dr Joanna Zdebska-Schmidt

Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury

Co wspólnego ma kultura z kalafiorem lub paprotką? O poszukiwaniu porządku w chaosie

  • Postawa, przekonania oraz sposób myślenia dyrekcji instytucji przekłada się na kulturę organizacji i funkcjonowanie poszczególnych komórek
  • Choć funkcjonowanie instytucji często wydaje się być chaotyczne, warto pamiętać, że przy wielu zadaniach i zmiennych warunkach działania, każdy stara się działać możliwie jak najlepiej
  • W myśl koncepcji organizacji fraktalnej dyrekcja wyznacza jedynie kierunki działania, a poszczególne komórki samodzielnie wypracowują metody ich realizacji

Nauczyć (się od) nauczyciela? O budowaniu relacji z pedagogami

  • Nauczyciele to bardzo ważna dla każdej instytucji kultury grupa odbiorców
  • Warto przygotować ofertę nie tylko dla uczniów, ale też samych nauczycieli
  • Osobisty kontakt jest niezastąpiony, jednak relacje da się budować również na odległość

Zagrajmy w zielone! Ekologiczne instytucje kultury

  • To już najwyższy czas, aby się zastanowić, w jaki sposób nasza instytucja wykorzystuje swoje zasoby
  • Działania ekologiczne powinny obejmować zarówno zmiany wewnętrzne, jak i programy edukacyjne i artystyczne
  • Zazielenienie okolicy instytucji sprawia nie tylko, że wygląda ona piękniej, ale też przynosi wymierne korzyści dla całego otoczenia i samej instytucji

[COVID-19] W grupie raźniej! Czyli wolontariat w czasach pandemii

  • Wolontariat można realizować osobiście i za pośrednictwem Internetu
  • E-wolontariat to nowe możliwości i mniejsze ograniczenia, warto by uzupełnił ten tradycyjny
  • Wolontariat świadczony bezpłatnie nie oznacza bezinteresowności ani braku kosztów ze strony instytucji

[COVID-19] Zajęcia online w instytucjach kultury — nowa konieczność i potencjalne przyszłe źródło dochodu

  • Zajęcia online nie zastąpią tradycyjnych spotkań, ale, niezależnie od okoliczności, mogą być ich wartościowym uzupełnieniem
  • Edukacja przez Internet otwiera przed instytucjami kultury nowe możliwości, ale oznacza także nowe wyzwania
  • Zdalne zajęcia to dobry pomysł na dywersyfikację przychodów w przyszłości

Zamienić trudność w szansę. Instytucje kultury w czasach kryzysu

  • Choć czas epidemii to bardzo trudny moment, ale warto wykorzystać go do refleksji nad tym, co dla instytucji kultury jest najważniejsze
  • Kryzys to nie tylko zagrożenie, ale także szansa
  • Prowadzenie zajęć online pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców i budować relacje

Storytelling, czyli opowieść o… opowieści

  • Opowieść pozwala skutecznie przekazać ważną informację
  • Budując opowieści, warto być autentycznym, odwoływać się do osobistej historii
  • Storytelling to uniwersalna metoda komunikacji, wykorzystywana współcześnie w zarządzaniu, edukacji, marketingu, psychologii, socjologii i innych obszarach nauki i praktyki

Otoczenie — otulenie. Rozpoznać tych, z którymi możemy więcej

  • Otoczenie stanowią wszyscy, którzy mają lub mogą mieć wpływ na instytucję
  • Warto poznać swoje najbliższe otoczenie i postarać się nawiązać relacje z osobami, organizacjami czy firmami z sąsiedztwa
  • Nie oczekujmy, że każdy, komu zaproponujemy współpracę, przyklaśnie naszemu pomysłowi

Jak bezboleśnie dla załogi wprowadzać zmiany w instytucjach kultury?

  • Wprowadzanie zmian jest niezbędne, aby instytucja kultury mogła się rozwijać i dostosowywać do potrzeb otoczenia
  • Zmiana zawsze wywołuje opór wśród osób, których dotyka. Można niwelować ten opór poprzez właściwą i pełną komunikację na temat planowanej zmiany
  • Aby zmiany przyniosły faktyczne korzyści, warto je konsultować z pracownikami, których mają dotyczyć

To będzie poukładany rok! Jak doprowadzić do ładu biurko i komputer?

  • Czas poświęcony na uporządkowanie biurka i komputera to inwestycja w bardziej wydajną i owocną pracę
  • Sprzątanie warto realizować etapami — jeśli ma być wykonane dobrze, wymaga energii oraz koncentracji, aby dobrze zaplanować podział dokumentów
  • W ciągu każdego dnia pracy warto poświęcić choć 5 minut na odłożenie wszystkiego na miejsce i na uporządkowanie plików w komputerze

Przychodzi grupa do instytucji kultury… czyli o tym, jak dobrze współpracować z opiekunami

  • Warto traktować nauczyciela jak partnera w działalności edukacyjnej
  • Podstawą dobrej komunikacji jest zadbanie, aby nic nie pozostało w sferze domysłów — stąd tak ważne jest odpowiednie przygotowanie informacji o ofercie edukacyjnej instytucji
  • W miarę możliwości dobrze jest ustalić najważniejsze kwestie, zanim grupa odwiedzi instytucję

Odpowiedzialność za przyszłość następnych pokoleń, czyli o działaniach proekologicznych w instytucjach kultury

  • Działalność proekologiczna to nie możliwość a konieczność, szczególnie dla instytucji kultury
  • Nawet najprostsze gesty i najdrobniejsze zmiany mają znaczenie
  • Działania proekologiczne przynoszą nie tylko korzyść środowisku, ale także oszczędności dla instytucji