Dozwolony użytek chronionych utworów w instytucjach kultury

• Z dozwolonego użytku można korzystać tylko i wyłącznie w takim zakresie, na jaki wyraźnie pozwala prawo autorskie • W każdym przypadku granice dozwolonego użytku powinno się określać indywidualnie, na podstawie racjonalnej oceny tego, czego mógłby twórca oczekiwać w przypadku eksploatacji utworu przez osoby z niego korzystające • Dozwolony użytek dotyczy każdego utworu, w tym takich drobnych materiałów jak amatorskie rysunki, prywatne zdjęcia czy treści umieszczone przez inne osoby na ich stronach internetowych

3D, czyli Dizajn Dla Dzieci w Galerii Kordegarda

W listopadzie i grudniu Galeria Kordegarda zorganizowała dla dzieci wyjątkowe warsztaty.

Objazdowa wystawa w kujawsko-pomorskim

Z myślą o mieszkańcach regionu Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy przygotowało wystawę objazdową „Leon Wyczółkowski — Wrażenia z Pomorza”, którą prezentuje w zaprzyjaźnionych muzeach.

„Świat zaklęty” w Muzeum Południowego Podlasia

Jeszcze do połowy stycznia 2013 r. można obejrzeć wyjątkową wystawę fotografii Olgi Bacy.

Kurs na młodych w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym

Cykl inicjatyw skierowanych do młodzieży i studentów proponuje Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie.

Dlaczego trzeba znać różnice między dyskryminacją a mobbingiem?

• Dyskryminacja to nieuzasadnione różnicowanie sytuacji albo praw pracownika w miejscu pracy ze względu na jego określone cechy • Mobbing to działania skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na jego uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu • Jednemu i drugiemu zjawisku należy zapobiegać, aby nie narazić instytucji na ryzyko wypłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia

Do czego instytucji kultury potrzebna jest misja?

• Zarządzanie instytucją kultury powinno zacząć się od sformułowania misji • Misja to definicja instytucji kultury, która każdemu powinna uświadamiać unikalny cel i sens jej istnienia • Dobrze sformułowana misja instytucji kultury powinna być rozpoznawalna i znana zarówno wśród pracowników, jak i odbiorców

Jak napisać skuteczną ofertę sponsorską?

• Pierwszym krokiem do znalezienia sponsora jest stworzenie atrakcyjnej oferty sponsorskiej • W ofercie sponsorskiej należy wskazać nie tylko korzyści dla sponsora, ale również oczekiwania względem niego • Należy pamiętać, że sponsoring jest relacją partnerską, z której profity czerpią obie strony

Zakup artykułów spożywczych a prawo instytucji kultury do odliczenia VAT

• Jeśli zakup artykułów spożywczych jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, instytucja kultury ma prawo do odliczenia VAT naliczonego • Gdy zakup artykułów spożywczych związany jest jedynie ze świadczeniem usługi zwolnionej z VAT, to instytucja kultury nie ma w ogóle prawa do odliczenia VAT • W przypadku kupowania jedzenia na spotkania z pracownikami lub kontrahentami, przy rozliczaniu VAT można skorzystać z proporcji

Wycena i ewidencja księgowa muzealiów i eksponatów muzealnych

• Muzealia zalicza się do środków trwałych • Nie zawsze środki trwałe muszą być amortyzowane • Muzeum może sfinansować zakup eksponatów muzealnych z dotacji podmiotowej

Od 1 stycznia 2013 r. zmiany w zakresie stosowania autorskich kosztów 50%

W Dz.U. z 20 listopada 2012 r. pod poz. 1278 ogłoszono nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Ta zmiana ma wyjątkowe znaczenie dla instytucji kultury. Wprowadza ona bowiem m.in. zmiany w zakresie stosowania podwyższonych do 50% kosztów uzyskania przychodów przez twórców i artystów wykonawców.

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych

W Dz.U. z 19 listopada 2012 r. pod poz. 1271 ogłoszono ustawę nowelizującą ustawę — Prawo zamówień publicznych.