Jeden z zespołów muzycznych ma zamiar zaprezentować się podczas imprezy plenerowej. Każdy z członków zespołu chce wystawić rachunek do umowy o dzieło, aby solidarnie ponieść koszty i opłacić podatek.
Czy możliwe jest, by na jeden koncert podpisać 5 umów o dzieło i każdą oddzielnie opłacić, tak jak oczekuje tego zespół muzyczny, czy też poprosić o fakturę, z tym że wtedy koszty imprezy będą o wiele wyższe?
Czy dyrektor instytucji kultury może na podstawie pełnomocnictwa upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do podpisywania umów (np. umów z bankiem) w imieniu instytucji kultury, a jeśli tak, to na jakiej podstawie?
Filharmonia prowadzi działalność statutową w budynku, którego właścicielem jest gmina (miasto), a podstawą korzystania z budynku jest umowa użyczenia. W tym roku filharmonia otrzymała dotację na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii.
Czy instytucja kultury powinna wprowadzić do statutu postanowienia o ewentualnej odsprzedaży niewykorzystanej energii i przeznaczeniu przychodów na cele statutowe?
Artysta wykonawca (solista, muzyk albo dyrygent) bierze udział w koncercie organizowanym przez instytucję kultury na podstawie umowy cywilnoprawnej, w ramach której zobowiązuje się osobiście wykonać zadanie artystyczne. Artysta jest autorem utworów wykonywanych wspólnie z zespołem artystycznym instytucji.
Czy instytucja kultury musi zawrzeć odrębną umowę licencyjną z artystą wykonawcą albo uwzględnić stosowne postanowienia w umowie cywilnoprawnej?
Czy instytucja kultury ma obowiązek wypożyczyć od autora utworów materiały nutowe, z których osobiście wraz z zespołem (np. chórem, orkiestrą) korzysta podczas koncertu?
W wyniku powodzi część dokumentów związanych z funkcjonowaniem instytucji kultury uległa uszkodzeniu lub zniszczeniu. Chodzi o umowy, dokumenty podatkowe, kadrowe itd.
Co teraz zrobić?
Samorządowa instytucja kultury nie jest podatnikiem VAT i obecnie jest w stanie likwidacji.
Jakie obowiązki formalne i podatkowe spoczywają na instytucji?
Jakie dokumenty należało sporządzić i gdzie wysłać z dniem ogłoszenia likwidacji, czyli 30 września 2024 r. i z dniem zamknięcia działalności, czyli 31 grudnia 2024 r.?
Jakie obowiązki ma instytucja względem urzędu skarbowego i w jakich terminach?
Instytucja kultury pobiera opłaty wpisowe na zajęcia, wyjazdy, wykłady organizowane w ramach swojej działalności statutowej oraz od studentów uniwersytetu trzeciego wieku — jego działalność finansowana jest dotacją celową. Do tej pory wysokość wpisowego ustalał dyrektor oraz decydował, na co mają być przeznaczone przychody z tytułu opłat wpisowych — były to inne działania statutowe instytucji. Obecnie instytucja ma nowego dyrektora, który ma wątpliwości co do wyznaczonego wcześniej przeznaczenia przychodów ze sprzedaży usług kulturalnych.
Czy do tej pory działano prawidłowo, gdy wpisowe księgowano jako przychody ze sprzedaży usług kulturalnych, a decyzją dyrektora były one wydatkowane na inne działania statutowe niż te, z których tytułu były pobierane?
Instytucja kultury organizuje zajęcia, podczas których powstają różne wyroby. Uczestnikami tych zajęć są nie tylko osoby dorosłe, ale także dzieci i młodzież.
Jaką formę powinno przybrać przeniesienie praw autorskich z uczestnika zajęć na instytucję kultury?
Czy w przypadku nieletnich uczestników wystarczy oświadczenie rodzica czy opiekuna prawnego o przekazaniu praw autorskich na instytucję kultury i zgoda na odsprzedaż dzieła?
Czy taka zgoda na przeniesienie praw (w przypadku pozostawienia wyrobu w instytucji) może znaleźć się w karcie zgłoszenia na zajęcia? Czy powinien być sporządzony osobny dokument?
Radny w ramach dostępu do informacji publicznej żąda podania kwoty honorariów artystów występujących w spektaklu.
Czy dyrektor instytucji kultury ma prawo odmówić udzielenia tej informacji radnemu, powołując się na art. 29a Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej)?
Pytanie dotyczy wyświetlania polskich filmów publicznie w sposób legalny i niekomercyjny. Instytucja kultury opłaca już licencję w Motion Picture Licensing Company (MPLC), ma także z tą organizacją zawartą umowę, która rozszerza licencję domową na publiczną, ale tylko w odniesieniu do zagranicznych producentów.
Ponadto instytucja wnosi też opłaty do ZAiKS i Stowarzyszenia Filmowców Polskich — Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych (SFP-ZAPA). W ramach swojej działalności instytucja chce wyświetlać filmy dostępne na portalach internetowych, np. na YouTubie, CDA.
Czy w tym przypadku instytucja ma obowiązek wniesienia jeszcze jakiś innych opłat?
Czy w przypadku licencji MPLC można wyświetlać filmy z prywatnych kont pracowników instytucji na popularnych platformach, takich jak np. Amazon Prime Video, HBO MAX, Disney+ itp.?
Czy YouTube lub CDA to są źródła, z których można legalnie korzystać dla celów niekomercyjnych? Czy można wyświetlić np. „Lalkę” z 1968 r. — film, który jest dostępny w odnowionej wersji na TVP VOD, lub „Znachora” z 2023 r. — film wyprodukowany przez Netflix i dostępny tylko na tej platformie?
Instytucja kultury zawarła umowę-zlecenie z uczniem na kwotę 75 zł.
Jak powinno wyglądać prawidłowe rozliczenie podatkowe takiej umowy i czy powinna być oskładkowana?
Czy w związku z ogłoszeniem stanu klęski żywiołowej przez rząd instytucja ma obowiązek odwołać zaplanowane koncerty?
Jak w tej sytuacji ma postąpić instytucja?
Kto poniesie koszty odwołania koncertu?