Poradnik Instytucji Kultury 07/2018

Zmiany w regulaminie wynagradzania

W instytucji kultury od 15 lipca br. zmieni się regulamin wynagradzania.
Jak należy postąpić w sytuacji, gdy zmianie uległa:

  • grupa zaszeregowania pracownika, bez zmiany dotychczasowego wynagrodzenia;
  • jego wynagrodzenie, w związku ze zmianą widełek płacowych na danym stanowisku?

W jaki sposób należy policzyć wynagrodzenie pracownika za maj:

  • ustalić nowe angaże obowiązujące od 15 lipca czy też może
  • wprowadzić je wraz z początkiem następnego miesiąca?

Podstawa prawna przyznania nagrody jubileuszowej

W gminnym ośrodku kultury obowiązuje regulamin wynagradzania pracowników. Jaką podstawę prawną podać, jeżeli w regulaminie wynagradzania jest zapis, z którego wynika, że pracownikowi przysługują nagrody jubileuszowe określone w art. 31b ust. 3–6 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) oraz w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 22 października 2015 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (dalej: rozporządzenie w sprawie wynagradzania)?
Jaką podstawę prawną podać przy przyznaniu nagrody jubileuszowej pracownikowi — czy powołać się na regulamin wynagradzania, stosownie do ustawy o działalności kulturalnej i rozporządzenia w sprawie wynagradzania, czy odwrotnie?

Co po urlopie macierzyńskim: urlop wypoczynkowy czy rodzicielski?

Czy bezpośrednio po urlopie macierzyńskim pracownica może wykorzystać urlop wypoczynkowy, a następnie urlop rodzicielski, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości płatny jest urlop rodzicielski?

Nieobecność głównego księgowego

Czy w czasie nieobecności głównego księgowego instytucji kultury dokumenty płacowe czy rozliczenia z ZUS może podpisywać skarbnik gminy, czy też powinna to być osoba wyznaczona przez dyrektora, p.o. kierownika biblioteki, nieposiadająca jednak odpowiednich kwalifikacji?
Czy osoba pracująca w urzędzie gminy, która ma kwalifikacje do objęcia stanowiska głównego księgowego, może również pracować w instytucji kultury na tym stanowisku?

Powrót na poprzednie stanowisko po zakończeniu powołania dyrektora

Pracownik instytucji kultury został powołany na stanowisko jej dyrektora. Pracownik nie złożył wniosku o bezpłatny urlop na czas piastowania stanowiska dyrektora ani nie było porozumienia dotyczącego jego powrotu na zajmowane stanowisko po upływie powołania.
Czy po zakończeniu powołania na stanowisko dyrektora przysługuje mu prawo powrotu na poprzednie stanowisko?

Połączenie biblioteki z inną instytucją kultury

W gminie, w której funkcjonuje biblioteka — samorządowa instytucja kultury, powstał pomysł, aby stworzyć jeszcze drugą instytucję kultury — gminny ośrodek kultury — i połączyć obie instytucje w gminne centrum kultury.
Jak należy prawidłowo przeprowadzić taki proces?

Analiza ryzyka oraz ocena skutków — kiedy trzeba ją tworzyć w instytucji kultury?

Instytucja kultury nie przetwarza danych na dużą skalę: są one potrzebne przy zawieraniu umów, tworzenia list obecności, wystawianiu faktur itd. W polityce bezpieczeństwa instytucja ujęła zagadnienia związane z naruszeniem i zapobieganiem wycieku danych przez osoby nieuprawione czy też system informatyczny.
Czy w takiej sytuacji analiza ryzyka oraz ocena skutków jest niezbędna? Jeśli tak, to jak ma wyglądać?

Występy artystów wykonujących własne utwory a opłaty na rzecz ZAiKS

Do statutowej działalności wielu instytucji kultury (ośrodków, centrów, domów kultury) należy m.in. organizowanie świąt gminy, festynów, jarmarków itp. Często na te imprezy zapraszane są tzw. gwiazdy programu — znane i powszechnie lubiane zespoły muzyczne lub artyści, którzy wykonują program artystyczny składający się z utworów słowno-muzycznych, muzycznych lub słownych. Równie często wykonawcy koncertów są jednocześnie autorami prezentowanych tekstów czy muzyki. W umowie z wykonawcą (agencją) pojawia się zapis o tantiemach autorskich dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, takiej jak np. ZAiKS, i o tym, że to zamawiający ponosi koszty ich opłacenia. Instytucja umawia się na konkretne wykonanie utworów słowno-muzycznych danego autora przed konkretną publicznością za konkretną kwotę (wynagrodzenie).
Czy w przypadku autora, który jest również wykonawcą, nie zachodzi podwójne opłacenie jego usługi, tj. wypłata umówionego wynagrodzenia i konieczność opłaty na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania?

Szyfrowanie kart czytelników a RODO

W związku z wejściem od maja 2018 r. nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych autor programu bibliotecznego proponuje zaszyfrowanie danych tak, że bibliotekarz będzie widział tylko numer karty czytelnika.
Czy pozostawienie niezaszyfrowanych: imienia i nazwiska oraz numeru karty czytelnika będzie naruszeniem przepisów?
Czy z przepisów wynika, że nawet pracownicy, którzy na co dzień pracują z danymi osobowymi czytelników i je wprowadzają, mają ich nie znać?

Rozwój osobisty — w bibliotece

Miejska Biblioteka Publiczna w Gdyni w połowie czerwca zorganizowała (nie)konferencję Kierunek-Wizerunek — dwudniowe, ogólnopolskie wydarzenie branżowe dla bibliotekarzy i pracowników bibliotek.

Nowe oblicze sztuki?

W kwietniu w Paryżu otwarto nowe centrum sztuki cyfrowej Atelier des Lumières, w którym organizatorzy, przy wykorzystaniu najnowszej technologii — za sprawą projekcji sensorycznych — chcą przekroczyć barierę ramy obrazu i „zanurzyć” widza w jego ożywionym wnętrzu.

Dom Legend Toruńskich

Dom Legend Toruńskich to połączenie interaktywnego muzeum i teatru. Miejsce, które przybliża świat magicznych opowieści o mieście i jego historii. Po sześciu instalacjach przybliżających najpopularniejsze podania związane z Toruniem oprowadza gości przewodnik — bajarz — w stroju z epoki.