Prawo pracy

W dziale Prawo pracy znajdą Państwo porady dotyczące wynagrodzeń pracowników, czasu pracy, prawa do świadczeń i urlopów, obowiązków instytucji kultury jako pracodawcy.

Liczba artykułów w dziale: 816

Odprawa emerytalna tylko raz

W 2018 r. pracownik przeszedł na emeryturę i otrzymał odprawę emerytalną w wysokości trzymiesięcznego wynagrodzenia. W tym samym roku ponownie zatrudniono go w instytucji. W 2019 r. zmienił się regulamin wynagradzania pracowników. Wynika z niego, że obecnie odprawa emerytalna jest wypłacana w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Pracownik ostatecznie zrezygnował z pracy w lipcu 2023 r.
Czy w związku ze zmianą wysokości odprawy emerytalnej w regulaminie wynagradzania pracownik powinien otrzymać różnicę?

Czym się różni premia od nagrody i jak je prawidłowo wprowadzić w instytucji kultury?

Obecnie w instytucji obowiązuje premia regulaminowa. Dyrektor chce ją zmienić na uznaniową.
W jaki sposób to należy zrobić, jeżeli w trwających już umowach z pracownikami nie było informacji o tym, że przysługuje im premia regulaminowa? Czy należy podpisać z nimi wypowiedzenie warunków pracy, czy porozumienie zmieniające dotyczące premii?

Dodatek specjalny za jeden miesiąc w podstawie wymiaru wynagrodzenia urlopowego i zasiłku chorobowego

W październiku br. pracownikowi instytucji wypłacono dodatek specjalny za organizację imprezy (jednorazowy, w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego). Zapis w regulaminie wynagradzania pracowników o wynagrodzeniu za czas urlopu i za czas choroby nie mówi o tym, aby dodatek specjalny uwzględniać w jego podstawie.
Czy dodatek ten powinien być wliczony do podstawy urlopowej w listopadzie?
Czy należy go uwzględnić w podstawie zasiłku chorobowego (średnia z 12 miesięcy), czy prawidłowe będzie pominięcie tego składnika, skoro jest on jednorazowy i dotyczy jednorazowego działania pracownika?

Urlop wypoczynkowy w trakcie łączenia urlopu rodzicielskiego z pracą na pół etatu

Pracownica instytucji kultury kończy urlop macierzyński 7 września br. Bezpośrednio po nim chce wrócić do pracy na pół etatu i równocześnie korzystać z urlopu rodzicielskiego.
Czy w tym czasie może wziąć (do końca września) zaległy urlop wypoczynkowy? Byłaby wtedy w części na urlopie rodzicielskim (z prawem do zasiłku macierzyńskiego), a w części na urlopie wypoczynkowym.
Czy urlop wypoczynkowy należy liczyć proporcjonalnie do bieżącego etatu?
W jakiej wysokości wypłacić świadczenie urlopowe — za cały etat czy za pół? Co z niewykorzystanym zaległym urlopem (około 50 godzin)?

Wynagrodzenie chorobowe przy zmianie etatu

Instytucja kultury zatrudniała od 1 kwietnia 2022 r. pracownika na 3/4 etatu, zaś od 1 lipca 2023 r. na cały wymiar czasu pracy. 4 lipca br. pracownik otrzymał nagrodę półroczną z osobowego funduszu płac, a od 6 lipca do 4 sierpnia 2023 r. przebywał na zwolnieniu lekarskim.
Jak w takim przypadku przeliczyć wynagrodzenie chorobowe?
Czy uwzględnić tylko nowe wynagrodzenie zasadnicze, dodatek stażowy i nagrodę?

Informacja o warunkach zatrudnienia dla nowego pracownika

Pytania dotyczą informacji o warunkach zatrudnienia na podstawie art. 29 § 3 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp).
W instytucji kultury, w której jest wprowadzony regulamin pracy i regulamin wynagradzania, obowiązuje podstawowy i równoważny system czasu pracy.
Czy w informacji o warunkach zatrudnienia dla pracownika:

  • zatrudnionego na 1/2 etatu, który pracuje 8 godzin — wpisać jedną przerwę wliczaną do czasu pracy, a dla pracownika, który pracuje 12 godzin — dwie przerwy, czy lepiej jest podać trzy warianty przerw,
  • pracującego od poniedziałku do piątku 8 godzin, który nie ma nadgodzin, wpisywać punkty dotyczące zasad pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią?

Czy w informacji o warunkach zatrudnienia można ogólnie zapisać, że:

  • w zakładzie pracy nie ma pracy na zmiany lub przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy,
  • instytucja kultury nie tworzy ZFŚS, a wypłaca świadczenie urlopowe,
  • pracodawca zapewnia szkolenia,
  • wymiar urlopu pracownika zależy od stażu pracy,
  • praca zdalna jest udzielana na wniosek pracownika (instytucja nie wprowadza pracy zdalnej do regulaminu pracy)?

Pracodawca ma obowiązek poinformować nowo zatrudnionego pracownika o warunkach zatrudnienia. W przypadku m.in. pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią może to zrobić poprzez wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy (art. 29 § 31 kp). Teatr zatrudnia aktorów i jest zobowiązany do stosowania w pierwszej kolejności przepisów Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej). Ustawa ta (art. 26a § 1) odwołuje się do przepisów kp. W regulaminie pracy i wynagradzania teatru jest tylko mowa o tzw. trzecich zajęciach oraz o rekompensacie za nie. Czy dla wszystkich nowo zatrudnionych pracowników (nie tylko aktorów) w informacji o warunkach pracodawca powinien zamieścić zapis odwołujący się do poszczególnych przepisów kp dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i ich rekompensaty (art. 151–1513 i art. 15111 kp), czy raczej zapisać, że zasady dotyczące pracy w godzinach nadliczbowych i ich rekompensaty są określone w przepisach ustawy o działalności kulturalnej oraz regulaminie wynagradzania? Czy informacja dotycząca pracy w godzinach nadliczbowych i jej rekompensaty powinna być inaczej zapisana dla aktorów, a inaczej dla pozostałych pracowników?

Zmiana siedziby instytucji kultury a umowy o pracę

Niedawno biblioteka miejska rozpoczęła działalność w nowej siedzibie.
Czy w związku ze zmianą adresu należy zmienić pracownikom umowy o pracę?

Dodatek funkcyjny dla dyrektora, jego zastępcy i głównego księgowego w regulaminie wynagradzania

W obowiązującym w instytucji regulaminie wynagradzania widnieje zapis, że dodatek funkcyjny przysługuje za pełnienie funkcji kierowniczej na stanowiskach dyrektora, jego zastępcy i głównego księgowego.
Czy taki zapis jest mniej korzystny niż w Ustawie z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) dotyczący określenia stanowisk kierowniczych w instytucjach kultury?

Zaliczenie lat pracy w gospodarstwie rolnym do stażu pracy

W trakcie pobierania nauki w szkole średniej pracownica pracowała w gospodarstwie rolnym rodziców. Poświadczają to świadkowie. Ponadto jej nauka oraz praca przebiegały następująco.
Ukończyła:

  • 31 maja 2002 r. szkołę średnią z maturą (szkoła oddalona była 15 km od miejsca zamieszkania, czas dojazdu do szkoły to około 20 minut),
  • 1 czerwca 2005 r. – studia licencjackie,
  • 4 lipca 2007 r. – studia magisterskie,

Okresy zatrudnienia to: 2 grudnia 2002 r. — 31 marca 2006 r., 12 kwietnia — 31 października 2006 r., 15 listopada 2006 r. — 14 maja 2010 r., 1 października 2010 — 31 grudnia 2011 r., 1 stycznia 2012 r. — nadal.
Jaki okres można wliczyć do lat pracy uprawniających do przyznania nagrody jubileuszowej?

Dodatek do pensji za przejście na emeryturę

Instytucja kultury chce w regulaminie wynagradzania umieścić zapis, że na dwa lata przed osiągnięciem wieku emerytalnego i zadeklarowaniem przejścia na emeryturę otrzymuje się dodatek do wypłaty w określonej kwocie, np. 800 zł.
Czy jest to dopuszczalne?
Czy taki zapis dotyczy także dyrektora?

Wolne za pracę w święto w instytucji kultury

Jak co roku, ośrodek kultury jest 11 listopada głównym organizatorem uroczystości Narodowego Święta Niepodległości i wszyscy pracownicy tego dnia są w pracy. Odbierają za to dzień wolny.
Czy każdemu pracownikowi z osobna należy oddać dzień wolny, czy można wszystkim wyznaczyć wolne w tym samym dniu, co wiąże się z zamknięciem ośrodka na ten dzień?

Dni do przepracowania po urlopie bezpłatnym

Zatrudniony na 1/2 etatu w równoważnym systemie czasu pracy (pracuje także w soboty) pracownik od 1 czerwca do 16 lipca 2023 r. przebywał 10 dni na urlopie bezpłatnym. W lipcu miał on do przepracowania 84 godziny. Urlop bezpłatny obejmował 40 godzin, pozostało więc 11 dni roboczych (44 godziny).
Czy pracownik po zakończeniu urlopu bezpłatnego miał do przepracowania w lipcu br. 44 godziny?