Michał Pysiewicz

doradca podatkowy

Dotacja w podstawie opodatkowania VAT

Instytucja kultury otrzymała od gminy, zgodnie z zawartą z nią umową, dotację celową na realizację antyalkoholowego i antynarkotykowego programu profilaktycznego. Wydatkowanie środków na to zadanie jest zgodne z zapisami Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii. W ramach przedsięwzięcia instytucja organizowała m.in.: festyny, warsztaty muzyczne, plastyczne, taneczne itp. Wstęp na te wydarzenia był darmowy, więc od kosztów ich realizacji nie odliczyła VAT. Ze środków uzyskanych w ramach dotacji celowej instytucja zakupiła również potrzebne do organizacji wspomnianych imprez namioty i sprzęt nagłośniający. Odliczyła od nich VAT z zastosowaniem prewspółczynnika i zwróciła go organizatorowi. Dodatkowo jednostka poniosła koszty druku materiałów informacyjnych dotyczących organizowanych wydarzeń.
Czy dotacja celowa powinna zostać opodatkowana VAT?
Czy kwotę dotacji należy ująć w mianowniku prewspółczynnika?

Prewspółczynnik w instytucji kultury

Instytucja kultury posiada cztery budynki, w których odbywają się warsztaty edukacyjne i historyczne oraz oprowadzanie po wystawach. W jednym z tych obiektów znajdują się i wystawa stała, i pomieszczenia biurowe. Instytucja dla rozliczenia faktur za media dotyczących wszystkich budynków stosuje proporcję VAT. Natomiast nie stosuje proporcji VAT w przypadku faktur dokumentujących zakup materiałów (biurowych, środków czystości, informatycznych czy na potrzeby remontów i konserwacji) dotyczących obiektu, w którym znajdują się pomieszczenia biurowe.
Czy instytucja postępuje prawidłowo, czy jednak powinna odliczać VAT z zastosowaniem proporcji od wszystkich zakupów służących do bieżącego funkcjonowania wszystkich budynków?

Wyjazd organizowany przez instytucję kultury a zwolnienie z VAT

Samorządowa instytucja kultury korzystająca ze zwolnienia podmiotowego z VAT ma zamiar zorganizować dla mieszkańców gminy wyjazd na koncert, który odbędzie się w przyszłym roku. Uczestnicy dokonują płatności na rzecz instytucji już w tym roku, w wysokości pokrywającej koszty organizacji takiego wyjazdu, koszty dojazdu autokarem oraz zakup biletów na koncert, które instytucja zarezerwuje i opłaci w bieżącym roku.
Czy organizacja wyjazdu na koncert stanowi usługę kulturalną zwolnioną przedmiotowo z VAT, czy jednak zastosowanie znajdzie wyłączenie ze zwolnienia przedmiotowego (art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dalej: ustawa o VAT)?
Czy wpłaty uczestników traktowane przez instytucję jako przychody przyszłych okresów zwiększą wartość sprzedaży w ramach tegorocznego czy przyszłorocznego limitu zwolnienia podmiotowego z VAT? Czy ma tu znaczenie, że koncert odbędzie się dopiero w 2025 r.?

Finansowanie świadczeń dodatkowych dla artystów reprezentujących zagraniczne podmioty

Instytucje kultury w ramach prowadzonej działalności często zapraszają do udziału w organizowanym przez siebie wydarzeniu zagraniczne podmioty — artystów, np. z filharmonii, teatrów, lub całe zespoły muzyczne. Zazwyczaj oprócz zapłaty honorarium należnego za udział zagranicznego gościa w danym wydarzeniu instytucja — organizator wydarzenia — zobowiązuje się zapewnić jedno lub kilka świadczeń dodatkowych w postaci m.in.:

  • przelotu lub przejazdu „tam i z powrotem”, czyli do i od miejscowości, w której odbywa się wydarzenie,
  • przewozu bagażu i transportu lokalnego w miejscu wydarzenia,
  • zakwaterowania w miejscu wydarzenia,
  • cateringu dla artystów uczestniczących w wydarzeniu,
  • przewozu instrumentów niezbędnych do występu.

Wszystkie te świadczenia zwyczajowo organizuje i finansuje instytucja będąca organizatorem wydarzenia i zazwyczaj nie pobiera ona od zagranicznego podmiotu wynagrodzenia z tytułu zapewnienia tego typu świadczeń, a ich wartość nie jest zawarta w wartości honorarium wypłacanego na jego rzecz.
Czy w związku z tym, że instytucja zapewnia świadczenia dodatkowe zagranicznym artystom reprezentującym filharmonie, teatry czy zespoły muzyczne, po jej stronie pojawi się zobowiązanie z tytułu podatku dochodowego, a ona sama wystąpi w roli płatnika?

Wydatki eksploatacyjne auta a odliczenie VAT

Instytucja kultury kupiła ze środków własnych auto osobowe, które zaliczyła do środków trwałych. Samochód jest wykorzystywany do trzech działalności: gospodarczej, zwolnionej od VAT i niepodlegającej VAT. Instytucja prowadzi ewidencję przebiegu kilometrów i złożyła do urzędu skarbowego informację o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26). W rozliczaniu VAT instytucja stosuje prewspółczynnik i proporcję.
Czy od wydatków eksploatacyjnych związanych z tym autem instytucja może odliczać 100% VAT?
Czy instytucja powinna dokonać korekty odliczenia do wysokości 50%?

Organizacja zajęć wakacyjnych dla dzieci a VAT

Gminny ośrodek kultury (GOK) jest czynnym podatnikiem VAT. W okresie wakacji planuje za częściową odpłatnością organizować zajęcia dla dzieci — wyjazdy na basen, do kina, muzeum, teatru, na biwaki i ogniska.
Czy organizowane przez GOK zajęcia podlegają opodatkowaniu VAT, a jeśli tak, to jaką stawkę należy zastosować?

Najem sali w zabytkowym budynku instytucji kultury

Instytucja kultury korzystająca ze zwolnienia podmiotowego z VAT posiada budynek widniejący w rejestrze zabytków, który został jej przekazany nieodpłatnie. W zabytkowym budynku znajdują się sale, które służą działalności statutowej instytucji kultury i które zamierza ona sporadycznie wynajmować innym jednostkom (zgodnie ze statutem). Środki pochodzące z wynajmu instytucja planuje przeznaczyć na cele statutowe.
Czy przez wynajęcie sali powstaje dla instytucji kultury obowiązek wyodrębnienia powierzchni pod działalność związaną z najmem i uiszczenie podatku od nieruchomości?
Jakie będą konsekwencje podatkowe w zakresie VAT i podatku dochodowego?
Czy instytucja kultury na fakturach wystawianych z tytułu najmu pomieszczeń powinna wskazać art. 113 ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT)?

Refakturowanie usług zwolnionych przedmiotowo z VAT

Samorządowa instytucja kultury ubezpiecza wystawę i ponosi koszty ubezpieczenia — zwolnione z VAT. Następnie, wystawiając refakturę, obciąża tymi kosztami inny podmiot.
Czy refakturując koszty ubezpieczenia wystawy na inny podmiot, instytucja kultury powinna opodatkować je VAT? Jeżeli tak, to z zastosowaniem jakiej stawki?

Darowizny i odszkodowania a limit zwolnienia podmiotowego w VAT

Czy do przychodów instytucji kultury do limitu 200 000 zł uprawniającego do zwolnienia z VAT wlicza się otrzymane darowizny i odszkodowania?

Zajęcia taneczne i wynajem sali ośrodka kultury a obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej

Ośrodek kultury nie prowadzi działalności gospodarczej. Wpłaty za zajęcia taneczne i wynajem sali są płatne gotówką imiennie na kwitariusz. W ciągu kilku miesięcy ośrodek kultury na pewno przekroczy obrót 20 000 zł.
Czy ośrodek kultury, który prowadzi jedynie działalność statutową, musi ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej również przychody z tej działalności?
Czy fakt, że ośrodek kultury dokumentuje wpłaty z prowadzonej działalności
statutowej za pomocą imiennych dowodów wpłaty, wyklucza konieczność ewidencjonowania tych wpłat na kasie fiskalnej?
Czy ośrodek kultury musi zakupić i zarejestrować kasę fiskalną?

Nieodpłatny wynajem sali przez instytucję kultury a VAT i podatek dochodowy

Instytucja kultury posiada sale, które służą działalności statutowej, ale są także wynajmowane odpłatnie osobom prywatnym na imprezy okolicznościowe (urodziny, chrzciny itp.). Zdarzają się sytuacje, kiedy za wynajem okolicznościowy nie są pobierane opłaty (np. gdy wynajem jest na rzecz strażaków czy osób współpracujących z instytucją kultury).
Czy w takiej sytuacji bezpłatny wynajem rodzi dla instytucji jakieś konsekwencje podatkowe w zakresie VAT i podatku dochodowego?

Działalność biblioteki a limit zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej

Biblioteka miejska pobiera od czytelników kary za przetrzymanie zbiorów bibliotecznych, opłaty za zniszczone bądź zagubione zbiory biblioteczne oraz opłaty za wydanie duplikatu karty bibliotecznej. Biblioteka jest zwolniona z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Ponadto biblioteka prowadzi także sprzedaż usług reprograficznych oraz sprzedaż wydawnictw własnych.
Czy opłaty te należy włączyć do limitu obrotów w wysokości 20 000 zł, który warunkuje ewidencjonowanie sprzedaży w kasie rejestrującej?