Dorota Wysocka

specjalista HR

Jak wspierać szybkie uczenie się?

  • Szybkie uczenie się nowych rzeczy w najbliższych dekadach będzie ważne dla każdego pracownika
  • Kierownik powinien efektywnie wspierać swój zespół, aby jego członkowie nie wpadli w pułapkę eksperta
  • Sami możemy zoptymalizować proces nauki przez umiejętne osiąganie skupienia, stosowanie powtórzeń, nagród, a przede wszystkim przez dobry sen

Jak uzgadniać cele — czy w dynamicznie zmieniającym się świecie warto mieć plany dla zespołu na cały rok?

  • Ustalanie celów to doroczna praktyka w wielu instytucjach kultury
  • Planowanie strategiczne określa, jak instytucja ma być odbierana w relacji z najważniejszymi interesariuszami — klientami, jak i kontrahentami, artystami, przyszłymi pracownikami itd.
  • Dla pracowników kluczowe jest to, aby cele strategiczne instytucji były powiązane z ich celami indywidualnymi

Jak świętować koniec roku w zespole, czyli 7 pytań, które warto sobie zadać, zanim wpadniemy w wir świątecznego szaleństwa

  • Pracownicy instytucji kultury tradycyjnie spotykają się ze sobą w okresie przedświątecznym — warto wybrać taką formułę i czas, które odpowiadają wszystkim
  • Coraz częściej świętujemy wraz z innymi: czy przewidujemy włączenie rodzin pracowników, a może przy okazji świętowania wspieramy też organizacje charytatywne?
  • W okresie przedświątecznym szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na dobrostan psychiczny pracowników

Jakie wskaźniki HR warto obserwować w instytucji kultury i o czym one mówią?

  • Cyfryzacja niektórych procesów w instytucjach kultury sprawia, że dostęp do danych jest łatwiejszy niż kiedykolwiek – to stwarza możliwości monitorowania różnych wskaźników
  • Ustawienie odpowiednich wskaźników zależy od celu, który chcemy osiągnąć i który jest dla nas najważniejszy. Nie warto monitorować wszystkiego
  • Wskaźniki mogą koncentrować się wokół rekrutacji i utrzymania pracownika, ale także motywacji czy efektywności szkoleń

Postpandemiczne wypalenie, quiet quitting — czyli jak zmotywować przeciążonych pracą pracowników?

Jestem dyrektorem centrum kultury w dużej gminie z turystycznym potencjałem. Nie wiem, kiedy dokładnie zaczęło się to zjawisko, ale w pełni widoczne stało się dla mnie tego lata. Co roku mamy studentów na praktykach wakacyjnych. Zawsze był to dość pogodny czas — nowi, młodzi ludzie, wakacyjne projekty. Zawsze znalazł się ktoś z zespołu, kto był chętny wprowadzić ich zarówno w życie instytucji, jak i nowe obowiązki. Towarzyszyła temu przyjazna atmosfera, dużo śmiechu, widoczne było wsparcie młodego człowieka w nowym środowisku. W tym roku jakoś zabrakło tego nastroju. Owszem, mieliśmy znów studentów na praktykach, ale — oprócz podstawowego wprowadzenia ich w życie instytucji — nikt nie garnął się do zintegrowania ich z zespołem. Wtedy zauważyłem, że w ogóle ostatnio trudno o spontaniczność w zespole, wszyscy wydają się apatyczni i mniej chętni do podejmowania wyzwań.
Czy mógłbym z tym coś zrobić?

Jak sprawić, żeby instytucja kultury była miejscem różnorodnym i inkluzywnym?

  • Różnorodność i inkluzywność to nie puste terminy — to misja, ale też szansa na dużą przewagę dla instytucji kultury
  • Istnieje różnica między różnorodnością a inkluzywnością, włączaniem
  • Wśród sprawdzonych sposobów na zwiększenie różnorodności w instytucji kultury jest umożliwienie zgłaszania nieprawidłowości, a przede wszystkim budowa od początku inkluzywnej atmosfery

Planowanie sukcesji nie tylko dla rodzin królewskich — czyli jak zapewnić przetrwanie instytucji, jeśli odeszliby z niej kluczowi pracownicy?

  • Warto się zabezpieczyć, by odejście z pracy najlepszych pracowników nie zachwiało działalnością instytucji
  • Identyfikacja kluczowych ról powinna zawsze zaczynać się od ustalenia głównych wyzwań, przed którymi stoi instytucja
  • Konieczne jest wypełnienie braków między kompetencjami, znajomością instytucji, uprawnieniami osób obecnie pracujących, a tych, które potencjalnie mogłyby je zastąpić

Jak zaprezentować instytucję kultury na Instagramie i TikToku, czyli w sieciach społecznościowych opartych na zdjęciach i video?

  • Sieci społecznościowe to doskonała forma dotarcia do odbiorców, instytucje kultury najczęściej używają Facebooka
  • Instagram i TikTok jeszcze onieśmielają niektóre instytucje, ale ich potencjał przynosi zwiększone zaangażowanie użytkowników
  • TikTok pozwala na dotarcie do najmłodszej grupy odbiorców działań instytucji

Jak poradzić sobie z dwoma skonfliktowanymi zespołami w instytucji kultury?

Jestem dyrektorem muzeum, które postawiło na edukację. To coś, co nas wyróżnia i co przyciąga różne grupy wiekowe. Zespołem edukatorów kieruje energiczna osoba z bogatym doświadczeniem międzynarodowym i dobrymi pomysłami, ale niestety ze słabą znajomością pracy w polskim środowisku. Z kolei kuratorzy wystaw nie są przyzwyczajeni do tak prominentnej roli edukatorów. W konsekwencji obydwa zespoły są w poważnym konflikcie, który rzutuje na jakość pracy.
Co można zrobić w takim przypadku?

Dlaczego warto pracować w skupieniu, czyli jak zmienić swoje przyzwyczajenia, aby pomóc pracownikom odnieść sukces w walce z rozpraszaczami

  • W obecnym świecie trudno jest o spokojną pracę w skupieniu
  • Jednak ci, którzy posiedli tę umiejętność, mają większe szanse na sukces w pracy
  • Dobrze jest wspierać pracowników w doskonaleniu technik skupienia się

Żałoba w miejscu pracy

  • Pracownika, który stracił bliską osobę, należy objąć szczególną troską i uwagą
  • Ważny jest nie tylko czas, który musi minąć, ale także okazywanie różnego rodzaju wsparcia
  • Każdy przeżywa żałobę w inny sposób, a to wymaga indywidualnego podejścia przez przełożonego i współpracowników

Ścieżka kariery. Kto i jak powinien ją kształtować?

  • Ścieżka kariery jako sekwencja zdarzeń pomaga odnaleźć się w wymaganiach i zmniejsza odejścia z pracy
  • Zdefiniowanie ścieżki kariery w instytucjach kultury może być trudne ze względu na zmienną naturę ich działania
  • Ważne, żeby nie pozostawała ona tylko na papierze, ale prowadziła do rozmów z pracownikami na temat ich indywidualnego rozwoju