Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Wzory najważniejszych dokumentów niezbędnych w instytucji kultury
Najnowsza publikacja redakcji Poradnika Instytucji Kultury: Wzory najważniejszych dokumentów niezbędnych w instytucji kultury
[Szkolenia online] PPK w instytucjach kultury: 13 stycznia 2021
W dziale Prawo pracy znajdą Państwo porady dotyczące wynagrodzeń pracowników, czasu pracy, prawa do świadczeń i urlopów, obowiązków instytucji kultury jako pracodawcy.
Liczba artykułów w dziale: 572
Do pracodawcy wpłynęło pismo komisji związkowej. Komisja, powołując się na art. 31 ust. 3 Ustawy z 29 maja 1991 r. o związkach zawodowych (dalej: ustawa o związkach zawodowych), zwróciła się o zwolnienie pracownika od pracy zawodowej z zachowaniem prawa do wynagrodzenia — w związku z udziałem w szkoleniu dla funkcyjnych działaczy związkowych organizowanych przez komisję krajową.
Czy pracodawca musi udzielić takiego zwolnienia?
Jeśli tak, to czy wynagrodzenie należy naliczyć również za przepadającą w okresie zwolnienia sobotę?
Pracownica przedłożyła zaświadczenie, że w latach 2005–2015 podlegała ubezpieczeniu z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (płaciła pełne składki). Gospodarstwo w 1994 r. otrzymała od rodziców. W czasie, gdy opłacała składki do KRUS, nigdzie dodatkowo nie pracowała.
Czy ten okres opłacania składek na KRUS należy doliczyć jej do stażu pracy?
Czy dwutygodniowy urlop pracownik powinien wykorzystać w 2020 r., czy może odebrać go w 2021 r. przed końcem września?
Dom kultury zatrudnił nową pracownicę 1 września 2020 r. Pracownica przedstawiła między innymi świadectwo pracy z jej ostatniego miejsca pracy (szkoły), w którym znalazła się informacja o wykorzystanym w tym roku urlopie wypoczynkowym w wymiarze 35 dni.
Jak trzeba było naliczyć należny urlop do końca 2020 r., skoro do tej pory pracownica była zatrudniona na podstawie Ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (dalej: Karta Nauczyciela), a teraz przeszła pod reżim Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp)?
Z nowym rokiem ośrodek kultury połączy się z biblioteką. Dotychczasowi pracownicy będą pracowali w nowo utworzonej instytucji, tj. w bibliotece centrum kultury.
Czy konieczne jest wypowiedzenie im umów z dniem 31 grudnia 2020 r. i przyjęcie ich na nowych zasadach (niektórzy pracownicy będą mieli inny zakres obowiązków)?
Czy w regulaminie organizacyjnym gminnego ośrodka kultury uwzględnia się stanowisko głównego księgowego w przypadku, gdy obowiązki te na podstawie zawartego z organizatorem porozumienia przejął i wykonuje skarbnik gminy?
Grupa pracowników instytucji kultury pracuje w systemie podstawowym po 8 godzin dziennie — nieraz pracują w sobotę, czasem w niedzielę, a w zamian za te dni mają wyznaczany w harmonogramie inny dzień wolny. Pracownicy od grudnia 2020 r. przeszli z całego etatu na 3/4.
W jaki sposób można uregulować to, że zatrudnieni nadal będą pracować po 8 godzin dziennie (tylko mniej dni w miesiącu), jeśli to jest nadal system podstawowy? Praca po 8 godzin dziennie w wybrane dni jest korzystna zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika (obydwie strony zgadzają się na taki system), natomiast praca po 6 godzin dziennie pięć razy w tygodniu nie pasuje nikomu — ani pracodawcy, ani pracownikom.
Czy wystarczy zaplanować w harmonogramie pracę po 8 godzin, zwiększając liczbę dni wolnych w miesiącu, ewentualnie w tych miesiącach, w których godzin do przepracowania jest więcej, uzupełniać niepełnym dniem do dopracowania?
Dotychczas wyliczony do 30 listopada 2020 r. staż pracy pracownika wyniósł 18 lat, 1 miesiąc i 7 dni. 26 listopada 2020 r. pracownik przedstawił książeczkę wojskową potwierdzającą odbycie służby wojskowej. Po dodaniu tego okresu staż pracy wynosi 19 lat, 6 miesięcy i 25 dni.
Czy instytucja kultury powinna wyrównać pracownikowi dodatek stażowy, czy naliczyć nowy od 1 grudnia 2020 r., czy też zmienić jego wysokość w 2021 r. z dniem, w którym przypada zmiana wysokości dodatku stażowego?
Pracownik był zatrudniony w instytucji kultury od 1 lutego do 31 maja na okres próbny na 1/2 etatu, a od 1 czerwca do 31 lipca 2020 r. na umowę na czas określony na 1/4 etatu. Od 1 sierpnia 2020 r. pracownik znów jest zatrudniony w wymiarze 1/2 czasu pracy. Obecnie planuje dłuższy urlop.
Jak obliczyć jego świadczenie urlopowe?
Pytanie dotyczy ustalania planów urlopowych przez pracodawcę zgodnie z art. 163 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp) w związku z art. 30 ust. 6 pkt 4 Ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (dalej: ustawa o związkach zawodowych).
W jaki sposób powinno być realizowane uprawnienie związków zawodowych w kwestii ustalania planów urlopowych? Z regulaminu pracy obowiązującego w instytucji wynika, że urlop wypoczynkowy udziela się pracownikowi zgodnie z planem urlopów, który podaje się do wiadomości pracowników.
Uchwałami zarządu województwa:
z 31 października 2017 r. powierzono pełnienie obowiązków dyrektora od 1 listopada 2017 r. nie dłużej niż do 31 października 2018 r.;
z 10 września 2018 r. powołano dyrektora na czas określony do 31 października 2023 r.;
z 17 września 2020 r. odwołano dyrektora z zajmowanego stanowiska, zobowiązując do wykorzystania w okresie wypowiedzenia urlopu wypoczynkowego, zaś po wykorzystaniu urlopu wypoczynkowego zwolniono dyrektora z obowiązku świadczenia pracy do zakończenia okresu wypowiedzenia z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
Dyrektor korzystał ze zwolnienia lekarskiego od czerwca do połowy października 2020 r.
Jak ustalić okres i bieg wypowiedzenia dla dyrektora instytucji kultury przebywającego na zwolnieniu lekarskim?