dr Joanna Zdebska-Schmidt

Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury

Zrozumieć, kto nas odwiedza… O segmentacji odbiorców instytucji kultury

  • Dzieci, młodzież, dorośli i seniorzy — wiek to nie jedyny klucz podziału na grupy odbiorców oferty kulturalnej
  • Warto pamięć, że każda grupa wiekowa nie jest spójna — ma różne zainteresowania, energię, inspiracje
  • Segmentacja to podział odbiorców z uwagi na różne kryteria — potrzeby, zainteresowania, aktywność itp.

Młodzież w instytucji kultury, czyli jak pracować z nastolatkami

  • Nastolatkowie to jedna z najliczniejszych grup społecznych
  • Oferta instytucji kultury skierowana do młodzieży jest uboga i mało zróżnicowana — projektowana raczej z myślą o klasach szkolnych niż indywidualnych odbiorcach
  • Podstawową zasadą pracy z nastolatkami jest otwartość

Rozwój publiczności — Babcia, Dziadek i młodzi w instytucji kultury

  • Rozwój publiczności to proces zakładający dialog z publicznością
  • Warto przyglądać się całym grupom odbiorców i ich różnym obliczom, aby lepiej zrozumieć ich poszczególnych członków
  • Dobrze jest też łączyć różne grupy i zachęcać je do tego, by dzieliły się swoimi doświadczeniami

Zagraj i naucz się — grywalizacja nie tylko w edukacji kulturalnej

  • Najwięcej i najchętniej uczymy się przez działanie i zaangażowanie emocjonalne
  • Warto wzmocnić potencjał instytucji kultury poprzez zaangażowanie odbiorców w poszerzanie wiedzy
  • Mechanika gier daje ogromne możliwości — od prostych rozwiązań do złożonych zadań

Podejmiesz wyzwanie? O wykorzystaniu mechaniki gier w kulturze i edukacji

  • Gry mają ogromny potencjał edukacyjny, wciągają i zachęcają do podejmowania różnorodnych działań
  • Mechanikę gry można wykorzystać dosłownie wszędzie — instytucje kultury i działania kulturalne nie są w tym przypadku wyjątkiem
  • Grywalizacja to wykorzystanie mechaniki gry w codziennych działaniach, które nie kojarzą się z grami

Dni, gdy możemy być razem. Łączące i jednoczące świętowanie wydarzeń

  • Choć święta państwowe kojarzą się z polityką, to ich celem jest odwoływanie się do wspólnej tożsamości
  • Święta państwowe powinny być okazją do wspólnego działania, mimo różnych poglądów i stylów życia
  • Można i warto radośnie świętować, także w wymiarze lokalnym

Zaprojektuj wsparcie, czyli jak przygotować ofertę ciekawą i dla wolontariuszy, i dla siebie?

  • Wolontariat to transakcja wiązana oparta na wzajemnych korzyściach
  • Podstawą współpracy z wolontariuszami jest przemyślany i atrakcyjny program wolontariacki
  • Gdy wiemy, kogo oraz dlaczego szukamy, i potrafimy o tym mówić, jest ogromna szansa, że osiągniemy sukces

(Współ)odpowiedzialność

  • CSR to koncepcja, zgodnie z którą biznes bierze współodpowiedzialność za społeczność i środowisko
  • Odpowiedzialność wiąże się z postawą opartą na myśleniu wykraczającym poza indywidualną korzyść
  • Instytucje kultury, choć działają w sferze publicznej, nie są zwolnione z refleksji nad konsekwencjami swoich działań w wymiarze społeczno-środowiskowym

Rytuały — sprawdzony sposób na codzienne problemy, także w instytucji kultury

  • Rytuał to ważny element codziennego życia, który często przekształca się w nawyk
  • Rytuały mogą być ważnym elementem domowych obowiązków czy doświadczeń grupowych związanych z pracą lub czasem wolnym
  • Są nie tylko dobrym sposobem na integrację, ale również pomagają stawiać czoła wyzwaniom

Doświadczenie i przeżycie jako klucz do budowania oferty instytucji kultury

  • Rynek doznań, w odróżnieniu do rynku zwykłych dóbr czy usług, przede wszystkim koncentruje się na doświadczeniu odbiorcy
  • Utowarowienie upowszechnia nowość rynkową, która z czasem staje się standardem
  • Instytucje kultury działają w obszarze czasu wolnego, więc w naturalny sposób odwołują się także do rynku doznań

Jak łączyć mimo różnic kulturowych i narodowościowych? Czy da się pokonać różnice?

  • Mija rok od wybuchu wojny w Ukrainie, ale pomoc dla tych, którzy uciekli przed tą wojną, a także innymi konfliktami, nadal jest bardzo potrzebna
  • Nawet w miejscach, które nie prowadzą zajęć przeznaczonych dla uchodźców, mogą pojawiać się obcokrajowcy — ważne, by mogli poczuć się u nas jak u siebie
  • W codziennej pracy ze zróżnicowanymi grupami odbiorców warto jest skupić się przede wszystkim na tym, co nas łączy

Czy da się rozkochać w sobie społeczność? Jak być miejscem otwartym?

  • Instytucje kultury mogą być miejscami otwartymi — przestrzenią spotkania
  • Prowadzenie miejsca otwartego wymaga konsekwencji, cierpliwości i elastyczności
  • Aktywność społeczna ma różną intensywność — bywają okresy wzmożonej aktywności, ale i spadku zainteresowania wspólnymi działaniami