Poradnik Instytucji Kultury 05/2021

Zakup środków trwałych z dochodów z lat ubiegłych a ujęcie w zeznaniu CIT-8

Instytucja kultury w 2020 r. kupiła środek trwały o wartości 12 500 zł, sfinansowany z dochodów pozostałych z lat poprzednich, zwolnionych już z podatku we wcześniej składanych CIT-8. Amortyzacja w 2020 r. od tego środka trwałego wyniosła 2500 zł.
Czy kwotę naliczonej amortyzacji od tego środka trwałego w wysokości 2500 zł należy wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów w CIT-8?
Jaką kwotę należy wykazać w części F.2 formularza CIT-8/O „Suma dochodów wykazanych w roku podatkowym i w latach poprzedzających rok podatkowy (…) i niewydatkowanych do końca roku podatkowego — art. 25 ust. 4 i 4a ustawy” w 2020 r., przy założeniu, że w CIT-8/O za 2019 r. w tej części wykazano kwotę 14 000 zł, a w 2020 r. nie uzyskano dochodów niewydatkowanych do końca 2020 r.? Czy będzie to kwota 14 000 zł – 12 500 zł = 1500 zł, czy może 14 000 zł – 2500 zł = 11 500 zł?
Czy wypełniając część F.2 CIT-8/O, należy brać pod uwagę datę zapłaty za środek trwały — miałoby to znaczenie przy zakupach na przełomie roku?

Garaż blaszany jako niskocenny środek trwały

Gminny ośrodek kultury w związku z brakiem miejsca do przechowywania używanych na potrzeby ośrodka przedmiotów kupił blaszany garaż, który postawi obok swojego budynku. Garaż ten nie jest trwale związany z gruntem. Koszt zakupu nie przekroczył 10 000 zł.
Czy instytucja może potraktować go jako wyposażenie i jako takie wprowadzić do ewidencji?
Czy od takiego garażu powinien być płacony podatek od nieruchomości?

Brak możliwości pokrycia straty

Fundusz instytucji kultury wynosi 26 zł, fundusz rezerwowy 0 zł. Z obliczeń wynika, że wynik finansowy instytucji za 2020 r. będzie wynosił (‑80 zł). Fundusz instytucji kultury jest taki mały, ponieważ w 2015 r. trzeba było przeksięgować niezamortyzowane środki trwałe otrzymane nieodpłatnie na konto 840 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Saldo konta 840 wynosi 12 000 zł.
Co zrobić w sytuacji, gdy nie można pokryć straty ani z funduszu rezerwowego, ani z funduszu instytucji kultury?

Zysk tylko na koncie funduszu instytucji kultury

Nowy główny księgowy zauważył, że biblioteka na dzień 31 grudnia 2019 r. posiada fundusz instytucji kultury w kwocie 230 000 zł oraz fundusz rezerwowy w wysokości 32 000 zł, na którym od 2015 r. księgowane są zyski po zmianie Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej). Cała kwota znajdująca się na koncie funduszu instytucji kultury to zyski z 12 lat. Biblioteka nie posiada mienia wydzielonego.
Czy prawidłowe jest wykazywanie w bilansie kwoty 230 000 zł nadal w pozycji funduszu podstawowego?
Czy środki te można wykorzystać tylko w przypadku straty niepokrytej z funduszu rezerwowego?

Darowizna na zakup sprzętu muzycznego

Instytucja otrzymała darowiznę od fundacji z przeznaczeniem na zakup sprzętu muzycznego. Wartość zakupionego sprzętu nie przekroczy 10 000 zł.
Jak prawidłowo zaksięgować otrzymaną darowiznę oraz jak prawidłowo rozliczyćwydatki?
Czy zakupiony sprzęt przyjąć na stan pozostałych środków trwałych?

Umowa o dzieło na wykonanie rzeźby

Instytucja kultury podpisała z artystą nieprowadzącym działalności gospodarczej autorską umowę o dzieło na wykonanie drewnianych rzeźb. W umowie następuje przekazanie praw autorskich do rzeźby. Cena określona w umowie zawiera zarówno wynagrodzenie za wykonanie rzeźby, jak i przekazanie prawa do tego utworu. Do całości wartości stosowane są wówczas 50% koszty uzyskania przychodu. Instytucja kultury chce w przyszłości sprzedać rzeźby.
Jak zaksięgować taką umowę?
Czy wartość autorskiej umowy o dzieło z artystą stanowi wartość rzeźby?

Sankcje za niezłożenie sprawozdania finansowego i zeznania CIT-8

Główny księgowy instytucja kultury nie sporządził — pomimo obowiązku — sprawozdania finansowego za 2018 i 2019 rok w wersji elektronicznej i nie wysłał go do szefa KAS ani też nie przygotowywał sprawozdań za lata wcześniejsze w wersji papierowej i nie wysłał ich do urzędu skarbowego. Nie sporządzał i nie wysyłał także zeznań podatkowych CIT-8 do urzędu skarbowego za poszczególne lata podatkowe, uważając, że skoro instytucja osiąga dochody wyłącznie zwolnione, to nie jest zobowiązana do składania jakichkolwiek zeznań podatkowych.
Jakie przewidziano sankcje za niezłożenie sprawozdania finansowego oraz zeznań podatkowych?
Za ile okresów wstecz należałoby to ewentualnie zrobić? Czy w przypadku CIT-8 wystarczy złożyć zeznania za pięć lat wstecz?
Czy jest jakiś okres przedawnienia?

Budowa przepompowni ścieków przez instytucję kultury

Organizator planuje budowę przepompowni ścieków ze środków samorządowej instytucji kultury. Statut instytucji nie zawiera postanowień uprawniających do realizacji działania inwestycyjnego w postaci budowy przepompowni ścieków.
W zakresie gospodarowania mieniem publicznym statut instytucji stanowi, że administracja obiektów, wymienionych w załączniku do statutu oraz w umowie o administrowanie, obejmuje wykonywanie bieżących prac remontowych i konserwatorskich, prowadzenie i utrzymywanie administrowanych obiektów turystycznych, rekreacyjnych i sportowych.
Zapisy statutu w zakresie gospodarki finansowej określają, że instytucja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach właściwych dla instytucji kultury, w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania. Otrzymuje z budżetu gminy corocznie dotację w wysokości niezbędnej na pokrycie kosztów prowadzonej działalności, w tym w szczególności kosztów wynagrodzeń pracowników oraz kosztów utrzymania i eksploatacji majątku.
Czy tego typu inwestycja może być realizowana ze środków dotacji celowej lub z dochodów własnych z działalności gospodarczej instytucji?
W jakim zakresie za decyzję w tej sprawie oraz dokonywane płatności odpowiedzialność ponosi główny księgowy?

Ujmowanie zakupów inwestycyjnych w planie finansowym oraz w sprawozdaniach z wykorzystania dotacji

Instytucja kultury, która częściowo odlicza VAT, otrzymała wytyczne dotyczące ujmowania w planie oraz w sprawozdaniu z wykonania planu zadań inwestycyjnych. Organizator interpretuje metodę kasową w ten sposób, że instytucje powinny mieć w planie, a później w sprawozdaniach z wykonania planu, ujęte zadania inwestycyjne w kwotach brutto.
Organizator sugeruje ujmowanie w planach zakupy inwestycyjne w kwotach brutto niezależnie od sposobu ich finansowania – czy to z dotacji celowej, czy to ze środków własnych.
Do tej pory we wnioskach o dotacje celowe na zakup środków trwałych instytucja szacowała kwoty w wartości netto + VAT niepodlegający odliczeniu. Nie zwracała się o przyznanie dotacji celowej w kwotach brutto, gdyż wtedy zgodnie z umową musiałaby zwracać część dotacji w wysokości VAT, który by odzyskała. Umowy dotyczące przyznania dotacji celowej na inwestycje zobowiązują instytucję do składania rozliczenia.
Czy rozliczenie dotacji powinno być w takim przypadku adekwatne do ujęcia w planie i składane w wartościach brutto z faktur?
Czy ujmowanie zakupów inwestycyjnych w planach w kwotach brutto przy częściowym odliczaniu VAT jest prawidłowe?
Na czym polega metoda kasowa ujmowania zakupów inwestycyjnych w planach oraz sprawozdaniach?
Czy metoda ta dotyczy zarówno finansowania zakupów inwestycyjnych dotacją celową, jak i sfinansowanych ze środków własnych instytucji?

Zmiany w prawie drogowym dla pieszych i kierowców

W Dz.U. z 15 marca 2021 r. pod poz. 463 opublikowano Ustawę z 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy — Prawo o ruchu drogowym.

Wykaz podatków i należności budżetowych realizowanych przy użyciu mikrorachunku podatkowego

W Dz.U. z 14 kwietnia 2021 r. pod poz. 690 opublikowano Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 6 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego.

Przedłużony termin przeprowadzenia spisu powszechnego

W Dz.U. z 1 kwietnia 2021 r. pod poz. 615 opublikowano Ustawę z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r.