Poradnik Instytucji Kultury 11/2018

Kto podpisuje sprawozdanie finansowe po połączeniu instytucji kultury?

Z dniem 1 stycznia 2018 r. zarządzeniem MKiDN połączono dwie państwowe instytucje kultury. Roczne sprawozdanie finansowe przejętej instytucji kultury za rok 2017 jest samodzielnym dokumentem, bo obejmuje cały rok sprawozdawczy. Podpisał je dyrektor nowo utworzonej instytucji oraz główna księgowa instytucji przejętej (działającej samodzielnie do 31 grudnia 2017 r.). Pracownicy przejętej instytucji, w tym również główna księgowa, stali się od 1 stycznia 2018 r. pracownikami nowej instytucji. Do chwili sporządzenia sprawozdania finansowego dyrektor nowo powstałej instytucji nie wydał nowego regulaminu organizacyjnego i nie zmienił zakresów czynności przejętych pracowników, wśród nich również głównej księgowej. Zatem w chwili sporządzania sprawozdania rocznego swojej dawnej instytucji, obejmującego pełny rok sprawozdawczy, osoba ta była również głównym księgowym w nowo powstałej instytucji.
Czy miała ona prawo podpisać wraz z nowym dyrektorem roczne sprawozdanie finansowe?

Zakup artykułów spożywczych na imprezę kulturalną

Samorządowe instytucje kultury i sportu często kupują artykuły spożywcze, takie jak np. kawa, herbata, ciasto, batoniki dla dzieci, albo zamawiają catering na organizowane przez siebie imprezy kulturalne i sportowe.
Czy takie zakupy są dozwolone? Czy mogą być zakwestionowane przez kontrolę?
Czy takie zakupy można ewentualnie finansować z przychodów własnych zamiast z dotacji?

Inwentaryzacja powinna być przeprowadzana zgodnie z przepisami

Muzeum jako samorządowa instytucja kultury realizuje swoje cele statutowe m.in. poprzez gromadzenie i ewidencjonowanie eksponatów zakwalifikowanych do muzealiów. Zgodnie z art. 10 Ustawy z 29 września 1994 o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości), każda jednostka winna posiadać dokumentację opisującą przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości zatwierdzoną przez kierownika jednostki. Przyjęte przez jednostkę zasady (politykę) rachunkowości, opisane w ustalonej przez kierownika jednostki dokumentacji, wymagają bezwzględnego stosowania rozwiązań wybranych przez jednostkę spośród dopuszczonych przez przepisy o rachunkowości.

W polityce rachunkowości muzeum zapisano, że muzealia podlegają inwentaryzacji w drodze weryfikacji z częstotliwością określoną w § 3 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Kultury z 30 sierpnia 2004 r. w sprawie zakresu, form i sposobu ewidencjonowania zabytków w muzeach (dalej: rozporządzenie w sprawie muzealiów), które przewiduje ich weryfikację co 5 lat od daty zakończenia poprzedniej kontroli, a za zgodą organu założycielskiego termin ten może być wydłużony do 10 lat. Zgodnie z polityką rachunkowości, muzeum zalicza muzealia do środków trwałych niepodlegających amortyzacji ewidencjonowanych na koncie 016 „Dzieła sztuki i eksponaty muzealne”. Z kolei na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o rachunkowości, objęte ewidencją księgową muzealia, mające cechy środków trwałych, inwentaryzuje się — co do zasady — na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Jednak w związku z tym, że znajdują się one na terenie strzeżonym, można przeprowadzać ich inwentaryzację raz w ciągu 4 lat.

Zdaniem głównego księgowego muzeum inwentaryzacja powinna być przeprowadzona zgodnie z zapisami polityki rachunkowości, ponieważ na takie rozwiązanie jednostka się zdecydowała.
Czy inwentaryzacja przeprowadzona zgodnie z zapisem w polityce rachunkowości spełnia wymogi wynikające z art. 26 ustawy o rachunkowości oraz § 3 ust. 6 rozporządzenia w sprawie muzealiów?

Dotacja celowa na remont i rozbudowę

Instytucja kultury, która realizuje projekt polegający na remoncie i przebudowie kina, otrzymała dotację celową inwestycyjną na remont dachu. Z umowy wynika, że organizator udziela instytucji dotacji do określonej kwoty z przeznaczeniem na wykonanie remontu dachu wraz z ułożeniem dwóch warstw papy na części połaci dachowej kina w ramach zadania remont i przebudowa kina; zakres rzeczowy obejmuje remont kapitalny uszkodzonej konstrukcji nośnej części dachu. Pozwolenie na budowę zostało wydane na całe zadanie, a w nim będzie jeszcze przeprowadzany dalszy remont dachu i kotłowni oraz przebudowa sal widowiskowych.
W jaki sposób zaksięgować otrzymaną dotację i fakturę za remont dachu?

Sprzedaż części środka trwałego

W ramach modernizacji do instytucji kultury zakupiono nowe fotele kinowe. Poprzednie fotele, których wartość zwiększała w księgach wartość budynku, zostały sprzedane. Środek trwały nie jest zamortyzowany w 100%.
Jak zaksięgować operacje związane z likwidacją części środka trwałego oraz jak zaprezentować je w sprawozdaniu finansowym instytucji?

Minimalne wynagrodzenie w 2019 r.

W Dz.U. z 19 września 2018 r. pod poz. 1794 opublikowano Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2018 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2019 r.

Jednolite teksty aktów prawnych

Ogłoszono Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polski w sprawie tekstów jednolitych aktów prawnych.

Przepisy wykonawcze do ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa

W Dz.U. z 17 września 2018 r. pod poz. 1780 opublikowano Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z 10 września 2018 r. w sprawie warunków organizacyjnych i technicznych dla podmiotów świadczących usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz wewnętrznych struktur organizacyjnych operatorów usług kluczowych odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo (dalej: rozporządzenie).

Przekazywanie informacji o transakcjach w zakresie przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy

W Dz.U. z 11 października 2018 r. pod poz. 1946 opublikowano Rozporządzenie Ministra Finansów z 4 października 2018 r. w sprawie przekazywania informacji o transakcjach oraz formularza identyfikującego instytucję obowiązaną. Rozporządzenie wykonuje delegację ustawową z art. 78 ust. 3 Ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2018 r. poz. 723 ze zm.).

Rejestr Asystentów Medycznych

W Dz.U. z 8 października 2018 r. pod poz. 1925 opublikowano Ustawę z 13 września 2018 r. o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (dalej: nowelizacja). Zgodnie z art. 6 nowelizacji utworzono Rejestr Asystentów Medycznych.

Kryteria oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych

W Dz.U. z 28 września 2018 r. pod poz. 1855 opublikowano Rozporządzenie MKiDN z 25 września 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli szkół artystycznych, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (dalej: rozporządzenie).

Pomoc dla uczniów na cele terapeutyczno-edukacyjne

W Dz.U. z 24 września 2018 r. pod poz. 1810 opublikowano Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 września 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w 2018 r.