Poradnik Instytucji Kultury 06/2016

Refaktura za media

Biblioteka prowadzi działalność w lokalu gminy (na podstawie umowy użyczenia). Część tego lokalu gmina wynajmuje też centrum kultury. Jednak rozliczenie finansowe za ogrzewanie lokalu zajmowanego przez centrum kultury (CK) prowadzi na podstawie umowy zawartej z biblioteką. Zgodnie z nią centrum płaci w sezonie grzewczym najpierw zaliczki, a po sezonie następuje rozliczenie według faktycznego zużycia. Co roku biblioteka dostarcza też CK zestawienie kosztów dotyczących ogrzewania, takich jak np. zużycie gazu, zużycie prądu w kotłowni, przegląd instalacji elektrycznych w kotłowni, przegląd przewodów kominowych, przegląd instalacji gazowej wraz z serwisem.
Z uwagi na precyzyjne brzmienie art. 4 i art. 14 ust. 2 Ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach, które określają zamknięty katalog podstawowych zadań bibliotek oraz pobieranych przez nie opłat, biblioteka wystawiała CK rachunki będące dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty.
W tym roku CK zażądał od biblioteki ponownego przeliczenia kosztów ogrzewania, uwzględnienia kosztów tylko z sezonu grzewczego, skorygowania zaliczek i kosztów eksploatacji kotłowni oraz wystawienia korygującej faktury VAT.
Czy biblioteka może wystawić fakturę korygującą, skoro nie może prowadzić innej niż biblioteczna działalności, np. nie sprzedaje energii cieplnej, a tylko oczekuje zwrotu poniesionych kosztów na ogrzewanie, na które nie może wystawić faktury VAT?
Czy rozliczaniem kosztów ogrzewania lokalu wynajmowanego przez gminę w ogóle powinna zajmować się biblioteka?

Zarządzenie w sprawie zasad przyznawania i przekazywania dotacji instytucjom kultury

Gminny ośrodek kultury (GOK) otrzymał do stosowania zarządzenie wójta gminy dotyczące zasad i trybu przyznawania, przekazywania i rozliczania dotacji z budżetu gminy dla samorządowych instytucji kultury. Jednak dwa zapisy tego zarządzenia budzą wątpliwości dyrektora pod względem ich zgodności z Ustawą z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) i Ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych). Czy prawidłowe są następujące zapisy:
Korekty planu finansowego mogą być dokonywane przez dyrektora samorządowej instytucji kultury, o ile nie zwiększają dotacji z budżetu organizatora. Ponadto zmiana planu wynagrodzeń osobowych może nastąpić na uzasadniony wniosek dyrektora instytucji kultury tylko za zgodą wójta gminy;
Dotacja podmiotowa na dofinansowanie działalności bieżącej przekazywana jest na rachunek bankowy samorządowej instytucji kultury w wysokości 1/12 dotacji rocznej ustalonej dla tej instytucji w budżecie organizatora do 25. dnia każdego miesiąca, z tym że dotacja na styczeń roku budżetowego do 15 stycznia w wysokości 1/24 dotacji rocznej, a do 25 stycznia pozostałą kwotę dotacji przypadającą na ten miesiąc?

Łączenie instytucji kultury a kwestie związane z księgami rachunkowymi

Rada gminy podjęła uchwałę o połączeniu dwóch instytucji kultury, tj. gminnego ośrodka kultury (GOK) i biblioteki w jedną: centrum kultury i bibliotekę. Nowa instytucja kultury powstanie 1 czerwca 2016 r.
Czy nowa instytucja musi mieć nadany nowy NIP i REGON?
Co z księgami rachunkowymi tych dwóch jednostek?
Czy z dniem 1 czerwca 2016 r. trzeba wprowadzić politykę rachunkowości dla nowo utworzonej instytucji i wszystkie salda, które będą widniały na dzień 31 maja 2016 r. na kontach obu instytucji, trzeba przenieść na konta nowo utworzonej jednostki?
Czy należy przeprowadzić pełną inwentaryzację gminnego ośrodka kultury i biblioteki przed połączeniem?
Jak to się ma również do zmian dotyczących funduszu instytucji kultury, które obowiązują od 30 listopada 2015 r.?

Dotacja ze środków rezerwy budżetu państwa

Biblioteka realizowała projekt dotyczący Międzynarodowego Dnia Dziecka i otrzymała na ten cel środki z Funduszu Małych Projektów w wysokości 85% wartości projektu oraz 10% z rezerwy celowej budżetu państwa.
Jak należy ująć w księgach otrzymane środki z budżetu państwa — czy jako dotację, czy też w pozostałych przychodach?

Darowizny dla instytucji kultury — ewidencja księgowa

  • Otrzymane w darowiźnie środki trwałe przyjmuje się w księgach w wartości wynikającej z umowy z darowizny i zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów
  • Karty upominkowe należy zakwalifikować do innych środków pieniężnych
  • Brak podpisu darczyńcy na protokole może doprowadzić do niekorzystnych dla instytucji sytuacji prawnych

Uiszczanie opłat sądowych

W Dz.U. z 30 marca 2016 r. pod poz. 408 opublikowano Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 21 marca 2016 r. w sprawie sposobu uiszczania opłat sądowych w sprawach cywilnych.

Elektroniczne znaki opłaty sądowej w Krajowym Rejestrze Karnym

W Dz.U. z 24 marca 2016 r. pod poz. 390 opublikowano Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 18 marca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat za wydanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego.

Uproszczone wzory oferty i sprawozdania z wykonania zadania publicznego

W Dz.U. z 25 kwietnia 2016 r. pod poz. 570 opublikowano Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 14 kwietnia 2016 r. w sprawie uproszczonego wzoru oferty i uproszczonego wzoru sprawozdania z realizacji zadania publicznego.

Ewidencja stowarzyszeń zwykłych

W Dz.U. z 10 maja 2016 r. pod poz. 644 opublikowano Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów.

Jednolite teksty ustaw

Ogłoszono Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polski w sprawie tekstów jednolitych ustaw.

Druki szkolne szkół i placówek artystycznych

W Dz.U. z 20 kwietnia 2016 r. pod poz. 551 opublikowano Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 15 kwietnia 2016 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych szkół i placówek artystycznych.

Ruszą prace nad nowelizacją ustawy o muzeach

Jak informuje Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów (NIMOZ), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego na podstawie postulatów wielu środowisk muzealnych podjęło decyzję, że prace rozpocznie zespół zadaniowy do spraw nowelizacji ustawy o muzeach. W tym zakresie NIMOZ będzie współpracował z Departamentem Dziedzictwa Kulturowego MKiDN.