Prawo / Statut

W dziale Prawo/Statut znajdą Państwo porady dotyczące brzmienia zapisów statutu i innych aktów wewnętrznych instytucji kultury, zakresu prowadzenia działalności kulturalnej, zamówień publicznych, prawa autorskiego, ochrony danych osobowych, ochrony zabytków, bezpieczeństwa imprez masowych itp.

Liczba artykułów w dziale: 722

Regulamin używania służbowych kart płatniczych narzucony przez organizatora

Instytucja kultury zamierza wprowadzić karty płatnicze do realizacji wydatków służbowych. W tej sprawie organizator wydał zarządzenie, a w nim regulamin użytkowania kart służbowych.
Czy instytucja może wprowadzić swój własny regulamin, zgodny oczywiście z regulaminem organizatora, po to, żeby niektóre kwestie doprecyzować, czy też powinna opierać się jedynie na zarządzeniu organizatora?

Organizacja imprezy kulturalnej o wartości ponad 130 000 zł

Instytucja organizuje plenerową imprezę kulturalną. Chce zlecić agencji artystycznej kompleksowe wykonanie imprezy, czyli zapewnienie koncertu zespołów, noclegów, nagłośnienia, sceny. Kwota przekracza 130 000 zł netto.
Czy instytucja powinna zastosować Ustawę z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp)?
Czy też może rozdzielić zamówienie, np. obsługę zespołów zlecić jednej agencji, a scenę i nagłośnienie drugiej agencji? Wtedy może się zdarzyć, że osobne umowy nie przekroczą kwoty 130 000 zł. Czy w tej sytuacji instytucja będzie mogła zastosować obowiązujący w niej regulamin zamówień podprogowych?

Protokolant w obsłudze komisji w konkursie na dyrektora instytucji kultury

Czy podczas prac komisji konkursowej w konkursie na dyrektora instytucji kultury mogą uczestniczyć osoby niebędące członkami komisji, np. protokolant niebędący członkiem komisji? Czy obecność takiego protokolanta niebędącego członkiem komisji można uznać za obsługę komisji, o której mowa w art. 16 ust. 5b Ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej)?

Audytor wewnętrzny od organizatora

Wójt zarządził audyt wewnętrzny w ośrodku kultury poza planem audytu. W zarządzeniu podano zakres kontroli. Do instytucji przybył audytor wewnętrzny mający upoważnienie wójta (biegły rewident zatrudniony na umowę-zlecenie przez urząd gminy) oraz pracownik urzędu gminy — podinspektor do spraw księgowości, wymieniony w upoważnieniu z imienia i nazwiska (wójt powołuje się na § 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego). Z upoważnienia wynika, że jest ono ważne za okazaniem dowodu osobistego i podano tam tylko jeden numer dowodu.
Czy audytor mógł wziąć do pomocy w audycie pracownika urzędu gminy?

Udostępnianie pomieszczeń instytucji kultury na agitację wyborczą

Instytucja kultury chce pozostać apolityczna i nie być kojarzona z komitetami wyborczymi, dlatego w 2018 r. jej dyrektor wydał zarządzenie, zgodnie z którym instytucja nie wynajmuje swoich pomieszczeń oraz świetlic wiejskich na potrzeby agitacji wyborczej.
Czy istnieją przepisy, z których wynika, że instytucja ma taki obowiązek? Czy komitet może zaskarżyć taką odmowę?

Określenie roku obrotowego i roku podatkowego w statucie instytucji kultury

Czy w statucie instytucji kultury powinna znaleźć się informacja dotycząca trwania roku obrotowego, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 Ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: ustawa o rachunkowości), który wskazuje, że rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę?
Bardzo podobne przepisy dotyczące roku podatkowego zawiera art. 8 Ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop). Czy w statucie należy określić rok podatkowy? Czy rok podatkowy musi się zawsze pokrywać z rokiem kalendarzowym?

Zakup wina na potrzeby galerii sztuki

Z umowy dotacji celowej na organizację wernisażu wynika, że galeria sztuki mogła zamówić usługę gastronomiczną, a do jej rozliczenia przedstawiła dowód zakupu wina.
Czy galeria sztuki może kupić alkohol z dotacji celowej organizatora?

Kierownik biblioteki funkcjonującej w strukturze ośrodka kultury

Biblioteka działa w strukturze ośrodka kultury, więc nie jest samodzielną jednostką.
Czy w takiej bibliotece musi być kierownik biblioteki, nawet gdy nie ma innych pracowników?

Trasa podróży służbowej pracownika — obliczanie przejechanych kilometrów

Pracownik instytucji kultury dojeżdża 20 km do pracy.
Czy rozliczając delegację pracownika, który udaje się w kilkudniową podróż służbową i musi wyjechać bardzo rano, np. o godzinie 04:00, należy liczyć odległość od miejsca zamieszkania czy miejsca pracy, jeśli korzystniej dla pracodawcy byłoby liczyć z miejsca zamieszkania?
Czy rozliczając delegację, należy uwzględniać kilometry, które deklaruje pracownik (np. według licznika), czy też sprawdzając w Google Maps według najkrótszej trasy, ponieważ często występują znaczące rozbieżności między deklaracją pracownika a mapą?

Zastępca dyrektora i główny księgowy w jednej osobie

Czy główny księgowy pracujący na 1/2 etatu w instytucji kultury może również w tej samej instytucji pełnić funkcję zastępcy dyrektora na 1/4 etatu? Jeśli tak, to jak to formalnie zapisać w umowie — czy powinna być sporządzona jedna umowa, czy dwie na dwa różne stanowiska z różnymi stawkami?

Obowiązki pracodawcy w związku z zatrudnianiem osób mających kontakt z małoletnimi — tzw. ustawa Kamilka

Na co trzeba zwracać uwagę, zatrudniając osobę mającą kontakt z małoletnimi, w związku z nowymi przepisami Ustawy z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja), znanej bliżej opinii publicznej jako ustawa Kamilka?

Badania lekarskie pracowników używających samochody prywatne do celów służbowych

Pracownik instytucji kultury na podstawie podpisanej umowy używa prywatnego samochodu do celów służbowych. Ma przyznany miesięczny limit przebiegu kilometrów.
Czy pracownik powinien przejść badania dla osób prowadzących samochód osobowy (medycyna pracy — badania kierowców)?