• Przed wprowadzeniem regulaminu należy uzyskać opinię organizatora, związków zawodowych oraz stowarzyszeń twórców • Dyrektor sam decyduje, które stowarzyszenie twórców poprosi o opinię w sprawie regulaminu • Dyrektor może uwzględnić lub zignorować opinię
W związku ze zmianą przepisów w nowym wykazie stanowisk dla instytucji kultury w rubryce „Pozostałe instytucje” są tylko instruktorzy, nie ma natomiast stanowiska młodszy instruktor. Czy pracownik zatrudniony w ośrodku kultury jako młodszy instruktor z wykształceniem średnim może obecnie pracować jako instruktor?
• Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrezygnował z katalogu szkół, których ukończenie umożliwia zajmowanie konkretnych stanowisk • Nowością jest dorobek zawodowy, który jest wymagany na niektórych stanowiskach • Niektórzy pracownicy mają 9 lat na zdobycie kwalifikacji uprawniających do zajmowania swoich stanowisk
Gminna biblioteka publiczna jest w trakcie tworzenia nowego statutu. Czy konieczny jest zapis w statucie, że organizację wewnętrzną instytucji kultury określa regulamin organizacyjny? Czy regulamin organizacyjny jest dokumentem obowiązkowym i co to znaczy, że trzeba mieć opinię organizatora?
Kto głównemu księgowemu w samorządowej instytucji kultury przyznaje nagrodę roczną i czy wymaga ona jakichś dodatkowych zatwierdzeń?
Biblioteka nie tworzy ZFŚS, lecz wypłaca świadczenia urlopowe (zatrudnia mniej niż 20 osób). W sprawie wypłaty świadczeń urlopowych dla dyrektora i głównej księgowej w bibliotece publicznej spotkaliśmy się z dwoma stanowiskami:
- świadczenie to nie należy się dyrektorowi i głównej księgowej ze względu na przepisy tzw. ustawy kominowej,
- świadczenia się należą, co potwierdza wyrok Sądu Najwyższego z 2 października 2009 r., sygn. akt II PK 109/09, w którym argumentacja sądu może odnosić się także do świadczeń urlopowych. Stanowisko to powołuje się także na art. 5 ustawy kominowej, z którego wynika, że ograniczeniu na podstawie tej ustawy podlegają tylko świadczenia z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, które należą do kategorii wynagrodzenia za pracę, a nie wszystkie świadczenia przysługujące ze stosunku pracy. Świadczenie urlopowe nie należy do kategorii wynagrodzeń za pracę, lecz jest innym świadczeniem związanym z pracą, więc nie jest ograniczeniem przewidzianym w ustawie kominowej.
Które stanowisko jest prawidłowe?
• Aby instytucja kultury mogła zawrzeć umowę komisu jako komisant, w jej statucie musi być zapis o możliwości prowadzenia przez nią działalności gospodarczej • Za sprzedaż rzeczy przyjętej w komis instytucji należy się wynagrodzenie • W umowie trzeba zwrócić szczególną uwagę na określone przez komitenta pola eksploatacji dzieła będącego przedmiotem komisu
• Jednym z obowiązków głównego księgowego jest wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi instytucji kultury • Każdy dokument obciążający finanse instytucji musi mieć też akceptację dyrektora, który odpowiada za całość jej gospodarki finansowej • Ani dyrektor ani główny księgowy nie może delegować czynności związanych z akceptacją dokumentów do wypłaty na innego pracownika
• Organ organizatora ma zakaz sprawowania funkcji pracodawcy względem innych pracowników niż dyrektor instytucji • W przypadku zastępcy dyrektora sposób i tryb powołania może być ujęty w statucie, ale jednak to dyrektor powinien pełnić funkcje związane z prawem pracy • Nie ma możliwości nawiązania innego stosunku pomiędzy instytucją kultury a głównym księgowym niż umowa o pracę, a to znaczy, że jego wynagrodzenie określa dyrektor
Od lipca 2003 r. jestem dyrektorem biblioteki. Od 2000 r. biblioteka funkcjonuje jako instytucja
kultury, wcześniej była zakładem budżetowym. W Urzędzie Miasta i Gminy istniał rejestr instytucji kultury z odpowiednim wpisem, ale zaginął. W latach 1999–2000 nie podjęto uchwały powołującej bądź przekształcającej naszą bibliotekę w instytucję kultury, założono tylko rejestr. W urzędzie także nie ma odpowiedniej uchwały (ani jej kopii w dokumentach w bibliotece), zdaniem urzędników przekształcenie nastąpiło „automatycznie, z mocy ustawy”. Obecny burmistrz chce uporządkować sprawę, ale podjęcie aktualnie uchwały o powołaniu instytucji kultury, nadanie statutu i założenie rejestru, nie rozwiąże sytuacji ostatnich 11 lat. Na pewno będzie się to wiązało z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych, dlatego proszę o jakiekolwiek sugestie i pomoc w naprawieniu problemu.
Nasza instytucja kultury prowadzi w niewielkim zakresie działalność gospodarczą, głównie w postaci dzierżawy pomieszczeń i wynajmu sali oraz organizowaniu zabaw. Otrzymaliśmy dotację z gminy na 2012 r. (w kwocie 148 000 zł) rażąco niską w porównaniu do roku 2011 (217 000 zł). Jest to dotacja na pokrycie bieżących wydatków (bez jakichkolwiek remontów). Wiemy, że przy tej kwocie dotacji na 2012 r. nie jesteśmy w stanie pokryć wszystkich podstawowych kosztów (np. zakupu węgla). Wystosowaliśmy pismo do gminy z wykazaniem, że nie będziemy w stanie przy tak niskiej dotacji pokryć wszystkich naszych zobowiązań. Gmina prosi o opracowanie i dostarczenie projektu planu finansowego. Co w takiej sytuacji powinniśmy zrobić? Czy w planie finansowym można wykazać przychody niższe od kosztów?
• Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach instruktorów artystycznych i instruktorów zespołów zainteresowań nie są pracownikami samorządowymi, ale są pracownikami instytucji kultury • Stosuje się takie same stawki godzinowe zarówno przy umowie o pracę, jak i przy umowie cywilnoprawnej • Niezależnie od rodzaju umowy podpisanej z instruktorem do jego wynagrodzenia można zastosować 50% koszty uzyskania przychodu