Biblioteka uzyskuje dochody z tytułu usług ksero i usług drukowania. Opłaty za te usługi czytelnicy wpłacają bezpośrednio do kasy urzędu gminy, ponieważ biblioteka nie posiada własnej kasy gotówkowej.
Jak powinno wyglądać rozliczenie finansowe tych dochodów?
Czy prawidłowe jest wpisanie każdej wpłaty do rejestru, a na koniec dnia odprowadzenie dziennych dochodów na rachunek bankowy biblioteki?
Pracownik, który jedzie na szkolenie do innego miasta, bierze delegację (polecenie wyjazdu służbowego).
Czy jest to koszt podróży służbowej, czy może koszt szkolenia?
W zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym instytucja kultury wykazała zysk za 2015 r. w wysokości 2,7 mln zł oraz wynik finansowy z lat ubiegłych — stratę w wysokości 3,8 mln, która powstała w wyniku naliczonych po raz pierwszy rezerw na świadczenia pracownicze. Sprawozdanie instytucji podlega obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta.
Jak prawidłowo powinien wyglądać podział wyniku według nowych przepisów?
Czy zysk za 2015 r. przenieść na fundusz rezerwowy, a stratę za lata ubiegłe pozostawić do rozliczenia na koncie 820 „Rozliczenie wyniku finansowego”, czy też zysk ten przenieść na fundusz rezerwowy, stratę do wysokości zysku pokryć funduszem rezerwowym, a pozostałą kwotę 1,1 mln zł pokryć funduszem instytucji — czy też zostawić wynik nierozliczony i czekać np. na zysk z 2016 r.?
Zakupione w celu odsprzedaży książki biblioteka może zaliczyć do towarów, stosując uproszczenie, które nakazuje na koniec roku korygować koszty o wartość stanu.
Jak w takiej sytuacji wykazać wykorzystanie dotacji, skoro fakturę zapłaconą w całości należy pomniejszyć o wartość stanu?
Jak wykazać taką sytuację w wykonaniu planu finansowego i w bilansie?
W grudniu 2015 r. na podstawie faktury proforma główny księgowy instytucji zapłacił 600 zł za domenę internetową za 2016 r. Operację tę zaksięgował w księgach roku 2015 na kontach rozrachunków z dostawcami i rachunku bankowego, a w 2016 r. — po otrzymaniu faktury — na kontach pozostałych kosztów w całej kwocie i rozrachunki z dostawcami.
Czy takie księgowania są poprawne czy też może naruszają art. 6 Ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości) oraz zasady dotyczące momentu ujmowania wydatków w kosztach uzyskania przychodów, wynikające z Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop)?
Ośrodek kultury uczestniczy w Programie Erasmus+. W ramach realizowanego projektu kilku pracowników ośrodka wzięło udział w mobilności zagranicznej (kursie w jednym z krajów EU). Zgodnie z wytycznymi Narodowej Agencji Programu Erasmus+ (dalej: NA), ośrodek kultury zawarł indywidualne umowy z każdym z pracowników umowy, które określały zobowiązania pracownika (czyli ośrodka kultury jako organizacji wysyłającej na kurs) oraz wysokość przekazanych środków finansowych z dotacji z Erasmus+. Przekazane środki są kwotami ryczałtowymi na poszczególne kategorie działań (podróż, opłata za kurs oraz wsparcie indywidualne przeznaczone na zakwaterowanie, wyżywienie i inne wydatki związane z pobytem za granicą). Problemem jest rozliczenie kosztów w kategorii „Wsparcie indywidualne”. Faktura za zakwaterowanie i wyżywienie, które zapewnia organizator kursu, jest tylko częścią środków wydatkowanych z puli „Wsparcie indywidualne”, którą otrzymał pracownik. W trakcie kursu pracownicy często kupują dodatkowe posiłki, napoje, leki, artykuły higieniczne, papiernicze i inne. Czasami jest potrzeba korzystania z transportu lokalnego oraz taksówki, pojawiają się też inne nieoczekiwane wydatki. NA nie wymaga na wszystko faktur od instytucji, której przekazała grant (są to kwoty ryczałtowe), dokumentem potwierdzającym zrealizowane działanie jest dla niej certyfikat udziału w kursie danego pracownika oraz stosowne raporty.
Niemniej jednak ośrodek kultury podlega przepisom krajowym.
Jeśli w umowie z pracownikami ustalono, że rozliczają się ryczałtem, to czy mimo wszystko powinni oni zbierać na wszystkie wydatki faktury albo paragony?
- Wartość należności aktualizuje się, uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty
- Odpisy aktualizujące wartość należności nie stanowią kosztów uzyskania przychodów
- W przypadku ustania przyczyny, dla której dokonano odpisu aktualizującego wartość aktywów, równowartość uprzednio dokonanego odpisu zwiększa wartość danego składnika aktywów
W Dz.U. z 4 listopada 2016 r. pod poz. 1809 opublikowano Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 25 października 2016 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) otrzymanych na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W Dz.U. z 28 października 2016 r. pod poz. 1778 opublikowano Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 27 października 2016 r. w sprawie wzoru zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej.
W Dz.U. z 28 października 2016 r. pod poz. 1775 opublikowano Rozporządzenie MKiDN z 19 października 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu zaliczania bibliotek do niektórych bibliotek naukowych oraz ustalenia ich wykazu.
Ogłoszono Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polski w sprawie tekstów jednolitych ustaw.
Jak informuje Narodowy Instytut Dziedzictwa (NID), 7 listopada br. przedstawiciele dwunastu śląskich instytucji podpisali porozumienie o wzajemnej współpracy na rzecz ochrony, konserwacji i promocji Kopalni ołowiu, srebra i cynku wraz z systemem gospodarowania wodami podziemnymi w Tarnowskich Górach, miejsca, które stara się o wpis na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, i jednocześnie powołali do życia Komitet Sterujący.