Monika Frączek

specjalista prawa pracy

[COVID-19] Dodatkowy zasiłek opiekuńczy a wynagrodzenie za soboty i niedziele


Pracownica instytucji kultury wnioskowała o dodatkowy zasiłek opiekuńczy w związku z zamknięciem przedszkola bez uwzględniania weekendów, gdyż nie wykonuje pracy w weekendy (pracuje od poniedziałku do piątku). Przez cały kwiecień przebywała na dodatkowym zasiłku.
Czy za weekendy przysługuje jej wynagrodzenie zasadnicze czy tylko zasiłek opiekuńczy zgodnie ze złożonym wnioskiem?

Przerwa w urlopie wychowawczym

Do 31 grudnia 2019 r. pracownica instytucji kultury przebywała na urlopie wychowawczym. Zamierza z niego korzystać również w 2020 r. W pierwszej kolejności w 2020 r. chciałaby jednak złożyć wniosek o udzielenie zwolnienia od pracy na dziecko do 14 lat na 2 i 3 stycznia 2020 r. Następnie od 4 stycznia zamierza złożyć wniosek o dalszą część urlopu wychowawczego.
Czy takie rozwiązanie jest dopuszczalne?
Czy pracownica powinna wnioskować o urlop wychowawczy w sposób ciągły?

Nowe zasady pozyskiwania i przetwarzania danych na potrzeby ZFŚS

  • Udostępnienie pracodawcy danych osobowych osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS następuje w formie oświadczenia
  • Osoby dopuszczone do przetwarzania danych dotyczących stanu zdrowia osób uprawnionych do uzyskania świadczeń z ZFŚS należy zobowiązać do zachowania tych informacji w tajemnicy
  • Pracodawca przetwarza dane osobowe osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS przez okres niezbędny do przyznania świadczenia, a także przez okres niezbędny do dochodzenia praw lub roszczeń

Nowe zasady pozyskiwania dokumentów zawierających dane osobowe pracowników oraz przetwarzania tych danych

  • Obecnie dyrektor instytucji kultury, jako pracodawca, musi wiedzieć, które dokumenty należy kopiować, a które tylko obejrzeć
  • Dokumenty, które można przechowywać, pracodawca składa w aktach osobowych pracownika jako odpisy lub kopie poświadczone za zgodność z przedłożonym dokumentem
  • Niektóre dane pracownika, np. o jego chorobach czy niepełnosprawności, są pod szczególną ochroną, a osoby dopuszczone do ich przetwarzania mają obowiązek zachowania ich w tajemnicy

Nowe zasady pozyskiwania danych osobowych ubiegających się o zatrudnienie oraz pracowników instytucji kultury

  • Niektórzy dyrektorzy instytucji kultury jako pracodawcy muszą podejmować decyzję, czy żądać od kandydata do pracy podania tzw. danych dotyczących kariery zawodowej
  • Nie od wszystkich kandydatów do pracy należy pozyskiwać dane o miejscu zamieszkania
  • Można korzystać z nowych, pomocniczych wzorów umowy o pracę oraz kwestionariuszy osobowych dla kandydata do pracy oraz pracownika

Przechowywanie zwolnień lekarskich

Od 2019 r. prowadzi się oddzielnie dla każdego pracownika dokumentację związaną ze stosunkiem pracy, czyli ewidencję czasu pracy, wnioski urlopowe i inne. Problem stanowią zwolnienia lekarskie.
Czy one również powinny znajdować się w tej ewidencji czy oddzielnie?

Dane o wykształceniu w kwestionariuszu osobowym

Pytanie dotyczy proponowanego nowego brzmienia art. 221 § 1 pkt 5 i 6 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp). Wynika z niego, że pracodawca będzie mógł żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i przebiegu dotychczasowego zatrudnienia tylko w przypadku, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku.
Czy te przepisy będą dotyczyły każdego stanowiska pracy?
Jak rozumieć ten projektowany przepis?

Nowe zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej od 1 stycznia 2019 r.

  • W określonych przypadkach w razie ponownego nawiązania stosunku pracy z tym samym pracownikiem — instytucja kultury będzie kontynuować prowadzenie jego dokumentacji
  • Jeśli w okresie przechowywania dokumentacji instytucja zostanie stroną postępowania, np. przed sądem pracy i ubezpieczeń społecznych, to ma obowiązek przechowywać dokumentację dłużej
  • W stosunku do obecnie zatrudnionych pracowników instytucja może skrócić do 10 lat obowiązujący obecnie 50-letni okres przechowywania dokumentacji, o ile złoży w ZUS odpowiednie dokumenty, w tym poprawne raporty informacyjne

Od 2019 r. nowa forma prowadzenia dokumentacji pracowniczej

  • Od nowego roku instytucja może zdecydować, czy prowadzi i przechowuje dokumentację pracowniczą w postaci papierowej czy elektronicznej
  • Dokumentacja pracownicza prowadzona i przechowywana w postaci elektronicznej będzie równoważna z dokumentacją papierową
  • Do wydania kopii całości lub części dokumentacji pracowniczej konieczny jest wniosek zainteresowanej osoby

Nowe zasady przechowywania akt osobowych pracowników i pozostałej dokumentacji pracowniczej

  • Od 1 stycznia 2019 r. instytucja kultury ma nowe obowiązki związane z przechowywaniem dokumentacji pracowniczej
  • Instytucja ma obowiązek przechowywać dokumentację pracownika zatrudnionego począwszy od 1 stycznia 2019 r. przez 10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł
  • Były pracownik instytucji kultury, który zostanie objęty nowymi przepisami, będzie mógł odebrać swoją dokumentację pracowniczą do końca miesiąca kalendarzowego następującego po upływie okresu przechowywania tej dokumentacji

Praca dla WOŚP w instytucji kultury

Dyrektor instytucji kultury utworzył sztab Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP) i w związku z jej finałem przypadającym na 14 stycznia br. wydał pracownikom polecenie pracy w niedzielę. Pracownicy nie deklarowali przed utworzeniem sztabu, czy chcą podjąć taką pracę.
Czy pracę na rzecz WOŚP należy potraktować jako wykonanie innego polecenia dyrektora, a w związku z tym, czy za wykonaną pracę w niedzielę pracownikom należy się dzień wolny?
Czy jednak należy potraktować ten dzień jako praca pracowników w ramach wolontariatu?

Akta osobowe po podziale instytucji kultury

W przeszłości biblioteka znajdowała się w strukturach ośrodka kultury i to ta instytucja widnieje na wszystkich dokumentach jako pracodawca. Od 2000 r. bibliotekę wydzielono jako osobną jednostkę z ośrodka kultury (każda instytucja widnieje pod oddzielną pozycją w rejestrze instytucji kultury i ma osobowość prawną).
W bibliotece zatrudniono pracowników, którzy byli związani z ośrodkiem kultury od lat 90. ubiegłego wieku — wówczas pracodawcą był ośrodek kultury. Wszystkie akta osobowe tych pracowników trafiły do biblioteki i w jednej teczce znalazły się akta osobowe danego pracownika sprzed 2000 roku i po tym roku. Z końcem zatrudnienia w ośrodku kultury pracownicy ci otrzymali świadectwo pracy. Nie natrafiono nigdzie na porozumienia w sprawie zmiany pracodawcy — w aktach jest tylko oświadczenie pracownika, że zgadza się na rozwiązanie umowy z ośrodkiem i nawiązanie jej z biblioteką.
Czy po utworzeniu biblioteki jako samodzielnej instytucji kultury każdy pracownik powinien mieć nową teczkę na akta osobowe, zawierającą tylko dokumenty od 2000 r.?