dr Joanna Zdebska-Schmidt
Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury
- Najlepszą metodą nauki jest praktyka, dlatego przede wszystkim warto próbować działać partycypacyjnie
- W razie wątpliwości można sięgać do podstaw teoretycznych, ale należy też pamiętać, że to działanie jest najważniejsze i że dobrze jest zaufać swojej intuicji
- Dobrym sposobem na inspiracje i wyciąganie cennych wniosków jest przyglądanie się działaniom partycypacyjnym innych instytucji
- Aby partycypacja faktycznie była współtworzeniem, musi być autentyczna i oparta na zaufaniu
- Ważne jest poznanie swojego otoczenia i stworzenie mapy osób zainteresowanych danym tematem
- Konsultacje społeczne warto prowadzić w formie warsztatowej, umożliwiającej wypracowanie konkretnych rozwiązań
- Partycypacja polega na zaproszeniu do wspólnego działania otoczenia instytucji kultury
- Są różne typy działań partycypacyjnych, ale nie ma gorszej czy lepszej partycypacji — cenne jest każde działanie angażujące odbiorców
- Aby się nie odkochać w społeczności, na początek warto wyznaczyć jasne ramy współpracy
- Badania naukowe dowodzą, że kultura i sztuka to kluczowe zasoby zdrowia
- Zarówno twórczość artystyczna, jak i obcowanie ze sztuką mają znaczenie terapeutyczne
- Instytucje kultury coraz częściej realizują zajęcia edukacyjne z elementami arteterapii, czyli terapii przez sztukę
- Plan strategiczny to mapa, która ma nam pomóc dotrzeć do celu
- Warto, by zapisy strategii były przejrzyste i precyzyjne
- Wypracowanie dokumentu strategii tak naprawdę rozpoczyna pracę, a nie ją kończy
- Cele strategiczne to długoterminowe plany i aspiracje instytucji, kształtują jej działania i są fundamentem strategii ogólnej
- Powinny być zrozumiałe, mierzalne i możliwe do realizacji w określonym czasie
- Można je podzielić na cele operacyjne, a te z kolei – na poszczególne zadania
- Analiza strategiczna to działanie, które pozwoli zbadać zarówno otoczenie instytucji, jak i samą instytucję
- Celem przeprowadzenia analizy strategicznej jest zebranie informacji, które posłużą do sformułowania celów strategicznych
- Analiza: SWOT i PEST to narzędzia, które pomagają wskazać obszary oraz zakresy badania
- Strategia instytucji to długofalowa koncepcja jej rozwoju. Określa dalekosiężne cele oraz sposoby ich osiągnięcia i uwzględnia przy tym działania konkurencji
- Przygotowanie strategii jest dużym przedsięwzięciem, można je jednak znacznie uprościć i całe zadanie podzielić na etapy
- Misja i wizja instytucji nie są tym samym, choć się uzupełniają, tworząc obraz tego, czym jest dana instytucja kultury oraz w jakim kierunku dąży
- Aby dobrze zaprezentować swoją instytucję, musimy wiedzieć, co posiadamy i czego szukamy
- W przedstawieniu oferty należy skupić się na jej najważniejszych korzyściach oraz na tym, by była spersonalizowana
- Zarówno w ofertach wysyłkowych, jak i tych prezentowanych podczas spotkania, szanujmy czas odbiorcy i potencjalnego partnera; kładźmy nacisk na meritum sprawy
- Partnerstwo zakłada realizację wspólnego celu
- Działalność kulturalna ma ogromny potencjał zmiany utartych schematów i przekraczania granic
- Partnerstwo pozwala pomnożyć siły i środki
- Zmiany klimatu to fakt i warto o tym rozmawiać
- Ekologia to złożony i trudny temat, który wymaga obiektywizmu, czasu i zrozumienia
- Kultura w naturalny sposób pozostaje blisko natury, czerpiąc z niej inspiracje i ją przetwarzając
- Dzieci, młodzież, dorośli i seniorzy — wiek to nie jedyny klucz podziału na grupy odbiorców oferty kulturalnej
- Warto pamięć, że każda grupa wiekowa nie jest spójna — ma różne zainteresowania, energię, inspiracje
- Segmentacja to podział odbiorców z uwagi na różne kryteria — potrzeby, zainteresowania, aktywność itp.