dr Joanna Zdebska-Schmidt
Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury
- To, jak określamy nasze otoczenie, świadczy o tym, w jaki sposób myślimy
- Łatwiej zrozumieć skomplikowane procesy, gdy posłużmy się metaforą. Jednak w ten sposób uwypukla się jedne cechy kosztem innych
- Zauważenie i zmiana używanych metafor pozwala na dostrzeżenie nowych możliwości i zmianę sposobu myślenia
- Zarządzanie wiedzą to nie tylko bazy danych, ale także doświadczenie i umiejętna współpraca
- Nieformalne spotkania, stabilność zatrudnienia czy wizyty studyjne to źródło wiedzy niejawnej, która jest podstawą funkcjonowania i rozwoju każdego z nas
- Kultura organizacyjna ma zasadnicze znaczenie w zarządzaniu wiedzą w instytucji
- Wspólne działanie poszerza możliwości
- Partnerstwo to nie sponsoring, ale współdziałanie
- Warto dzielić się nie tylko swoimi zasobami, ale także wiedzą. To cenna inwestycja
- Zabawa to nasza pierwotna aktywność, która nie tylko sprawia radość, ale także uczy
- Nie trzeba być specjalistą od mechaniki gry — aby stworzyć ciekawą grę, wystarczą zagadki i pomysł, jak wpleść je w konkretną historię
- Przygotowanie atrakcyjnych gier wcale nie musi być kosztowne
- Efektywność to umiejętność skutecznego korzystania z dostępnych zasobów
- Można się jej nie tylko nauczyć, ale można także wypracować ją w zespole
- Wyznaczanie celów, możliwość podejmowania decyzji, odpoczynek, przewidywanie różnych scenariuszy i poczucie bezpieczeństwa to największe sekrety efektywności całego zespołu
- Warto — dla ogólnego dobrego samopoczucia — organizować i prowadzić wydarzenia na świeżym powietrzu
- Przyroda daje tyle możliwości, że nie trzeba inwestować w takie działania dodatkowych funduszy
- Działania poza murami instytucji mogą przełożyć się na wymierne korzyści również dla środowiska naturalnego
- Partycypacja polega także na tym, aby rozmawiać o instytucji w gronie WSZYSTKICH pracowników
- Lepiej nie podejmować działań partycypacyjnych niż podejmować takie, które są jedynie pozorowane
- Warto dzielić się swoimi doświadczeniami i korzystać z doświadczeń innych. Działań partycypacyjnych nie da się bowiem jednoznacznie skopiować
- Planując wydarzenia kulturalne, warto myśleć także o tych, którzy z różnych powodów nie mają możliwości odwiedzić instytucji
- Instytucje kultury nie mogą pozostawać obojętne wobec problemu wykluczenia
- Działania kulturalne dla grup wykluczonych warto przygotowywać we współpracy z organizacjami, które na co dzień starają się im pomagać
- Partycypacja pozwala czytelnikom, zwiedzającym, widzom czy uczestnikom zajęć współtworzyć miejsce, do którego przychodzą
- Partycypacja wymaga otwartości i konsekwencji
- Partycypacja to nie tylko możliwość, ale wręcz konieczność
- Wizerunek instytucji kultury tworzy się niezależnie od tego, czy instytucja prowadzi świadome działania komunikacyjne
- To przede wszystkim pracownicy kształtują obraz instytucji w otoczeniu
- Warto zadbać, by wszyscy pracownicy czuli się członkami zespołu i utożsamiali się z instytucją
- Kryzys to nie tylko trudności do pokonania, ale także okazja do zmiany
- Przeciwności często pozwalają zintegrować ludzi, a wspólnie łatwiej jest osiągnąć cel
- Wielu poważnym problemom można zapobiec — dlatego nie wolno ignorować sygnałów płynących z instytucji i jej otoczenia
- Zapisy na zajęcia edukacyjne to wspaniała okazja, by lepiej poznać potrzeby naszych odbiorców
- Nie ma głupich pytań — każde może być sugestią dobrego rozwiązania
- Warto nieustająco przypominać wszystkim prowadzącym zajęcia, że to uczestnicy są najważniejsi