Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 722

Salon poezji prowadzony przez instytucję kultury a umowa z ZAiKS

W ramach realizowanego projektu instytucja kultury przewiduje prowadzenie trzech salonów poezji. Gośćmi będą aktorzy z teatru, którzy odpłatnie zaprezentują występy słowno-muzyczne. Pierwszy salon to muzyka i poezja żydowska.
Czy instytucja kultury powinna zawrzeć umowę z ZAiKS i wykupić licencję?

Wiek emerytalny dyrektora biblioteki

Dyrektor biblioteki publicznej od 10 lat pracuje na tym stanowisku na podstawie powołania na czas nieokreślony. Niedawno osiągnął wiek emerytalny.
Czy może odejść na emeryturę za porozumieniem stron (porozumieniem z organizatorem), a następnie jeszcze pracować kilka miesięcy na stanowisku dyrektora? Jeśli tak, to na jakich zasadach organizator może go zgodnie z prawem zatrudnić na tym samym stanowisku?
Czy stanowisko pełniącego obowiązki dyrektora byłoby odpowiednie do czasu znalezienia nowego kandydata?

Obowiązek stosowania doręczeń elektronicznych w instytucjach kultury

Czy instytucje kultury mają obowiązek stosować do swojej korespondencji system e-Doręczeń?
Jak to się ma do systemu ePUAP, który obecnie obowiązuje?

Audyt wewnętrzny organizatora w muzeum

Muzeum otrzymało od audytora zatrudnionego w urzędzie miejskim pismo, że zgodnie z zatwierdzonym przez burmistrza planem audytu na 2023 r. w instytucji zostanie przeprowadzony audyt wewnętrzny. Audytor był na rok upoważniony przez burmistrza do przeprowadzania audytu w jednostkach organizacyjnych gminy.
Czy gmina może przeprowadzać audyt wewnętrzny w muzeum?
Czy muzeum ma obowiązek udostępnić audytorowi przedstawiony przez niego wykaz dokumentów (lub ich skanów), takich jak między innymi listy płac pracowników, umowy cywilnoprawne, umowy najmu, zasady ewidencji zbiorów, protokół inwentaryzacji zbiorów oraz inne związane z ochroną zbiorów itp.?
Jak wobec tych wątpliwości zinterpretować zapis art. 5 Ustawy z 21 listopada 1996 r. o muzeach (dalej: ustawa o muzeach), z którego wynika, że podmioty tworzące muzea sprawują nad nimi nadzór?

Opłaty za występy orkiestry działającej przy instytucji kultury

Centrum kultury zawarło umowę-zlecenia z kapelmistrzem, który zajmuje się prowadzeniem orkiestry działającej przy instytucji, jednak w strukturach instytucji nie ma żadnego aktu powołania orkiestry. Centrum kultury udostępnia orkiestrze pomieszczenia, mundury oraz instrumenty do ćwiczeń oraz występów. W orkiestrze grają amatorzy ochotnicy, z którymi centrum nie zawiera żadnych umów. Przy centrum kultury działają również zespoły taneczne oraz muzyczne składające się z dzieci i dorosłych, które prowadzone są przez zatrudnionych instruktorów.
Czy centrum kultury może pobierać opłaty za występy orkiestry i tych innych zespołów?
Czy statut centrum kultury powinien zawierać przepisy dotyczące świadczenia usług przez orkiestrę działającą przy centrum kultury?

Formalne obowiązki przy rozpoczęciu działalności gospodarczej przez instytucję kultury

Instytucja kultury (gminny ośrodek kultury) planuje prowadzić działalność gospodarczą w zakresie m.in. nauki języków obcych oraz prowadzenia innych form edukacyjnych, działalności szkoleniowej, reklamowej i promocyjnej, a także najmu i dzierżawy pomieszczeń oraz majątku ruchomego. Pozyskane środki będzie wykorzystywała na działania statutowe instytucji. Wszystko to zostało zapisane w nowym statucie.
Czy wiążą się z tym jakieś dodatkowe obowiązki, takie jak przy zakładaniu działalności gospodarczej (np. zgłoszenia, wpisy do odpowiednich rejestrów itd.)?

Informacje o warunkach zatrudnienia głównego księgowego przekazane organizatorowi

Czy organizator samorządowej instytucji kultury ma prawo pytać o wynagrodzenie, wymiar etatu oraz zakres obowiązków głównego księgowego instytucji kultury?

Zmniejszenie ryczałtu samochodowego przy równoważnym czasie pracy

Pracownicy biblioteki mają równoważny czas pracy, a kilku z nich przyznano ryczałt samochodowy, który zgodnie z przepisami przysługuje za 22 dni robocze w miesiącu. Pomniejsza się go na podstawie oświadczeń pracowników o nieużywaniu samochodu z powodu: nieobecności usprawiedliwionej lub z innego powodu. Często się zdarza, że pracownik ma np. trzy środy wolne (dni robocze), a pracuje w trzy soboty.
Czy pracownikowi, który zamiast środy pracuje w sobotę, trzeba obniżyć ryczałt samochodowy, traktując te dni jako nieobecność usprawiedliwioną?

Liczba członków służb porządkowych w razie zmniejszenia liczby uczestników imprezy masowej

Instytucja kultury założyła, że w organizowanej przez nią imprezie masowej weźmie udział 4000 uczestników i zaplanowała w związku z tym obecność 47 członków służby porządkowej. Sprzedano tylko 2000 biletów.
Czy w takiej sytuacji można zmniejszyć liczbę członków służby porządkowej adekwatnie do liczby osób, które wezmą udział w imprezie, czyli do 27?

Część przychodów z biletów za koncert jako honorarium artysty

Samorządowa instytucja kultury zatrudnia artystów na podstawie umów o dzieło.
Czy w umowie o dzieło możliwy jest zapis, że wysokość wynagrodzenia stanowi 50% wartości utargu ze sprzedaży biletów na koncert, w którym udział weźmie dany artysta?

Nieprawidłowe powołanie dyrektora instytucji

Organizator dostał zastrzeżenia od RIO co do nawiązania stosunku pracy (powołania) kierownika biblioteki. Organizator zobowiązał się do zaciągnięcia opinii od stowarzyszeń, a kierownik biblioteki został poproszony o złożenie wypowiedzenia umowy o pracę oraz o przygotowanie planu działania biblioteki na czas kadencji (7 lat). Ma nastąpić ponowne powołanie kierownika — sposób wyłonienia kierownika biblioteki jest określony zarządzeniem wójta, a w statucie biblioteki jest zapis o powołaniu kierownika bez konkursu.
Czy ponowne zatrudnienie w opisany sposób jest zgodne z prawem?

Opiniowanie projektu instrukcji kancelaryjnej

Czy wojewódzka instytucja kultury ma obowiązek przesyłania celem opiniowania projektu instrukcji kancelaryjnej i rzeczowego wykazu akt do właściwego terenowego archiwum państwowego?