Akta osobowe dyrektora instytucji prowadzone są w starostwie powiatowym, który jest organizatorem tej instytucji. Pracownicy instytucji potwierdzają obecność w pracy poprzez składanie podpisu na liście obecności. Obecnie dyrektor jednostki również podpisuje się na liście obecności.
Czy jest konieczne potwierdzanie obecności przez dyrektora?
Dla pracowników tworzone są grafiki i miesięczna ewidencja czasu pracy. Do tej pory tego typu dokumentację instytucja tworzyła też dla dyrektora. Czy słusznie?
Czy za dokumentację związaną z zatrudnieniem dyrektora odpowiada tylko organizator, czy powinna ją również prowadzić instytucja kultury?
Instytucja kultury jest czynna od poniedziałku do soboty. Niedziela jest dniem wolnym od pracy. Pracownicy działów obsługi czytelników objęci są ruchomym czasem pracy i pracują zgodnie z harmonogramem w systemie podstawowym, w trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym. Godziny pracy w harmonogramach planuje się na poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki w godzinach od 07:00 do 15:00 lub od 10:00 do 18:00 (różnie w różnych tygodniach), a w środy i soboty od 07:00 do 15:00. Najczęściej pracownik w jednym tygodniu pracuje 6 dni, a w następnym 4.
Czy przy tak ustalonym grafiku, tj. 6 dni pracy w danym tygodniu, zachowany jest odpoczynek tygodniowy?
Czy można uznać, że pracownik, który kończy pracę w sobotę o godzinie 15:00, niedzielę ma wolną (jak co tydzień) i przychodzi do pracy w poniedziałek na godzinę 07:00, ma zachowany w danym tygodniu odpoczynek tygodniowy? Jeśli nie, to czy w takich tygodniach danego okresu rozliczeniowego, aby zachować odpoczynek tygodniowy, należy planować dzień wolny W5 już przed pracującą sobotą dla danego pracownika, np. piątek?
Jak rozwiązać problem odpoczynku tygodniowego przy tak niekorzystnym ułożeniu kalendarza, gdy pierwszym dniem okresu rozliczeniowego jest niedziela?
W instytucji kultury zgodnie z regulaminem wynagradzania może być tworzony fundusz premiowy do wysokości 20% płacy zasadniczej. Premie wypłacane są maksymalnie dwa razy w roku – po sezonie letnim i po jesiennym, za dodatkowe zadania premiowe. Instytucja nie przyznaje premii miesięcznych. Zazwyczaj premię po sezonie letnim wypłaca się w instytucji we wrześniu, za okres 5 miesięcy (od kwietnia do sierpnia) i wtedy, biorąc pod uwagę wysokość wynagrodzenia od początku roku, przekracza ona 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Część pracowników uważa, że skoro ta premia dotyczy 5 miesięcy, to powinno brać się 20% wynagrodzenia za te 5 miesięcy, a wtedy wysokość premii mieści się w tym progu.
Czy takie stanowisko jest prawidłowe?
Czy w ramach posiadanych środków własnych (m.in. z usług transportowych i wynajmu sali) instytucja kultury może naliczyć i wypłacić pracownikom premię na koniec sezonu letniego oraz na koniec roku?
Aby skorzystać z dofinansowania na zakup nowości wydawniczych z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025, biblioteka musi być otwarta 26 sobót w roku. W bibliotece pracuje 6 osób. Na początku roku dyrektor wyznaczył 26 sobót, w których będzie otwarta biblioteka główna. W te dni biblioteka będzie otwarta przez 4 godziny od 08:00 do 12:00 i pracę w niej będą świadczyły pracownice zatrudnione w filiach — każda na 1/2 etatu. W zamian za to mają odbierać dzień wolny w miesięcznym okresie rozliczeniowym. Zatem w tygodniu, w którym jest sobota pracująca, ich tydzień pracy będzie miał 6 dni, a w następnym — 4 dni. Miesięcznie godziny pracy się zgadzają.
Czy taki sposób rozliczenia czasu pracy jest poprawny?
Jak rozliczyć pracę bibliotekarki zatrudnionej na cały etat, która w sobotę pracowała 4 godziny?
W jaki sposób należy wprowadzić zmiany godzin pracy?
Czy główny księgowy pracujący na 1/2 etatu w instytucji kultury może również w tej samej instytucji pełnić funkcję zastępcy dyrektora na 1/4 etatu? Jeśli tak, to jak to formalnie zapisać w umowie — czy powinna być sporządzona jedna umowa, czy dwie na dwa różne stanowiska z różnymi stawkami?
Pracownik biblioteki miał dyżur w sobotę, która jednocześnie była ostatnim dniem miesiąca i nie miał już możliwości odebrania dnia wolnego w danym okresie rozliczeniowym.
Czy dzień wolny za dyżur może odebrać on w następnym okresie rozliczeniowym?
Osoba zatrudniona na stanowisku inwentaryzatora/kustosza odmówiła przyjęcia odpowiedzialności za zbiory.
Kto w muzeum, oprócz dyrektora jednostki, odpowiada za zbiory?
Czy w razie kontroli inwentaryzator/kustosz merytorycznie ponosi odpowiedzialność za zbiory bez względu na odmowę jej przyjęcia?
Główna księgowa, która pracuje również na stanowisku instruktora fitness, dwa razy w tygodniu pracuje w przerywanym systemie czasu pracy: we wtorki i piątki w godz. 07:00–12:00 oraz 16:00–19:00. Pracownica w czasie przerwy w pracy wraca na 4 godziny do domu. Pracuje w ten sposób na własny, złożony ustnie wniosek. Potwierdzeniem tej sytuacji jest jedynie ewidencja czasu pracy pracownicy.
Czy pracownicy należy jej się wynagrodzenie za czas przestoju w pracy?
31 grudnia 2023 r. dyrektorowi instytucji kultury skończyło się powołanie. Nie odebrał on dni wolnych za przepracowane niedziele i święta. Od 1 stycznia 2024 r. jest z nim zawarta umowa o pracę na czas określony na rok na stanowisku instruktora.
Czy możliwe jest zawarcie porozumienia, aby za te dni dyrektor odebrał dni wolne przy zatrudnieniu na umowę o pracę? Czy z końcem powołania dni te przepadają?
Czy umowę na czas określony zawarto zgodnie z prawem, jeśli były dyrektor przepracował w placówce 8 lat?
Pytania dotyczą uprawnień komisji rewizyjnej.
Jeśli imprezę sfinansowano z budżetu gminy, to czy komisja rewizyjna może żądać od instytucji dokumentacji z imprezy sprzed 3 czy 4 lat, czy tylko na bieżąco?
Czy komisja rewizyjna może dokonać kontroli finansowej imprezy w 100% finansowanej z biletów zakupionych przez uczestników?
Dyrektor artystycznej instytucji kultury pełni funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego. Na wynagrodzenie dyrektora, zgodnie z powołaniem, składa się wynagrodzenie zasadnicze, dodatek funkcyjny oraz stażowy. Ponadto może on otrzymywać nagrodę jubileuszową oraz roczną. Zgodnie z umową w sprawie warunków organizacyjno-finansowych zawartą pomiędzy dyrektorem a organizatorem, dyrektor może — w ramach posiadanych przez instytucję własnych środków — otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie za zrealizowane przedsięwzięcia na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w tym np. za prowadzenie dyrygentury koncertów, nagranie płyty itp.
Czy składniki te, stanowiące honoraria artystyczne, wlicza się do limitu wartości świadczeń dodatkowych, o których mowa w Ustawie z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (dalej: ustawa kominowa)?
Czy w instytucji kultury pracodawca może opłacać ubezpieczenie grupowe pracowników w ramach benefitów? Do tej pory instytucja potrącała z ich wynagrodzenia kwotę należnej składki miesięcznej.