Czy dyrektor biblioteki może być członkiem komisji wyborczej w wyborach na Prezydenta Rzeczypospolitej?
Organizator chce stworzyć nową instytucję lub przeorganizować dotychczas istniejące dwie niezależne gminne instytucje kultury, tj. bibliotekę oraz gminny ośrodek kultury i sportu (GOKiS), i utworzyć z nich centrum biblioteczne i kultury. Argumentacja jest taka, że zgodnie z przepisami biblioteka musi istnieć, a GOKiS nie.
Jak prawidłowo przeprowadzić połączenie biblioteki z ośrodkiem kultury?
Instytucja kultury zamierza zawrzeć umowę na wykonanie koncertu, który ma indywidualny i twórczy charakter, zawiera element improwizacji jazzowej (a więc niepowtarzalności), wykonają go konkretni artyści o niepodważalnych umiejętnościach artystycznych. Artyści przenoszą na rzecz instytucji prawa autorskie do dzieła, tj. do zarejestrowanego audiowizualnie koncertu, w celu rozporządzania nim na określonych polach eksploatacji (m.in. w mediach społecznościowych).
Czy wykonanie koncertu można uznać za dzieło, a jeśli nie, to jaki rodzaj umowy należy w tym przypadku zastosować?
Instytucja kultury dostała od instytucji z USA do wypełnienia formularz W-8BEN-E.
Co należy wpisać w części I w rozdziale 3–5?
Co trzeba zaznaczyć w punktach:
- „4. Status według rozdziału 3 (typ podmiotu) (Zaznaczyć tylko jedną pozycję).
- 5. Status na podstawie rozdziału 4 (status FATCA) (aby uzyskać szczegółowe informacje, patrz instrukcje; należy wypełnić poniższą deklarację dotyczącą odpowiedniego statusu podmiotu)”?
Dom kultury, czynny podatnik VAT, planuje zakup samochodu służbowego — busa, który ma służyć do odpłatnego przewożenia dzieci z niepełnosprawnościami do szkół oraz do transportu osób uczestniczących w bezpłatnych zajęciach organizowanych w instytucji. Ośrodek kultury wprawdzie posiada środki własne, ale dyrektor rozważa też leasing auta.
Czy instytucja kultury może wziąć samochód w leasing?
Czy będzie to środek trwały i czy podlega on amortyzacji podatkowej?
Co z VAT naliczonym przy zakupie?
Jak zaksięgować opłatę wstępną oraz raty leasingowe?
Instytucja kultury zamierza kupić telewizor do biblioteki publicznej celem wyświetlania dla dzieci bajek edukacyjnych pobieranych z Internetu na laptopa.
Czy wystąpi tu obowiązek opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego (RTV)?
Jak wygląda procedura zmiany nazwy instytucji kultury?
W latach 70. XX w. wypożyczono do muzeum, na podstawie zwykłego rewersu — protokołu kilkadziesiąt eksponatów na wystawę stałą. Od początku XXI w. muzeum wielokrotnie próbowało skontaktować się z osobą, która te obiekty wypożyczyła, ale listy wysyłane na adres znajdujący się w dokumentach wracały z adnotacją „adresat nieznany”. W związku z tym muzeum wpisało te rzeczy do księgi depozytów i rozpoczęło działania na podstawie Ustawy z 18 października 2006 r. o likwidacji niepodjętych depozytów. Najpierw ogłosiło w Biuletynie Informacji Publicznej i w holu muzeum, że wzywa właściciela do odbioru lub innego zadysponowania depozytu. Po upływie 3 lat określonych tą ustawą, gdy nikt się w tej sprawie nie zgłosił, muzeum skierowało sprawę do sądu o przekazanie mu niepodjętego depozytu. Sąd ustalił, że właściciel depozytu nie żyje i zmarł prawdopodobnie bezpotomnie oraz określił miejsce jego ostatniego zamieszkania, ale odmówił przekazania depozytu muzeum i poradził, aby założyło ono sprawę o nabycie spadku. Instytucja wystąpiła więc do sądu właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania właściciela z wnioskiem o nabycie po nim spadku. Sąd jednak stwierdził, że to gmina, w której ostatnio mieszkał właściciel depozytu, została jego spadkobiercą wraz z dobrodziejstwem inwentarza. Gmina ta nie skontaktowała się z muzeum, któremu zależy, aby ten depozyt pozostał, bo jest istotną częścią stałej ekspozycji i pracownicy muzeum dbali o niego przez ponad 50 lat.
Co zatem zrobić w przypadku, kiedy gmina, która stała się spadkobiercą, zwróci się do muzeum o zwrot depozytu?
A jeśli zwrot obiektów do gminy będzie konieczny, to czy muzeum może zażądać zwrotu kosztów ich utrzymania przez ten czas?
Instytucja planuje sprzedawać ze zniżką swoim pracownikom bilety na organizowane przez nią koncerty.
Jak to zrobić, aby nie powodowało to powstania dodatkowego przychodu po stronie pracownika i było zgodne z prawem?
Pytania dotyczą zapłaconych przez instytucję kultury odsetek od zwróconej dotacji podmiotowej i od zaległości podatkowych.
Instytucja kultury w 2023 r. finansowała swoją działalność tylko z dotacji podmiotowej. Za 2023 r. nie zwróciła w terminie części dotacji podmiotowej w kwocie 600 zł. Instytucja kultury naliczyła odsetki jak dla zaległości podatkowych wysokości 8 zł i w marcu 2024 r. wpłaciła do budżetu organizatora 608 zł. Odsetki sfinansowano ze środków własnych i zaksięgowano do roku 2023. Czy zapłata odsetek powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych za 2024 r.? Jeżeli tak, to jak to ująć w zeznaniu CIT-8?
Instytucja kultury nie zapłaciła w terminie faktury za 2024 r. i zapłaciła odsetki w wysokości 1 zł — uregulowała je ze środków własnych w 2024 r. Czy taki wydatek także rodzi obowiązek zapłaty podatku dochodowego za 2024 r. i ujęcia w CIT-8?
W styczniu br. instytucja kultury skorygowała podatek od nieruchomości z tytułu użyczenia budynku i budowli na cele kulturalne i działalności gospodarczej. W związku z tym powstała zaległość podatkowa oraz odsetki za zwłokę za 2024 r. Czy można sfinansować te odsetki z dotacji podmiotowej? Czy w przypadku finansowania zaległego podatku i odsetek z własnych środków wydatek ten trzeba opodatkować?
Niewielka instytucja kultury niebędąca podatnikiem VAT i niestosująca kasy rejestrującej kolejny raz jest współorganizatorem imprezy gminnej. W tym roku jej udziałem ma być m.in. odbiór darowizn, zarówno w formie pieniężnej, jak i rzeczowej, np. w formie wyżywienia — w zamian za reklamę.
O czym w takiej sytuacji trzeba pamiętać?
Mała biblioteka nie pobiera kar za przetrzymywanie książek i nie ma zapisów w regulaminie o takich karach. Zwroty książek egzekwuje więc poprzez ustne i telefoniczne upomnienia, a sporadycznie wysyła też upomnienia pisemne. Ostatnio pojawiły się wątpliwości, czy w związku z innymi przepisami (np. Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dalej: ustawa o finansach publicznych) biblioteka jednak powinna pobierać kary za przetrzymywanie książek. W Ustawie z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (dalej: ustawa o bibliotekach) jest przepis, że biblioteka może pobierać opłaty za niezwrócenie w terminie wypożyczonych materiałów bibliotecznych, nie ma przepisu, że ma natomiast taki obowiązek. Regulamin biblioteki stanowi, że za każde wysłane upomnienie biblioteka pobiera od czytelnika opłatę w wysokości według aktualnego cennika. Jeżeli czytelnik mimo upomnień wysłanych przez bibliotekę odmawia zwrotu lub uiszczenia należnych opłat, biblioteka może dochodzić swych roszczeń zgodnie z przepisami prawa.
Czy biblioteka powinna pobierać kary za przetrzymywanie książek?