Poradnik Instytucji Kultury 02/2020

Nagroda jubileuszowa na chorobowym

Pracownica od sierpnia ubiegłego roku przebywa na zwolnieniu chorobowym. W marcu powinna otrzymać nagrodę jubileuszową. Istnieje prawdopodobieństwo, że do tego czasu nie wróci do pracy — będzie mieć świadczenie rehabilitacyjne.
Czy w tej sytuacji nagroda jej się należy?

Dodatek dla kierownika biblioteki za pracę w nocy

Biblioteka jest połączona z ośrodkiem kultury w jedną instytucję kultury. Kierownik biblioteki, podobnie jak dyrektor całej instytucji kultury, otrzymuje dodatek funkcyjny.
Czy kierownik biblioteki powinien otrzymywać dodatek za pracę w godzinach nocnych (od 21:00 do 01:00)?

Urlop wypoczynkowy niewykorzystany do końca roku

Uprawniony do 26 dni urlopu wypoczynkowego pracownik nie wykorzystał w 2019 r. 12 dni urlopu, w tym 4 dni urlopu na żądanie.
Czy to oznacza, że w 2020 r. będzie miał 12 dni urlopu zaległego, a tylko 8 dni musi wykorzystać do końca września, żeby pracodawca nie naraził się na mandat z PIP?
Czy w trakcie urlopu wypoczynkowego główny księgowy może uczestniczyć w szkoleniu?

Kategorie i stawki wynagrodzenia zasadniczego w regulaminie wynagradzania

Czy w regulaminie wynagradzania pracowników biblioteki można nie stosować kategorii zaszeregowania i stawek wynagrodzenia?
Czy można ustalić własną tabelę stawek wynagrodzenia zasadniczego dla poszczególnych stanowisk pracy w bibliotece (bez kategorii zaszeregowania)?

Praca w niedzielę niezależnie od rozkładu czasu pracy

Pracownik instytucji kultury złożył wniosek o umożliwienie wykonywania pracy w ruchomym rozkładzie czasu pracy zgodnie z art. 1401 § 1 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp), np. w poniedziałek od 10:00 do 18:00, a od wtorku do piątku od 08:00 do 16:00.
Czy w razie potrzeby można mu zaplanować pracę w niedzielę?

Dodatek za wieloletnią pracę a minimalne wynagrodzenie za pracę w 2020 r.

Czy od 1 stycznia 2020 r. instytucja kultury nalicza wynagrodzenie minimalne pracownika powiększone o dodatek za wysługę lat?

Wprowadzenie równoważnego czasu pracy w instytucji kultury w pytaniach i odpowiedziach

  • Ze względu na sposób działalności instytucji kultury równoważny system czasu pracy jest dla niej idealny
  • W tym systemie dopuszczalne jest przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin
  • Instytucje kultury mogą przedłużyć okres rozliczeniowy nawet do 12 miesięcy

Okres powołania dyrektora nieartystycznej instytucji kultury

Z art. 15 ust. 2 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) wynika, że dyrektora instytucji kultury innej niż artystyczna powołuje się na okres od 3 do 7 lat. Organizator przeprowadził konkurs, po którym powołano dyrektora na 4 lata. Podczas kontroli zarzucono dyrektorowi nieprawidłowy okres powołania, ponieważ powinno to być 3, 5 lub 7 lat. Dyrektor nie zgadza się z tym zarzutem.
Czy dyrektor instytucji kultury ma rację?

Zmiana nazwy łączonej instytucji kultury po ogłoszeniu połączenia

Czy nazwa samorządowej instytucji kultury podana w uchwale dotyczącej zamiaru połączenia samorządowych instytucji kultury i podana do publicznej wiadomości może być zmieniana w ostatecznej uchwale o połączeniu instytucji?

BDO i ewidencja odpadów w instytucjach kultury w pytaniach i odpowiedziach

  • Przepisy przewidują obecnie szereg obowiązków związanych z gospodarką odpadami
  • Jest nim m.in. obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów oraz wpisania się do BDO
  • Od 1 stycznia 2020 r. wprowadzono zmiany m.in. w wykazie odpadów niepodlegających ewidencjonowaniu

Wiejskie Kluby Tańca

Wiejskie Kluby Tańca, o których można poczytać m.in. na stronie Akademii Kolberga, organizują zabawy taneczne dawnej mody z udziałem najznakomitszych muzykantów okolicy. Zabawy odbywają się we wsiach, których mieszkańcy nadal pamiętają dawną muzykę, a tęsknotę za nią przekuwają na działania przywracające ją do życia. Odbywają się najczęściej w remizach i świetlicach, w których dawniej zwykła grać muzyka.

Muzea erotyki

Muzeum może opowiadać o wszystkim, także o sferze intymnej. Można oczywiście spierać się, czy taka opowieść jest uzasadniona i jak ją poprowadzić. Europejskie muzea podejmujące tę tematykę, stawiają raczej na dosłowność niż artyzm — choć nie można odmówić im historycznej precyzji.