kultury jest ujemny, fundusz rezerwowy ma wartość 9000 zł. Strata z roku poprzedniego wynosi 80 000 zł. Instytucja pokrywa stratę do wysokości funduszu rezerwowego.
Czy niepokryta strata w wysokości 71 000 zł zostaje na koncie funduszu rezerwowego?
Według polityki rachunkowości muzeum księguje na koncie 013 środki trwałe niskocenne o wartości od 4001 zł do 10 000 zł. W ubiegłym roku przy przekazywaniu majątku jednostce wyodrębnionej z innego muzeum zaksięgowano zbiorczo na 800 „Fundusz instytucji kultury — mienie wydzielone”, a drugostronnie — 013 „Pozostałe środki trwałe”, w różnych kwotach, tj. nawet na wartości kilkudziesięciozłotowe.
Jak zmienić te księgowania?
W wyniku kontroli Państwowej Straży Pożarnej dom kultury musi m.in. przebudować dwie ściany w sali, w której prowadzone są zajęcia taneczne. Wykonanie zabezpieczeń przeciwpożarowych to koszt powyżej 80 000 zł brutto. Instytucja pokryje te koszty z funduszu rezerwowego oraz ze środków własnych.
Czy przebudowa ścian na ognioodporne, zabezpieczenie przepustów oraz wymiana drzwi na ognioodporne to remont czy modernizacja?
W jaki sposób zapisać te operacje w księgach?
Muzeum planuje zatrudnić osoby bezrobotne poprzez urząd pracy, który będzie częściowo refundował ich zatrudnienie.
Jak zaksięgować wynagrodzenie takiej osoby?
Czy taka forma wsparcia jest uznana jako pomoc de minimis, a jeżeli tak, to jak to wpływa na opinię przy realizowanych projektach ministerialnych?
Samorządowa instytucja kultury rozlicza VAT od zakupu w części. Na wydatki majątkowe (zakup środków trwałych) otrzymuje dotacje celowe od organizatora bez wskazania w umowie dotacyjnej, czy jest to kwota brutto czy netto. Wartość początkowa środków trwałych (przy założeniu, że jest tylko faktura zakupu) ustalana jest jako wartość netto z faktury plus nieodliczona część VAT. Do tej pory instytucja rozliczała dotacje celowe od organizatora na wydatki majątkowe w kwocie brutto i takie rozliczenia były przyjmowane bez zastrzeżeń (organizator miał przedstawiane zarówno faktury, ich dekretację, jak i potwierdzenia ich opłacenia).
W jakiej wartości środek trwały powinien znaleźć się w planie finansowym w części „Środki na wydatki majątkowe” — w wartości brutto czy w wartości początkowej środka trwałego?
Jak rozliczyć dotację celową z organizatorem – w wartości brutto czy w wartości początkowej środka trwałego?
Czy jeśli organizator nie określi dokładnie sposobu rozliczania dotacji (zarówno podmiotowej, jak i celowej) na nabycie środka trwałego, oraz tego, czy ma to być ujęcie netto czy brutto, to czy wówczas należy stosować zasadę, że wykorzystanie dotacji następuje przez zapłatę należną sprzedawcy (czyli kwota brutto z faktury)?
Instytucji kultury przyznano środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) na sfinansowanie kosztów dokształcenia pracownika podjętego z inicjatywy pracodawcy.
Czy instytucja kwotę wkładu własnego, który zgodnie z umową z urzędem pracy, zobowiązała się wnieść, może pokryć z dotacji podmiotowej?
Czy otrzymane z KFS dofinansowanie jest zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych?
W polityce rachunkowości instytucji kultury wprowadzono zapisy, z których wynika, że środki trwałe o wartości:
- do 500 zł — zaliczane są w koszty materiałów w momencie zakupu, nie obejmuje się ich ewidencją, nie nadaje się im numerów inwentarzowych (z wyjątkiem mebli i sprzętu komputerowego, który zawsze jest objęty ewidencją ilościowo-wartościową);
- 501 zł — 1000 zł — zaliczane są w koszty materiałów w momencie zakupu, objęte są ewidencją ilościową (za wyjątkiem mebli i sprzętu komputerowego, który jest objęty ewidencją ilościowo-wartościową);
- 1001 zł — 10 000 zł — ewidencjonowane są na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”, objęte są ewidencją ilościowo-wartościową i amortyzowane jednorazowo;
- powyżej 10 000 zł — ewidencjonowane są na koncie 010 „Środki trwałe” i amortyzowane w czasie.
Czy takie zapisy są prawidłowe?
Czy instytucja kultury może skorzystać z preferencyjnej amortyzacji i dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grupy 3–6 i 8 KŚT w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 000 zł, na podstawie art. 16k ust. 14–21 Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop)?
Sprawozdanie finansowe samorządowej instytucji kultury podlega badaniu przez biegłego rewidenta. Czy na żądanie biegłego rewidenta instytucja powinna przygotować i udostępnić pliki takie jak dla celów kontroli podatkowej?
Muzeum zaplanowało na bieżący rok remont dachu z dotacji podmiotowej.
Czy w przypadku niezrealizowania tego zadania kwota ta ulega zwrotowi?