dr Joanna Zdebska-Schmidt
Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury
- Badania naukowe dowodzą, że kultura i sztuka to kluczowe zasoby zdrowia
- Zarówno twórczość artystyczna, jak i obcowanie ze sztuką mają znaczenie terapeutyczne
- Instytucje kultury coraz częściej realizują zajęcia edukacyjne z elementami arteterapii, czyli terapii przez sztukę
- Plan strategiczny to mapa, która ma nam pomóc dotrzeć do celu
- Warto, by zapisy strategii były przejrzyste i precyzyjne
- Wypracowanie dokumentu strategii tak naprawdę rozpoczyna pracę, a nie ją kończy
- Cele strategiczne to długoterminowe plany i aspiracje instytucji, kształtują jej działania i są fundamentem strategii ogólnej
- Powinny być zrozumiałe, mierzalne i możliwe do realizacji w określonym czasie
- Można je podzielić na cele operacyjne, a te z kolei – na poszczególne zadania
- Analiza strategiczna to działanie, które pozwoli zbadać zarówno otoczenie instytucji, jak i samą instytucję
- Celem przeprowadzenia analizy strategicznej jest zebranie informacji, które posłużą do sformułowania celów strategicznych
- Analiza: SWOT i PEST to narzędzia, które pomagają wskazać obszary oraz zakresy badania
- Strategia instytucji to długofalowa koncepcja jej rozwoju. Określa dalekosiężne cele oraz sposoby ich osiągnięcia i uwzględnia przy tym działania konkurencji
- Przygotowanie strategii jest dużym przedsięwzięciem, można je jednak znacznie uprościć i całe zadanie podzielić na etapy
- Misja i wizja instytucji nie są tym samym, choć się uzupełniają, tworząc obraz tego, czym jest dana instytucja kultury oraz w jakim kierunku dąży
- Aby dobrze zaprezentować swoją instytucję, musimy wiedzieć, co posiadamy i czego szukamy
- W przedstawieniu oferty należy skupić się na jej najważniejszych korzyściach oraz na tym, by była spersonalizowana
- Zarówno w ofertach wysyłkowych, jak i tych prezentowanych podczas spotkania, szanujmy czas odbiorcy i potencjalnego partnera; kładźmy nacisk na meritum sprawy
- Partnerstwo zakłada realizację wspólnego celu
- Działalność kulturalna ma ogromny potencjał zmiany utartych schematów i przekraczania granic
- Partnerstwo pozwala pomnożyć siły i środki
- Zmiany klimatu to fakt i warto o tym rozmawiać
- Ekologia to złożony i trudny temat, który wymaga obiektywizmu, czasu i zrozumienia
- Kultura w naturalny sposób pozostaje blisko natury, czerpiąc z niej inspiracje i ją przetwarzając
- Dzieci, młodzież, dorośli i seniorzy — wiek to nie jedyny klucz podziału na grupy odbiorców oferty kulturalnej
- Warto pamięć, że każda grupa wiekowa nie jest spójna — ma różne zainteresowania, energię, inspiracje
- Segmentacja to podział odbiorców z uwagi na różne kryteria — potrzeby, zainteresowania, aktywność itp.
- Nastolatkowie to jedna z najliczniejszych grup społecznych
- Oferta instytucji kultury skierowana do młodzieży jest uboga i mało zróżnicowana — projektowana raczej z myślą o klasach szkolnych niż indywidualnych odbiorcach
- Podstawową zasadą pracy z nastolatkami jest otwartość
- Rozwój publiczności to proces zakładający dialog z publicznością
- Warto przyglądać się całym grupom odbiorców i ich różnym obliczom, aby lepiej zrozumieć ich poszczególnych członków
- Dobrze jest też łączyć różne grupy i zachęcać je do tego, by dzieliły się swoimi doświadczeniami
- Najwięcej i najchętniej uczymy się przez działanie i zaangażowanie emocjonalne
- Warto wzmocnić potencjał instytucji kultury poprzez zaangażowanie odbiorców w poszerzanie wiedzy
- Mechanika gier daje ogromne możliwości — od prostych rozwiązań do złożonych zadań