dr Joanna Zdebska-Schmidt

Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury

[COVID-19] Zajęcia online w instytucjach kultury — nowa konieczność i potencjalne przyszłe źródło dochodu

  • Zajęcia online nie zastąpią tradycyjnych spotkań, ale, niezależnie od okoliczności, mogą być ich wartościowym uzupełnieniem
  • Edukacja przez Internet otwiera przed instytucjami kultury nowe możliwości, ale oznacza także nowe wyzwania
  • Zdalne zajęcia to dobry pomysł na dywersyfikację przychodów w przyszłości

Zamienić trudność w szansę. Instytucje kultury w czasach kryzysu

  • Choć czas epidemii to bardzo trudny moment, ale warto wykorzystać go do refleksji nad tym, co dla instytucji kultury jest najważniejsze
  • Kryzys to nie tylko zagrożenie, ale także szansa
  • Prowadzenie zajęć online pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców i budować relacje

Storytelling, czyli opowieść o… opowieści

  • Opowieść pozwala skutecznie przekazać ważną informację
  • Budując opowieści, warto być autentycznym, odwoływać się do osobistej historii
  • Storytelling to uniwersalna metoda komunikacji, wykorzystywana współcześnie w zarządzaniu, edukacji, marketingu, psychologii, socjologii i innych obszarach nauki i praktyki

Otoczenie — otulenie. Rozpoznać tych, z którymi możemy więcej

  • Otoczenie stanowią wszyscy, którzy mają lub mogą mieć wpływ na instytucję
  • Warto poznać swoje najbliższe otoczenie i postarać się nawiązać relacje z osobami, organizacjami czy firmami z sąsiedztwa
  • Nie oczekujmy, że każdy, komu zaproponujemy współpracę, przyklaśnie naszemu pomysłowi

Jak bezboleśnie dla załogi wprowadzać zmiany w instytucjach kultury?

  • Wprowadzanie zmian jest niezbędne, aby instytucja kultury mogła się rozwijać i dostosowywać do potrzeb otoczenia
  • Zmiana zawsze wywołuje opór wśród osób, których dotyka. Można niwelować ten opór poprzez właściwą i pełną komunikację na temat planowanej zmiany
  • Aby zmiany przyniosły faktyczne korzyści, warto je konsultować z pracownikami, których mają dotyczyć

To będzie poukładany rok! Jak doprowadzić do ładu biurko i komputer?

  • Czas poświęcony na uporządkowanie biurka i komputera to inwestycja w bardziej wydajną i owocną pracę
  • Sprzątanie warto realizować etapami — jeśli ma być wykonane dobrze, wymaga energii oraz koncentracji, aby dobrze zaplanować podział dokumentów
  • W ciągu każdego dnia pracy warto poświęcić choć 5 minut na odłożenie wszystkiego na miejsce i na uporządkowanie plików w komputerze

Przychodzi grupa do instytucji kultury… czyli o tym, jak dobrze współpracować z opiekunami

  • Warto traktować nauczyciela jak partnera w działalności edukacyjnej
  • Podstawą dobrej komunikacji jest zadbanie, aby nic nie pozostało w sferze domysłów — stąd tak ważne jest odpowiednie przygotowanie informacji o ofercie edukacyjnej instytucji
  • W miarę możliwości dobrze jest ustalić najważniejsze kwestie, zanim grupa odwiedzi instytucję

Odpowiedzialność za przyszłość następnych pokoleń, czyli o działaniach proekologicznych w instytucjach kultury

  • Działalność proekologiczna to nie możliwość a konieczność, szczególnie dla instytucji kultury
  • Nawet najprostsze gesty i najdrobniejsze zmiany mają znaczenie
  • Działania proekologiczne przynoszą nie tylko korzyść środowisku, ale także oszczędności dla instytucji

Maszyna czy mózg? O metaforach organizacyjnych w praktyce zarządzania

  • To, jak określamy nasze otoczenie, świadczy o tym, w jaki sposób myślimy
  • Łatwiej zrozumieć skomplikowane procesy, gdy posłużmy się metaforą. Jednak w ten sposób uwypukla się jedne cechy kosztem innych
  • Zauważenie i zmiana używanych metafor pozwala na dostrzeżenie nowych możliwości i zmianę sposobu myślenia

Uczmy się, czyli zarządzanie wiedzą w instytucji kultury

  • Zarządzanie wiedzą to nie tylko bazy danych, ale także doświadczenie i umiejętna współpraca
  • Nieformalne spotkania, stabilność zatrudnienia czy wizyty studyjne to źródło wiedzy niejawnej, która jest podstawą funkcjonowania i rozwoju każdego z nas
  • Kultura organizacyjna ma zasadnicze znaczenie w zarządzaniu wiedzą w instytucji

Razem raźniej! Partnerzy w działaniach kulturalnych

  • Wspólne działanie poszerza możliwości
  • Partnerstwo to nie sponsoring, ale współdziałanie
  • Warto dzielić się nie tylko swoimi zasobami, ale także wiedzą. To cenna inwestycja

Pobawmy się kulturą. Dlaczego warto wykorzystywać gry i zabawy codzienności instytucji kultury?

  • Zabawa to nasza pierwotna aktywność, która nie tylko sprawia radość, ale także uczy
  • Nie trzeba być specjalistą od mechaniki gry — aby stworzyć ciekawą grę, wystarczą zagadki i pomysł, jak wpleść je w konkretną historię
  • Przygotowanie atrakcyjnych gier wcale nie musi być kosztowne