dr Joanna Zdebska-Schmidt

Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury

Solidarni z uchodźcami z Ukrainy. Jak instytucje kultury poradziły sobie w nowej sytuacji?

  • Instytucje kultury na wiele najróżniejszych sposobów włączają się w pomoc Ukrainie
  • Do nowej sytuacji dostosowały się w błyskawicznym tempie
  • Warto wymieniać się doświadczeniami i pomysłami

Trwała zmiana. O elastyczności słów kilka

  • Otoczenie instytucji kultury charakteryzuje dziś permanentna zmiana
  • Zaufanie i rozmowa to podstawowe narzędzia elastycznego zarządzania
  • Otwartość na zmiany to postawa, której można się nauczyć

Animator partnerstwa

  • Animator partnerstwa to ktoś, kto dba o relację, póki nie stanie się ona na tyle silna, by rozwijać się samodzielnie
  • Funkcja animatora często jest nieformalna, co stanowi poważny błąd
  • Animator powinien wykazywać się otwartością, umiejętnościami komunikacyjnymi i prowadzić staranną dokumentację

Być partnerem. Mieć partnera. Działać wspólnie

  • Partnerstwo zakłada równe traktowanie
  • Aby móc wspólnie działać, trzeba umieć myśleć o korzyściach drugiej strony
  • Partnerstwo nie wymaga formalnych rozwiązań, jednak warto spisywać zasady współpracy

Otwarty Nowy Rok? Garść refleksji i dobrych praktyk

  • Tworząc miejsca otwarte, nie należy się nastawiać na osiąganie szybkich efektów
  • Otwartość to przede wszystkim ludzie, ich postawa i chęć działania
  • Nie ma złotego środka, uniwersalnego sposobu na prowadzenie miejsca otwartego

Nie odkładaj spraw na później… czyli o tym, jak mierzyć się z prokrastynacją

  • Prokrastynacja to zjawisko polegające na świadomym odkładaniu na później ważnych zadań do wykonania
  • Prokrastynacja to nie lenistwo, lecz złożone zjawisko, opór przed działaniem
  • Zazwyczaj nie da się wykonać wszystkiego, co sobie zaplanowaliśmy. Kluczowe jest jednak to, aby zrealizować zadania najważniejsze, a odłożyć te mniej ważne

Szkoła z kulturą. Jak budować relacje z nauczycielami i ich uczniami?

  • Współpraca ze szkołami wymaga uwagi, czasu i wrażliwości
  • Po okresie zamknięcia uczniowie mogą mieć większe trudności z przystosowaniem się do panujących w danym miejscu zasad — warto być wyrozumiałym i wyjaśnić, co i dlaczego jest ważne
  • Dobra relacja z nauczycielami to swoista inwestycja, z której korzystają wszyscy: nauczyciele, uczniowie i instytucje kultury

Prosto i w punkt. O dostępności i tekstach łatwych

  • Dostępność to przede wszystkim niwelowanie barier i myślenie o wszystkich możliwych odbiorcach oferty instytucji kultury
  • ETR to tak zwany tekst łatwy do czytania i rozumienia
  • Wymagane ustawą teksty łatwe, które powinny pojawić się na każdej stronie internetowej instytucji kultury, muszą zawierać podstawowe informacje o instytucji

Trudna droga do odbiorcy. Skuteczne tworzenie treści na Facebooku

  • Nawet jeśli profil naszej instytucji polubiło kilka tysięcy osób, większości z nich nasze posty nie będą się wyświetlały
  • Różne triki, które mają zwiększyć zasięg postów, nie mają żadnej skuteczności, algorytmu nie da się na dłuższą metę oszukać
  • Zamiast stawiać na masowe zasięgi, lepiej skupić się na wydarzeniach

Jak wykorzystać potencjał Facebooka w działalności instytucji kultury?

  • Facebook jest największym serwisem społecznościowym, z którego z powodzeniem korzystają coraz starsi użytkownicy
  • Aby odbiorcy widzieli publikowane przez nas posty, warto wchodzić w interakcje z użytkownikami
  • W sprawnym i regularnym publikowaniu treści na Facebooku mogą pomóc okresowe harmonogramy

Pod okiem kamery, czyli jak przygotować dobry film

  • Niezależnie od trwającej sytuacji pandemicznej warto zadbać o to, by nadal być aktywnym w sieci, a także rozwijać w tym zakresie swoje umiejętności
  • Dobre przygotowanie scenariusza nawet najkrótszego filmu znacznie ułatwia i skraca proces jego realizacji
  • Zrealizowanie prostych nagrań jest możliwe także bez specjalistycznego sprzętu — wystarczy telefon komórkowy i pomysł na to, co chcemy pokazać

Przejść na drugą stronę ulicy, czyli o zmianie myślenia i utartych schematów oraz poszukiwaniu wsparcia

  • Zmiana jest wpisana w działalność instytucji kultury
  • Aby pozyskać np. sponsorów, trzeba umieć spojrzeć na własną działalność z ich perspektywy
  • Pozyskiwanie wsparcia to zadanie dla całej instytucji