Sławomir Liżewski

prawnik, specjalista w zakresie prawa podatkowego i prawa instytucji kultury

Samochód prywatny wykorzystywany do celów służbowych przez część dnia

Pracownik instytucji kultury korzysta z samochodu prywatnego do celów służbowych.
Jak traktować dzień, kiedy pracownik przyjeżdża samochodem i ma go w pracy przez 4 godziny, a następnie pojazd ten nie jest już dostępny (samochód zabiera współmałżonek)? Czy ten dzień traktować jako dzień, w którym pracownik korzysta z samochodu?
Pracownik w systemie równoważnym, pracujący na 3/8 etatu przepracował swoje godziny w ciągu np. 15 dni, a nie 20 dni. Czy 5 dni traktować jako dni nieobecności, czy jednak jako dni pracy, jeśli chodzi o ekwiwalent za używanie samochodu do celów służbowych?

Ryczałt przedumowny w umowie ze STOART

W 2015 r. biblioteka podpisała na rok umowę licencyjną ze STOART. Po tym okresie umowy nie wypowiedziano i stała się ona umową na czas nieokreślony. Niedawno STOART przysłał propozycję nowej umowy, w której jest punkt zatytułowany „ryczałt przedumowny” (kwota do zapłaty) z tytułu korzystania z wykonań od 24 maja 1994 r. do dnia wejścia w życie nowej umowy. Biblioteka sporadycznie odtwarza utwory muzyczne dla dzieci, czasem wyświetla bajkę.
Czy biblioteka musi zapłacić taki ryczałt?
Czy może w tym przypadku korzystać z użytku dozwolonego?

Koszty związane z realizacją imprezy sportowej

Samorządowa instytucja kultury oprócz działalności kulturalnej prowadzi również statutową działalność gospodarczą, a uzyskane z niej przychody przeznacza na realizację podstawowych zadań statutowych, czyli na działalność kulturalną. Niedawno w instytucji zorganizowano imprezę sportową. Organizatorem był prywatny przedsiębiorca, który sprzedawał własne bilety wstępu. Impreza trwała jeden dzień, ale przygotowania do niej sparaliżowały działalność instytucji na 4 dni. Osoba zarządzająca instytucją udostępniła pomieszczenia, ludzi, sprzęt itp. całkowicie nieodpłatnie. Powodem tego miał być patronat prezydenta miasta. Instytucja poniosła więc koszty, których wysokość można oszacować, i jest to kwota znaczna. Przychodów, np. z tytułu wynajmu, instytucja nie uzyskała żadnych. W mieście oprócz instytucji kultury działa także miejskie centrum sportu i rekreacji.
Czy dochód ustalony jako równowartość kosztów poniesionych na organizację tej imprezy należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy też, jako koszt sfinansowany z dotacji podmiotowej będzie, wolny od podatku?

ZFŚS i świadczenie urlopowe w podatkach — w pytaniach i odpowiedziach

  • Świadczenie urlopowe nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych
  • To pracownik powinien pilnować kwot limitów uprawniających do zwolnienia od podatku
  • Świadczenia urlopowego nie finansuje się ze środków zgromadzonych na rachunku ZFŚS

Majątek dzielonej instytucji kultury

W trakcie roku planuje się podział gminnej instytucji kultury na podstawie art. 20 ust. 1 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej). Instytucja ta ma w użytkowaniu wieczystym kilka nieruchomości gruntowych oraz we własności budynki znajdujące się na tych gruntach. Grunty te i budynki mają zostać podzielone pomiędzy dwie nowe instytucje kultury.
Czy te nieruchomości gruntowe wraz z budynkami dzielona instytucja powinna, na podstawie aktu notarialnego, nieodpłatnie przekazać w użytkowanie wieczyste i na własność nowo powstałym po podziale instytucjom kultury czy też w tym przypadku znajdzie zastosowanie art. 25a ustawy o działalności kulturalnej?
Jakie zatem dokumenty powinny stanowić podstawę wpisu w księgach wieczystych prawa użytkowania wieczystego gruntów i prawa własności budynków na rzecz nowo utworzonych po podziale instytucji kultury?
Czy z art. 25a ustawy o działalności kulturalnej wynika zasada sukcesji uniwersalnej, a w konsekwencji, jakie rodzaje stosunków prawnych objęte są tą normą?

Wykorzystywanie budynku niezgodnie z umową użyczenia

Organizator przekazał instytucji kultury w ramach umowy użyczenia budynek i w nim nakazał wydzielić lokal z przeznaczeniem na salę ślubów. Powstał problem z obsługą tego lokalu, tj. sprzątaniem, otwieraniem drzwi, sprzątaniem toalet.
Czy organizator nie ma obowiązku zawrzeć z instytucją kultury umowy w tej sprawie i uzgodnić w niej wszystkie szczegóły dotyczące działalności sali ślubów?
Jak bronić się przed wykonywaniem zadania niewystępującego w statucie instytucji kultury?

Parasol licencyjny oferowany przez jedną z firm a umowa z ZAiKS

Do biblioteki wpływa dużo zapytań odnośnie możliwości zorganizowania pokazu filmowego na jej terenie. Coraz częściej z ofertą do bibliotek zgłasza się jedna z firm, która reklamuje się jako parasol licencyjny zapewniający wszelką ochronę prawną. Wątpliwości budzi jednak fakt, że biblioteka organizująca pokaz nie może ujawniać tytułu filmu, jaki będzie wyświetlany, ani nie musi ujawniać go tej firmie.
Czy taka licencja na pewno zapewnia wszelką ochronę prawną?
A co w przypadku filmów, których licencja tej firmy nie obejmuje?
Czy instytucja kultury (świetlica wiejska), która wykupi parasol licencyjny tej firmy na wyświetlanie filmów wymienionych w licencji producentów, powinna też zawrzeć umowę (stałą, czasową) z ZAiKS, jeśli kilka razy w miesiącu wyświetla filmy zagranicznych producentów?

Zmiana nazwy jednostki a zmiana NIP

Czy w związku ze zmianą nazwy instytucji oraz zmianą statutu należy zmienić także NIP?

Podatek od nieruchomości od muzealiów posiadanych przez muzeum nierejestrowe

Muzeum nierejestrowe gromadzi obiekty wystawowe na swoim terenie. Są to chałupy, stodoły i budynki inwentarskie z XIX w. Tworzą zabudowę odzwierciedlającą wieś regionalną z tego okresu.
Czy pozyskane przez muzeum muzealia nieruchome podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, czy też są przedmiotowo zwolnione od tego podatku?
Czy wymienione muzealia nieruchome są budynkami, budowlami czy innymi obiektami?

Podatek od wypłaconego pracownikowi odszkodowania wraz z odsetkami w zeznaniu CIT-8

W 2018 r. instytucja kultury z własnych środków wypłaciła byłemu pracownikowi odszkodowanie wraz z odsetkami. Opłacono podatek dochodowy od osób prawnych do urzędu skarbowego w wysokości 19%. Instytucja jest małym podatnikiem i powinna wpłacić podatek w wysokości 15%. W zeznaniu CIT-8 wykazuje się dochód zwolniony przedmiotowo z art. 17 ust. 1 Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop), w związku z czym nie powstał podatek do zapłaty, natomiast w odrębnym zobowiązaniu podatkowym, tj. w części J. zeznania CIT-8, wykazano wydatkowany dochód oraz należny podatek liczony w stawce 15%.
W którym miejscu należy wykazać wpłacone zaliczki? Z czego wynikałaby nadpłata?
Czy należy zwrócić się odrębnym pismem do urzędu o zwrot tej nadpłaty?

Przedłużenie kadencji dyrektora samorządowej instytucji kultury

Statut samorządowej instytucji kultury (GOK) stanowi, że powołanie dyrektora tej instytucji następuje na okres 4 lat po przeprowadzeniu konkursu przez wójta gminy. Czteroletnia kadencja dyrektora wyłonionego w drodze konkursu kończy się w czerwcu 2019 r.
Czy dyrektorowi można w tym przypadku przedłużyć kadencję i na jakich zasadach?
Czy przeprowadzenie jest obowiązkowe? Czy dotychczasowy dyrektor musi wziąć w nim udział?

Zwrot wydatków na realizację projektu w CIT-8

Samorządowa instytucja kultury przeznacza pozyskane środki na działalność statutową. W ramach zrealizowanego projektu i jego rozliczenia instytucja otrzymała zwrot środków wydanych na ten projekt — nie było zakupu środków trwałych, była to organizacja strefy relaksu (w ramach euroregionu).
Czy otrzymaną kwotę wykazuje się w CIT 8/O w części B.1. i przenosi do części E.1. poz. 40 zeznania CIT-8?
Czy wydatki finansowane w ramach tego projektu stanowią koszty uzyskania przychodu?