Ewa Kwiecińska

praktyk w zakresie procedur wewnętrznych

Malowanie ścian biblioteki a sumowanie zamówień publicznych na roboty budowlane

Biblioteka planuje zamówienie usługi malowania ścian w budynku jej siedziby oraz w filiach. Czy po jednej z ostatnich nowelizacji Ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp), trzeba je sumować z robotami budowlanymi w obiekcie?

Przewodnicy turystyczni w instytucjach kultury po zmianach

• Nowe przepisy nadal dają pierwszeństwo do oprowadzania wycieczek osobom upoważnionym przez dyrektora muzeum, organizatora wystawy albo właściciela lub posiadacza zabytku, przed przewodnikami turystycznymi • Nowością jest zniesienie obszaru uprawnień, co oznacza, że wycieczkę po muzeum może oprowadzić każdy przewodnik turystyczny • Zasady oprowadzania grup przez przewodników turystycznych należy zapisać w regulaminie

Odłączenie oddziału od muzeum i przeniesienie go do innego muzeum

Muzeum X w swej strukturze ma oddział i ten oddział ma być od niego odłączony i przekazany do muzeum Y (majątkowo i osobowo). Instytucje te mają tego samego organizatora, a wyłączenie oddziału nastąpi w połowie 2013 r. Muzeum X prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową oddziału, natomiast sprawozdanie finansowe (bilans) jest łączne.
Jakie dokumenty należy przygotować na podstawie art. 20 ust. 2 Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej? Zgodnie z tym przepisem organizator określa zasady przekazania składników majątkowych ujętych w bilansie wyłączonych jednostek. Jakie dokumenty muszą przygotować oba muzea?

Unieważnienie postępowania z wolnej ręki w instytucji kultury

• Trudno jest unieważnić postępowanie z wolnej ręki, bo w pzp brakuje przepisów, na które instytucja mogłaby się powołać • Decyzja o nieudzieleniu zamówienia kończy postępowanie i jest prawem instytucji jako zamawiającego — nie jest to powód do unieważnienia postępowania • Unieważnienie postępowania to nie to samo co unieważnienie umowy

Zamówienia z wolnej ręki na usługi artystyczne

• Aby zastosować tryb zamówienia z wolnej ręki, trzeba mieć pewność, że zamówienia udzielić można tylko jednemu wykonawcy • Błędne przyjęcie, że na rynku nie ma innych wykonawców niż ten, którego instytucja zaprosiła do negocjacji, może spowodować zarzut nierównego traktowania wykonawców • Wykonawcami usług o charakterze artystycznym mogą być nie tylko osoby fizyczne, ale także osoby prawne, takie jak filharmonie, teatry czy agencje artystyczne

Co wpisać do regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości poniżej 14000 euro?

• Aby uniknąć błędów przy udzielaniu zamówień publicznych do 14 000 euro, warto opracować procedury, na podstawie których instytucja będzie dokonywać wszystkich zamówień do tej wartości • Regulamin powinien określać, kto i w jakiej formie może wydać polecenie wydatkowania środków instytucji kultury • Do regulaminu należy też wpisać przypadki, w których umowa z wykonawcą musi być w formie pisemnej i kiedy można od umowy w ogóle odstąpić