Biblioteka prowadzi działalność w lokalu gminy (na podstawie umowy użyczenia). Część tego lokalu gmina wynajmuje też centrum kultury. Jednak rozliczenie finansowe za ogrzewanie lokalu zajmowanego przez centrum kultury (CK) prowadzi na podstawie umowy zawartej z biblioteką. Zgodnie z nią centrum płaci w sezonie grzewczym najpierw zaliczki, a po sezonie następuje rozliczenie według faktycznego zużycia. Co roku biblioteka dostarcza też CK zestawienie kosztów dotyczących ogrzewania, takich jak np. zużycie gazu, zużycie prądu w kotłowni, przegląd instalacji elektrycznych w kotłowni, przegląd przewodów kominowych, przegląd instalacji gazowej wraz z serwisem.
Z uwagi na precyzyjne brzmienie art. 4 i art. 14 ust. 2 Ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach, które określają zamknięty katalog podstawowych zadań bibliotek oraz pobieranych przez nie opłat, biblioteka wystawiała CK rachunki będące dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty.
W tym roku CK zażądał od biblioteki ponownego przeliczenia kosztów ogrzewania, uwzględnienia kosztów tylko z sezonu grzewczego, skorygowania zaliczek i kosztów eksploatacji kotłowni oraz wystawienia korygującej faktury VAT.
Czy biblioteka może wystawić fakturę korygującą, skoro nie może prowadzić innej niż biblioteczna działalności, np. nie sprzedaje energii cieplnej, a tylko oczekuje zwrotu poniesionych kosztów na ogrzewanie, na które nie może wystawić faktury VAT?
Czy rozliczaniem kosztów ogrzewania lokalu wynajmowanego przez gminę w ogóle powinna zajmować się biblioteka?
Gminny ośrodek kultury (GOK) otrzymał do stosowania zarządzenie wójta gminy dotyczące zasad i trybu przyznawania, przekazywania i rozliczania dotacji z budżetu gminy dla samorządowych instytucji kultury. Jednak dwa zapisy tego zarządzenia budzą wątpliwości dyrektora pod względem ich zgodności z Ustawą z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej) i Ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych). Czy prawidłowe są następujące zapisy:
Korekty planu finansowego mogą być dokonywane przez dyrektora samorządowej instytucji kultury, o ile nie zwiększają dotacji z budżetu organizatora. Ponadto zmiana planu wynagrodzeń osobowych może nastąpić na uzasadniony wniosek dyrektora instytucji kultury tylko za zgodą wójta gminy;
Dotacja podmiotowa na dofinansowanie działalności bieżącej przekazywana jest na rachunek bankowy samorządowej instytucji kultury w wysokości 1/12 dotacji rocznej ustalonej dla tej instytucji w budżecie organizatora do 25. dnia każdego miesiąca, z tym że dotacja na styczeń roku budżetowego do 15 stycznia w wysokości 1/24 dotacji rocznej, a do 25 stycznia pozostałą kwotę dotacji przypadającą na ten miesiąc?
Rada gminy podjęła uchwałę o połączeniu dwóch instytucji kultury, tj. gminnego ośrodka kultury (GOK) i biblioteki w jedną: centrum kultury i bibliotekę. Nowa instytucja kultury powstanie 1 czerwca 2016 r.
Czy nowa instytucja musi mieć nadany nowy NIP i REGON?
Co z księgami rachunkowymi tych dwóch jednostek?
Czy z dniem 1 czerwca 2016 r. trzeba wprowadzić politykę rachunkowości dla nowo utworzonej instytucji i wszystkie salda, które będą widniały na dzień 31 maja 2016 r. na kontach obu instytucji, trzeba przenieść na konta nowo utworzonej jednostki?
Czy należy przeprowadzić pełną inwentaryzację gminnego ośrodka kultury i biblioteki przed połączeniem?
Jak to się ma również do zmian dotyczących funduszu instytucji kultury, które obowiązują od 30 listopada 2015 r.?
Biblioteka realizowała projekt dotyczący Międzynarodowego Dnia Dziecka i otrzymała na ten cel środki z Funduszu Małych Projektów w wysokości 85% wartości projektu oraz 10% z rezerwy celowej budżetu państwa.
Jak należy ująć w księgach otrzymane środki z budżetu państwa — czy jako dotację, czy też w pozostałych przychodach?
- Otrzymane w darowiźnie środki trwałe przyjmuje się w księgach w wartości wynikającej z umowy z darowizny i zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów
- Karty upominkowe należy zakwalifikować do innych środków pieniężnych
- Brak podpisu darczyńcy na protokole może doprowadzić do niekorzystnych dla instytucji sytuacji prawnych
W Dz.U. z 30 marca 2016 r. pod poz. 408 opublikowano Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 21 marca 2016 r. w sprawie sposobu uiszczania opłat sądowych w sprawach cywilnych.
W Dz.U. z 24 marca 2016 r. pod poz. 390 opublikowano Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 18 marca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie opłat za wydanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego.
W Dz.U. z 25 kwietnia 2016 r. pod poz. 570 opublikowano Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 14 kwietnia 2016 r. w sprawie uproszczonego wzoru oferty i uproszczonego wzoru sprawozdania z realizacji zadania publicznego.
W Dz.U. z 10 maja 2016 r. pod poz. 644 opublikowano Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów.
Ogłoszono Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polski w sprawie tekstów jednolitych ustaw.
W Dz.U. z 20 kwietnia 2016 r. pod poz. 551 opublikowano Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 15 kwietnia 2016 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych szkół i placówek artystycznych.
Jak informuje Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów (NIMOZ), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego na podstawie postulatów wielu środowisk muzealnych podjęło decyzję, że prace rozpocznie zespół zadaniowy do spraw nowelizacji ustawy o muzeach. W tym zakresie NIMOZ będzie współpracował z Departamentem Dziedzictwa Kulturowego MKiDN.