Przemysław Wolski

aplikant radcowski, specjalista z zakresu prawa instytucji kultury i finansów publicznych

Dyrektor na zwolnieniu lekarskim — czy można go odwołać?

W gminie funkcjonują dwie samodzielne instytucje kultury, które są już po uchwale o zamiarze połączenia (biblioteka i gminny ośrodek kultury). Jeden z dyrektorów przebywa długo na zwolnieniu lekarskim. W tym czasie organizator jednym zarządzeniem odwołuje dotychczasowego dyrektora ze stanowiska (podczas zwolnienia), a drugim powołuje dyrektora na pełniącego obowiązki tej instytucji do czasu ich połączenia. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem? Jaki jest status odwołanego dyrektora przebywającego na zwolnieniu? Jaki będzie jego status, kiedy wróci do pracy?

Połączenie instytucji kultury a uzyskane wcześniej decyzje administracyjne

• Otrzymane przed połączeniem decyzje administracyjne wygasają z chwilą wykreślenia instytucji kultury z rejestru • Nowo powstała instytucja może starać się przenieść na siebie otrzymane wcześniej decyzje • Prawo do przeniesienia decyzji musi bezpośrednio wynikać z przepisów, na podstawie których została ona wydana

Połączenie instytucji kultury po zmianie ustawy o działalności kulturalnej

• Połączenie instytucji kultury polega na utworzeniu jednej instytucji, w której skład wchodzą załogi i mienie należące do instytucji podlegających połączeniu • Organizator musi wydać akt o połączeniu instytucji kultury • Jeśli nowa instytucja powstaje z połączenia instytucji prowadzonych przez dwóch lub więcej organizatorów, konieczna jest także umowa między organizatorami określająca szczegóły połączenia

W umowach zawieranych przez instytucje kultury wymagany jest podpis głównego księgowego

Na jakiej podstawie główny księgowy instytucji kultury jest zobowiązany do podpisywania wszelkich umów handlowych — obok podpisu dyrektora — nawet tych, które spowodują przychód instytucji, a także umów-zleceń (z wyjątkiem umów o pracę).
Czy zapis w statucie „Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań finansowych, do skuteczności oświadczenia woli wymagana jest kontrasygnata głównego księgowego” jest zgodny z prawem?

Jeden dyrektor w dwóch instytucjach kultury

Czy dyrektor jednej instytucji kultury może do czasu połączenia instytucji (ponad 6 miesięcy od chwili podania decyzji do publicznej wiadomości) pełnić również (w tym samym czasie) obowiązki dyrektora drugiej instytucji, aby przygotować obie instytucje do połączenia?

Regulamin wynagradzania a organizator

Czy regulamin wynagradzania powinien być uzgodniony i zatwierdzony przez wójta gminy czy powinna go zatwierdzić rada gminy?

Nazwa instytucji a przepisy dotyczące zatrudniania dyrektorów po zmianie ustawy o działalności kulturalnej

Pytanie dotyczy zatrudnienia dyrektora centrum kultury po nowelizacji ustawy o działalności kulturalnej. Chodzi o art. 8 ust. 6 Ustawy z 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja ustawy o działalności kulturalnej). Przepis ten stanowi, że przepisów przejściowych dotyczących pozostawania na swoich stanowiskach do końca 2013 r. dyrektorów instytucji kultury powołanych przed 1 stycznia 2012 r. na czas nieokreślony nie stosuje się do dyrektorów bibliotek, domów oraz ośrodków kultury. Centrum Kultury i Kultury Fizycznej powstało w 2007 r. z połączenia Gminnego Ośrodka Kultury oraz Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Natomiast organizator przekazuje środki budżetowe na działalność centrum kultury z działu 921, rozdziału 92109 — domy i ośrodki kultury, świetlice, kluby.

Górna granica wynagrodzenia w instytucji kultury

Pytanie dotyczy górnej granicy wynagrodzenia za pracę w instytucji kultury. Minimalną stawkę określa Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 3 października 2012 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (dalej: rozporządzenie w sprawie wynagradzania). W rozporządzeniu tym nie ma jednak mowy o górnej granicy. Kto w takim przypadku ją ustala, na jakich zasadach i w jakim dokumencie wewnętrznym należy ją określić? Instytucja kultury nie zatrudnia 20 pracowników i zgodnie z art. 772 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp) nie obowiązuje w niej regulamin wynagradzania.

Dyrektor i główny księgowy a świadczenia z ZFŚS

Czy dyrektor i główny księgowy instytucji kultury mogą korzystać ze świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS)? Jeśli tak, to kto powinien podpisywać dla dyrektora przyznanie świadczenia i jak to uregulować w regulaminie ZFŚS? Czy można wprowadzić zapis, że np. główny księgowy podpisuje świadczenia dla dyrektora? Czy dyrektor może wziąć z ZFŚS pożyczkę na cele mieszkaniowe?

Osoba pełniąca obowiązki dyrektora w instytucji kultury

Na jaki czas wójt może powołać osobę pełniącą obowiązki dyrektora instytucji kultury?

Likwidacja filii biblioteki będącej częścią ośrodka kultury

W skład istniejącego od 2000 r. Gminnego Ośrodka Kultury wchodzi m.in. biblioteka i 4 filie biblioteczne. Dwie filie w tym roku mają zostać zamknięte. Ze statutu instytucji wynika jednak, że:

  • § 1 Gminny Ośrodek Kultury, zwany dalej Ośrodkiem, jest samorządową instytucją kultury utworzoną uchwałą Rady Gminy;
  • § 12 Organizator może zlikwidować Ośrodek, przy czym obowiązany jest na 12 miesięcy przed wydaniem aktu o likwidacji, podać do publicznej wiadomości informację o zamiarze i przyczynach likwidacji.

Czy konieczna jest opinia powiatowej biblioteki oraz podanie do publicznej wiadomości o likwidacji filii i jej przyczyny? Czy wystarczy zmienić statut i regulamin organizacyjny ośrodka kultury?

Co powinno się znaleźć w regulaminie organizacyjnym instytucji kultury?

• Niektóre akty prawne, takie jak ustawa o rachunkowości czy ustawa o finansach publicznych, nie są podstawami prawnymi wydania regulaminu organizacyjnego • W regulaminie warto zapisać zasady zastępstwa dyrektora w czasie jego nieobecności • Prawidłowe określenie zakresów czynności pracowników zarówno w umowie o pracę, jak i w regulaminie organizacyjnym stanowi zabezpieczenie dla dyrektora