Ewa Ostapowicz

specjalista w dziedzinie rachunkowości

Korekta odpisu na ZFŚS za ubiegły rok

W 2023 r. kwotę na konto ZFŚS przekazano instytucji w dwóch równych transzach. W 2024 r. zorientowano się, że nastąpił błąd, ponieważ od 1 lipca 2023 r. zmieniła się kwota odpisu.
Czy w bieżącym roku konieczna jest korekta?

Zamknięcie roku z zyskiem a środki na rachunku bankowym

Ubiegły rok muzeum zamknęło zyskiem. Na rachunku bankowym zgromadzono środki 10 000 zł. Zysk przeksięgowano na fundusz rezerwowy (konto 802 „Fundusz rezerwowy”).
Czy w 2024 r. instytucja kultury może wydatkować te środki na bieżące wydatki?

Pokrycie straty

Fundusz instytucji kultury jest ujemny, fundusz rezerwowy ma wartość 9000 zł. Strata z roku poprzedniego wynosi 80 000 zł. Instytucja pokrywa stratę do wysokości funduszu rezerwowego.
Czy niepokryta strata w wysokości 71 000 zł zostaje na koncie funduszu rezerwowego?

Korekta wartości mienia wydzielonego

Według polityki rachunkowości muzeum księguje na koncie 013 środki trwałe niskocenne o wartości od 4001 zł do 10 000 zł. W ubiegłym roku przy przekazywaniu majątku jednostce wyodrębnionej z innego muzeum zaksięgowano zbiorczo na 800 „Fundusz instytucji kultury — mienie wydzielone”, a drugostronnie — 013 „Pozostałe środki trwałe”, w różnych kwotach, tj. nawet na wartości kilkudziesięciozłotowe.
Jak zmienić te księgowania?

Remont czy modernizacja

W wyniku kontroli Państwowej Straży Pożarnej dom kultury musi m.in. przebudować dwie ściany w sali, w której prowadzone są zajęcia taneczne. Wykonanie zabezpieczeń przeciwpożarowych to koszt powyżej 80 000 zł brutto. Instytucja pokryje te koszty z funduszu rezerwowego oraz ze środków własnych.
Czy przebudowa ścian na ognioodporne, zabezpieczenie przepustów oraz wymiana drzwi na ognioodporne to remont czy modernizacja?
W jaki sposób zapisać te operacje w księgach?

Refundacja z urzędu pracy

Muzeum planuje zatrudnić osoby bezrobotne poprzez urząd pracy, który będzie częściowo refundował ich zatrudnienie.
Jak zaksięgować wynagrodzenie takiej osoby?
Czy taka forma wsparcia jest uznana jako pomoc de minimis, a jeżeli tak, to jak to wpływa na opinię przy realizowanych projektach ministerialnych?

Rozliczenie dotacji celowej i ujęcie w księgach zakupionego z niej środka trwałego — brutto czy netto?

Samorządowa instytucja kultury rozlicza VAT od zakupu w części. Na wydatki majątkowe (zakup środków trwałych) otrzymuje dotacje celowe od organizatora bez wskazania w umowie dotacyjnej, czy jest to kwota brutto czy netto. Wartość początkowa środków trwałych (przy założeniu, że jest tylko faktura zakupu) ustalana jest jako wartość netto z faktury plus nieodliczona część VAT. Do tej pory instytucja rozliczała dotacje celowe od organizatora na wydatki majątkowe w kwocie brutto i takie rozliczenia były przyjmowane bez zastrzeżeń (organizator miał przedstawiane zarówno faktury, ich dekretację, jak i potwierdzenia ich opłacenia).
W jakiej wartości środek trwały powinien znaleźć się w planie finansowym w części „Środki na wydatki majątkowe” — w wartości brutto czy w wartości początkowej środka trwałego?
Jak rozliczyć dotację celową z organizatorem – w wartości brutto czy w wartości początkowej środka trwałego?
Czy jeśli organizator nie określi dokładnie sposobu rozliczania dotacji (zarówno podmiotowej, jak i celowej) na nabycie środka trwałego, oraz tego, czy ma to być ujęcie netto czy brutto, to czy wówczas należy stosować zasadę, że wykorzystanie dotacji następuje przez zapłatę należną sprzedawcy (czyli kwota brutto z faktury)?

Wkład własny do Krajowego Funduszu Szkoleniowego z dotacji podmiotowej

Instytucji kultury przyznano środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) na sfinansowanie kosztów dokształcenia pracownika podjętego z inicjatywy pracodawcy.
Czy instytucja kwotę wkładu własnego, który zgodnie z umową z urzędem pracy, zobowiązała się wnieść, może pokryć z dotacji podmiotowej?
Czy otrzymane z KFS dofinansowanie jest zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych?

Środki trwałe w polityce rachunkowości

W polityce rachunkowości instytucji kultury wprowadzono zapisy, z których wynika, że środki trwałe o wartości:

  • do 500 zł — zaliczane są w koszty materiałów w momencie zakupu, nie obejmuje się ich ewidencją, nie nadaje się im numerów inwentarzowych (z wyjątkiem mebli i sprzętu komputerowego, który zawsze jest objęty ewidencją ilościowo-wartościową);
  • 501 zł — 1000 zł — zaliczane są w koszty materiałów w momencie zakupu, objęte są ewidencją ilościową (za wyjątkiem mebli i sprzętu komputerowego, który jest objęty ewidencją ilościowo-wartościową);
  • 1001 zł — 10 000 zł — ewidencjonowane są na koncie 013 „Pozostałe środki trwałe”, objęte są ewidencją ilościowo-wartościową i amortyzowane jednorazowo;
  • powyżej 10 000 zł — ewidencjonowane są na koncie 010 „Środki trwałe” i amortyzowane w czasie.

Czy takie zapisy są prawidłowe?

Amortyzacja podatkowa i bilansowa w instytucji kultury

Czy instytucja kultury może skorzystać z preferencyjnej amortyzacji i dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nabytych fabrycznie nowych środków trwałych zaliczonych do grupy 3–6 i 8 KŚT w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 000 zł, na podstawie art. 16k ust. 14–21 Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop)?

Dokumenty dla biegłego rewidenta

Sprawozdanie finansowe samorządowej instytucji kultury podlega badaniu przez biegłego rewidenta. Czy na żądanie biegłego rewidenta instytucja powinna przygotować i udostępnić pliki takie jak dla celów kontroli podatkowej?

Niewykonanie zaplanowanego remontu nie musi skutkować zwrotem dotacji podmiotowej

Muzeum zaplanowało na bieżący rok remont dachu z dotacji podmiotowej.
Czy w przypadku niezrealizowania tego zadania kwota ta ulega zwrotowi?