dr Joanna Zdebska-Schmidt

Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury

Recepty na sztukę Sztuka na receptę? Arteterapia w instytucji kultury

  • Badania naukowe dowodzą, że kultura i sztuka to kluczowe zasoby zdrowia
  • Zarówno twórczość artystyczna, jak i obcowanie ze sztuką mają znaczenie terapeutyczne
  • Instytucje kultury coraz częściej realizują zajęcia edukacyjne z elementami arteterapii, czyli terapii przez sztukę

Przez chaos do celu — strategia instytucji kultury. Etap 4. Wypracowanie treści planu strategicznego i jego realizacja

  • Plan strategiczny to mapa, która ma nam pomóc dotrzeć do celu
  • Warto, by zapisy strategii były przejrzyste i precyzyjne
  • Wypracowanie dokumentu strategii tak naprawdę rozpoczyna pracę, a nie ją kończy

Przez chaos do celu — strategia instytucji kultury. Etap 3. Formułowanie celów strategicznych

  • Cele strategiczne to długoterminowe plany i aspiracje instytucji, kształtują jej działania i są fundamentem strategii ogólnej
  • Powinny być zrozumiałe, mierzalne i możliwe do realizacji w określonym czasie
  • Można je podzielić na cele operacyjne, a te z kolei – na poszczególne zadania

Przez chaos do celu — strategia instytucji kultury. Etap 2. Analiza strategiczna

  • Analiza strategiczna to działanie, które pozwoli zbadać zarówno otoczenie instytucji, jak i samą instytucję
  • Celem przeprowadzenia analizy strategicznej jest zebranie informacji, które posłużą do sformułowania celów strategicznych
  • Analiza: SWOT i PEST to narzędzia, które pomagają wskazać obszary oraz zakresy badania

Przez chaos do celu — strategia instytucji kultury. Etap 1. Misja i wizja

  • Strategia instytucji to długofalowa koncepcja jej rozwoju. Określa dalekosiężne cele oraz sposoby ich osiągnięcia i uwzględnia przy tym działania konkurencji
  • Przygotowanie strategii jest dużym przedsięwzięciem, można je jednak znacznie uprościć i całe zadanie podzielić na etapy
  • Misja i wizja instytucji nie są tym samym, choć się uzupełniają, tworząc obraz tego, czym jest dana instytucja kultury oraz w jakim kierunku dąży

Pokaż się od najlepszej strony. O umiejętności prezentacji swojej instytucji

  • Aby dobrze zaprezentować swoją instytucję, musimy wiedzieć, co posiadamy i czego szukamy
  • W przedstawieniu oferty należy skupić się na jej najważniejszych korzyściach oraz na tym, by była spersonalizowana
  • Zarówno w ofertach wysyłkowych, jak i tych prezentowanych podczas spotkania, szanujmy czas odbiorcy i potencjalnego partnera; kładźmy nacisk na meritum sprawy

Kreatywność i partnerstwo

  • Partnerstwo zakłada realizację wspólnego celu
  • Działalność kulturalna ma ogromny potencjał zmiany utartych schematów i przekraczania granic
  • Partnerstwo pozwala pomnożyć siły i środki

Kulturalnie o ekologii

  • Zmiany klimatu to fakt i warto o tym rozmawiać
  • Ekologia to złożony i trudny temat, który wymaga obiektywizmu, czasu i zrozumienia
  • Kultura w naturalny sposób pozostaje blisko natury, czerpiąc z niej inspiracje i ją przetwarzając

Zrozumieć, kto nas odwiedza… O segmentacji odbiorców instytucji kultury

  • Dzieci, młodzież, dorośli i seniorzy — wiek to nie jedyny klucz podziału na grupy odbiorców oferty kulturalnej
  • Warto pamięć, że każda grupa wiekowa nie jest spójna — ma różne zainteresowania, energię, inspiracje
  • Segmentacja to podział odbiorców z uwagi na różne kryteria — potrzeby, zainteresowania, aktywność itp.

Młodzież w instytucji kultury, czyli jak pracować z nastolatkami

  • Nastolatkowie to jedna z najliczniejszych grup społecznych
  • Oferta instytucji kultury skierowana do młodzieży jest uboga i mało zróżnicowana — projektowana raczej z myślą o klasach szkolnych niż indywidualnych odbiorcach
  • Podstawową zasadą pracy z nastolatkami jest otwartość

Rozwój publiczności — Babcia, Dziadek i młodzi w instytucji kultury

  • Rozwój publiczności to proces zakładający dialog z publicznością
  • Warto przyglądać się całym grupom odbiorców i ich różnym obliczom, aby lepiej zrozumieć ich poszczególnych członków
  • Dobrze jest też łączyć różne grupy i zachęcać je do tego, by dzieliły się swoimi doświadczeniami

Zagraj i naucz się — grywalizacja nie tylko w edukacji kulturalnej

  • Najwięcej i najchętniej uczymy się przez działanie i zaangażowanie emocjonalne
  • Warto wzmocnić potencjał instytucji kultury poprzez zaangażowanie odbiorców w poszerzanie wiedzy
  • Mechanika gier daje ogromne możliwości — od prostych rozwiązań do złożonych zadań