Anna Gotkowska

radca prawny, specjalista z zakresu prawa pracy

Nieokreślony czas postoju

Część pracowników w związku z sytuacją pandemiczną została decyzją dyrektora wysłana, z uwagi na to, że nie było możliwości świadczenia pracy zdalnej, na postojowe, a pozostali pracownicy musieli świadczyć pracę w formie stacjonarnej. Grupa, która jest obecnie na postojowym, nie ma aktualnie pilnej pracy stacjonarnej — można ją wykonać w czasie, gdy stan epidemiczny zostanie odwołany.
Czy pracodawca może wysłać na czas nieokreślony pracowników na postojowe?

Cofnięcie dodatku specjalnego za czas postoju

Pracownik otrzymuje dodatek specjalny za pracę dodatkową w znajdującym się w instytucji kultury kinie, które jest zamknięte od listopada ubiegłego roku. W obowiązującym w instytucji regulaminie wynagradzania nie ma zapisów, aby taki dodatek pracodawca mógł jednostronnie cofnąć, choćby w sytuacji dłuższej nieobecności pracownika. Z przepisów wynika zaś, że dodatki specjalne lub funkcyjne można wypowiedzieć pracownikowi wypowiedzeniem zmieniającym warunki pracy i płacy tylko w sytuacji dłuższej absencji lub na mocy porozumienia zawartego z pracownikiem. Natomiast kiedy pracownicy świadczą pracę, to pracodawca nie może jednostronnie zabrać im tego dodatku, bo są gotowi do świadczenia pracy, ale sytuacja od nich niezależna uniemożliwia im wykonywanie tej pracy.
Czy należy zatem wypłacać dodatek specjalny, chociaż kino faktycznie nie działa?
Czy pracodawcy może ktoś zarzucić w takim przypadku nieprzestrzeganie dyscypliny finansowej?

Tydzień i doba pracownicza oraz obowiązkowe odpoczynki w pytaniach i odpowiedziach

  • Pracownik raz na 7 dni musi skorzystać co najmniej z 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku
  • Doba pracownicza rozpoczyna się w momencie podjęcia przez pracownika pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy
  • Tydzień pracy osoby z niepełnosprawnością nie może przekroczyć 5 dni

Pełnomocnictwo dla głównego księgowego

Zgodnie z art. 54 Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych) głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki, a przyjęcie obowiązków zgodnie z art. 53 ustawy o finansach publicznych powinno być potwierdzone dokumentem w formie odrębnego imiennego upoważnienia albo wskazania w regulaminie organizacyjnym tej jednostki.
Czy powierzenie obowiązków w formie zarządzenia dyrektora instytucji kultury jest prawidłowe? Czy z uwagi na dokładne wskazanie formy w ustawie o finansach publicznych powinno to być jednak upoważnienie?
Czy w instytucji kultury konieczne jest dodatkowe powierzenie głównemu księgowemu obowiązków i odpowiedzialności z zakresu rachunkowości na podstawie art. 4 ust. 5 Ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości)?

Dyrektor jako ekspert w grancie otrzymanym przez instytucję

Instytucja kultury otrzymała grant, w którym jednym z kosztów jest wynagrodzenie eksperta. Jest nim dyrektor tej instytucji.
Czy można podpisać umowę-zlecenie z dyrektorem instytucji i kto to ma zrobić, skoro dyrektor sam ze sobą nie może zawrzeć umowy? Jakie przyjąć rozwiązanie w tej sytuacji?

Dwa stanowiska a nagroda roczna

Biblioteka zatrudnia jedną osobę na 1/2 etatu na stanowisku głównego księgowego oraz na 1/2 etatu na stanowisku bibliotekarza. W umowie o pracę obydwa stanowiska zostały wyodrębnione, jednakże nie wydzielono wysokości wynagrodzenia za poszczególne stanowiska. Dyrektor postanowił wypłacić pracownikom nagrody roczne z funduszu nagród.
Czy pracownikowi, który pracuje jako bibliotekarz i jako główny księgowy, przysługuje nagroda z tytułu wykonywania pracy bibliotekarza?
Jeśli tak, to jak obliczyć wysokość tej nagrody? Czy podstawą wyliczenia nagrody ma być połowa przyznanego na umowie wynagrodzenia wypłaconego za ostatni rok?

Główny księgowy w zadaniowym systemie czasu pracy

Czy główny księgowy, jako kadra zarządzająca, ma prawo do nienormowanego czasu pracy?

Wysokość i składniki wynagrodzenia dyrektora

Dyrektor samorządowej instytucji kultury nieartystycznej otrzymuje wynagrodzenie miesięczne, którego maksymalną wysokość określa Ustawa z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (dalej: ustawa kominowa). Z kolei zgodnie z Ustawą z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) dyrektorowi należą się też dodatek stażowy oraz dodatek funkcyjny.
Czy maksymalna wysokość wynagrodzenia miesięcznego określona w ustawie kominowej dotyczy wynagrodzenia zasadniczego brutto, czy wszystkich składników wynagrodzenia?

Oddelegowanie pracownika do innego pracodawcy

W domu kultury nie ma fachowca od pisania projektów i dyrektor biblioteki chciałby swojego pracownika przenieść do domu kultury wraz z etatem i środkami finansowymi na kilka miesięcy, a w zamian otrzymałby od dyrektora domu kultury wsparcie techniczne i inne do realizacji swoich projektów.
Czy taki transfer pracownika do innego pracodawcy jest możliwy?

Nadgodziny pracownika zatrudnionego na część etatu

W wystąpieniu pokontrolnym znajduje się zalecenie, aby w umowie o pracę zawartej z pracownikami zatrudnionymi na 3/4 etatu (1 osoba w zadaniowym systemie czasu pracy, 2 osoby w ruchomym systemie czasu pracy) instytucja ustaliła dopuszczalną liczbę godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, których przekroczenie uprawnia pracowników, oprócz normalnego wynagrodzenia, do dodatku do wynagrodzenia, o którym mowa w art. 1511 § 1 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp).
Jak ustosunkować się do tego zalecenia, skoro w instytucji nie wypłaca się dodatku za godziny nadliczbowe?

Świadectwo pracy dla dyrektora

Instytucja kultury na żądanie dyrektora wystawia mu świadectwo pracy za zakończone okresy zatrudnienia. Nie ma w instytucji osoby wyznaczonej do podpisywania dokumentów dyrektorowi.
Kto powinien podpisać świadectwo pracy? Czy powinien to być organizator?

PPK w aktach wewnętrznych instytucji kultury

Pytania dotyczą obowiązku instytucji kultury przystąpienia do pracowniczych planów kapitałowych (PPK).
Czy w związku z obowiązkiem instytucji kultury przystąpienia do PPK dyrektor powinien wydać zarządzenie, np. opisujące zasady wyboru instytucji zarządzającej czy jej zmiany?
Czy jeżeli instytucja kultury odprowadza do PPK tylko obowiązkowe 1,5% (wysokość wpłaty podstawowej) finansowane przez pracodawcę, to nie ma obowiązku wprowadzania zmian do regulaminu wynagradzania, a w przypadku wpłat dodatkowych i np. ich zróżnicowania dla poszczególnych pracowników — to czy takie unormowania są wymagane w regulaminie wynagradzania?