Czy w statucie instytucji kultury powinna znaleźć się informacja dotycząca trwania roku obrotowego, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 Ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości), który wskazuje, że rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę?
Bardzo podobne przepisy dotyczące roku podatkowego zawiera art. 8 Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop). Czy w statucie należy określić rok podatkowy? Czy rok podatkowy musi się zawsze pokrywać z rokiem kalendarzowym?
Czy samorządową instytucję kultury także obowiązują podwyżki dla pracowników samorządowych, wynikające z Rozporządzenia Rady Ministrów z 22 maja 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (dalej: rozporządzenie zmieniające)?
Instytucja kultury ma zapisy w regulaminie ZFŚS, z których wynika m.in., że niezłożenie oświadczenia o dochodach do 30 marca każdego roku za rok poprzedni jest równoznaczne z rezygnacją z korzystania z funduszu w danym roku kalendarzowym.
Czy taki zapis w regulaminie jest zgodny z art. 8 ust. 1 Ustawy z 4 marca 1994 r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej: ustawa o ZFŚS)?
Czy jeśli pracownik nie złoży oświadczenia o dochodach, można nie przyznać mu świadczenia typu „”czasy pod gruszą”?
Co miesiąc instytucja kultury swoim najemcom lokali wystawia refaktury za media (energia elektryczna, cieplna, woda i ścieki). Faktura sprzedaży wystawiona jest w bieżącym miesiącu za media dostarczone w poprzednim miesiącu, czyli data wystawienia to np. 6 marca, data sprzedaży 28 lutego. Instytucja odlicza VAT naliczony w miesiącu wpływu faktury, a nie dostarczenia usługi.
W którym miesiącu należy odprowadzić VAT należny od tak wystawionych faktur?
W ostatnim czasie dokonano zwrotu pieniędzy za zakupiony bilet na imprezę.
Jak taki zwrot ująć w miesięcznym raporcie z kas fiskalnych (RO), skoro na kasie fiskalnej nie ma zwrotów?
Jak postąpić, gdy kasjer omyłkowo nabije na kasie fiskalnej dwa, a nie jeden bilet?
Instytucja kultury prowadzi zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS).
Na czym polega przegląd danych osobowych gromadzonych na potrzeby ZFŚS?
Jakie dokumenty należy usunąć, a jakie zostawić?
W jakim terminie trzeba to zrobić?
Czy instytucja kultury, której organizatorem jest gmina, ma obowiązek wprowadzenia instrukcji postępowania na wypadek podejrzenia popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu?
Czy Instytucja kultury jest jednostką współpracującą?
Ośrodek kultury zatrudnia na umowę-zlecenie osobę, która ma planować i koordynować zajęcia dla seniorów z Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Ta osoba jednocześnie jest Prezesem Zarządu Uniwersytetu. Jako reprezentant Uniwersytetu pojechała do Warszawy i przyniosła delegację, aby instytucja zwróciła jej koszty podróży.
Czy na podstawie umowy-zlecenia można rozliczyć delegację?
Samorządowa instytucja kultury-ośrodkiem kultury ewidencjonuje sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej. W ramach działalności prowadzi zajęcia m.in gry na gitarze, nauki tańca, zajęcia plastyczne itp. Część uczestników dokonuje wpłat osobiście w kasie i zostaje to zarejestrowane na kasie fiskalnej, pozostali wpłacają przelewem na rachunek bankowy instytucji.
Czy wpłaty za zajęcia dokonywane przelewem na rachunek instytucji wprowadzać do kasy fiskalnej i przechowywać paragony?
Ośrodek kultury do 2011 r. wypłacał świadczenie urlopowe, a od 2012 r. został utworzony Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (dalej: ZFŚS) i określono jego regulamin.
Czy osoby, które zakończyły stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę w 2007 r. i na świadczenie przedemerytalne w 2003 r., są uprawnione do korzystania ze świadczeń z ZFŚS?
Czy instytucje kultury mają obowiązek złożyć raport o stanie zapewnienia dostępności?
Czy biblioteka ma obowiązek powołania koordynatora do spraw dostępności?
Czy jeśli organizator ustanowi dla urzędu miasta koordynatora do spraw dostępności, będzie on mógł być odpowiedzialny również za bibliotekę?