dr Joanna Zdebska-Schmidt

Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury

Energia społeczna w działaniu, czyli partycypacja w praktyce

  • Najlepszą metodą nauki jest praktyka, dlatego przede wszystkim warto próbować działać partycypacyjnie
  • W razie wątpliwości można sięgać do podstaw teoretycznych, ale należy też pamiętać, że to działanie jest najważniejsze i że dobrze jest zaufać swojej intuicji
  • Dobrym sposobem na inspiracje i wyciąganie cennych wniosków jest przyglądanie się działaniom partycypacyjnym innych instytucji

Z czego zrobione jest współtworzenie, czyli partycypacja w działaniach kulturalnych w praktyce

  • Aby partycypacja faktycznie była współtworzeniem, musi być autentyczna i oparta na zaufaniu
  • Ważne jest poznanie swojego otoczenia i stworzenie mapy osób zainteresowanych danym tematem
  • Konsultacje społeczne warto prowadzić w formie warsztatowej, umożliwiającej wypracowanie konkretnych rozwiązań

Jak się nie odkochać, czyli partycypacja w działaniach kulturalnych w praktyce

  • Partycypacja polega na zaproszeniu do wspólnego działania otoczenia instytucji kultury
  • Są różne typy działań partycypacyjnych, ale nie ma gorszej czy lepszej partycypacji — cenne jest każde działanie angażujące odbiorców
  • Aby się nie odkochać w społeczności, na początek warto wyznaczyć jasne ramy współpracy

Recepty na sztukę Sztuka na receptę? Arteterapia w instytucji kultury

  • Badania naukowe dowodzą, że kultura i sztuka to kluczowe zasoby zdrowia
  • Zarówno twórczość artystyczna, jak i obcowanie ze sztuką mają znaczenie terapeutyczne
  • Instytucje kultury coraz częściej realizują zajęcia edukacyjne z elementami arteterapii, czyli terapii przez sztukę

Przez chaos do celu — strategia instytucji kultury. Etap 4. Wypracowanie treści planu strategicznego i jego realizacja

  • Plan strategiczny to mapa, która ma nam pomóc dotrzeć do celu
  • Warto, by zapisy strategii były przejrzyste i precyzyjne
  • Wypracowanie dokumentu strategii tak naprawdę rozpoczyna pracę, a nie ją kończy

Przez chaos do celu — strategia instytucji kultury. Etap 3. Formułowanie celów strategicznych

  • Cele strategiczne to długoterminowe plany i aspiracje instytucji, kształtują jej działania i są fundamentem strategii ogólnej
  • Powinny być zrozumiałe, mierzalne i możliwe do realizacji w określonym czasie
  • Można je podzielić na cele operacyjne, a te z kolei – na poszczególne zadania

Przez chaos do celu — strategia instytucji kultury. Etap 2. Analiza strategiczna

  • Analiza strategiczna to działanie, które pozwoli zbadać zarówno otoczenie instytucji, jak i samą instytucję
  • Celem przeprowadzenia analizy strategicznej jest zebranie informacji, które posłużą do sformułowania celów strategicznych
  • Analiza: SWOT i PEST to narzędzia, które pomagają wskazać obszary oraz zakresy badania

Przez chaos do celu — strategia instytucji kultury. Etap 1. Misja i wizja

  • Strategia instytucji to długofalowa koncepcja jej rozwoju. Określa dalekosiężne cele oraz sposoby ich osiągnięcia i uwzględnia przy tym działania konkurencji
  • Przygotowanie strategii jest dużym przedsięwzięciem, można je jednak znacznie uprościć i całe zadanie podzielić na etapy
  • Misja i wizja instytucji nie są tym samym, choć się uzupełniają, tworząc obraz tego, czym jest dana instytucja kultury oraz w jakim kierunku dąży

Pokaż się od najlepszej strony. O umiejętności prezentacji swojej instytucji

  • Aby dobrze zaprezentować swoją instytucję, musimy wiedzieć, co posiadamy i czego szukamy
  • W przedstawieniu oferty należy skupić się na jej najważniejszych korzyściach oraz na tym, by była spersonalizowana
  • Zarówno w ofertach wysyłkowych, jak i tych prezentowanych podczas spotkania, szanujmy czas odbiorcy i potencjalnego partnera; kładźmy nacisk na meritum sprawy

Kreatywność i partnerstwo

  • Partnerstwo zakłada realizację wspólnego celu
  • Działalność kulturalna ma ogromny potencjał zmiany utartych schematów i przekraczania granic
  • Partnerstwo pozwala pomnożyć siły i środki

Kulturalnie o ekologii

  • Zmiany klimatu to fakt i warto o tym rozmawiać
  • Ekologia to złożony i trudny temat, który wymaga obiektywizmu, czasu i zrozumienia
  • Kultura w naturalny sposób pozostaje blisko natury, czerpiąc z niej inspiracje i ją przetwarzając

Zrozumieć, kto nas odwiedza… O segmentacji odbiorców instytucji kultury

  • Dzieci, młodzież, dorośli i seniorzy — wiek to nie jedyny klucz podziału na grupy odbiorców oferty kulturalnej
  • Warto pamięć, że każda grupa wiekowa nie jest spójna — ma różne zainteresowania, energię, inspiracje
  • Segmentacja to podział odbiorców z uwagi na różne kryteria — potrzeby, zainteresowania, aktywność itp.