Poradnik Instytucji Kultury 12/2015

Sztuka współczesna dostępna… całą dobę

Bunkier Sztuki to krakowska galeria sztuki współczesnej. Instytucja od 1965 r. organizuje wystawy, spotkania, warsztaty i działania edukacyjne, a od 2011 r., prowadząc internetowy portal, realizuje także projekt Sztuka 24h — źródło inspiracji i aktywności twórczej. Kuratorką projektu i redaktorką portalu jest Karolina Vyšata.

Poruszyć zdjęcie, czyli jak prezentacja może promować instytucję

• Film czy prezentacja zdjęć są coraz bardziej popularną formą komunikacji z odbiorcami • Aby stworzyć prostą prezentację czy filmik, wystarczy nieco cierpliwości i poczucia humoru • W Internecie dostępne są nie tylko bezpłatne narzędzia do takich prac, ale też bezpłatna muzyka, która może służyć jako podkład dźwiękowy

Zarządzanie wiedzą w instytucji kultury

• Zadaniem kierownictwa instytucji jest zapewnienie, aby raz zdobyta wiedza nie przepadała • Należy wprowadzić w instytucji kultury jasne procedury przekazywania obowiązków i doświadczeń • Spośród pracowników instytucji kultury dyrektor powinien wyznaczyć jedną osobę, która będzie czuwać nad systemem zarządzania wiedzą

Wydatki sfinansowane ze środków EFRR i urzędu miasta nie są kosztem uzyskania przychodów instytucji kultury

Instytucja realizuje projekt, który finansowany jest w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i w 15% z dotacji urzędu miasta. Wydatków takich jak np. promocja czy organizacja czytelni pod chmurką instytucja nie finansuje ze środków własnych.
Czy wszystkie koszty i wydatki związane z projektem, a także amortyzacja środków trwałych sfinansowanych ze środków projektu nie są kosztami uzyskania przychodów?

Ewidencjonowanie prezentów i nagród na kasie fiskalnej

Miejski Ośrodek Kultury (MOK) jest czynnym podatnikiem VAT i posiada kasę fiskalną. Wydaje płyty z muzyką lokalnych zespołów w ramach ich reklamy i promocji. Płyta jest rozdawana bezpłatnie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. MOK będzie także wydawał czasopismo o treści informującej o bieżących zagadnieniach społeczno-kulturalnych, które również będzie rozdawane bezpłatnie. 30% całości gazety będą stanowiły reklamy firm i osób fizycznych. Koszt wytworzenia egzemplarza to około 3,30 zł.
W ramach organizowanych konkursów z dziedziny kultury MOK przekazuje nagrody rzeczowe takie jak konsole, gry komputerowe, gitary, pióra wieczne. Ich wartość każdorazowo przekracza kwotę 100 zł.
Czy bezpłatne przekazanie płyty i czasopisma osobom fizycznym należy zaewidencjonować na kasie fiskalnej, czy w tym przypadku można je uznać za prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT)?
Czy przekazanie nagrody podlega ewidencji w kasie fiskalnej?

W 2016 r. oświadczenie PIT-12 pracownicy powinni złożyć najpóźniej 8 stycznia

Dom kultury zatrudnia osoby na umowę o pracę oraz w ramach umowy-zlecenia. Zdarza się, że osoby te zwracają się do instytucji kultury o rozliczenie roczne podatku.
Czy rozliczenie tych osób na druku PIT-40 jest możliwe tylko po złożeniu PIT-12?
Do kiedy trzeba złożyć PIT-12, jeśli 10 stycznia w 2016 r. przypada na dzień wolny od pracy?

Posiłki na półkoloniach ośrodka kultury to usługa pomocnicza

Miejski Ośrodek Kultury (MOK) podczas wakacji organizował półkolonie dla dzieci. Udział w zajęciach podczas tych półkolonii był odpłatny. Dzieci podczas zajęć dostawały posiłki — pieczywo oraz obiad (na fakturze określono to jako usługa cateringowa). Zakup usługi cateringowej związany był ze sprzedażą opodatkowaną.
Czy przekazanie pieczywa i usługi cateringowej należy opodatkować VAT i zaewidencjonować w kasie fiskalnej?

Zmiany w Ordynacji podatkowej od 1 stycznia 2016 r.

• Płatnik bez wezwania zwróci nienależnie pobrane wynagrodzenie za terminowy pobór podatku • Wprowadzono 3 rodzaje stawek odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych: podstawowa, obniżona oraz podwyższona • Korekta deklaracji nie wymaga już pisemnego uzasadnienia

Dotacja celowa od organizatora na inwestycję wspólnie z innym podmiotem

Ośrodek kultury przystąpił do realizacji inwestycji — projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Uchwałą rady miasta w 2014 r. udzielono ośrodkowi dotacji celowej w wysokości 6 550 000 zł.

W umowie dotacyjnej zapisano, że dotacji udzielono na udział własny w realizacji zadania, nie ma natomiast wzmianki odnośnie rozliczenia (zwrotu) VAT.

Organizator przekazywał ośrodkowi dotację w transzach na podstawie wniosków o płatność (kserokopiami faktur i rachunków itp.).

Od lipca do grudnia 2014 r. ośrodek przedstawił organizatorowi faktury na łączną kwotę brutto 7 685 324,06 zł różnicę w wysokości 1 135 324,06 zł ośrodek pokrył ze środków własnych).

Do 15 stycznia 2015 r. ośrodek złożył sprawozdanie z wykorzystania dotacji celowej, w którym wykazano wszystkie faktury zapłacone dotacją celową na kwotę 6 550 000 zł.

Faktury były opłacane tylko dotacją celową, ponieważ ośrodek nie dysponował w tym czasie innymi środkami. Jednocześnie w październiku 2014 r. ośrodek zawarł z Urzędem Marszałkowskim (UM) umowę o dofinansowanie projektu (kwota dofinansowania projektu została ustalona na poziomie 75 % kosztów kwalifikowanych) i na jej podstawie UM przekazał zaliczkę 5 000 000 zł (z wnioskowanych 13 000 000 zł).

W I kwartale 2015 r. ośrodek co miesiąc składał do UM wnioski o płatność uwzględniający poniesione wydatki od początku realizacji projektu.

Obecnie organizator polecił, aby ośrodek rozliczył dotację proporcją, tj. że wkład własny wynosi 15%, a nie — jak wcześniej przyjęto — w wysokości opłaconych do końca 2014 r. faktur.

Jak prawidłowo rozliczyć dotację celową otrzymaną od organizatora na realizację zadania inwestycyjnego, uwzględniając umowę zawartą z UM?

Przelew środków na rachunek lidera umowy partnerskiej

Samorządowe centrum kultury (CK) jest partnerem w projekcie, który realizuje lokalne stowarzyszenie. W ramach partnerstwa CK ma pokryć pewne koszty dotyczące realizacji projektu.
Stowarzyszenie proponuje, aby w umowie partnerskiej zawrzeć zapis, że centrum kultury przeleje na rachunek stowarzyszenia ustaloną kwotę na pokrycie kosztów. Centrum kultury uważa, że bardziej zasadne byłoby, gdyby stowarzyszenie wystawiło fakturę lub refakturę.

  • Które rozwiązanie jest prawidłowe?
  • Czy CK może przelać środki na konto stowarzyszenia?

Likwidacja konta 013 i postępowanie z niskocennymi środkami trwałymi w gminnym ośrodku kultury

  • Czy można zlikwidować w ZPK konto 013 „Środki trwałe amortyzowane jednorazowo” (takie konto widnieje od dawna w stosowanym w GOK planie kont)?
  • Czy sposób ujęcia środków trwałych o niskiej wartości wpływa na zasady ich finansowania?
  • Czy po likwidacji konta 013 niskocenne składniki majątku polegają na inwentaryzacji i na jakich zasadach je likwidować?

Fundusz instytucji kultury a amortyzacja środków trwałych

W 2006 r. biblioteka została odłączona od gminy i z chwilą wpisu do rejestru organizatora stała się instytucją kultury mającą osobność prawną.
Fundusz instytucji kultury to mienie wydzielone przez organizatora, które w bilansie zamknięcia jednostki budżetowej zostało wykazane jako pozycje:

  • Pasywa A.I. 7000 zł i
  • Aktywa A.II.1.3 Urządzenia techniczne i maszyny 7000 zł (wartość początkowa środków trwałych 15 000 zł – umorzenie 8000 zł = 7000 zł).

Suma bilansowa wyniosła 7000 zł. Ten bilans zamknięcia jednostki budżetowej był jednocześnie bilansem otwarcia nowej instytucji kultury.

Następnie biblioteka:

  • w 2007 r. kupiła wyposażenie komputerowe, co zaewidencjonowano na podstawie faktury zakupu Wn 011/Ma 201 i rozliczono koszty amortyzacji Wn 401/Ma 070. Przy czym koszty amortyzacji wlicza się do wyniku finansowego i powoduje to stratę, o którą stopniowo zmniejsza się fundusz instytucji kultury;
  • w 2012 r. otrzymała pomoc, w wysokości 15 000 zł, w ramach PROW na zakup środków trwałych o wartości 30 000 zł (ewidencja: Wn 131/Ma 845);
  • amortyzację od środków trwałych w części sfinansowanej z pomocy PROW biblioteka rozliczyła przez konto 840 „Rozliczenie międzyokresowe przychodów” i 760 „Pozostałe przychody operacyjne”. Amortyzacja ta zakończy się w 2016 r.

W rachunku zysków i strat biblioteka wykazuje wynik finansowy jako stratę, która powstaje z naliczenia amortyzacji, którą należy pokryć z funduszu. Główny księgowy obawia się, że funduszu instytucji kultury zabraknie na pokrycie straty.

Dodatkowo organizator wymaga od biblioteki, aby zwracała wszystkie środki, które zostają na jej koncie z dniem 31 grudnia, co jeszcze bardziej wpływa na wynik finansowy, ponieważ wpływają faktury za media i inne usługi obce, a zwrot środków pomniejsza dotację.

  • Czy dotychczasowe księgowania w bibliotece były prawidłowe?
  • Czy zakup środków trwałych powinien być jednak ewidencjonowany również na fundusz instytucji kultury?
  • Czy biblioteka powinna wypracować zysk, aby pokryć stratę wynikającą z amortyzacji?