Poradnik Instytucji Kultury 06/2022

Młodzież w stołecznym Wawrze decyduje o sobie

W dzielnicy Wawer powstało pierwsze w Warszawie miejsce dla osób młodych, które będzie działało na jej zasadach, bez oferty kulturalnej czy sportowej.

Majsternia i Elektroteka

Miłośnicy majsterkowania i elektroniki mogą spotykać się także w bibliotekach. Nowe miejsca warsztatowe pozwalają na tworzenie różnych konstrukcji, naprawy zepsutych sprzętów czy uzyskanie porad.

Model Young Package

Twórczość i piękno nie są zarezerwowane tylko dla kultury. Mogą dotyczyć także tak prozaicznych kwestii jak… opakowań, np. na makron, ser czy chrupki.

Porcelana jest kobietą

To projekt poszukiwań artystycznych realizowany przez Teatr im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, którego głównym tematem jest przemysłowe dziedzictwo miasta, w tym realizowana na wielką skalę produkcja porcelany.

Wzory

Projekt Patterns czyli wzory zorganizowany jest w ramach programu Erasmus+ Edukacja Dorosłych. Zakłada on wyjazdy, wizyty, szkolenia dla osób już po studiach.

Muzeum w domu — wirtualne spacery

Mazowsze przenosi do wirtualnej przestrzeni 26 mazowieckich instytucji kultury. W praktyce oznacza to, że nie wychodząc z domu, będzie można spacerować po mazowieckich skansenach w Sierpcu i Radomiu, podziwiać wnętrza Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, zamek w Liwie czy Muzeum Sportu i Turystyki.

Jak poradzić sobie z dwoma skonfliktowanymi zespołami w instytucji kultury?

Jestem dyrektorem muzeum, które postawiło na edukację. To coś, co nas wyróżnia i co przyciąga różne grupy wiekowe. Zespołem edukatorów kieruje energiczna osoba z bogatym doświadczeniem międzynarodowym i dobrymi pomysłami, ale niestety ze słabą znajomością pracy w polskim środowisku. Z kolei kuratorzy wystaw nie są przyzwyczajeni do tak prominentnej roli edukatorów. W konsekwencji obydwa zespoły są w poważnym konflikcie, który rzutuje na jakość pracy.
Co można zrobić w takim przypadku?

Wydatki na cele statutowe objęte zwolnieniem a koszty uzyskania przychodów

Instytucja kultury uzyskuje przychody własne, które przeznacza na cele statutowe podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego, w tym przypadku na działalność kulturalną.
Czy takie wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu i należy je ująć w CIT-8 w części D.2 zeznania?

Wydatki sfinansowane dotacją a prewspółczynnik

Jeżeli wydatki pokrywane z dotacji nie są kosztami uzyskania przychodu w świetle Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop), to czy od tych wydatków (faktur) można odliczać VAT w całości lub proporcją zgodnie z Ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT)?

Roczna korekta VAT a przychód w podatku dochodowym

W wyniku korekty rocznej instytucja kultury ma nadwyżkę VAT, którą zaksięgowano jako pozostałe przychody operacyjne. Wszystkie przychody instytucja przeznacza na cele związane z działalnością kulturalną.
Czy w takim przypadku kwotę korekty rocznej VAT traktuje się jako przychód w podatku dochodowym korzystający ze zwolnienia od podatku, czy też jest to przychód podlegający opodatkowaniu?

Przejście na zwolnienie podmiotowe od VAT

Ze względu na to, że od kilku lat przychody brutto domu kultury nie osiągają 200 000 zł, główny księgowy chciałby skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w VAT. W 2021 r. nie było i w 2022 r. nie będzie zakupów środków trwałych (o wartości powyżej 10 000 zł), kupiono jedynie drobne wyposażenie (ekspres do kawy za 2000 zł oraz monitor za 1000 zł). Będzie też jeszcze faktura na remont sceny na sali widowiskowej na około 25 000 zł. VAT będzie z niej odliczany z zastosowaniem prewspółczynnika. Remont polega na wymianie parkietu, czyli zostanie odtworzony pierwotny stan.
Co jeszcze trzeba zrobić poza tym, że pod koniec roku należy złożyć aktualizację VAT-R i skorygować VAT (prewspółczynnik)?

Zakup biletów dla półkolonii w kinie należącym do instytucji kultury

Dom kultury organizuje półkolonie dla dzieci z gminy; prowadzi też kino. Wszystkie wydatki dotyczące półkolonii będą refundowane przez ośrodek pomocy społecznej. Dzieci w ramach półkolonii uczestniczyły w seansie kinowym. Sprzedaż biletów ujęto na kasie fiskalnej. Ze względu na ten sam NIP wygląda to tak, jakby dom kultury zakupił bilety od prowadzonego przez siebie kina.
Jak prawidłowo udokumentować sprzedaż biletów dla półkolonii i zaksięgować ten zakup?
Czy na paragonie fiskalnym musi być NIP domu kultury? Co zrobić, gdy na jednym paragonie jest NIP, a na drugim nie. Czy można uznać takie paragony?