Anna Gotkowska

radca prawny, specjalista z zakresu prawa pracy

Premia regulaminowa

W gminnym ośrodku kultury (GOK) obowiązuje regulamin nagradzania, z którego m.in. wynika, że:

  • przepisy regulaminu obowiązują wszystkich pracowników pozostających w stosunku pracy w GOK;
  • pracownik nabywa prawo do premii po przepracowaniu w GOK co najmniej 6 miesięcy;
  • premię roczną przyznaje się z funduszu premiowania, a wypłata przyznanej premii rocznej następuje w I kwartale po zakończeniu roku, za który jest przyznawana.

Czy na podstawie regulaminu nagroda przysługuje pracownikowi, który odszedł na emeryturę z końcem grudnia 2017 r.?
Czy nagroda przysługuje pracownicy, która od maja 2017 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim, a od sierpnia przebywa na urlopie macierzyńskim?

Kiedy objąć pracowników ruchomym czasem pracy?

Pytania dotyczą ruchomego czasu pracy w instytucji kultury, której wewnętrzny regulamin nie przewiduje procedury dotyczącej wyboru przedstawiciela pracowników. Zdarza się, że pracownik biblioteki pracuje w jednym tygodniu od poniedziałku do piątku od 08:00 do 16:00, a w następnym tygodniu od poniedziałku do piątku od 09:00 do 17:00. Zdarza się też, że pracownik w danym tygodniu pracuje od 08:00 do 16.00, a w jednym dniu zachodzi potrzeba, aby przyszedł do pracy w godzinach od 09:00 do 17:00, zamiast od 08:00 do 16:00.
Czy w takim przypadku mamy do czynienia z ruchomym czasem pracy?
Czy można zawrzeć porozumienie w sprawie ruchomego czasu pracy z osobą wskazaną ustnie przez pracowników jako ich przedstawiciel?

Czas na przygotowanie się do zajęć dla instruktora

Instytucja chce zatrudnić instruktora muzyki i śpiewu na pełen etat w równoważnym systemie czasu pracy.
Czy przy planowaniu jego harmonogramów czasu pracy należy przewidzieć czas na przygotowanie się do zajęć, np. wybór repertuaru, przygotowanie tekstów piosenek i nut, nowe aranżacje? Jaki powinien być wymiar godzinowy takich czynności? Czy mogą one być zaplanowane np. codziennie w wymiarze 4 godzin (tzw. „biuro”)?

Premie i nagrody w instytucji kultury w najnowszym orzecznictwie sądowym

  • Nagroda i premia to nie to samo
  • W najnowszym orzecznictwie Sąd Najwyższy uznał, że w pewnych okolicznościach tzw. premia uznaniowa to składnik wynagrodzenia
  • Im lepsze, bardziej precyzyjne i jednoznaczne przepisy dotyczące przyznawania premii w regulaminie, tym mniej na tym tle konfliktów z pracownikami

Organizator nie tworzy regulaminu wynagradzania osób zarządzających

Pytanie dotyczy możliwości stworzenia regulaminu wynagradzania dla osób zarządzających instytucją kultury przez organizatora (wójta, burmistrza), co dałoby więcej możliwości nagradzania tych osób w granicach limitów z Ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (dalej: ustawa kominowa), w szczególności w postaci premii czy nagrody, np. na Dzień Bibliotekarza.
Czy wójt (burmistrz) może zwiększyć inne świadczenia dyrektora instytucji kultury na podstawie takiego regulaminu wynagradzania?

Informacja publiczna a prywatność pracowników instytucji kultury

Czy gminny ośrodek kultury ma obowiązek podać na wniosek mieszkańca gminy wysokość nagród, które zostały przyznane pracownikom w 2017 r., oraz imiona i nazwiska tych osób?
Jak ma się do tego ochrona danych osobowych oraz to, że takie informacje są poufne?

Połączenie instytucji kultury a wprowadzenie nowych regulaminów pracy i wynagradzania

Uchwałą Rady Gminy od 1 kwietnia 2018 r. połączono działające na terenie jednej gminy Gminny Ośrodek Kultury (GOK) oraz muzeum w nową instytucję kultury. W tym dniu zostaną odczytane pracownikom regulaminy. Problem jest jednak z regulaminami: pracy i wynagradzania, które wchodzą w życie po upływie 2 tygodni od podania go do wiadomości pracownikom. Pracownicy GOK zachowują swoje stanowiska, natomiast pracownicy muzeum mają zmienione stanowiska.
Czy zgodne z prawem będzie, jeśli w zarządzeniu dyrektora oraz regulaminie pracy i wynagradzania ominięty zostanie zapis, że te akty wchodzą w życie po upływie 2 tygodni; natomiast zostanie wpisane, że wchodzą one w życie z dniem podpisania ze względu na rozpoczęcie tego dnia działalności przez nową instytucję kultury?

Błąd w rozliczaniu nadgodzin

W instytucji kultury obowiązuje 12-miesięczny okres rozliczeniowy nadgodzin. Trwa on od września jednego roku do sierpnia roku następnego. Zawsze po zakończeniu okresu rozliczeniowego, czyli we wrześniu, instytucja kultury wypłaca wynagrodzenie za nadgodziny na podstawie zestawienia za poszczególne miesiące w okresie rozliczeniowym. Zestawienie przygotowuje się łącznie zarówno za nadgodziny dobowe, jak i średniotygodniowe. Pracownicy otrzymują za wszystkie nadgodziny jedną kwotę.
W jaki sposób uwzględniać wynagrodzenie za nadgodziny w podstawie wynagrodzenia chorobowego oraz urlopu, nagrodzie jubileuszowej, odprawie emerytalnej, jeśli zgodnie z regulaminem wynagradzania do podstawy (poza chorobowym) wlicza się średnią z 3 miesięcy poprzedzających odpowiednio: urlop, odejście na emeryturę, nabycie prawa do nagrody jubileuszowej?

Dodatkowe wynagrodzenie głównego księgowego

Instytucja kultury zatrudnia 15 osób. Dział księgowości jest jednoosobowy, dział kadr również. W przypadku nieobecności osoby prowadzącej kadry i dział administracyjny — jej obowiązki przejmuje księgowa.
Główny księgowy jednostki samorządowej, zgodnie z wprowadzonym zarządzeniem dyrektora regulaminem kontroli zarządczej, sprawuje nadzór nad jej realizacją, wspólnie z dyrektorem odpowiada za całość kontroli zarządczej w jednostce oraz analizuje i sporządza dokumentację. Wykracza to poza zwykłe obowiązki głównego księgowego.
W jakiej formie można księgowej wypłacić wynagrodzenie za czasowe wykonywanie dodatkowych obowiązków?
Czy w związku z przejęciem nowych obowiązków główny księgowy powinien otrzymać na piśmie nowy zakres obowiązków oraz podwyżkę wynagrodzenia?

Gwarancja zatrudnienia dyrektora po upływie kadencji nieskuteczna w umowie o warunkach organizacyjno-finansowych

W małym muzeum pracownik merytoryczny po powołaniu go na funkcję dyrektora i przejęciu obowiązków związanych z tym stanowiskiem kontynuował również pracę merytoryczną. Niedługo zostanie on powołany na nową kadencję.
Czy w umowie o warunkach organizacyjno-finansowych działalności instytucji kultury podpisywanej przed powołaniem przez dyrektora i organizatora samorządowej instytucji kultury można zawrzeć zapis mówiący o tym, że po zakończeniu pełnienia funkcji dyrektora, dotychczasowy dyrektor pozostanie zatrudniony w tej samej instytucji na stanowisku merytorycznym, np. adiunkta czy kustosza?

Gdy pracownik nie chce odebrać wolnego za pracę w sobotę i niedzielę

Pracownica zatrudniona na cały etat w podstawowym systemie czasu pracy ma do wykorzystania kilka dni za pracę w soboty i niedziele, jednak termin rozliczeniowy już minął. W najbliższym czasie zostanie mamą i nie będzie przychodziła do pracy. Pracownica nie chce teraz odebrać wolnych dni.
Co powinien zrobić pracodawca?

Odpoczynki w delegacji

W instytucji kultury, w której obowiązuje 12-miesięczny okres rozliczeniowy, pracownicy wyjeżdżają np. na festiwale odbywające się w innych miastach.
Planując im harmonogram czasu pracy na 7 dni, kadrowy musi uwzględnić 11-godziną przerwę dobową oraz 35-godzinną przerwę w danym tygodniu.
Czy w części odpoczynku tygodniowego pracownika można wpisać delegację — byłoby to np. 12 godzin, a pozostałą liczbę godzin (np. 23 godziny) uznać za dalszą część przerwy w pracy?