Anna Gotkowska

radca prawny, specjalista z zakresu prawa pracy

Czas pracy pracownika kina

Animator kina, który pracuje na 1/2 etatu, ma stałe dni wyświetlania seansów. Są to środa od 18:00 do 20:00, piątek od 18:00 do 20:00 oraz soboty od 10:00 do 13:00 oraz od 18:00 do 20:00. Oprócz tego zdarzają się seanse na życzenie np. szkół, w innych dniach, w których nie da się zaplanować w grafiku z miesięcznym wyprzedzeniem, np. seans jest we wtorek o godzinie 10:00. W instytucji obowiązuje jednomiesięczny okres rozliczeniowy i czas pracy tego pracownika w tygodniu to 20 godzin. Oprócz wyświetlania seansów, pracownik wykonuje w tygodniu 2–3 godziny pracy biurowej związanej z przygotowaniem np. repertuaru na dany miesiąc.
Jak w takim razie zaplanować grafik dla takiego pracownika i jak ustalić, które dni są dla takiego pracownika dniami pracy? Jaki system czasu pracy należy wpisać dla takiego pracownika w regulaminie pracy?
A co z kwestią pracy w sobotę, skoro pomiędzy seansami jest przerwa? Czy za taką przerwę należy się pracownikowi wynagrodzenie?

Inspektor ochrony danych w strukturach instytucji kultury

Czy po zmianach, które wprowadziło Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO) należy uwzględnić inspektora ochrony danych (IOD) w schemacie organizacyjnym instytucji kultury? W ośrodku kultury IOD nie jest odrębnym stanowiskiem, a funkcję tę pełni pracownik merytoryczny.

Kontrola listy płac instytucji kultury

Podczas kontroli w samorządowej instytucji kultury organizator zażądał listy płac za wybrany miesiąc. W upoważnieniu wystawionym przez organizatora wskazano osoby kontrolujące do kontroli w zakresie oceny sprawozdań finansowych za 2018 r.
Czy w zakresie takiego upoważnienia można udostępnić listy płac?

Wniosek o nagrodę roczną dla księgowego

W instytucji kultury nie ma regulaminu wynagradzania głównego księgowego. Problem stanowi kwestia terminu wypłacania nagrody rocznej.
Czy ona może być wypłacona w miesiącu, w którym zadecyduje o tym dyrektor, czy np. po zatwierdzeniu przez radę gminy sprawozdania finansowego?
I co powinno być podstawą do wypłacenia tej nagrody — czy złożony wniosek (jeśli tak, to kto ten wniosek sporządza i do kogo kieruje), czy też, tak jak do tej pory, pismo skierowane do adresata nagrody (księgowego) informujące o nagrodzie i jej wysokości?

Odwołanie dyrektora podczas zwolnienia lekarskiego

Pytanie dotyczy uprawnień wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do wykonywania wobec dyrektora instytucji kultury czynności z zakresu prawa pracy.
Czy mogą oni wymierzyć karę porządkową dyrektorowi instytucji kultury?
Czy można odwołać dyrektora instytucji kultury w trakcie jego przebywania na zwolnieniu lekarskim na podstawie art. 52 § 1 pkt 1 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp) z przyczyny określonej w art. 15 ust. 6 pkt 3 i 4 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej), jeżeli naruszenie przez dyrektora instytucji kultury przepisów prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem stanowi jednocześnie ciężkie naruszenie przez pracownika podstawowych obowiązków pracowniczych?

Odwołanie dyrektora zatrudnionego na czas nieokreślony przed 2012 r.

Pytanie dotyczy sytuacji prawnej dyrektora, który przed dniem wejścia w życie Ustawy z 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja) był zatrudniony w Centrum Kultury i Sportu (CKiS) na podstawie powołania i umowy o pracę na czas nieokreślony. W styczniu 2019 r. burmistrz wręczył dyrektorowi pismo z informacją, że jego stosunek pracy wygasł 1 stycznia 2019 r. i od tego czasu (wstecznie) nie jest już dyrektorem. Jednocześnie poinformował go, że od 2 stycznia 2019 r. (również wstecznie) powołuje go na stanowisko pełniącego obowiązki dyrektora do czasu rozstrzygnięcia konkursu na dyrektora. Dyrektor nie otrzymał ani odwołania, ani wypowiedzenia, ani żadnego innego dokumentu sankcjonującego rozwiązanie umowy o pracę.
Czy takie postępowanie organizatora było prawidłowe?
Jaka jest sytuacja prawna dyrektora?

Dodatek specjalny w podstawie nagrody jubileuszowej

Pracownik instytucji kultury we wrześniu 2019 r. otrzyma nagrodę jubileuszową. Od marca do czerwca 2019 r. pobiera dodatek specjalny.
Czy dodatek specjalny wliczyć do podstawy obliczenia nagrody jubileuszowej, a jeśli tak, to w jakiej wysokości?

Dyrektorowi instytucji kultury należą się dodatki: stażowy i funkcyjny

Dyrektor biblioteki został powołany na stanowisko w maju 2014 r. Z jego umowy wynika, że należy mu się pensja zasadnicza w wysokości 5740 zł i 3/12 nagrody rocznej. Dyrektor od początku pracy nie otrzymywał dodatku funkcyjnego ani dodatku stażowego. Obecnie organizator planuje „rozbić” dyrektorowi biblioteki kwotę 5740 zł na pensję zasadniczą, dodatek funkcyjny i wysługę lat.
Czy jest to właściwy zabieg, skoro jest on mniej korzystny dla dyrektora?
Czy za poprzednie lata dyrektorowi należy wypłacić te dodatki?

Praca w gospodarstwie rolnym zaliczana do stażu pracy

Pracownik urodzony 8 lipca 1967 r. pracuje w instytucji kultury od 1 września 1986 r. do teraz. Niedawno doniósł zaświadczenie z urzędu miasta, że od 9 lipca 1983 r. do 31 sierpnia 1986 r. pracował w charakterze domownika w gospodarstwie rolnym swojego dziadka, które następnie objął. Obecnie pracownik ma więc udokumentowane 36 lat pracy.
Czy zatem należy się pracownikowi nagroda jubileuszowa za 35 lat pracy, czy termin jej wypłaty się przedawnił?
Czy z dniem dostarczenia dokumentów zaczynają rosnąć odsetki?

Regulamin wynagradzania dyrektora instytucji kultury

Na podstawie przepisów o pracownikach samorządowych w gminie wprowadzono regulamin wynagradzania kierowników jednostek organizacyjnych miasta i gminy, który obowiązuje również dyrektora domu kultury (dyrektor podpisał oświadczenia o zapoznaniu się i odbiorze zarządzenia). W tym regulaminie zawarto korzystniejsze dla dyrektora instytucji kultury składniki wynagrodzenia, m.in. możliwość przyznawania nagród uznaniowych (oprócz rocznych), wyższą odprawę emerytalną.
Czy prawidłowo dla dyrektora instytucji kultury określono w regulaminie podstawę prawną zarządzenia — przepisy o wynagradzaniu pracowników samorządowych, zamiast Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) i Ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (dalej: ustawa kominowa)?
Czy regulamin nie narusza zasad wynagradzania określonych w ustawie kominowej?

Świetlica wiejska w bibliotece

Władze gminy otwierają świetlice wiejskie, które są przyłączane do biblioteki jako instytucje kultury bez żadnych dokumentów oraz dodatkowych zobowiązań finansowych ze strony organizatora. Protestujący wobec tej sytuacji dyrektor biblioteki spotyka się z groźbą zwolnienia z pracy.
Czy takie działanie organizatora jest prawidłowe?

Kapela ludowa i teatr amatorski poza strukturami instytucji

Instytucja kultury od kilku lat prowadzi kapelę ludową i teatr amatorski. Członkowie kapeli otrzymują wynagrodzenie za każdy występ (na podstawie umowy o dzieło), prowadzący teatr otrzymują wynagrodzenie na podstawie wystawianej co miesiąc faktury. Ani teatr, ani kapela nie zostały jednak powołane zarządzeniem, nie stanowią również części (sekcji) instytucji. Ostatnia kontrola zarzuciła dyrektorowi instytucji, że nie ma dokumentacji organizacyjnej powołującej teatr i kapelę. Zgodnie ze statutem instytucja może tworzyć profesjonalne grupy amatorskie i zespoły artystyczne w zakresie teatru, muzyki i tańca, jednakże formuła ich tworzenia i określania zasad funkcjonowania w instytucji powinna wymagać pisemnego wprowadzenia w postaci np. zarządzenia dyrektora. Z zaleceń pokontrolnych wynika, że poprzez przepisy wewnątrzzakładowe należy sformalizować zasady i warunki funkcjonowania teatru i kapeli.
Czy rzeczywiście potrzebne są dodatkowe zarządzenia powołujące teatr i kapelę?
W jaki sposób skonstruować takie zarządzenie, skoro oba zespoły funkcjonują od kilku lat? Jak najprościej umieścić oba podmioty w strukturze instytucji?