Ze względu na ogłoszenie stanu epidemii i zamknięcie muzeum instytucja nie osiągnęła zakładanych wpływów ze sprzedaży biletów wstępu oraz z lekcji muzealnych.
Czy należy zmienić plan finansowy?
Instytucja kultury, która dostaje zwrot VAT, zdecydowała się zakupić środek trwały z kwoty tych zwrotów.
Skoro zwroty te nie są przychodem instytucji kultury, to czy trzeba będzie księgować amortyzację równoległe do przychodów operacyjnych?
Czy amortyzacja będzie kosztem uzyskania przychodów dla instytucji kultury?
Dyrektor instytucji kultury został zwolniony dyscyplinarnie, z trybem natychmiastowym opuścił swoje stanowisko. Po jego odejściu przeprowadzono inwentaryzację mienia byłego dyrektora i stwierdzono braki, z których dyrektor się nie rozliczył.
Jaką inwentaryzację należy przeprowadzić, żeby nowy dyrektor mógł przyjąć na stan majątek byłego dyrektora?
Jak ująć w księgach rachunkowych braki (środki trwałe, środki trwałe niskocenne)?
W jaki sposób można dochodzić od dyrektora zwrotu mienia?
Podczas inwentaryzacji ujawniono środek trwały (plac rekreacyjny i plac zabaw) o wartości blisko 200 000 zł, który kupiono w kwietniu 2011 r., a który omyłkowo został ujęty w kosztach działalności operacyjnej zamiast w ewidencji środków trwałych.
Ujawnione środki trwałe mają zostać zaksięgowane 31 grudnia 2020 r. i od 1 stycznia 2021 r. oddane do urzędu miasta.
Jak zaksięgować ujawnione środki trwałe?
Samorządowa instytucja kultury jako płatnik zatrudniający do 50 osób złożyła do ZUS wniosek RDZ o zwolnienie z opłacania 50% składek ZUS za miesiące od marca do maja 2020 r. Zwolnienie — z wyjątkiem składek marcowych — dotyczy składek nieopłaconych. Instytucja spodziewa się, że do terminu płatności składek za kwiecień (15 maja) nie otrzyma jeszcze decyzji z ZUS.
Czy w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku, nieopłacenia składek w terminie i koniecznością zapłaty odsetek instytucja naruszy dyscyplinę finansów publicznych? Niestety, nie ma innego sposobu na uzyskanie tego zwolnienia, jak tylko złożenie wniosku i nieopłacenie składek.
Czy do czasu uzyskania decyzji składki muszą być nieopłacone w całości, czy w tylko w 50%?
Pytania dotyczą określenia w polityce rachunkowości definicji środków trwałych umarzanych jednorazowo.
Czy instytucja kultury może wyodrębnić wśród środków trwałych te, które są umarzane w 100% w miesiącu przyjęcia ich do używania, określając ich wartość, np. od 5000 zł do 9999 zł?
Czy zakup takich środków trwałych może być finansowany z dotacji podmiotowej, czy tylko z dotacji celowej lub ze środków własnych?
A może instytucja powinna uznać, że środkami trwałymi są tylko te składniki majątku, których jednostkowa cena przekracza 10 000 zł i są umarzane stopniowo (w czasie)?
Muzeum zatrudniające 8 pracowników zostało zwolnione z opłacenia składek ZUS za trzy miesiące (marzec–maj) i dodatkowo za marzec otrzyma zwrot już zapłaconych składek.
Jak prawidłowo zaksięgować zwrot składek za marzec?
Jak zaksięgować zwolnienie ze składek za pozostałe miesiące? Czy wystarczy wyksięgować z kosztów i rozrachunków, czy może ujawnić to jako pozostałe przychody operacyjne? Jeśli ZUS nie wydał w tej sprawie żadnej decyzji, to czy podstawą zapisu w księgach rachunkowych może być wyłącznie PK — „Polecenie księgowania”, bez dokumentu źródłowego z ZUS?
Jak powinna wyglądać lista płac za te trzy miesiące, skoro składki nie będą opłacane oraz jak prawidłowo zaksięgować listę?
W Dz.U. z 5 maja 2020 r. pod poz. 803 opublikowano Rozporządzenie Ministra Finansów z 22 kwietnia 2020 r. w sprawie wzorów deklaracji o podatku od towarów i usług dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych w zakresie nowych środków transportu.
W Dz.U. z 15 maja 2020 r. pod poz. 875 opublikowano Ustawę z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (dalej: tarcza 3.0).
W Dz.U. z 16 maja 2020 r. pod poz. 878 opublikowano Rozporządzenie Rady Ministrów z 16 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
W Dz.U. z 7 maja 2020 r. pod poz. 819 opublikowano Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 6 maja 2020 r. w sprawie szczegółowego trybu i sposobu doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym.
W Dz.U. z 23 kwietnia 2020 r. pod poz. 728 opublikowano Rozporządzenie Ministra Finansów z 23 kwietnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru odsetek za zwłokę od niektórych zaległości podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych za 2019 r. w związku z COVID-19.