dr Joanna Zdebska-Schmidt

Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury

Dostosuj się! Instytucje kultury naprawdę dla wszystkich?

  • Ważniejsza od zniesienia barier architektonicznych jest otwartość pracowników na potrzeby osób z niepełnosprawnościami
  • Aby móc otworzyć się na tę grupę odbiorców, warto poznać i zrozumieć ich potrzeby
  • Większość ograniczeń wynika z lęku i braku wiedzy

Jak wydłużyć dobę — czyli co zrobić, aby nie siedzieć po godzinach?

  • Tylko około 20% czasu pracy przynosi 80% rezultatów
  • Brak koncentracji kradnie najwięcej czasu
  • Jednym z najpopularniejszych sposobów oszczędzających czas jest praca w blokach czasowych

To będzie dobry rok! Czyli o planowaniu, czasie i zarządzaniu własnymi celami

  • Planowanie zadań pozwala lepiej wykorzystać czas
  • Warto postawić na realizację tych celów, które są dla nas i naszej instytucji najważniejsze
  • Plan to sekwencja drobnych kroków, które prowadzą do celu

Dlaczego w pracy warto świętować?

  • Obok pracy i nauki to zabawa jest jedną z podstawowych i niezbędnych aktywności człowieka
  • Wspólne świętowanie to ważny element kultury organizacyjnej instytucji
  • Warto wspólnie cieszyć się sukcesami i dzielić wyjątkowe chwile

Najważniejsi w każdej instytucji, czyli o trudnej sztuce doceniania pracowników i pomnażania ich energii

  • Najważniejszym zasobem każdej instytucji są jej pracownicy
  • Doceniany pracownik dostrzega sens swojej pracy
  • Czasem wystarczy proste „gratuluję” lub „dziękuję”, by każdemu lepiej się pracowało

Sposób na nadmiar zadań, czyli optymalizacja pracy z wykorzystaniem tablicy kanban

  • Wizualizacja jako sposób przekazywania informacji wpływa na zmianę organizacji pracy
  • Nie da się wykonywać na raz zbyt wielu zadań — umiejętność wyboru i skupienia to klucz do sukcesu
  • Nie każde terminowe zadanie jest równocześnie priorytetowe

Jak się dogadać?

  • Błędy w komunikacji nie tylko utrudniają funkcjonowanie instytucji, ale też zwyczajnie kradną czas i nerwy jej pracowników
  • Szacuje się, że poza godzinami snu na komunikację z innymi przeznacza się dziennie około 70% czasu
  • Skuteczne komunikowanie się jest jedną z podstawowych cech dobrego zarządzania zespołem

Heteroseksualna Hanna — czyli jak poprowadzić zajęcia edukacyjne dla seniorów?

  • Seniorzy to grupa odbiorców bardzo zróżnicowana zarówno pod względem wieku, jak i sprawności fizycznej
  • Projektując zajęcia, warto wziąć pod uwagę nie tylko dostępność miejsca, ale i porę
  • Nie trzeba bać się krytyki, należy jednak zawsze umieć podać konkretny argument, przemawiający za wykonaniem danego zadania

Dogadać się z nastolatkiem, czyli jak prowadzić zajęcia edukacyjne dla młodzieży?

  • Zajęcia edukacyjne w instytucji kultury to nie kolejna lekcja, nie wolno organizować ich na wzór zajęć szkolnych!
  • Każdy ma prawo do własnego zdania — nastolatkowi nie muszą się podobać prezentowane przez instytucję dzieła sztuki
  • Aby porozumieć się z młodzieżą, trzeba samemu wiedzieć, co i dlaczego chce się jej przekazać

Nie taki przedszkolak (w instytucji kultury) straszny — czyli jak przygotować zajęcia edukacyjne dla maluchów

  • Obecność dzieci w instytucjach kultury jest już nie tylko normą, ale wręcz koniecznością
  • Przygotowując zajęcia, warto kierować się zasadą „mniej znaczy więcej”
  • Nie warto robić nic na siłę – zajęcia dla przedszkolaków należy prowadzić tak, aby zarówno dzieci, jak i prowadzący czuli się w instytucji jak najswobodniej

Znaleźć czas…

  • Samodyscyplina czy efektywna organizacja pracy to umiejętność jak każda inna — można się jej nauczyć
  • Dobra organizacja czasu polega między innymi na eliminowaniu spraw i zadań
  • Najlepsze zmiany dzieją się krok po kroku

Kultura na pole (na dwór)! Czyli o najciekawszych pomysłach łączenia działań kulturalnych i aktywności fizycznej

  • Harmonijny rozwój człowieka obejmuje zarówno aktywność umysłową, duchową, jak i fizyczną
  • Organizowanie wydarzeń, które odbywają się poza siedzibą instytucji, powoli staje się standardem
  • Tego typu działania są nie tylko ciekawą propozycją dla odbiorców, ale też znakomitą formą promocji instytucji