Dorota Wysocka

specjalista HR

Program poleceń pracowniczych — czy warto i jak go wprowadzić w instytucji kultury?

  • Rekrutacja nowych pracowników jest wyzwaniem, w którym mogą pomóc… obecni pracownicy
  • System poleceń pracowniczych to program, w którym pracownicy instytucji mogą polecać do pracy swoich znajomych i być za to nagradzani
  • Jest to rozwiązanie dość nowatorskie, ale konieczne na dzisiejszym rynku pracy

7 postanowień noworocznych, które powinien podjąć każdy kierownik w instytucji kultury

  • Szefowie zespołów powinni opierać swoje postanowienia na podsumowaniu całorocznej pracy
  • Nowe zasady pracy kierownika mogą też przynieść korzyść zespołowi
  • Podajemy listę 7 postanowień i podpowiadamy, jak je dotrzymać

Konflikt na linii kierownik — podwładny. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor?

  • Gdy zawodzą próby porozumienia się między zwaśnionymi pracownikami, do akcji powinien wkroczyć dyrektor
  • Ignorowanie problemu może mieć negatywne skutki dla całego zespołu, a nawet — instytucji
  • Aby dyrektor był skutecznym mediatorem, sam musi być osobą unikającą konfliktów

Złe wiadomości w pracy — jak je przekazywać?

  • Zdarza się, że szef musi zakomunikować niekorzystną dla pracowników zmianę
  • Do takiej rozmowy warto dobrze się przygotować
  • Należy pozwolić pracownikom na okazanie emocji

Dlaczego warto spisać zasady promowania instytucji kultury w social media i na co zwrócić szczególną uwagę?

  • Instytucje kultury coraz częściej promują organizowane przez siebie wydarzenia na portalach społecznościowych
  • Warto, aby wszyscy pracownicy znali zasady korzystania z firmowych i prywatnych profili w mediach społecznościowych
  • Dobrze jest przygotować specjalną politykę

Od żółtodzioba do eksperta, czyli jak dopasować styl zarządzania do potrzeb pracowników?

  • Od nowoczesnych szefów wymaga się nie tylko odnoszenia sukcesów przez zespół, którym kierują, ale także umiejętności motywowania pracowników
  • Problemem jest to, że jedni zarządzają zespołem przez nadmierną kontrolę, a drudzy — delegują zadania
  • Najlepiej jest wtedy, gdy szef podąża za potrzebami pracownika

Wakacyjny remanent, czyli co warto zaplanować już w wakacje, aby następny rok pracy był łatwiejszy?

  • Choć lato to w wielu instytucjach okres wytężonej pracy, można wykorzystać tę porę do wprowadzenia luźniejszej atmosfery
  • Warto ten czas spożytkować na zakończenie i podsumowanie dotychczasowych projektów
  • To także dobry moment na przetestowanie innowacji lub zmian, które warto wprowadzić w instytucji w przyszłości, a także na dopracowanie oferty

Jak sobie radzić z nowym szefem, który zdecydowanie różni się od poprzedniego?

  • Może się zdarzyć, że pracownicy instytucji kultury zostaną zaskoczeni osobą nowego przełożonego
  • Obydwie strony potrzebują czasu, aby się poznać i przyzwyczaić do siebie
  • Im szybciej nowy przełożony się wdroży, tym szybciej wszystko ma szansę wrócić do normy

Dlaczego warto śledzić nowe trendy w ocenianiu pracownika?

  • Zasady oceniania pracowników — tak jak nasze otoczenie i świat — ciągle się zmieniają
  • Zamiast wdrażać na siłę stare i nieużyteczne już systemy oceniania pracowników, lepiej jest poznać nowe podejście do tego narzędzia
  • Tylko dopasowany do potrzeb danej instytucji kultury system ma rację bytu

Zdrowie psychiczne pracowników instytucji — jak zauważać pierwsze niepokojące objawy?

  • Polacy, w tym także pracownicy instytucji kultury, coraz częściej korzystają ze zwolnień lekarskich z powodu słabej kondycji psychicznej
  • Rolą dyrektora instytucji kultury jako pracodawcy jest szybkie zdiagnozowanie problemu i zapewnienie pracownika, że podjęcie leczenia nie zagrozi jego sytuacji zawodowej
  • Obowiązujące przepisy nie dają zwierzchnikom niestety żadnych możliwości pomocy — dlatego warto działać innymi metodami

Zarządzanie konfliktem w instytucji kultury

  • Instytucje kultury, w których spotykają się różne indywidualności, są — podobnie jak inne organizacje czy zakłady pracy — miejscem starć i należy ten fakt zaakceptować
  • Nie należy unikać konfliktów za wszelką cenę
  • W przypadku długotrwałych sporów warto postarać się o pomoc niezależnego mediatora

Nawyki — jak sprawić, żeby pomagały a nie przeszkadzały w pracy

  • Nawyki wciągają w błędne koło dobrze znanych, powtarzających się zachowań
  • Należy dobrze poznać nawyk, aby opracować plan zmian
  • Nawet złe zachowanie można przekuć w sukces; trzeba też pamiętać, że zawsze mogą przytrafić się porażki