Wojciech Pietrasiewicz

doradca podatkowy

Wspólne przedsięwzięcie a VAT

W ramach wspólnego przedsięwzięcia upowszechniającego kulturę filmową zarejestrowany jako czynny podatnik VAT ośrodek kultury podpisał umowę, na podstawie której został organizatorem Akademii Młodego i Najmłodszego Widza polegającej na upowszechnianiu kultury filmowej według autorskiego projektu. Oferta skierowana jest do uczniów szkół podstawowych i grup przedszkolnych. W formie warsztatów dzieci rozwijają kreatywność i wiedzę o filmie. Podczas zajęć wyświetlany jest film związany z tematyką warsztatów. Odpłatność za udział w zajęciach dla grupy dzieci pobierana jest ze stawką ZW oraz za projekcję filmu ze stawką VAT 8%.
Współorganizatorem przedsięwzięcia jest Instytut Audiowizualny (IA), który w zakresie działań statutowych ma ujęte m.in. tworzenie warunków do organizacji i realizacji imprez filmowych i edukacji filmowej w kinach należących do Sieci Kin Studyjnych.
Jako organizator ośrodek zobowiązał się m.in. do informowania o współorganizowaniu przedsięwzięcia przez IA we wszystkich drukowanych i multimedialnych materiałach promocyjnych oraz do rozliczenia poniesionych kosztów.
W ramach umowy IA zobowiązał się do pokrycia 50% kosztów wynajmu kopii filmowych, ich transportu, wynagrodzenia dla prelegentów, obsługi kinooperatora oraz druku ulotek.
Czy ośrodek może wystawić IA fakturę za współorganizację przedsięwzięcia ze stawką VAT 8%?

Wydatki związane z eksploatacją samochodu instytucji kultury a VAT naliczony

Instytucja kultury oprócz działalności statutowej prowadzi również działalność gospodarczą podlegającą VAT. Rozlicza VAT naliczony, stosując prewspółczynnik wyliczony zgodnie ze wzorem z Rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (dalej: rozporządzenie). Instytucja planuje nabyć samochód osobowy, który będzie wykorzystywany do celów statutowych i do działalności gospodarczej, przy czym nie będzie prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu dla celów VAT.
W jaki sposób odliczać VAT naliczony od wydatków związanych z używaniem samochodu (np. na paliwo), jeżeli instytucja nie jest w stanie ustalić, jaka część wydatków będzie służyła działalności gospodarczej, a jaka działalności innej niż gospodarcza?

Wycieczki organizowane przez instytucję kultury

Oprócz działalności typowej dla domu kultury zarejestrowany na potrzeby VAT dom kultury (zarejestrowany jako podatnik VAT czynny) organizuje też wycieczki wyjazdowe dla mieszkańców gminy i dzieci z kółek zainteresowań oraz podczas ferii zimowych i wakacji. Wycieczki te dom kultury organizuje samodzielnie, nabywając usługi od różnych podmiotów (np. transport, bilety wstępu, usługi hotelowe). Wysokość opłaty za wycieczkę czy wyjazd zazwyczaj pokrywa koszty zorganizowania wycieczki.
Czy taka działalność podlega opodatkowaniu VAT?
Czy wycieczki mogą korzystać ze zwolnienia od VAT jako usługa kulturalna?

[COVID-19] Ograniczenie działalności w czasie pandemii a VAT


Teatr ograniczył swoją działalność w związku z epidemią koronawirusa. Kontynuuje jednak działania związane z tworzeniem i upowszechnianiem kultury poprzez zmianę formy, tj. za pośrednictwem Internetu, np. udostępnianie na Facebooku teatralnym czytania bajek, wierszy; teatrzyk cieni; zajęcia z aktorami dotyczące np. emisji głosu, wirtualne oprowadzanie po teatrze. Wszystkie te działania udostępniane są nieodpłatnie. Do tej pory teatr stosował proporcję w odliczaniu VAT w związku ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.
Czy należy rozpocząć stosowanie prewspółczynnika (zgodnie z przepisami szacuje się go na początku roku, jednak obecną sytuację pandemiczną i jej skutki dla instytucji kultury trudno było wówczas przewidzieć) czy też nadal stosować proporcję, a po zakończeniu roku dokonać korekty?

Faktura za usługi zwolnione

Miejski Dom Kultury (MDK) jest zwolniony z VAT na podstawie art. 113 i art. 43 ust. 1 pkt 33 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Instytucja wystawia także faktury urzędowi gminy za organizację imprez, takich jak np. dożynki, spotkania mieszkańców, spotkania radnych, imprezy zamówione przez urząd, do których również stosuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Oprócz tego MDK wystawia faktury za wynajem sal dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą lub osobom fizycznym.
Czy instytucja prawidłowo wystawia faktury dla urzędu gminy?
Czy faktury za najem należy oznaczyć zwolnieniem z art. 113 ustawy o VAT?

Faktura za koncert zagranicznego artysty

Samorządowa instytucja kultury zorganizowała koncert zagranicznego wykonawcy. Wykonawca, który — jak oświadczył — rozlicza się z VAT w Niemczech, wystawił fakturę w języku polskim i niemieckim.
Czy instytucja kultury ma obowiązek rozliczenia VAT?

Zakup usług kulturalnych od zagranicznego teatru

Instytucja kultury ma zamiar zaprosić na występ teatr z Francji. Teatr ten jest francuską instytucją kultury i nie prowadzi działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków. Teatr wystawi instytucji kultury fakturę za występ.
Czy w takiej sytuacji instytucja kultury powinna rozpoznać import usług i odprowadzić VAT z tego tytułu?

Odliczenie VAT przy organizacji wydarzeń nieodpłatnych

Instytucja kultury jest podatnikiem VAT oraz prowadzi działalność zarówno zwolnioną z VAT, jak i opodatkowaną.
Czy może odliczać VAT od imprez kulturalnych, na które wstęp jest wolny? Z tytułu niektórych imprez instytucja uzyskuje przychody z reklam lub sponsoringu.

Instytucja zwolniona podmiotowo i niezarejestrowana na potrzeby VAT a mechanizm podzielonej płatności

Instytucja jest podmiotowo zwolniona z VAT i nie jest zarejestrowana na potrzeby VAT.
Czy w przypadku otrzymania faktury o wartości powyżej 15 000 zł musi dokonywać płatności mechanizmem podzielonej płatności?

Biała lista podatników a podatnik zwolniony

Biblioteka publiczna jest niezarejestrowana jako podatnik VAT.
Czy biblioteka powinna zgłosić konto bankowe na białą listę podatników, a jeśli tak, to w jaki sposób?

Dodatkowe sankcje za niestosowanie obowiązkowej podzielonej płatności

Dokonanie płatności bez zastosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności może się wiązać z dodatkowym zobowiązaniem podatkowym w wysokości 30% kwoty podatku przypadającej na nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), wykazanej na fakturze, której dotyczy płatność.
Czy to jedyna sankcja za niestosowanie split payment?

Obowiązkowa podzielona płatność — split payment

  • Od 1 listopada niektóre faktury należy obowiązkowo płacić z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności
  • Jeśli instytucja kultury dokonuje dostawy towarów i usług objętej obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, to na fakturze ma obowiązek umieścić sformułowanie «mechanizm podzielonej płatności»
  • Za wystawienie faktury bez adnotacji o split payment może grozić kara do 30% wartości VAT objętego tą transakcją