dr Joanna Zdebska-Schmidt

Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury

Opanować nadmiar. O strategiach radzenia sobie z nadmiarem danych

  • Analizowanie to nie poświęcanie czasu, ale określanie, czym jest dana sprawa i co należy z nią zrobić
  • Jeśli wykonanie jakiegoś zadania zajmie mniej niż dwie minuty, należy wykonać je od razu
  • Nie wszystko trzeba zachowywać! Warto nauczyć się eliminować zbędne informacje

Co zrobić, gdy szum lasu zastępuje szum… informacyjny? Strategie radzenia sobie z nadmiarem danych

  • Nadmiar opcji i możliwości zmusza nas do ciągłego podejmowania decyzji i dokonywania wyborów
  • Warto dążyć do maksymalizowania efektów przy minimalizowaniu nakładów
  • Umieszczenie wszystkich koniecznych do zrealizowania oraz przydatnych spraw w ramach określonego systemu pomaga odnajdywać się w gąszczu danych

Wziąć sprawy w swoje ręce. Proaktywność a otoczenie społeczne

  • Bliższe otoczenie instytucji ma wpływ na instytucję, ale i instytucja może kształtować swoje otoczenie
  • Proaktywność to umiejętność dostrzegania i wykorzystywania możliwości oraz kształtowania otoczenia
  • Proaktywni są przede wszystkim ludzie, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by stało się to także cechą instytucji kultury

Dlaczego przerwy w pracy są ważne i co wspólnego ma z nimi zaufanie?

  • To, że ktoś wykonuje swoje zdania w krótszym niż zaplanowany czasie, nie oznacza, że należy dokładać mu zadań
  • Okresowe zwolnienie tempa pracy jest naturalne i niezbędne, warto sobie na nie pozwolić
  • Podstawą budowania zespołu jest zaufanie, dzięki któremu pracuje się nie tylko milej, ale też wydajniej i sprawniej

Solidarni z uchodźcami z Ukrainy. Jak instytucje kultury poradziły sobie w nowej sytuacji?

  • Instytucje kultury na wiele najróżniejszych sposobów włączają się w pomoc Ukrainie
  • Do nowej sytuacji dostosowały się w błyskawicznym tempie
  • Warto wymieniać się doświadczeniami i pomysłami

Trwała zmiana. O elastyczności słów kilka

  • Otoczenie instytucji kultury charakteryzuje dziś permanentna zmiana
  • Zaufanie i rozmowa to podstawowe narzędzia elastycznego zarządzania
  • Otwartość na zmiany to postawa, której można się nauczyć

Animator partnerstwa

  • Animator partnerstwa to ktoś, kto dba o relację, póki nie stanie się ona na tyle silna, by rozwijać się samodzielnie
  • Funkcja animatora często jest nieformalna, co stanowi poważny błąd
  • Animator powinien wykazywać się otwartością, umiejętnościami komunikacyjnymi i prowadzić staranną dokumentację

Być partnerem. Mieć partnera. Działać wspólnie

  • Partnerstwo zakłada równe traktowanie
  • Aby móc wspólnie działać, trzeba umieć myśleć o korzyściach drugiej strony
  • Partnerstwo nie wymaga formalnych rozwiązań, jednak warto spisywać zasady współpracy

Otwarty Nowy Rok? Garść refleksji i dobrych praktyk

  • Tworząc miejsca otwarte, nie należy się nastawiać na osiąganie szybkich efektów
  • Otwartość to przede wszystkim ludzie, ich postawa i chęć działania
  • Nie ma złotego środka, uniwersalnego sposobu na prowadzenie miejsca otwartego

Nie odkładaj spraw na później… czyli o tym, jak mierzyć się z prokrastynacją

  • Prokrastynacja to zjawisko polegające na świadomym odkładaniu na później ważnych zadań do wykonania
  • Prokrastynacja to nie lenistwo, lecz złożone zjawisko, opór przed działaniem
  • Zazwyczaj nie da się wykonać wszystkiego, co sobie zaplanowaliśmy. Kluczowe jest jednak to, aby zrealizować zadania najważniejsze, a odłożyć te mniej ważne

Szkoła z kulturą. Jak budować relacje z nauczycielami i ich uczniami?

  • Współpraca ze szkołami wymaga uwagi, czasu i wrażliwości
  • Po okresie zamknięcia uczniowie mogą mieć większe trudności z przystosowaniem się do panujących w danym miejscu zasad — warto być wyrozumiałym i wyjaśnić, co i dlaczego jest ważne
  • Dobra relacja z nauczycielami to swoista inwestycja, z której korzystają wszyscy: nauczyciele, uczniowie i instytucje kultury

Prosto i w punkt. O dostępności i tekstach łatwych

  • Dostępność to przede wszystkim niwelowanie barier i myślenie o wszystkich możliwych odbiorcach oferty instytucji kultury
  • ETR to tak zwany tekst łatwy do czytania i rozumienia
  • Wymagane ustawą teksty łatwe, które powinny pojawić się na każdej stronie internetowej instytucji kultury, muszą zawierać podstawowe informacje o instytucji