dr Joanna Zdebska-Schmidt
Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury
- Postawa, przekonania oraz sposób myślenia dyrekcji instytucji przekłada się na kulturę organizacji i funkcjonowanie poszczególnych komórek
- Choć funkcjonowanie instytucji często wydaje się być chaotyczne, warto pamiętać, że przy wielu zadaniach i zmiennych warunkach działania, każdy stara się działać możliwie jak najlepiej
- W myśl koncepcji organizacji fraktalnej dyrekcja wyznacza jedynie kierunki działania, a poszczególne komórki samodzielnie wypracowują metody ich realizacji
- Nauczyciele to bardzo ważna dla każdej instytucji kultury grupa odbiorców
- Warto przygotować ofertę nie tylko dla uczniów, ale też samych nauczycieli
- Osobisty kontakt jest niezastąpiony, jednak relacje da się budować również na odległość
- To już najwyższy czas, aby się zastanowić, w jaki sposób nasza instytucja wykorzystuje swoje zasoby
- Działania ekologiczne powinny obejmować zarówno zmiany wewnętrzne, jak i programy edukacyjne i artystyczne
- Zazielenienie okolicy instytucji sprawia nie tylko, że wygląda ona piękniej, ale też przynosi wymierne korzyści dla całego otoczenia i samej instytucji
- Wolontariat można realizować osobiście i za pośrednictwem Internetu
- E-wolontariat to nowe możliwości i mniejsze ograniczenia, warto by uzupełnił ten tradycyjny
- Wolontariat świadczony bezpłatnie nie oznacza bezinteresowności ani braku kosztów ze strony instytucji
- Zajęcia online nie zastąpią tradycyjnych spotkań, ale, niezależnie od okoliczności, mogą być ich wartościowym uzupełnieniem
- Edukacja przez Internet otwiera przed instytucjami kultury nowe możliwości, ale oznacza także nowe wyzwania
- Zdalne zajęcia to dobry pomysł na dywersyfikację przychodów w przyszłości
- Choć czas epidemii to bardzo trudny moment, ale warto wykorzystać go do refleksji nad tym, co dla instytucji kultury jest najważniejsze
- Kryzys to nie tylko zagrożenie, ale także szansa
- Prowadzenie zajęć online pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców i budować relacje
- Opowieść pozwala skutecznie przekazać ważną informację
- Budując opowieści, warto być autentycznym, odwoływać się do osobistej historii
- Storytelling to uniwersalna metoda komunikacji, wykorzystywana współcześnie w zarządzaniu, edukacji, marketingu, psychologii, socjologii i innych obszarach nauki i praktyki
- Otoczenie stanowią wszyscy, którzy mają lub mogą mieć wpływ na instytucję
- Warto poznać swoje najbliższe otoczenie i postarać się nawiązać relacje z osobami, organizacjami czy firmami z sąsiedztwa
- Nie oczekujmy, że każdy, komu zaproponujemy współpracę, przyklaśnie naszemu pomysłowi
- Wprowadzanie zmian jest niezbędne, aby instytucja kultury mogła się rozwijać i dostosowywać do potrzeb otoczenia
- Zmiana zawsze wywołuje opór wśród osób, których dotyka. Można niwelować ten opór poprzez właściwą i pełną komunikację na temat planowanej zmiany
- Aby zmiany przyniosły faktyczne korzyści, warto je konsultować z pracownikami, których mają dotyczyć
- Czas poświęcony na uporządkowanie biurka i komputera to inwestycja w bardziej wydajną i owocną pracę
- Sprzątanie warto realizować etapami — jeśli ma być wykonane dobrze, wymaga energii oraz koncentracji, aby dobrze zaplanować podział dokumentów
- W ciągu każdego dnia pracy warto poświęcić choć 5 minut na odłożenie wszystkiego na miejsce i na uporządkowanie plików w komputerze
- Warto traktować nauczyciela jak partnera w działalności edukacyjnej
- Podstawą dobrej komunikacji jest zadbanie, aby nic nie pozostało w sferze domysłów — stąd tak ważne jest odpowiednie przygotowanie informacji o ofercie edukacyjnej instytucji
- W miarę możliwości dobrze jest ustalić najważniejsze kwestie, zanim grupa odwiedzi instytucję
- Działalność proekologiczna to nie możliwość a konieczność, szczególnie dla instytucji kultury
- Nawet najprostsze gesty i najdrobniejsze zmiany mają znaczenie
- Działania proekologiczne przynoszą nie tylko korzyść środowisku, ale także oszczędności dla instytucji