W gminie funkcjonują dwie samodzielne instytucje kultury, które są już po uchwale o zamiarze połączenia (biblioteka i gminny ośrodek kultury). Jeden z dyrektorów przebywa długo na zwolnieniu lekarskim. W tym czasie organizator jednym zarządzeniem odwołuje dotychczasowego dyrektora ze stanowiska (podczas zwolnienia), a drugim powołuje dyrektora na pełniącego obowiązki tej instytucji do czasu ich połączenia. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem? Jaki jest status odwołanego dyrektora przebywającego na zwolnieniu? Jaki będzie jego status, kiedy wróci do pracy?
• Otrzymane przed połączeniem decyzje administracyjne wygasają z chwilą wykreślenia instytucji kultury z rejestru • Nowo powstała instytucja może starać się przenieść na siebie otrzymane wcześniej decyzje • Prawo do przeniesienia decyzji musi bezpośrednio wynikać z przepisów, na podstawie których została ona wydana
• Połączenie instytucji kultury polega na utworzeniu jednej instytucji, w której skład wchodzą załogi i mienie należące do instytucji podlegających połączeniu • Organizator musi wydać akt o połączeniu instytucji kultury • Jeśli nowa instytucja powstaje z połączenia instytucji prowadzonych przez dwóch lub więcej organizatorów, konieczna jest także umowa między organizatorami określająca szczegóły połączenia
Na jakiej podstawie główny księgowy instytucji kultury jest zobowiązany do podpisywania wszelkich umów handlowych — obok podpisu dyrektora — nawet tych, które spowodują przychód instytucji, a także umów-zleceń (z wyjątkiem umów o pracę).
Czy zapis w statucie „Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań finansowych, do skuteczności oświadczenia woli wymagana jest kontrasygnata głównego księgowego” jest zgodny z prawem?
Czy dyrektor jednej instytucji kultury może do czasu połączenia instytucji (ponad 6 miesięcy od chwili podania decyzji do publicznej wiadomości) pełnić również (w tym samym czasie) obowiązki dyrektora drugiej instytucji, aby przygotować obie instytucje do połączenia?
Czy regulamin wynagradzania powinien być uzgodniony i zatwierdzony przez wójta gminy czy powinna go zatwierdzić rada gminy?
Pytanie dotyczy zatrudnienia dyrektora centrum kultury po nowelizacji ustawy o działalności kulturalnej. Chodzi o art. 8 ust. 6 Ustawy z 31 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja ustawy o działalności kulturalnej). Przepis ten stanowi, że przepisów przejściowych dotyczących pozostawania na swoich stanowiskach do końca 2013 r. dyrektorów instytucji kultury powołanych przed 1 stycznia 2012 r. na czas nieokreślony nie stosuje się do dyrektorów bibliotek, domów oraz ośrodków kultury. Centrum Kultury i Kultury Fizycznej powstało w 2007 r. z połączenia Gminnego Ośrodka Kultury oraz Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji. Natomiast organizator przekazuje środki budżetowe na działalność centrum kultury z działu 921, rozdziału 92109 — domy i ośrodki kultury, świetlice, kluby.
Pytanie dotyczy górnej granicy wynagrodzenia za pracę w instytucji kultury. Minimalną stawkę określa Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 3 października 2012 r. w sprawie wynagradzania pracowników instytucji kultury (dalej: rozporządzenie w sprawie wynagradzania). W rozporządzeniu tym nie ma jednak mowy o górnej granicy. Kto w takim przypadku ją ustala, na jakich zasadach i w jakim dokumencie wewnętrznym należy ją określić? Instytucja kultury nie zatrudnia 20 pracowników i zgodnie z art. 772 Ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (dalej: kp) nie obowiązuje w niej regulamin wynagradzania.
Czy dyrektor i główny księgowy instytucji kultury mogą korzystać ze świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS)? Jeśli tak, to kto powinien podpisywać dla dyrektora przyznanie świadczenia i jak to uregulować w regulaminie ZFŚS? Czy można wprowadzić zapis, że np. główny księgowy podpisuje świadczenia dla dyrektora? Czy dyrektor może wziąć z ZFŚS pożyczkę na cele mieszkaniowe?
Na jaki czas wójt może powołać osobę pełniącą obowiązki dyrektora instytucji kultury?
W skład istniejącego od 2000 r. Gminnego Ośrodka Kultury wchodzi m.in. biblioteka i 4 filie biblioteczne. Dwie filie w tym roku mają zostać zamknięte. Ze statutu instytucji wynika jednak, że:
- § 1 Gminny Ośrodek Kultury, zwany dalej Ośrodkiem, jest samorządową instytucją kultury utworzoną uchwałą Rady Gminy;
- § 12 Organizator może zlikwidować Ośrodek, przy czym obowiązany jest na 12 miesięcy przed wydaniem aktu o likwidacji, podać do publicznej wiadomości informację o zamiarze i przyczynach likwidacji.
Czy konieczna jest opinia powiatowej biblioteki oraz podanie do publicznej wiadomości o likwidacji filii i jej przyczyny? Czy wystarczy zmienić statut i regulamin organizacyjny ośrodka kultury?
• Niektóre akty prawne, takie jak ustawa o rachunkowości czy ustawa o finansach publicznych, nie są podstawami prawnymi wydania regulaminu organizacyjnego • W regulaminie warto zapisać zasady zastępstwa dyrektora w czasie jego nieobecności • Prawidłowe określenie zakresów czynności pracowników zarówno w umowie o pracę, jak i w regulaminie organizacyjnym stanowi zabezpieczenie dla dyrektora