Sławomir Liżewski

prawnik, specjalista w zakresie prawa podatkowego i prawa instytucji kultury

[COVID-19] Renegocjacja umów z kontrahentami z powodu stanu epidemii


Instytucja kultury zawarła szereg umów cywilnoprawnych, m.in. dotyczących realizacji widowisk, występów, a także umów najmu, umów o współpracy z innymi podmiotami itd. W związku z ogłoszeniem stanu epidemii w Polsce sytuacja instytucji kultury, ale też i jej kontrahentów w wielu przypadkach uległa pogorszeniu.
Czy z powodu ogłoszenia stanu epidemii można zmienić postanowienia umów z kontrahentami?

[COVID-19] Zmiana stawek odsetek ustawowych w wyniku obniżenia stóp procentowych przez RPP

  • Od 18 marca 2020 r. obowiązuje uchwała RPP obniżająca stopę referencyjną NBP o 0,5 punktu procentowego, tj. do poziomu 1%
  • W konsekwencji obniżeniu uległy stawki odsetek ustawowych, czyli dotyczących umów i transakcji handlowych
  • Stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych i składkowych nie zmieniły się

[COVID-19] Przepisy dotyczące przeciwdziałania koronawirusowi

  • Przewidziano szereg działań mających na celu zminimalizowanie skutków tzw. koronawirusa
  • Nowe przepisy przydzielają organom i podmiotom publicznym realizację zadań związanych z przeciwdziałaniem epidemii
  • Realizację tych zadań można sfinansować z państwowej rezerwy celowej

Dotacja celowa dla muzeum w zeznaniu CIT-8

Muzeum otrzymało w 2019 r. dotację celową na zakup muzealiów, którą zaksięgowano na konto 800, tj. na fundusz muzeum.
Czy taką dotację wykazuje się w zeznaniu CIT-8?

Przychód z najmu rzeczy ruchomych

Miejski ośrodek kultury, sportu i rekreacji (MOKSiR) podpisał umowę użyczenia kolekcji minerałów z osobą prywatną. Z tytułu tej umowy instytucja płaci 450 zł miesięcznego czynszu. W ramach prowadzonej działalności, MOKSiR sprzedaje bilety wstępu na wystawę minerałów, z których rozlicza się z urzędem skarbowym. Na koniec roku instytucja wystawia najemcy PIT-11 z tego tytułu, ze względu na poz. F — informacja o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Właściciel zbiorów stoi na stanowisku, że instytucja nie powinna wystawiać PIT-11, ponieważ kolekcja (wystawa) ma charakter wystawy pożytku publicznego.
Czy właściciel zbiorów ma rację?

Koszty sfinansowane dotacją w zeznaniu CIT-8

Samorządowa instytucja kultury otrzymuje uzyskuje przychody (dotacje) oraz ponosi koszty. Wątpliwości dotyczą wykazania tych wielkości w zeznaniu CIT-8, a chodzi o poz. 49 i 59 formularza CIT-8.
Czy od przychodów ogółem trzeba odjąć: amortyzację środków trwałych (finansowanych z dotacji), umorzenie podatku od nieruchomości, nieodpłatne przekazanie wyposażenia od organizatora (o wartości do 10 000 zł), odsetki bankowe?
Czy jeśli główny księgowy pomniejszy koszty o wymienione wyżej składniki oraz otrzymaną dotację, to kwota w poz. 59 będzie prawidłowa? W ogólnych kosztach występują te same składniki co w przychodach oprócz odsetek bankowych, a amortyzacja jest wyższa w kosztach o 20 000 zł (dotyczy mienia nabytego od organizatora).

Umowa o dzieło z artystą zawarta na rok bez uszczegółowienia dzieła

Instytucja kultury organizuje wydarzenia artystyczne — przedstawienia. W ciągu roku zatrudnia artystów na umowę o dzieło.
Czy prawidłowe jest zawieranie jednej umowy o dzieło z jednym artystą na cały rok, bez względu na to, w jakich przedstawieniach czy spektaklach bierze on udział?
Jakie elementy musi zawierać taka umowa?

Umowa dotycząca realizacji umowy o dzieło wraz z upublicznieniem wizerunku

Instytucja kultury zamierza zawrzeć umowę o dzieło na opracowanie scenariusza do filmików edukacyjnych na temat obrzędowości w regionie.
Co należy zawrzeć w takiej umowie, jeżeli chodzi o upublicznianie wizerunku prowadzącej np. na portalach społecznościowych?
Czy wystąpią w tym przypadku koszty uzyskania przychodu w wysokości 50%?
Co z prawami autorskimi? Jak zapisać je w umowie?

Koszty używania samochodu wyłączone z kosztów podatkowych a zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych

Czy wydatek związany z kosztami eksploatacyjnymi samochodów osobowych w wysokości 25% (wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dalej: updop) jest wydatkiem statutowym instytucji kultury, przez co nie ma podstaw do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Świadczenia z regulaminu ZFŚS

Dwie pracownice instytucji kultury posyłają swoje dzieci do prywatnego klubiku, w którym od 1 stycznia 2020 r. wzrosła opłata o 200 zł za dziecko. W instytucji funkcjonuje regulamin ZFŚS, ale nie ma w nim żadnego zapisu dotyczącego opłat za pobyt dziecka w takiej placówce.
Czy jeśli instytucja doda takie świadczenie w regulaminie, to będzie można pokrywać koszty opłat za klubik?
Czy po przekroczeniu w roku 1000 zł należy naliczyć podatek od osób fizycznych, a po przekroczeniu kwoty odpisu — także ZUS?
Czy pracownik, który raz otrzyma pomoc (po przeanalizowaniu dochodu), nie będzie mógł skorzystać już z innych form, np. świadczenia pieniężnego na święta?
Kwota odpisu jest stała, ale czy można ją zwiększyć lub dopłatę do utrzymania dzieci uiścić z środków obrotowych instytucji kultury po wystawieniu rachunku przez fundację prowadzącą klubik?
Co zrobić, jeśli dziecko wyjeżdża na obóz na ferie zimowe i np. z harcerstwa otrzymało pismo o dofinansowanie dla zakładu pracy i dany pracownik jest w I kryterium dochodowym, a pracownicy otrzymują świadczenia z okazji Świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia z zachowaniem kryterium dochodowego? Czy po przekroczeniu tego kryterium należy naliczyć składki na ZUS i podatek dochodowy (np. w przypadku dopłaty za uczestnictwo dziecka w obozie — powyżej 1270 zł) i co jeśli dany pracownik otrzyma kwotę przewyższającą kwotę odpisu na ZFŚS dla jednego pracownika?

Leasing operacyjny

Gminny ośrodek kultury (niebędący podatnikiem VAT) podpisał umowę leasingu samochodu na potrzeby działalności GOK. Dokonał wpłaty początkowej i opłacił ubezpieczenie. Następnie będzie płacił co miesiąc raty czynszu leasingowego. Dyrektor podjął decyzję, że samochód nie będzie wykupiony po zakończonym leasingu.
Jak zaksięgować tego typu leasing?
Czy leasingowany samochód należy amortyzować w GOK?

Okres powołania dyrektora nieartystycznej instytucji kultury

Z art. 15 ust. 2 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) wynika, że dyrektora instytucji kultury innej niż artystyczna powołuje się na okres od 3 do 7 lat. Organizator przeprowadził konkurs, po którym powołano dyrektora na 4 lata. Podczas kontroli zarzucono dyrektorowi nieprawidłowy okres powołania, ponieważ powinno to być 3, 5 lub 7 lat. Dyrektor nie zgadza się z tym zarzutem.
Czy dyrektor instytucji kultury ma rację?