Jak udowodnić, że odsetki od np. błędnie obliczonych składek na ZUS instytucja kultury sfinansowała z dotacji podmiotowej a nie ze środków własnych? W CIT-8 nie ma miejsca na specyfikację pozycji finansowanych dotacją, jak więc udowodnić urzędowi skarbowemu, że tak właśnie było? W materiałach i zestawieniach pomocniczych do sporządzenia CIT-8 główny księgowy instytucji precyzyjnie wydziela przychody i koszty dotyczące działalności gospodarczej, przychody dotyczące działalności statutowej, tj. kulturalnej i sportowej oraz dotację na działalność statutową. Koszty dotyczące działalności statutowej są w jednej pozycji, bez podziału na źródło finansowania, tj. dotację i inne przychody. W instytucji do tej pory prezentowano pogląd, że w świetle dyscypliny finansów publicznych pewnych kosztów nie można finansować ani dotacją, ani przychodami własnymi i pokrywał je konkretny pracownik.
Czy można sfinansować środkami publicznymi bez narażania się na dyscyplinę finansów publicznych koszt przeprowadzenia kontroli przez sanepid? Na koszt tej kontroli składają się: standardowa opłata ryczałtowa za kontrolę oraz opłata związana z ujawnieniem nieprawidłowości i wydaniem zaleceń pokontrolnych. Nie jest to jednak kara, tylko zapłata za dodatkowe czynności, a jej wysokość jest różna (nie przekracza 100 zł).
• Inwentaryzacja pozwala na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego instytucji kultury • Należy pamiętać o dochowaniu terminów inwentaryzacji wynikających z przepisów • Inwentaryzacja jest także elementem kontroli zarządczej
W Dz.U. z 3 września 2014 r. pod poz. 1171 opublikowano Ustawę z 25 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy — Ordynacja podatkowa.
W Dz.U. z 5 września 2014 r. pod poz. 1195 opublikowano Ustawę z 11 lipca 2014 r. o petycjach.
W wyroku z 23 lipca 2014 r. (sygn. akt II FSK 3257/12) NSA uznał, że brak skutecznego zawiadomienia strony o rozprawie powoduje, że stronę postępowania pozbawiono możliwości obrony jej praw, skoro po rozprawie został ogłoszony niekorzystny dla niej wyrok.
Opublikowano teksty jednolite niektórych ustaw, które mogą mieć znaczenie w działalności instytucji kultury.
W Dz.U. z 28 sierpnia 2014 r. pod poz. 1139 opublikowano Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 14 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu bibliotek, organizacji osób niewidomych lub ociemniałych oraz organizacji, których celem statutowym jest działanie na rzecz osób niewidomych lub ociemniałych.
W Dz.U. z 21 sierpnia 2014 r. pod poz. 1100 opublikowano Ustawę z 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości.
W Dz.U. z 6 sierpnia 2014 r. pod poz. 1039 opublikowano Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 2 lipca 2014 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w publicznych szkołach artystycznych.
Marka Kino za Rogiem to w założeniu pomysłodawców przede wszystkim sieć małych, mieszczących od 20 do 60 osób kin, próbujących wypełnić lukę między wielkomiejskimi multipleksami a światem filmowym oglądanym w domowym zaciszu. Alternatywna idea projektu polega również na tym, iż dobór repertuaru będzie zależał nie tylko od animatora kina, ale również od jego widzów.
W czasach gdy Internet jest podstawowym źródłem informacji, posiadanie strony internetowej stało się w każdej instytucji kultury standardem. Dzięki niej instytucje mogą zaprezentować swoją bogatą ofertę i informować odbiorców o swoich poczynaniach. Naprzeciw temu trendowi wyszło Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich (SBP), które na swojej stronie zamieściło poradnik „Strony WWW dla bibliotek. WordPress dla początkujących”.
Digitalizacja to utrwalanie wszelkich dóbr kultury w formacie cyfrowym. Ma ono służyć przede wszystkim wygodnemu i bezpłatnemu udostępnianiu tych zasobów za pomocą Internetu.