Poradnik Instytucji Kultury 03/2024

Rodzinne muzykowanie

Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku w ramach warsztatów proponuje rodzicom niezwykłe muzyczne przedstawienie połączone z warsztatami.

#DOBRYhasztag, czyli walka z hejtem

#DOBRYhasztag powstał z myślą o młodych użytkownikach Internetu. Zaczęło się od prostych działań. Tak zrodziła się Akcja #DOBRYhasztag, która niedługo potem przerodziła się w fundację o tej samej nazwie.

Innowacje społeczne dla seniorów

Kilka lat temu przy współudziale Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę” zrealizowano dwie odsłony projektu Generator Innowacji. Sieci Wsparcia. Całość współfinansowano ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Twórcze naprawianie

W ubiegłym roku w Ośrodku Kultury Norwida w Krakowie odbyła się oryginalna i bardzo pożyteczna rezydencja artystyczno-naprawcza. W odpowiedzi na rosnący konsumpcjonizm zrealizowano wynikający z idei zrównoważonego rozwoju projekt propagujący slow fashion i rozwijający świadomość ekologiczną.

Spotkania i prezentacje — jak sprawnie przedstawiać swoje pomysły przed kolegami z innych zespołów lub instytucji

  • Sztuka efektywnej prezentacji to wciąż jedna z ważniejszych umiejętności zawodowych, które pozwalają pozyskiwać wsparcie, projekty i fundusze
  • Niestety, o umiejętności te coraz trudniej — wiele osób wystąpienia publiczne bardzo stresują — najlepszym remedium jest praca tymi zdolnościami
  • Kluczowe jest opowiadanie historii ciekawych i ważnych dla naszego odbiorcy

Zrozumieć, kto nas odwiedza… O segmentacji odbiorców instytucji kultury

  • Dzieci, młodzież, dorośli i seniorzy — wiek to nie jedyny klucz podziału na grupy odbiorców oferty kulturalnej
  • Warto pamięć, że każda grupa wiekowa nie jest spójna — ma różne zainteresowania, energię, inspiracje
  • Segmentacja to podział odbiorców z uwagi na różne kryteria — potrzeby, zainteresowania, aktywność itp.

Nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych — obowiązek sporządzenia ewidencji przekazań

Dom kultury korzysta ze zwolnienia od VAT. W ramach promocji dom kultury zakupił gadżety reklamowe z logo (pojemniki na żywność, tzw. lunchboksy, które posiadają wartość użytkową), zaś wartość netto pojedynczego pojemnika to około 40 zł netto.
Czy dom kultury ma obowiązek prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości obdarowanych osób?
Czy ta ewidencja związana jest wyłącznie z podatkiem VAT?

Umowa do wystawianej faktury

Dom kultury ma zapis w statucie dotyczący świadczenia usług o charakterze kulturalnym i realizacji usług zleconych w postaci organizowania imprez. Gmina zleciła wykonanie warsztatów w zakresie promocji gminy, a po wykonaniu zlecenia dom kultury wystawi gminie fakturę.
Czy w tym przypadku wystarczy wystawić fakturę, czy konieczne jest sprecyzowanie w umowie obowiązków domu kultury? Czy konieczne jest zawieranie umowy do każdej wystawianej faktury?

Czesne za udział w uniwersytecie trzeciego wieku

W ramach instytucji kultury działa uniwersytet trzeciego wieku — organizowane są wykłady, koncerty, jubileusze, ogólnodostępne dla wszystkich słuchaczy — a jego uczestnicy opłacają czesne za określony „sezon akademicki”.
W ramach uniwersytetu prowadzone są także zajęcia fakultatywne, dodatkowo odpłatne, np. zajęcia gimnastyczne.
Czy dodatkowe zajęcia oraz czesne pobierane od uczestników powinny być opodatkowane VAT?

Darowizny i odszkodowania a limit zwolnienia podmiotowego w VAT

Czy do przychodów instytucji kultury do limitu 200 000 zł uprawniającego do zwolnienia z VAT wlicza się otrzymane darowizny i odszkodowania?

Koszty wyjazdów zleceniobiorcy

Pytania dotyczą dodatkowych kosztów ponoszonych za zleceniobiorców.
Instytucja kultury zamierza z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej zawrzeć umowę cywilnoprawną o świadczenie usług, z której będzie wynikało, że instytucja jako zlecający ponosi dodatkowe koszty m.in. związane z wyjazdami zleceniobiorcy w celu wykonania umowy (nocleg i dojazd). Czy poniesienie kosztów z tego tytułu przez instytucję to dla zleceniobiorcy przychód podatkowy? Czy można zastosować tu zwolnienie od podatku?
Biblioteka w ramach organizacji imprezy kulturalnej o tematyce kryminalnej chce zaprosić osobę, która wygłosi wykład. Osoba ta nie chce wynagrodzenia, tylko zwrot kosztów podróży (biletów na pociąg). Czy instytucja kultury może zwrócić koszty podróży osobie niebędącej pracownikiem? Czy trzeba podpisać z tą osobą umowę?

Odliczenie VAT od ładowarki umieszczonej na dziedzińcu muzeum

Muzeum zakupiło ładowarkę kołową jako część ekspozycji na dziedzińcu, który należy do muzeum i na którym wszystkie działania są płatne (bilet wstępu, konferencje, sklepik itp.). Plac jest nieogrodzony, więc każdy przechodzień tę ładowarkę może oglądać. Na dziedzińcu planowane są działania edukacyjne, za które będą pobierane opłaty i które stanowią promocję muzeum.
Czy od zakupu ładowarki (która będzie wpisana w materiały pomocnicze muzeum)można odliczyć VAT w pełnej wysokości?