Anna Gotkowska

radca prawny, specjalista z zakresu prawa pracy

Dodatek specjalny w podstawie nagrody jubileuszowej

Pracownik instytucji kultury we wrześniu 2019 r. otrzyma nagrodę jubileuszową. Od marca do czerwca 2019 r. pobiera dodatek specjalny.
Czy dodatek specjalny wliczyć do podstawy obliczenia nagrody jubileuszowej, a jeśli tak, to w jakiej wysokości?

Dyrektorowi instytucji kultury należą się dodatki: stażowy i funkcyjny

Dyrektor biblioteki został powołany na stanowisko w maju 2014 r. Z jego umowy wynika, że należy mu się pensja zasadnicza w wysokości 5740 zł i 3/12 nagrody rocznej. Dyrektor od początku pracy nie otrzymywał dodatku funkcyjnego ani dodatku stażowego. Obecnie organizator planuje „rozbić” dyrektorowi biblioteki kwotę 5740 zł na pensję zasadniczą, dodatek funkcyjny i wysługę lat.
Czy jest to właściwy zabieg, skoro jest on mniej korzystny dla dyrektora?
Czy za poprzednie lata dyrektorowi należy wypłacić te dodatki?

Praca w gospodarstwie rolnym zaliczana do stażu pracy

Pracownik urodzony 8 lipca 1967 r. pracuje w instytucji kultury od 1 września 1986 r. do teraz. Niedawno doniósł zaświadczenie z urzędu miasta, że od 9 lipca 1983 r. do 31 sierpnia 1986 r. pracował w charakterze domownika w gospodarstwie rolnym swojego dziadka, które następnie objął. Obecnie pracownik ma więc udokumentowane 36 lat pracy.
Czy zatem należy się pracownikowi nagroda jubileuszowa za 35 lat pracy, czy termin jej wypłaty się przedawnił?
Czy z dniem dostarczenia dokumentów zaczynają rosnąć odsetki?

Regulamin wynagradzania dyrektora instytucji kultury

Na podstawie przepisów o pracownikach samorządowych w gminie wprowadzono regulamin wynagradzania kierowników jednostek organizacyjnych miasta i gminy, który obowiązuje również dyrektora domu kultury (dyrektor podpisał oświadczenia o zapoznaniu się i odbiorze zarządzenia). W tym regulaminie zawarto korzystniejsze dla dyrektora instytucji kultury składniki wynagrodzenia, m.in. możliwość przyznawania nagród uznaniowych (oprócz rocznych), wyższą odprawę emerytalną.
Czy prawidłowo dla dyrektora instytucji kultury określono w regulaminie podstawę prawną zarządzenia — przepisy o wynagradzaniu pracowników samorządowych, zamiast Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) i Ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (dalej: ustawa kominowa)?
Czy regulamin nie narusza zasad wynagradzania określonych w ustawie kominowej?

Świetlica wiejska w bibliotece

Władze gminy otwierają świetlice wiejskie, które są przyłączane do biblioteki jako instytucje kultury bez żadnych dokumentów oraz dodatkowych zobowiązań finansowych ze strony organizatora. Protestujący wobec tej sytuacji dyrektor biblioteki spotyka się z groźbą zwolnienia z pracy.
Czy takie działanie organizatora jest prawidłowe?

Kapela ludowa i teatr amatorski poza strukturami instytucji

Instytucja kultury od kilku lat prowadzi kapelę ludową i teatr amatorski. Członkowie kapeli otrzymują wynagrodzenie za każdy występ (na podstawie umowy o dzieło), prowadzący teatr otrzymują wynagrodzenie na podstawie wystawianej co miesiąc faktury. Ani teatr, ani kapela nie zostały jednak powołane zarządzeniem, nie stanowią również części (sekcji) instytucji. Ostatnia kontrola zarzuciła dyrektorowi instytucji, że nie ma dokumentacji organizacyjnej powołującej teatr i kapelę. Zgodnie ze statutem instytucja może tworzyć profesjonalne grupy amatorskie i zespoły artystyczne w zakresie teatru, muzyki i tańca, jednakże formuła ich tworzenia i określania zasad funkcjonowania w instytucji powinna wymagać pisemnego wprowadzenia w postaci np. zarządzenia dyrektora. Z zaleceń pokontrolnych wynika, że poprzez przepisy wewnątrzzakładowe należy sformalizować zasady i warunki funkcjonowania teatru i kapeli.
Czy rzeczywiście potrzebne są dodatkowe zarządzenia powołujące teatr i kapelę?
W jaki sposób skonstruować takie zarządzenie, skoro oba zespoły funkcjonują od kilku lat? Jak najprościej umieścić oba podmioty w strukturze instytucji?

Wynagrodzenie za sprzątanie biblioteki

Do tej pory biblioteka zawierała z bibliotekarką co roku umowę-zlecenie na sprzątanie. Teraz chce jej przyznać za sprzątanie dodatek specjalny.
Czy należy określić pracownicy w zakresie czynności tę pracę, czy wystarczy poinformować ją ustnie?
Czy potrzebny jest aneks do umowy o pracę?

Nagroda jubileuszowa za 45 lat pracy

Czy pracownikowi instytucji kultury, który nie jest pracownikiem artystycznym, można wypłacić nagrodę jubileuszową za 45 lat pracy, a jeśli tak, to na jakiej podstawie?
Czy dyrektorowi instytucji również można wypłacić taką nagrodę, a jeśli tak, to na jakiej podstawie?

Pracownicy muzeum nie są pracownikami samorządowymi

Organizatorem muzeum jest powiat. Niejednokrotnie w korespondencji z organizatorem muzeum jest nazywane powiatową jednostką organizacyjną.
Czy jest to poprawne określenie?
Jeżeli tak, to czy pracownicy muzeum pełniący funkcje administracyjne, takie jak np. specjalista ds. kadr, główny księgowy, księgowa, specjalista ds. prawno-administracyjnych, są pracownikami samorządowymi na podstawie art. 2 pkt 2 Ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: ustawa o pracownikach samorządowych)? Co prawda z art. 3 ustawy o pracownikach samorządowych wynika, że nie stosuje się jej do pracowników zatrudnionych w jednostkach, których status prawny określają odrębne przepisy, ale są to pracownicy, którzy nie należą do zawodowej grupy muzealników oraz nie wykonują pracy bezpośrednio związanej z merytorycznym zakresem działalności danej instytucji.

Spotkanie autorskie to jednak umowa–zlecenie

Instytucja kultury zaprosiła pisarza na spotkanie autorskie z czytelnikami. Przygotował on własny scenariusz, według którego przeprowadzi to spotkanie.
Czy w takim przypadku instytucja może podpisać z autorem umowę o dzieło, czy też musi to być umowa-zlecenie?

Zakres obowiązków dla dyrektora

Dyrektor pełni swoją funkcję już od kilku lat. Zakres jego obowiązków określa zatwierdzony przez wójta gminy regulamin organizacyjny.
Czy dyrektor powinien przyjąć od sekretarza gminy lub wójta zakres obowiązków?
Czy sekretarz gminy ma prawo sprawdzać, czy dyrektor przychodzi do pracy punktualnie, oraz czym zajmuje się w pracy przez 8 godzin?

Odwołanie ze stanowiska na prośbę dyrektora

Od 23 stycznia do 7 marca 2019 r. dyrektor instytucji przebywał na zwolnieniu lekarskim. 25 stycznia 2019 r. wręczył organizatorowi wypowiedzenie umowy o pracę z prośbą o odstąpienie od 30-dniowego okresu wypowiedzenia.
Od kiedy rozpoczyna się bieg okresu wypowiedzenia? Do kiedy dyrektor pełni swoją funkcję?
Jaka jest podstawa prawna rozwiązania stosunku pracy: art. 30 § 1 pkt 2 (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem) czy też pkt 3 (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia) Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp)?