Poradnik Instytucji Kultury 07/2021

NORWIDbus

Poezja Cypriana Kamila Norwida czytana w autobusie. Takiej lekturze mogą się oddać mieszkańcy Świdnicy, w której w dwusetną rocznicę urodzin poety, 12 maja, uruchomiono NORWIDbus. Będzie on jeździł po mieście do końca roku.

Wirydarz — Centralny Plac Zabaw

Wspomniane już Centrum Kultury w Lublinie troszczy się nie tylko o najmłodszych. Także i dorośli mają swój „plac zabaw”, choć w nieco innym wymiarze.

ReTwórstwo

Centrum Kultury Zamek z Wrocławia jest otwarty na swoje otoczenie i realizuje także projekty mieszkańców.

Wokół premiery

Jak zainteresować dzieci teatrem? Jak dać znać rodzicom, że zbliża się ciekawa premiera? Na ciekawy pomysł wpadli pracownicy Teatru Lalek i Aktora w Wałbrzychu.

Przekuj problemy na rozwiązania

Hamernia to gra o poszukiwaniu rozwiązań dla wspólnego dobra przygotowana przez Małopolski Instytut Kultury.

Autentyzm

Kilka lat temu z inicjatywy dwóch animatorek kultury (prywatnie sióstr dwóch dorosłych braci z autyzmem) Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” prowadziło projekt WARSZAWA tak ją widzę. W ramach projektu pracowano z grupą 14 dorosłych z autyzmem i zespołem Aspergera.

Jak wzmocnić zespół po spektakularnej porażce?

Zespół teatru doświadczył spektakularnej porażki. Ostatnie dwa lata jego członkowie pracowali bardzo intensywnie w międzynarodowym projekcie, poświęconym wspieraniu utalentowanej młodzieży. Jego kulminacją były impreza kulturalna, która miała być największym wydarzeniem w mieście. Wydawało się, że wszystko idzie zgodnie z planem, nikt nie zgłaszał uwag. Niestety, okazało się, że projekt nie przyniósł oszałamiających rezultatów, a impreza finałowa przeszła właściwie bez echa. To bardzo źle się odbiło na całym zespole. Nagle pojawiły się wzajemne pretensje i niezadowolenie. Każdy stał się mądry „po szkodzie”. Ciężko jest dalej razem ze sobą pracować. Podobnie jak wszyscy, kierownik zespołu zastanawia się, co można było zrobić inaczej.
Jak nie dopuścić do kolejnej takiej porażki w przyszłości?
Jak motywować zespół, gdy jednak do niej doszło?

Trudna droga do odbiorcy. Skuteczne tworzenie treści na Facebooku

  • Nawet jeśli profil naszej instytucji polubiło kilka tysięcy osób, większości z nich nasze posty nie będą się wyświetlały
  • Różne triki, które mają zwiększyć zasięg postów, nie mają żadnej skuteczności, algorytmu nie da się na dłuższą metę oszukać
  • Zamiast stawiać na masowe zasięgi, lepiej skupić się na wydarzeniach

Instytucja kultury na portalu zrzutka.pl

Czy instytucja kultury może przeprowadzić zbiórkę na organizację wystawy na portalu zrzutka.pl i czy zgromadzone w ten sposób środki można potraktować jako darowiznę zwolnioną z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop)?

Ewidencja VAT podatnika zwolnionego podmiotowo

Gminna biblioteka publiczna będąca instytucją kultury, która korzysta ze zwolnienia podmiotowego VAT i nie jest czynnym podatnikiem VAT, nigdy w swojej działalności nie prowadziła żadnej sprzedaży (nie pobiera nawet kar za przetrzymanie książek), utrzymuje się wyłącznie z dotacji organizatora. Biblioteka do tej pory nie prowadziła żadnych rejestrów i nie składała żadnych deklaracji w VAT do urzędu skarbowego. Księgi prowadzone są w formie elektronicznej.
Czy biblioteka powinna składać deklaracje JPK-V7M i prowadzić rejestr zakupów oraz ujmować w nim wszystkie zakupy (np. książek, usług telekomunikacyjnych)?
Czy biblioteka może zostać z tego tytułu poddana kontroli VAT przez urząd skarbowy?

Użyczenie kosiarki a VAT

Instytucja kultury zawarła umowę bezpłatnego użyczenia kosiarki samojezdnej, której właścicielem jest osoba prywatna. Instytucja jest czynnym podatnikiem VAT.
Czy w takim przypadku musi określić wysokość VAT za każdy miesiąc nieodpłatnego użytkowania kosiarki, a kwotę VAT uwzględniać w JPK?

Półkolonie w muzeum a VAT

Muzeum jest czynnym podatnikiem VAT. Instytucja organizuje corocznie w czasie wakacji półkolonie dla dzieci w wieku szkolnym. Odbywają się one w budynku muzeum i otaczającej go przestrzeni. W ramach kolonii dzieci uczestniczą w warsztatach artystycznych i uczą się historii swojego regionu. Muzeum nie zapewnia dzieciom noclegu, jednak dla chętnych uczestników organizuje odpłatnie wyżywienie. Muzeum współpracuje przy organizacji półkolonii z domem kultury, miejscowymi nauczycielami i edukatorami. Kolonie są też zgłaszane do kuratorium oświaty.
Czy sprzedaż półkolonii podlega opodatkowaniu VAT?