dr Joanna Zdebska-Schmidt

Instytut Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik instytucji kultury

Przychodzi grupa do instytucji kultury… czyli o tym, jak dobrze współpracować z opiekunami

  • Warto traktować nauczyciela jak partnera w działalności edukacyjnej
  • Podstawą dobrej komunikacji jest zadbanie, aby nic nie pozostało w sferze domysłów — stąd tak ważne jest odpowiednie przygotowanie informacji o ofercie edukacyjnej instytucji
  • W miarę możliwości dobrze jest ustalić najważniejsze kwestie, zanim grupa odwiedzi instytucję

Odpowiedzialność za przyszłość następnych pokoleń, czyli o działaniach proekologicznych w instytucjach kultury

  • Działalność proekologiczna to nie możliwość a konieczność, szczególnie dla instytucji kultury
  • Nawet najprostsze gesty i najdrobniejsze zmiany mają znaczenie
  • Działania proekologiczne przynoszą nie tylko korzyść środowisku, ale także oszczędności dla instytucji

Maszyna czy mózg? O metaforach organizacyjnych w praktyce zarządzania

  • To, jak określamy nasze otoczenie, świadczy o tym, w jaki sposób myślimy
  • Łatwiej zrozumieć skomplikowane procesy, gdy posłużmy się metaforą. Jednak w ten sposób uwypukla się jedne cechy kosztem innych
  • Zauważenie i zmiana używanych metafor pozwala na dostrzeżenie nowych możliwości i zmianę sposobu myślenia

Uczmy się, czyli zarządzanie wiedzą w instytucji kultury

  • Zarządzanie wiedzą to nie tylko bazy danych, ale także doświadczenie i umiejętna współpraca
  • Nieformalne spotkania, stabilność zatrudnienia czy wizyty studyjne to źródło wiedzy niejawnej, która jest podstawą funkcjonowania i rozwoju każdego z nas
  • Kultura organizacyjna ma zasadnicze znaczenie w zarządzaniu wiedzą w instytucji

Razem raźniej! Partnerzy w działaniach kulturalnych

  • Wspólne działanie poszerza możliwości
  • Partnerstwo to nie sponsoring, ale współdziałanie
  • Warto dzielić się nie tylko swoimi zasobami, ale także wiedzą. To cenna inwestycja

Pobawmy się kulturą. Dlaczego warto wykorzystywać gry i zabawy codzienności instytucji kultury?

  • Zabawa to nasza pierwotna aktywność, która nie tylko sprawia radość, ale także uczy
  • Nie trzeba być specjalistą od mechaniki gry — aby stworzyć ciekawą grę, wystarczą zagadki i pomysł, jak wpleść je w konkretną historię
  • Przygotowanie atrakcyjnych gier wcale nie musi być kosztowne

Czy da się wypracować efektywność — także w instytucji kultury?

  • Efektywność to umiejętność skutecznego korzystania z dostępnych zasobów
  • Można się jej nie tylko nauczyć, ale można także wypracować ją w zespole
  • Wyznaczanie celów, możliwość podejmowania decyzji, odpoczynek, przewidywanie różnych scenariuszy i poczucie bezpieczeństwa to największe sekrety efektywności całego zespołu

Majówka z kulturą. Na świeżym powietrzu

  • Warto — dla ogólnego dobrego samopoczucia — organizować i prowadzić wydarzenia na świeżym powietrzu
  • Przyroda daje tyle możliwości, że nie trzeba inwestować w takie działania dodatkowych funduszy
  • Działania poza murami instytucji mogą przełożyć się na wymierne korzyści również dla środowiska naturalnego

Dobre praktyki partycypacji. Teoria w praktyce

  • Partycypacja polega także na tym, aby rozmawiać o instytucji w gronie WSZYSTKICH pracowników
  • Lepiej nie podejmować działań partycypacyjnych niż podejmować takie, które są jedynie pozorowane
  • Warto dzielić się swoimi doświadczeniami i korzystać z doświadczeń innych. Działań partycypacyjnych nie da się bowiem jednoznacznie skopiować

WykluczeNIE. Kultura naprawdę dla wszystkich

  • Planując wydarzenia kulturalne, warto myśleć także o tych, którzy z różnych powodów nie mają możliwości odwiedzić instytucji
  • Instytucje kultury nie mogą pozostawać obojętne wobec problemu wykluczenia
  • Działania kulturalne dla grup wykluczonych warto przygotowywać we współpracy z organizacjami, które na co dzień starają się im pomagać

Zróbmy to razem! Czyli o partycypacji w instytucji kultury

  • Partycypacja pozwala czytelnikom, zwiedzającym, widzom czy uczestnikom zajęć współtworzyć miejsce, do którego przychodzą
  • Partycypacja wymaga otwartości i konsekwencji
  • Partycypacja to nie tylko możliwość, ale wręcz konieczność

Nie tylko marketing. Jak pracownicy budują wizerunek firmy?

  • Wizerunek instytucji kultury tworzy się niezależnie od tego, czy instytucja prowadzi świadome działania komunikacyjne
  • To przede wszystkim pracownicy kształtują obraz instytucji w otoczeniu
  • Warto zadbać, by wszyscy pracownicy czuli się członkami zespołu i utożsamiali się z instytucją