W czterech filiach biblioteki pracuje 4 bibliotekarzy, główny księgowy i dyrektor. Dyrektor powołuje 4-dwuosobowe zespoły spisowe do przeprowadzenia spisu z natury. Nie ma komisji inwentaryzacyjnej ani jej przewodniczącego. Z zalecenia pokontrolnego wynika, że dyrektor biblioteki powinien dostosować instrukcję inwentaryzacyjną do liczby zatrudnionych w niej osób.
Czy można w związku z tym zrezygnować z przewodniczącego komisji, a podział kluczowych obowiązków zaplanować tak, że np. dyrektor wydaje arkusze spisowe zespołom spisowym, zespoły spisowe przekazują je po inwentaryzacji głównemu księgowemu, a ten wycenia składniki majątkowe i ewentualne rozbieżności?
Państwowa instytucja kultury utworzona i nadzorowana przez jedno z ministerstw funkcjonuje już szósty rok i zawsze osiągała zysk, również za 2015 r.
Czy tworzenie funduszu rezerwowego w instytucji kultury jest obowiązkowe?
Czy cały zysk netto należy przeznaczać na fundusz rezerwowy?
Kto powinien o tym decydować?
W jakim momencie należy dokonać przeksięgowań na fundusz rezerwowy?
31 grudnia 2014 r. instytucja kultury przekazała organizatorowi budynek, który był w jej dokumentacji od 2005 r. Przekazanie budynku odbyło się dokumentem Protokół przekazania — PT, gdyż znajdował się on na koncie środków trwałych instytucji. Budynek był częściowo zamortyzowany. Już na etapie zamknięcia roku 2015 okazało się, że przy przekazaniu dokonano błędnych księgowań.
Jak prawidłowo skorygować księgowania?
Czy razem z PT należało przekazać inne dokumenty (akty notarialne)?
Biblioteka miejska decyzją organizatora w 2012 r. nabyła prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej oraz położonego na nim budynku, który jest wpisany do rejestru zabytków.
Jak prawidłowo zaewidencjonować w księgach rachunkowych biblioteki budynek oraz prawo użytkowania wieczystego gruntu po ostatnich zmianach, czyli po 30 listopada 2015 r.?
Czy zabytkowy budynek podlega amortyzacji?
Skąd wiadomo, że dany wydatek jest sfinansowany dotacją, a inny np. ze środków własnych, skoro wszystkie środki pieniężne trafiają na jeden rachunek bankowy?
Pytania dotyczą wprowadzonego od 1 stycznia 2016 r. prewspółczynnika w rozliczaniu VAT.
Czy przy każdej fakturze obniżyć VAT podlegający prewspółczynnikowi i dodać VAT niepodlegający rozliczeniu do kwoty netto, księgując w koszty na odpowiednie konta zespołu 4 i 5?
Czy niepodlegający odliczeniu w związku z zastosowaniem prewspółczynnika VAT można ująć w księgach jednorazowo na koniec miesiąca od wszystkich faktur, które podlegają prewspółczynnikowi, następującym księgowaniem:
- Wn 404-03 „VAT niepodlegający rozliczeniu”,
- Ma 222-03 „Rozliczenie VAT”,
- Wn 510-01 „Pozostałe koszty”,
- Ma 490 „Rozliczenie kosztów”.
W Dz.U. z 4 czerwca 2016 r. pod poz. 780 opublikowano Ustawę z 13 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
W Dz.U. z 4 czerwca 2016 r. pod poz. 779 opublikowano Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 18 maja 2016 r.
W Dz.U. z 1 czerwca 2016 r. pod poz. 744 opublikowano Ustawę z 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
W Dz.U. z 7 czerwca 2016 r. pod poz. 797 opublikowano Porozumienie o Międzynarodowej Służbie Poszukiwań, sporządzone w Berlinie 9 grudnia 2011 r.
W Dz.U. z 1 czerwca 2016 r. pod poz. 749 opublikowano Ustawę z 29 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej — Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja).
W Dz.U. z 31 maja 2016 r. pod poz. 737 opublikowano Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 18 maja 2016 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2017 r.